Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 3143 ggr
Fridaaaa
12/12/13, 4:50 PM

Ord länkas som inte är länkade igentligen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På flera sidor får jag upp det såhär: (se bild).

Håller man muspekaren på kommer det upp någon reklam, bland annt lite mindre olämpliga. Och detta är ord som inte är länkade igentligen.

Har rensat webbhistorik och har inte ändrat någonting på min dator, kollat efter virus men har inget virus på datorn.

Varför har det blivit så? Vad kan det vara?
Använder Google Chrome (senaste).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Hanna
12/12/13, 4:54 PM
#1

Har också sett det på vissa ställen (bland annat i din text nu), men har själv aldrig klickat på dem då jag antagit att det varit virus eller annat dumt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Starman]
12/12/13, 5:00 PM
#2

Det kan funka att installera om webläsaren.

Fridaaaa
12/12/13, 5:03 PM
#3

#2 Har bara google chrome installerat på denna datorn, då måste jag krabba med att ladda ner en annan och sedan denna igen :/ Samt försöka minnas mitt lösenord till google-kontot, för mina viktiga länkar osv försvinner ju annars hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emo
12/12/13, 5:05 PM
#4

#2 Menar du att TS ska starta om webläsaren hos den som har sk*ten på sin dator. Det är nog svårt. Då är det nog bättre att uppmänksamma vederbörande på hur det står till. Under tiden kan sajternas värdar och Medarbetare rätta till det på sina sajter.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
12/12/13, 5:12 PM
#5

Frida det stämmer att det inte är ett virus utan det är ett så kallat PUP (potientellt unwanted program) adware. Och det kommer som regel med när man laddar ner gratis program. Och normalt sett så ger det annonser och ev toolbars. Dessa adwares/PUP:s kan också ändra startsida och sökmotor.

Det finns en del antivirusprogram som hittar det, men alla har inte lagt in dom då det som sagt inte är ett virus.

Här är en länk till hur de flesta adwares kan tas bort.

Ditt verkar vara nytt då jag inte hittar just nånting om det på nätet. Men håller jag musen över en av dina länkar så står det "click to contiue > by object browser" så object browser är det du i första hand får leta efter i din dator.

Dessa adware/PUP:s har blivit ett gissel på nätet idag för laddar man ner nåt så är det nästan garanti på att man får med nåt sånt.

.

[Starman]
12/12/13, 5:23 PM
#6

Nej, vad jag föreslår är alltså en full avinstallation följt av en nyinstallation. Det är som annia1 säger, det här är inte ett fel som ligger hos iFokus utan hos den som (förmodligen av misstag) installerat adware, förmodligen genom att inte ha läst ordentligt igenom stegen i något av de program som denne installerat på sin dator.

Ett tips till framtiden är också att använda lösenord som man kommer ihåg…

Annons:
Fridaaaa
12/12/13, 7:59 PM
#7

#5 Har dock inte laddat ner några gratisprogram på säkert ett halvår, kom bara sådär idag.

Synd att sidan står helt på engelska, få be min sambo om hjälp (inte så haj på engelska när det kommer till sånthär)

#6 Frågan är hur det kan ha installerats, eftersom jag som sagt inte installerat något på senaste alls. Är tja närmare halvåret i alla fall sedan jag installerade något på datorn, förutom spel då från cd-skivor då men är ett bra tag sedan det med.

Det är inte så lätt när man har många olika konton överallt! Och man helst inte ska ha samma eller för lika lösenord. Väldigt lätt att glömma när man har automatisk inloggning, mänskliga faktorn…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/12/13, 8:06 PM
#8

Frida det jag vet med säkerhet är att det kommer med när man laddar ner program. Detta är nåt som numera sprider sig lavinartat på nätet. 

Jag kan tänka mig att man även kan få det om man får uppdateringar till program man redan har installerade. Så att man inte laddat hem nåt just nu är ingen garanti för att undvika. Och detta gäller inte bara nedladdning av program utan man kan även få med om man installerar tillägg till webbläsaren.

Och jag kan också tänka mig att man kan få det om man klickar på länkar eller bifogade filer i mail. Fast dessa om dom är "smittade" brukar vara det av virus.

Sen finns det en annan variant, men det brukar då gälla en del virus, trojaner att man kan få det bara genom att besöka sidor på nätet.

Att sidan är på engelska. Ja tyvärr så finns det inte nån svensk beskrivning på hur man tar bort sånt här. Jag har då inte lyckats hitta nån.

.

Fridaaaa
12/12/13, 8:24 PM
#9

#8 Ok, men det just det som jag tycker är konstigt, för jag har inte laddat ner något program på väldigt länge 😮
Hmm kan inte minnas att jag har uppdaterat något heller på datorn, det är om det har gjort det av sig själv?

I mail klickar jag aldrig upp sånt jag inte vet vad det är 🙂

Har kollat igen som sagt virus och sånt, men det finns det ingenting på datorn. 

Jag ska be sambon kolla igenom den sidan imorgon,så får han se om han kan fixa det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/12/13, 8:47 PM
#10

Jag vet inte hur du är, men de flesta datoranvändare ställer in sina program så att dom ska uppdateras automatiskt och därmed vet dom inte när dom får uppdateringar eller till vilka program eftersom det sköter sig helt självt. 

Jag för min del, enda jag har på automatiska uppdateringar är säkerhetsprogrammen. Allt annat är inställt på att datorn ska tala om att det finns uppdateringar och jag kan då välja om jag vill uppdatera och jag kan följa uppdateringarna. Och jag vet då också ifall jag får problem vad som kan orsakat det.

Nej du kommer inte hitta virus då det inte är virus. Det du kan titta på när det gäller ditt antivirusprogram om det finns nån inställning så att det även kan upptäcka PUP:s. Om det finns så klicka i den så kanske det hitta vad du nu har. Men ändå inte helt säkert då ditt verkar vara nytt.

.

Fridaaaa
12/12/13, 8:52 PM
#11

#10 Om jag får upp förfrågan ang det brukar jag inte ta automatiskt men man vet ju aldrig om vissa har det ändå, utan att de frågat först.

Men det jag tycker är märkligt hur det bara kan dyka upp huxflux?
Var inte där igår kväll när jag stängde av men vips när jag startade idag? Men hoppas vi får bukt på det, himla irriterande. Men det sker bara här på iFokus vad jag märkt. Inte på t.ex fb. Men får kolla runt på nätet om problemet finns på andra ställen med så att säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/12/13, 8:56 PM
#12

Ja tyvärr så är det mycket man installerar som man får gå in och titta på inställningar efter man installerat det. För många program har det som standard att det ska uppdateras automatiskt.

Jag tror nog att du skulle få det även på andra sidor. För det beror på vilka ord som görs till länkar. I TS finns det två ord som är länkade, men det är inte säkert att det är just dessa ord som ger utslag på andra ställen på nätet.

Den länk jag gett borde ta bort det om det är det vanliga adwaret, men tyvärr ibland är vissa svårare att få bort. Men prova de programmen först.

.

Fridaaaa
12/13/13, 9:56 AM
#13

#12 Ja på vissa sidor blir det som här såg jag nu, men inte på vissa.
Ok får kolla upp det tack 🙂

*edit* Vips så var det borta av sig själv! Konstigt. Hoppas det inte kommer tillbaka 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
annia1
12/13/13, 11:29 AM
#14

Får hoppas det. Eller så är det med det programmet som det är med annonser generellt att dom går i en viss loop. 

Så kan vara så att när annonser/länkade ord visats ett antal gånger så tar det kanske en "paus" innan det visas nya.

.

Fridaaaa
12/13/13, 11:40 AM
#15

#14 Ja man vet aldrig men hoppas det är borta 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaiPon
12/15/13, 4:05 PM
#16

Jag har Chrome och hade samma problem för ett tag sedan. Gå in på Inställningar --> Tillägg och se om det finns nåt som heter Better Surf eller som det står 'installerat av tredje part' på, för då är det stor risk att det är det som ställer till det. Så du slipper samma problem i framtiden, menar jag. 🙂

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Fridaaaa
12/15/13, 4:22 PM
#17

#16 Kollat där redan, brukar kolla in där, men var inte det som var där 🙂
Däremot var det något annat, som återkommer varje gång jag startar datorn stort sätt (alltså när datorn varit avstängd), trots att jag bockar av det och raderar 😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaiPon
12/15/13, 4:33 PM
#18

#17 Hmm. Då kanske det är nåt som installeras på datorn? Kollat igenom program som kommit in på datorn då? Tipset är att avinstallera allt du inte känner igen.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Fridaaaa
12/15/13, 4:57 PM
#19

#18 Ja har jag redan gjort. Inte som sagt installerat något på jättelänge på datorn. Och har kollat igenom de program jag har på datorn, vissa saker vågar jag inte avinstallera då jag inte riktigt vet vad det är men det är sånt som har varit på datorn sedan start.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/15/13, 5:06 PM
#20

Frida möjligt att jag missförstår dig. Har du fortfarande problem så kör de program jag länkade till.

Vad heter det du bockar av och som kommer tillbaka. Och vart är det nånstans du bockar av det.

.

Annons:
Fridaaaa
12/15/13, 5:09 PM
#21

#20 Som jag skrev: bockar av och tar bort själva "programmet" men det åter kommer ändå när datorn varit avstängd.
Minns inte vad det heter, har inte lagt det på minnet.
Bockar av och tar bort det i "tillägg".

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/15/13, 5:12 PM
#22

Jag kan lägga till att nu börjar det komma borttagningsguider (på engelska) på nätet för just det du har. Men som det verkar så är det samma program och procedur som det jag länkade till.

.

annia1
12/15/13, 5:13 PM
#23

Om det hela tiden återkommer ett program eller tillägg så kan du få använda program för att få bort det för sannolikheten är då rätt stor att det är det som ställer till problem. Se även mitt inlägg ovanför precis ovanför detta.

.

Fridaaaa
12/15/13, 5:22 PM
#24

#22 Där fanns det med, objekt browser" som det heter, gjort precis som de gör för google chrome, men det hjälper inte.

Får testa att ladda hem det de har där med, och se om det vill hjälpa

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/15/13, 5:27 PM
#25

Frida åter så vet jag inte om jag missförstår. Har ni kört de olika programmen som finns i min första länk eller har ni bara gått in på webbläsaren och manuellt tagit bort det där. Om ni bara har kollat i chrome så kör programmen som finns där. 

Då du kör chrome så borde du även ha IE installerad även om du inte använder den så kan det ligga i alla webbläsare inte bara den man använder och därmed läggs det tillbaka eftersom det finns kvar i datorn.

Så har du IE och ev även firefox så får ni även kika i dom och sen dessutom titta i kontrollpanelen under lägg till/ta bort program.

Kolla alla webbläsare och om ni inte har kört programmen så gör det.

.

Fridaaaa
12/15/13, 6:36 PM
#26

#26 IE har jag tagit bort från datorn, finns inte där man avinstallerar program i alla fall. Har enbart Google chrome som webbläsare på datorn eftersom det är enbart det jag använder mig av.

Har kört det som du länkade i #22 🙂 Samt manuellt.

Förstår inte riktigt av det jag skrivit som är oförstårligt faktiskt? hmm…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/15/13, 7:10 PM
#27

Det som gjorde mig lite förvirrad var att du skrev att ni gjort det som står för chrome. Och det är ju då bara manuellt. Sen skrev du i det andra att prova de med. Så för mig blev det lite konstigt.

Om ni inte fått bort det med dessa program så enda förslag jag har är att du reggar dig på eforum och får hjälp där. Det är ett svenskt forum. Där får du då även köra andra program och det blir skräddasydd hjälp för just din dator. Tala om vad ni gjort för att få bort det.

.

Annons:
Fridaaaa
12/15/13, 7:12 PM
#28

#27 Ja jag har gjort det som står för chrome, i länken i #22 🙂
Samt installerat det programmet man kunde där med, gjorde det idag så vet inte om det har hjälp eller inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/15/13, 7:19 PM
#29

Ok, men som sagt är det inte borta så behövs det troligen andra program för att få bort det och jag vet inte vilka andra som krävs. 

Ett förslag som brukar dyka upp inne på datorn.ifokus är att göra en systemåterställare till tid före det dök upp. Det går ju att testa, men risken finns ju att det återinstalleras sen igen eftersom du inte vet vad det hör ihop med.

.

Fridaaaa
12/15/13, 7:52 PM
#30

#29 Men då försvinner väl annat på datorn som lagts in efteråt? Som bilder och så om man gör systemåterställning?
Ja jag får hoppas att det är borta nu

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/15/13, 8:21 PM
#31

Jag ska inte säga 100, men vad jag vet så ska inte tex bilder och dokument försvinna vid sytstemåterställning. Däremot så program som installerats och likaså uppdateringar till program ska tas bort. Så ev uppdateringar till de program du har installerade kommer du få uppdateringar till igen. Det är därför jag är osäker på om en systemåterställare kan göra verklig nytta. Kom det med en uppdatering så får du tillbaka det.

Däremot om du gör en fabriksåterställare då försvinner allt du har på datorn för då återgår den till hur datorn var när du köpte den.

Det finns en sak jag sett, att om man har saker synkade mot molnet så kan sånt här återinstallera sig den vägen. Men det vet jag inte hur det funkar. Så är det inte borta så ta hjälp av eforumet.

.

Fridaaaa
12/15/13, 8:23 PM
#32

#31 Nej fabriksåterställning vill/kan jag inte göra. Skulle på på tok för krångligt.

Men märker imorgon när jag startar datorn om det är borta helt eller ej.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
12/16/13, 12:41 AM
#33

Fabriksåterställning brukar vara allra sista utvägen och då brukar man ha värre problem än vad du har.

Systemåterställning är inte så krångligt. Om du går in på start-program-tillbehör-systemverktyg så finns återställning med där. Det bör finnas där, men det kanske bero lite på vilket Operativsystem man har om det ligger där. 

Där får man välja ett datum man vill återställa till och sen godkänna. Nu kommer jag inte ihåg hur lång tid det tar innan processen är färdig. Men det tar inte så lång tid. 

Så du får skilja på systemåterställning och fabriksåterställning för det är två olika saker.

Det jag tycker är lite konstigt att inte adwcleaner, men framför allt att inte malwarebytes antimalware kunde rensa bort det för de programmen brukar kunna hitta och rensa bort PUP:s. Det ska vara då att det är nytt, men de flesta PUP:s är som jag förstått det uppbyggda på samma sätt. De andra programmen som finns med där har jag ingen erfarenhet av så jag vet inte hur dom jobbar. 

Eller så beror det på att det återinstallerar sig och då är frågan varför det gör det.

.

Fridaaaa
12/16/13, 9:32 AM
#34

#33 Verkade fungera med att installera det där programmet för idag när jag startade datorn kom det inte upp 🙂 Var ett av de programmen som fanns i #22 jag testade.

Nej systemåterställning vet jag inte är krångligt, har jag gjort förr 😛 Och då försvann lite saker jag hade lagt in (var dock inte på denna datorn). Men när jag har gjort det på denna datorn har jag inte hunnit lägga in något så då har inget heller försvunnit eller liknande, mer än problemet då. 

Det var fabriksåterställning som jag skrev var krångligt, inte systemåterställning😉 Jag vet skillnaden mellan dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
annia1
12/16/13, 12:02 PM
#35

Bra om det är borta. Men har du bara kört ett av programmen så kanske köra i alla fall nåt till av dom. De två jag skrev brukar rensa bort det mesta. De andra vet jag inte hur mycket extra de tar då jag inte använt dom.

.

Upp till toppen
Annons: