2008-02-09 06:59 #0 av: iFokus

Hur mycket vi än jobbar med att få iFokus att fungera bra kommer det dyka upp konstigheter och fel. Läs detta innan du rapporterar fel (buggar)

1. Kolla i forumet om felet redan är rapporterat där. (Sökfunktionen fungerar rätt bra)

2. Finns det INTE där, skapa EN NY tråd om det.

3. Berätta HUR man återskapar felet, VEM som får felet och på VILKEN sajt.

4. Finns det ett felmeddelande kopiera och  klistra in det.

5. Klart.

 

Varför kan jag inte bara skapa en ny tråd?

När ett fel uppstår är du förmodligen inte den enda som får det felet. Det är kanske till och med troligt att någon annan redan råkat utför det. För att vi ska slippa svara på samma fråga många gånger, istället för att faktiskt lägga tid på att åtgärda felet, är det bättre att ha EN tråd för ETT fel. Då har vi all information samlad och det blir både lättare att hitta information om felet och vi kan lägga tid på det som är viktigt.

Om tråden du hittar inte ger dig något svar och dessutom verkar vara väldigt gammal, typ mer än 2 månader gammal, så kan du dock gärna skapa en ny tråd.

Vad gör jag om någon lägger in en felrapport som redan finns?

Du länkar till rätt tråd och kanske skriver en VÄNLIG kommentar om att det redan finns en tråd om samma sak och ber om att man fortsätter diskussionen i den tråden.

Varför heter det bugg?

Buggar är en vanlig benämning på fel i datorprogram. Ursprungligen sägs termen kommit från när datorer var stora som kylskåp och det faktiskt var en insekt som krupit in i dator och orsaket en kortslutning.


 

Av: iFokus

Datum för publicering

  • 2008-02-09