Annons:
Etikettinställningar
Läst 2956 ggr
[tk1971]
2014-07-12 08:29

Jag blir tokig!

"Den här sidan har ändrats av Internet Explorer för att förhindrar skriptkörning". Den texten kommer upp hela tiden när jag är på iFokus.

Exakt vad ska jag ändra på min dator för att får bort texten?

Annons:
Marinas Mix
2014-07-12 08:33
#1

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[tk1971]
2014-07-13 21:32
#2

#1: Jag har läst det där inlägget, där jag för övrigt medverkat själv, och kan se 3 förslag:

1) Byt webbläsare (det vill jag inte göra).

2) Installera AdBlocker (verkar som en dålig lösning med en massa stora vita fält)

3) Ändra nåt i internetinställningarna - och få en massa andra problem.

Tyvärr var detta ingen lösning. Vad ska jag göra?

KaiPon
2014-07-13 22:19
#3

#2 För mig ger Adblock inte alls en massa stora vita fält.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

bamse6311
2014-07-14 04:38
#4

Med IE11 så behöver man överhuvudtaget inte Adblock.

Bästa hälsningar,
Bertil

Magi-cat
2014-07-14 08:11
#5

Men TS vill inte byta webläsare eller något av det andra. Det ska väl fungera ändå, med befintlig, alldeles normal, webläsare?
AdBlock är väl egentligen inte alls en lösning på problem eftersom iFokus lever på annonser…🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2014-07-14 08:14
#6

Nej adblock är inte bra om man vill fortsätta ha ett gratis iFokus.  Däremot fanns iFokus utan reklam i alla fall innan den nya versionen kom.

Ska se om jag hittar något om det.

Annons:
KaiPon
2014-07-14 08:30
#7

Jag vet, och jag skäms för att jag har Adblock, men min dator gillar verkligen inte annonser i någon form, och skulle jag inte ha adblock på skulle det ta ca 5-10 minuter för en sida att laddas. 😕

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Magi-cat
2014-07-14 08:35
#8

#7 Nej inte ska du skämmas! Man måste ju kunna läsa forumet! 🙂 

Jag menar bara att om någon har ett problem med iFokus, så kan inte lösningen vara Adblock, ungefär…

(Inte heller byta webläsare.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KaiPon
2014-07-14 08:44
#9

#8 Jag gör det ändå, eftersom att många sidor lever på annonser, och adblock ser till att jag inte får annonser. 😕 Men det är en nödvändigt ont, testade stänga av Adblock på iFokus, och sidan tog fem minuter på sig att laddas. 😕 Då blir man lite sne efter ett tag. Trodde det hade med att göra att just den tråden var lång och hade en del bilder, men det tog samma tid för en nystartad tråd att ladda. *suck*

Och nej, det ska inte vara någon permanent lösning kanske, men fram tills det att killarna har fixat vad som orsakar detta skulle det kunna vara en tillfällig lösning. Adblock tar, vad jag vet, inte sådär jättemycket plats heller.

Vi vet ju heller inte varför detta händer, precis.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Honestyisdead
2014-07-14 14:31
Magi-cat
2014-07-14 14:34
#11

#10 Tack! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[tk1971]
2014-07-14 14:48
#12

Tar det där bort den irriterande skylten också?

Honestyisdead
2014-07-14 14:50
#13

Vet inte. .har hadr iFokus utan reklam väldigt länge och har aldrig sett den.

Annons:
[tk1971]
2014-07-14 18:20
#14

Förresten, varifrån får ni att detta med "skriptkörandet" har med reklam att göra?

Emo
2014-07-14 19:17
#15

#14 Det har du ju läst om och skrivit om i tråden som Marina rekommenderade dig i #1

Du kan annars börja läsa här:

http://support.ifokus.se/discussions/53ac3da08e0e745844001303-script-varfor?discussions-5#11

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[tk1971]
2014-07-14 19:52
#16

#15:  nej, ingen har lyckats förklara följande:

* Exakt vad är "skriptkörning" och varför är min dator så rädd för det att den varnar mig för det varje gång jag är på iFokus?

* Varför uppkommer problemet bara här och inte på några andra sidor?

Tarotstollan
2014-07-14 21:58
#17

Jag har den skylten också på nästan varje sida! Väldigt jobbigt att hålla på och trycka bort!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Inkanyezi
2014-07-15 13:40
#18

#16 Skriptkörning innebär att det finns skript på webbsidan man läser, och att de skripten måste köras för att allt innehåll ska visas, eller för att man ska kunna sända in data. Skript är små program, som hämtar exempelvis reklam, men de kan också göra andra saker, som till exempel:

  • Redigeringsrutan, den som man använder för att lägga in nya meddelanden, svara i trådar, och för att ändra i inlägg, skapas och formateras av ett ganska avancerat skript, och för att den ska fungera måste man tillåta att skript körs. 

  • De flesta knappar man kan komma åt på webbsidor styr skript, även om det finns möjlighet inom HTML att göra knappar utan skript.

  • Alla webbsidor som man använder till att kommunicera med sin bank, skatteverket (deklarationen) eller med andra myndigheter, innehåller skript, och skript måste tillåtas för att man ska få full funktion. 

Så för att få iFokus att fungera fullt ut måste skript kunna köras. 

Det finns så klart en baksida med skript också, och det är kanske därför din webbläsare varnar. Skript gör saker som du inte kan se på sidans källkod, och en illvillig programmerare skulle kunna göra elakartade skript som gör fula saker. Bland annat därför kan man vilja undvika att skript körs.

Det finns också andra skäl till att en del av oss inte vill köra skript, som exempelvis själva upplevelsen av en webbsida, som helt kan förtas av illa skrivna skript. Om man exempelvis går in på en sida för att få information och sidan slänger upp en massa ovidkommande saker med hjälp av skript, så är det en enkel väg att slippa se det man inte vill se; att hindra skript från att köras.

Gronstedt
2014-07-15 16:03
#19

#18: Som beskrivs i den här tråden blir det inte mycket kvar när man blockerat de där skripten:

http://support.ifokus.se/discussions/53ad5d84ce12c443f90006f5-den-har-sidan-har-andrats-av-internet-explorer-for?participating-1

Emo
2014-07-15 16:24
#20

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Gronstedt
2014-07-15 16:25
#21

#17: Den försvinner av sig själv efter några sekunder.

Inkanyezi
2014-07-15 19:17
#22

Som svar på ursprungsfrågan, är det en säkerhetsfunktion. När man tillåter skript att köras, körs de bara i en nivå, så länge den här rutan kommer upp. Alltså vad rutan egentligen säger är att andra webbsajter som är länkade kan inte köras via skript.

Det är bara en upplysning, och den kan bero på att något skript på sidan pekar på en sajt som ligger utanför iFokus. Det är ofta så, exempelvis i reklam, och webbläsaren tillåter alltså inte att de skripten körs om man inte specifikt öppnar den webbsidan.

Så låt varningen komma upp. Någon programmerade Explorer till att tala om för dig att den har stoppat en möjlig skriptkörning, och det handlar i så fall om ett skript som du inte behöver för att ta del i iFokus.

Däremot behöver du skript för att överhuvudtaget kunna logga in, och du behöver skript om du ska skriva inlägg eller svara på inlägg. Också för att öppna den formaterade sidan som kommer upp när du klickar på en bild i ett inlägg, måste ett skript köras.

[[eskils_]]
2014-07-19 16:40
#23

Även i min dator kommer den irriterande skylten upp hela tiden, varenda gång jag öppnar en ny tråd eller går till en annan sida. Har läst kommentarerna här ovan, men tycker det är mycket konstigt att det "måste" vara så!! Så här var det ju inte i förra versionen av iFokus.

Går det verkligen inte att åtgärda centralt, så alla tusentals användare slipper sitta och ändra i sin dator och mobil?

[tk1971]
2014-07-19 16:53
#24

#23: Jag tycker också det borde gå att åtgärda centralt. Detta går mig på nerverna, jag orkar inte titta på den där skylten som håller på och flimrar hela tiden.

Inkanyezi
2014-07-19 17:25
#25

#23 och #24

Nu är det ju inte en bugg på iFokus, strängt taget inte alls en bugg, utan det är en upplysning som din dator ger dig, eller snarare din webbläsare, och ett system för säkerhet i den webbläsaren.

Det är alltså ingenting som iFokus har med att göra, utan det är en funktion i ditt system, som talar om för dig att din webbläsare har en spärr mot att köra skript längre bort än på den server som du har anslutit till.

Om du inte vill se den där upplysningen, så kanske det går att göra en inställning i din dator som gör att den inte visas, men det går inte att göra på servern som du har anslutit till. Det kan ha att göra med något skript som finns i någon av länkarna, eller på någon av de funktioner över webben som iFokus använder för att skapa statistik eller något annat. Din dator hindrar alltså att någonting körs, och det talar den om för dig.

Om den som får upp den där skylten talar om vilket skript som får den att komma upp, och vilken annan webbsajt det är, kan man kanske ändra så att ingen av de kopplade sajterna kör skript, men de allra flesta av oss har inte det här "problemet", som egentligen inte är ett problem, utan en funktion i webbläsarprogrammet, en funktion som avses ge användaren en upplysning.

Den som inte "orkar titta på skylten som håller på och flimrar hela tiden" måste alltså själv göra någonting åt problemet. Troligen kan den stängas av. 

Om du tittar på innehållet, så säger den ju tydligt att det är Internet Explorer som har gjort någonting, inte att det är någonting iFokus gör. Det är din Internet Explorer i din dator som lägger upp skylten, inte iFokus.

[[eskils_]]
2014-07-19 17:36
#26

#25 Tack för svar. Du skriver: de allra flesta av oss har inte det här "problemet"

Kan då upplysa dig om att jag har Win7 och IE11 - inte visste jag att de är så exklusiva! 😉

Du skriver också: Det är alltså ingenting som iFokus har med att göra

Men det konstiga är ju att det aldrig kom upp en sådan här skylt i gamla iFokus. 😉

#4 Jag har som sagt IE11 och här är det fullt av annonser, hela tiden… Förstår inte vad du menar med att man inte behöver ad-block då.

[tk1971]
2014-07-19 17:47
#27

#25: Nä nä nä, vältra inte över allt på mig. Det är ju bara på den här sidan problemet förekommer, så det beror ju på nåt här. Och förresten, att vi tydligen är ett fåtal som har det här mycket irriterande problemet - är det ett skäl att inte göra nåt åt det? Hur stor andel krävs för att det ska åtgärdas?

Annons:
Inkanyezi
2014-07-19 18:14
#28

#27 Det är lite mer komplicerat än så. Det beror inte på nåt här, utan det beror på att det finns ett program i din dator som lägger upp den här skylten. Om det är i onödan kan jag inte sia om, men den är tydlig, och jag vältrar inte över någonting.

Det som kommer upp anger tydligt att det är Internet Explorer som har utfört en åtgärd. Om du vill att åtgärden inte ska utföras, får du säga till din Internet Explorer att den inte ska göras. Om du vill att den ska göras, men att du ska slippa meddelas om det, så kanske det finns någon inställning för det också.

Men skylten som kommer upp har inte med iFokus att göra, och det är inte iFokus som genererar den. Den talar tydligt om vilket program som skapar den. Det är Internet Explorer. Själv kör jag Firefox 30.0 och ser inte någon sådan skylt. Jag har inte haft någon Microsoft-produkt i min dator sedan jag gick i pension.

Men om du vill göra någonting åt det, så kan du vända dig till Datorn i Fokus, där du kan få hjälp med dina datorproblem. Om du vill att iFokus ska ändra någonting på sajten, måste du vara mer specifik och tala om vilka sajter och vilka skript som stör dig, och det har du inte gjort hittills. Allt du har presenterat tyder på att webbläsaren du använder har ändrat någonting, och att den upplyser dig om det.

Så titta efter vilka skript som har hindrats att köras, och på vilka webbsajter de skripten ligger. Om det är en bugg, så ligger buggen i Internet Explorer, men det troliga är att det inte är en bugg, utan att det faktiskt är någonting som har gjorts med avsikt. Kolla med Microsofts support.

[tk1971]
2014-07-19 18:52
#29

Suck. Nu lägger jag ner det här.

Gronstedt
2014-07-20 11:36
#30

#28: Problemet är att sajten inte fungerar utan dessa skript eller om man väljer att ange sajten som en betrodd plats. Det är alltså så att de nya skripten på något sätt är annorlunda jämfört med de som tidigare användes, och det i sin tur visar att skripten mycket väl kan förändras så att de fungerar eller inte fungerar i vissa webbläsare. Varav följer att det inte alls borde vara omöjligt att använda fungerande skript, om det finns intresse av att göra det.

Inkanyezi
2014-07-20 12:21
#31

Skripten i iFokus fungerar i nyare webbläsare, men inte i äldre. Problemet är inte att skript inte skulle fungera, utan som meddelandet säger, har Internet Explorer, på grund av någon inställning, hindrat att skript körs. Det betyder inte att skripten inte skulle fungera, utan det betyder att vissa skript har blockerats av användaren.

Sajten kan inte göra någonting alls åt vad din webbläsare gör, som är avhängigt av inställningar som bara du kan kontrollera. Det du får upp är inte ett felmeddelande, utan en upplysning från din webbläsare, och det är helt och hållet mellan dig och webbläsaren. Ett drastiskt sätt att komma runt "problemet" är att använda en annan webbläsare, men om man nu inte vill göra det, så betyder det att man för att slippa den där upplysningen måste stänga av den.

Om det alls går att logga in på iFokus, och om det går att posta inlägg, då körs skript. Faktiskt är själva layouten, utseendet på sidan också skript, som uppför sig olika beroende på vilken webbläsare man använder. Sidan formateras på ett annat sätt när man tittar på den i en telefon, och det görs av ett skript. Skript är lika väsentliga för webbsidor numera som HTML. Utan skript funkar nära nog ingenting.

Så din webbläsare kör skript, och de fungerar. Den talar också om att den har gjort någonting för att förhindra att skript körs, men det är upp till dig att ta reda på vilka skript som har spärrats om du vill att iFokus ska göra något åt dem, och det är i din webbläsare som det kan finnas inställningar för att endera godta att de  skripten körs, eller om möjligt att inte meddela att det finns skript som är spärrade mot körning.

Så i stället för att upprepa att det är en ruta som irriterar, ta reda på vad den upplyser om och posta det. Ni som har det här "problemet" har inte beskrivit det, utan talar bara om er irritation över upplysningen som webbläsaren ger. Det ni måste göra för att det ska finnas möjlighet att ta reda på varför ni får upp rutan, är att tala om vad webbläsaren faktiskt har gjort, vilka skript som inte körs. Helt uppenbart körs ju skript, så alla skript är inte spärrade. Däremot är det helt normalt att webbläsaren stoppar skript som ligger på andra URL:er än den man har anslutit sig till. Och det som tycks irritera här är att Internet Explorer upplyser användaren om att skript har stoppats.

Så vilka skript är det som har stoppats? Vilken URL är det som innehåller skript som din webbläsare inte kör när du är inne på iFokus? Säger den där skylten inte någonting alls om vad den har gjort, utöver att tala om att den har gjort något för att förhindra att skript körs? Finns det ingenstans i webbläsaren där det kommer fram vad som är stoppat? När jag stoppar skript i min webbläsare kan jag ta fram alla detaljer om skriptet som jag inte kör.

Emo
2014-07-20 14:52
#32

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2014-07-20 19:12
#33

#32 Nej, jag har inte missat den.

När man öppnar iFokus.se kan man få skript från flera olika webbsajter:

  • Dels iFokus.se som man har anslutit till
  • googleapis.com
  • emediate.eu
  • nuggad.net
  • googleadservices.com
  • doubleclick.net
  • googletagservices.com

Av dessa används såvitt jag kan se bara googleapis.com för någon tjänst inom webbsidan. Alla googlesidorna används för att samla data om hur användaren ansluter till webbsidor och de är främst ägnade att ge underlag för riktad reklam. Ett par av dem placerar reklam på webbsidan för iFokus.

De här sidorna gör alltså att man får reklam dels från Sverige, dels som har anknytning till de sidor man är inne på. Alla utom googleapis.com kan blockeras utan någon förlust. När man blockerar googleapis.com fungerar inte postning via knappen för att publicera.

Eftersom tjänsten iFokus.se är "kostnadsfri" skaffar ägaren intäkter via reklam, och reklamen förutsätter att de här sajterna används för att placera reklamen där den anses ge mest effekt. 

Så webbsidan är byggd så att det ska finnas reklam på den, och för att reklamen ska träffa bättre, finns program som körs, och också skript som körs mot användarens webbläsare. Hjälpmedel för säkerhet på webben kan spärra de här skripten, och i fallet Internet Explorer får man ett meddelande om att det har gjorts.

Det framgår inte av meddelandet vilka skript som har stoppats, bara att webbsidan visas utan att skript från andra parter körs. Det finns alltså åtminstone sex olika webbsajter som kan ha skript som är stoppade, medan skript på iFokus, dvs de som ligger på iFokus URL körs.

Om man inte vill se meddelandet kan man endera tillåta att skript körs också från tredje part, dvs tillåta alla skript att köras, eller, om det finns möjlighet att slippa att meddelandet visas, att man helt enkelt stänger av visningen.

Jag kan inte se någon rimlig åtgärd som går att göra på iFokus webbsida, så länge den behöver ha koppling till de här sajterna för intäkterna.

[[eskils_]]
2014-07-20 19:20
#34

Konstigt ändå att det gick så bra med förra versionen av iFokus. Där kom ingen irriterande skylt och ändå var det lika mycket reklam där som det är nu…

Annons:
Gronstedt
2014-07-21 09:06
#35

#33: Skripten som orsakar rutan gör att inläggsrutan visas och som gör att man visas som inloggad. Vad har det med reklam att göra?

Inkanyezi
2014-07-21 10:30
#36

#35 Det kanske blev otydligt när jag missade att markera att skripten på iFokus är de som måste finnas för att sidan ska visas korrekt, och att de är de övriga i listan som man med fördel kan begränsa körning av. Det är lätt att det halkar in en liten logisk lapsus när man skriver fort.

Det finns skript som inte har med reklam att göra, och det finns skript som gör andra saker än visar sig på skärmen. En del av de här skripten snokar i datorn för att se frekvensen av besök, medan andra skript gör själva utseendet på webbsidan. Skripten på iFokus.se är sådana som hjälper dig att se webbsidan. De hanterar inloggning, om du blir ihågkommen och de tar emot data som matas in via redigeringsrutan, liksom skriptet som ger dig guldpengar. Skripten från andra källor slänger upp reklam och snokar på ditt webbsurfande.

Skripten som ligger på iFokus.se måste köras för att man ska se sidan. Men flertalet av skriptkällorna, samtliga som ligger länkade till iFokus, gör saker som inte har med sidan iFokus att göra. Tekniskt finns möjlighet också till nästning ännu längre, vilket kan göra att skript körs i flera led än två. När man hindrar skriptkörning i mer än en nivå tillåts bara skript från iFokus.se.

Upp till toppen
Annons: