Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 1526 ggr
[Carpinus]
2014-11-01 13:20

Lekar iFokus?

iFokus har ju sonderat intresset att starta nya sajter, och det tycker jag är positivt. Något som jag efterlyser är en "central" leksajt för olika lekar. På vissa sajter har ämnesfrämmande lekar nästan tagit över, och då undrar jag om det inte skulle vara trevligare om fler leklystna kunde mötas på en gemensam sajt istället?

Eftersom jag själv inte är speciellt intresserad lekdeltagare så slänger jag ut tipset här, och hoppas att någon initiativkraftig och lekglad person nappar på tipset om starten av ett Lekar iFokus!

Annons:
Skorpion76
2014-11-25 16:09
#1

Jag skulle mer än gärna kunna starta en sådan sajt eller gärna en sajt som hette Blandat iFokus där det kunde handla om lite allt möjligt  som var off topic.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-11-25 18:02
#2

Jag gissar att en sådan sajt knappast skulle få några medlemmar.

De flesta vill ju inte bara leka och prata luft utan man har ju oftast ett gemensamt intresse med övriga medlemmar på en sajt. 

Nästan alla sajter har ju också en kategori som är utanför ämnet.

Att det finns en eller annan lektråd kan ju vara kul om man så vill på de sajter man brukar besöka men jag tycker också att det är jobbigt när det tar överhand så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2014-11-25 20:58
#3

Mycket hänger väl på den sajtansvarige också? Jag vet en som driver (drev?)  en Fokussajt som hellre såg att hans sajt blev vilande några veckor i väntan på nästa "seriösa" inlägg istället för att fylla ut väntan med några lättsamma frågelekar, medan en sajtansvarig på en annan sida tycker att lekarna är bra för att då får man fin besöksstatistik.

Maria
2014-11-25 21:11
#4

Ja det är en svår fråga.

Varje sajtadministration bestämmer ju själva över sitt innehåll och man kan nog inte vara alla till lags,

Jag är bara tveksam till om en ren leksida verkligen skulle kunna  få medlemmar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
2014-11-25 21:50
#5

Eller om en leksida verkligen är passande på iFokus? Alla andra sajter har ju ett ämne att hålla sig till. Hur ska du kunna driva artiklar på ett lekforum?  Personligen tycker jag att det känns lite oseriöst med ett lekforum.. 

Jag har som sagt inget problem med någon (notera någon och inte hundra) lek på mina forum. Efter att Maria påpekade för mig att det var lite mycket lekar så raderade jag nästan alla  och nu känns det mycket…bättre. Jag vet inte riktigt vad för ord man ska använda för att beskriva atmosfären som blivit på forumen sedan lekarna försvunnit.🙂 Sen kan jag säga att jag varit med i många lektrådar innan och det är ALLTID samma personer som är med, oavsett forum. Det är en handfull personer. Inte flera hundra. 

#3 Syftade du på mig där?! 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Stephanie
2014-11-25 21:52
#6

Och jag tycker att jag ser folk hela tiden som inte verkar göra annat än att leka. De borde gilla en sån sajt 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
annia1
2014-11-25 22:10
#7

Det finns ju redan en sajt som tar upp blandat och det är livkvalitet. Den har inget speciellt ämne utan man pratat om lite allt möjligt. Men det är inte så många olika som skriver där. Så att diskutera blandat verkar inte vara det som medlemmar är på iFokus för.

Det fanns en annan sajt förut som var blandat innehåll den lyftes ut för det var så låg aktivitet på den. 

När det gäller lekar. För mig om det skulle startas en leksajt så lek är nåt som jag kopplar till fysiska lekar som men leker med andra personer i verkliga livet. Så för min del så skulle jag utgå att det är den sortens lekar en leksajt skulle handla om. Och den sortens lekar kan man ju ta upp på en lyft sajt som tex kalas. Och för den delen den sortens lekar förknippar jag med barn och barnen har ju en helt egen sajt här på iFokus där bara barn får skriva och dom kan ta upp vad dom vill.

När det gäller dessa lektrådar som finns på olika ifokussajter jag har kikat i några av dom och det är i regel bara några få personer som skriver i dom. Och det brukar vara såna som är intresserade av det ämnet som är grundämnet på aktuell sajt som sen även skriver i lektrådar, sällan de skriver i andras sajters lektrådar.

Många sajter har off topic kategori så man kan skriva OT på de sajterna. Men det är inte alla sajter som vill ha det.

.

Lia
2014-11-25 23:47
#8

Kanske en sajt som inriktar sig på sällskapsspel? Då kan man göra artiklar med olika spel tex. Och samtidigt ha en massa lekar på den sajten. Men jag vet inte.

Skorpion76
2014-11-26 07:05
#9

#3, #6 Precis!  Fast vad ja kan se finns inte Livskvalité kvar dom sida!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
2014-11-26 09:08
#10

#5 Nja, eftersom det inte låg någon kritik i konstaterandet så avstår jag från att nämna någon speciell person. Vet bara att jag läst "någonstans" från "någon" som tyckte att lekar var ett OK sätt att hålla sidan aktiv, och det är säkert ett skäl så gott som något. (Skall vi ändå nämna just dig så har jag berömt dig på Musik i Fokus för att du rensade i lekdjungeln där. Fast visst ligger de få lekar som återstår hela tiden i topp som senaste ämnen - kanske ett tecken på att de är populärare än huvudämnet musik?)

Eftersom jag startade den här tråden så kan jag väl utveckla lite grann vad jag avsåg. Till att börja med så kan man ju t.ex. fråga sig hur många upplagor det finns i omlopp samtidigt på iFokus av lekar som "Hänga gubbe"? Kanske skulle det finnas ett mervärde om alla de deltagarna kunde tävla mot varandra i större upplaga istället för att vara utspridda på flera ställen? Men observera att startandet av en leksajt förstås inte skulle hindra någon att fortsätta med spel på sin egen befintliga sajt. Däremot skulle det bli ett komplement, och -kanske - en "konkurrent"!

Själv deltog jag tidigare i  bildgissningar och frågesport på en sajt, och trots att de inte var ämnesfrämmande så var de inte populära hos den sajtvärden. De hade säkert gjort lycka på en leksajt!

#7 Associerar till "fysiska" lekar, och varför skulle inte även sådana kunna rymmas i en leksajt? Många minns säkert gamla skolgårdslekar o.s.v.,  och det vore lättare att hitta det ämnet på en direkt leksajt än att leta bland hundratals iFokusrubriker.

#8 Även sällskapsspel skulle förstås rymmas där!

#1 Och när "alla andra" har OT-trådar så skulle det väl även kunna finnas en sådan på en leksajt?

Det finns dock två hållhakar; 1/ det måste förstås finnas någon som vill starta sajten, och 2/ att administrationen tycker att det är ett bra ämne.

Någon oro för att ämnet är för "smalt" tror jag inte vi behöver hysa - det har ju efterlysts även sådana sajter från admin. Dessutom verkar det finnas gott om leklystna på iFokus!

Honestyisdead
2014-11-26 12:11
#11

#9 den finns kvar. Står under "det goda livet".

annia1
2014-11-26 22:37
#12

Carpinus jag ska förtydliga mig lite. Jag har sett några trådar förut som skorpion skrivit om sajter hon vill starta. Och nu kan jag missförstått dom, men intrycket jag fått är att det ska vara en sajt som det bara finns lektrådar likadana som redan finns på iFokus och den sortens sajt kommer sannolikt inte bli så aktiv. Och jag ser inget syfte med en sajt med bara den sortens trådar.
När det gäller fysiska lekar. Jag tror inte jag är den enda som skulle koppla lek.ifokus till fysiska lekar och skulle dom besöka en sån sajt (som jag beskrev ovan) så skulle de bli besvikna. Och när det gäller fysiska lekar så är det ytterst ytterst sällan som medlemmar frågar efter såna. Inte ens inne på barnens skrivs det om fysiska lekar som man leker i verkliga livet.

När det gäller smalt ämne. Det är ju det som är iFokus kännemärke. Men också det jag sett när det gäller skorpions önskan om sajt så ska en sån handla om allt möjligt så det blir alltså tvärtom ett allt för brett ämne. Sen som sagt så finns det redan en sån sajt.

Du skriver att det finns gott om leklystna. Nej egentligen inte. Tittar man i lektrådarna så är det som regel bara några få som skriver i dom. Och dyker det upp en lektråd på en sajt som inte haft nån förut så visst den är aktiv först, men den brukar dö ut. Så mitt intryck är att medlemmarna är inte på iFokus för att leka utan det är mer att dom har lite tid över när dom läst ämnena på sin sajt och då skriver i en lektråd. Och det är det att medlemmarna håller sig på "sin sajt".

.

[Carpinus]
2014-11-26 23:08
#13

#12 Jag brinner inte för någon leksajt, men tycker nog att om någon hade haft lust att starta en sådan hade väl varit värt ett försök - det finns gott om sajter som mer eller mindre ligger nere, eller har enstaka besökare per vecka. Ett "Lek(ar) i Fokus" hade förmodligen inte varit sämre besökt än dessa.

Du uppehåller dig en del vid "skorpions" inlägg i svaret till mig, men enklast är väl att ni tar den dialogen?  Skorpion76 får svara för sin vision av en leksajt-  mina argument för en sådan sajt har jag redan dragit. Till sist:  så länge ingen faktiskt sagt sig vara redo att starta och driva en sådan sajt är all diskussion här bara hypoteser, så nu känns det som om det är lagom för min del att lämna detta ämne .

Annons:
Skorpion76
2014-11-27 07:18
#14

Det är fullständigt riktigt att iFokus är stället för den som vill starta en sajt med ett väldigt speciellt och smalt ämne, men jag har försökt att få starta sajter om märkt att de slår undan benen för dem som vill starta sajter med lite bredare utbud. Det tycker jag är både synd, men på ett sätt också fräckt eftersom det säger att inte vem som helst är välkommen att Starta en sajt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2014-11-27 10:19
#15

#14 Det säger enbart att de inte tror på alla idéer.

Stephanie
2014-11-27 10:23
#16

#14 Hur kan du få det till en personlig grej…?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Skorpion76
2014-11-27 12:24
#17

Därför att jag verkligen har försökt på allvar att Starta en sajt och misslyckats med det. Jag har blivit nekad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2014-11-27 12:32
#18

#17  då beror det på att dom inte tror på dina idéer och det förstår jag.  Det kan inte vara för brett.

Skorpion76
2014-11-27 13:49
#19

Uppenbarligen gör de inte det, men det känns samtidigt väldigt tråkigt! Samtidigt kan faktiskt en ren off topic sajt vara bra också eftersom det ibland dyker upp frågor som inte passar in någon annanstans.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Stephanie
2014-11-27 14:47
#20

Jag kan förstå att det känns frustrerande att komma med idéer som de inte nappar på. Men se det inte som något personligt mot dig. 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
VildaVittra
2014-11-27 14:55
#21

Jag tycker det skulle finnas en sajt här med sällskapsspel. Alltså inte bara där man kunde prata om dom, utan även spela mot en riktig person. Typ Yatsy, rummy, schack osv. Inte några spel där man måste vara många, utan en mot en.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skorpion76
2014-11-27 15:37
#22

#20 Nej, jag tar inte det personligt, men som du säger tycker jag att det är riktigt frustrerande när ingen nappar på de förslag man kommer med.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
2014-11-27 19:57
#23

#22 fast denna sidan heter ju iFokus. Och själva att fokusera på en sak inom ett ämne är ju själva poängen. Och det är nog därför man inte exempelvis göra ett OT iFokus. Det är så brett. Så du har goda intentioner, men det funkar nog inte med hur grabbarna tänkt när det kommer till alla siter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stephanie
2014-11-27 22:12
#24

Man får göra en "resten.ifokus.se" 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
2014-11-27 22:51
#25

#22 Och hur frustrerande är det inte när du får redigt bra förslag och inte nappar på dom? Som hjälpmedel i fokus?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skorpion76
2014-11-28 06:28
#26

#25 Exakt! Det är det jag menar! Det är riktigt frustrerande. Det håller jag verkligen med om.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: