Annons:
Etikettövrigt
Läst 2135 ggr
Zakaraa
2014-12-13 22:15

Tanke kring "nya" Guldmynten

Fick precis det PM som alla fått/kommer få kring det nya Guldmynts systemet. Att man får Guldmynt om man svarar snabbt på ett inlägg. Det är en rolig grej tycker jag, jag brukar ofta vara snabb och har redan fått lite Guldmynt genom funktionen.

Men så kommer jag till nästa del i PM:et: "Detsamma gäller när du snabbt belönar bra inlägg med en röst."

Jag är inte övertygad att det skulle vara något bra, jag är ganska säker på att det kommer missbrukas rejält av dem som verkligen vill ha Guldmynt (för att kunna köpa Insider främst dårå). Det kommer gillas vitt och brett på allt bara för att få mynten och inte för att man faktiskt Gillar inlägget som skrivits.

Som författare till en text tycker jag det är väldigt tråkigt att få "gillningar" om de är Falska. Jag vill veta när folk faktiskt Gillar eller håller med om något som jag skrivit och inte för att det endast gynnar Dem.

Behåll "snabba svar" men snälla, plocka bort "gilla"-belöningen. Det kommer annars ta bort själva meningen med att kunna gilla ett inlägg. Tanken är god men…

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Wellcraft
2014-12-13 22:17
#1

Känner exakt samma sak som du, känns inte ett dugg trevligt eller hållbart.
Vi hoppas hoppas att dem lyssnar på oss.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zakaraa
2014-12-13 22:23
#2

PS. gillar det nya pop-up systemet! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

thea_thea
2014-12-13 22:25
#3

Haha, jag har precis suttit och gillat massor med nya inlägg för Guldmynt! Men håller med dig fullt ut TS!

beem
2014-12-13 22:28
#4

Jag fick 1 Guldmynt för bra inläggsklick.  Har därefter testat att klicka fler sen jag läste här och nu får jag inga. Kan det vara så att de ändrat redan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Staffan
2014-12-13 22:46
#5

#0 Zakaraa

Jag förstår din poäng men tror du verkligen att folk är så desperata för att få Guldmynt? Jag tvivlar på det.

Ett alternativ är att vi stänger funktionen för dom som missbrukar den.

// Staffan

Zakaraa
2014-12-13 22:51
#6

#5 Tja, vi har ju en medem här i tråden som berättar att denne gjort precis det, Gillade för myntens skull (se #3), inget illa menat åt denne.

Och med tanke på den väldigt ökade mängden gillningar på alla nya inlägg så visar ju det på att något har förändrats.
Titta på de inläggen i "Nya inlägg på iFokus" så har alla minst en gillning inom några få sekunder bara.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Staffan
2014-12-13 22:54
#7

#6

Tror du inte bara att det är för att testa funktionen nu när den är ny?

// Staffan

Zakaraa
2014-12-13 22:58
#8

#7 Tyvärr så tror jag inte det, absolut gillas det Mer nu för att det är nytt men det kommer fortsätta gillas mer än det "borde" (dvs. falska Gilla) även efteråt eftersom den som gillar har något att vinna på det.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Lindizen]
2014-12-14 16:04
#9

Haha jaaha, det förklarar ju helt plötsligt varför jag får många gillningar på mina nya inlägg. Jag som trodde jag helt plötsligt blivit klok. ☝️

Nej men, ge det lite tid. Jag tror många provar den nya funktionen men tröttnar efter ett tag. :-)

[Vandringen Med Wolf]
2014-12-14 18:17
#10

Nja men Du Staffan,kan inte det här missbrukas ganska så rejält för jag råkade ut för en massa bra inlägg i en tråd som inte ens borde klickas bra på och då blir man ju faktiskt lite fundersam.

Sen borde ni se över det faktum att man helt utifrån,icke inloggad kan klicka bra inlägg fast man inte ens är medlem på i fokus.Det borde ju inte gå men tro m mig det fungerar så bra så.Prova ska ni se 😉

Staffan
2014-12-14 18:32
#11

#10 Vandringen MedWolf

Som sagt; jag tror att det är många som just nu testar funktionen eftersom att den är ny och vi precis har informerat om den.

Vi har ju som jag också skrev ovan möjlighet att med automatik stänga funktionen för dom som uppenbart missbrukar den.

Varför tycker du inte att man som extern besökare ska kunna lägga en röst på "Bra inlägg"? Det är något vi gjort med avsikt.

// Staffan

Zakaraa
2014-12-14 18:37
#12

#11 Kan ni se vilka som gillar vad? Tänker på att du skriver att n kan sätta en block på falsk-röstare.

Håller med #10 att det bara borde vara de som faktiskt är Med i forumet som ska kunna lämna sin "röst".

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Staffan
2014-12-14 18:41
#13

#12 Zakaraa

Ang din första fråga; vi bygger iFokus själva och har möjlighet att göra allt. Det som inte är möjligt i dagsläget kan vi utveckla vid behov.

Sen vill jag ställa samma fråga till dig som jag ställde till VandringenMedWolf; varför vill du att inte vanliga besökare ska kunna rösta på "Bra inlägg"? Det ser jag verkligen ingen poäng alls med.

// Staffan

Annons:
Zakaraa
2014-12-14 19:00
#14

#13 Okej på första delen 👍

En icke medlem kan inte skriva inlägg och kommentarer så jag kan personligen inte se varför det då ska finnas möjlighet att Gilla något när de oavsett inte kan göra sin röst hörd därefter. Eftersom de inte är en del av forum-gemenskapen är det allt de kan göra,  att klick på Bra inlägg. Varför inte locka folket istället med att genom att bli medlem får den möjligheten att både ge sin egen röst hörd och gilla andras.

För mig är det ungefär, lite extremt för att få fram min poäng, som att delta en en tävling där en jury utser vinnaren men vem som helst kan få dyka in och lägga sin röst. Vad fyller då juryn för funktion? Juryn i detta fall är iFokus medlemmar.
Nu handlar det ju så klart inte om en tävling men för mig är liknelsen ganska nära.

Det är lite så jag personligen ser på det. Jag själv skulle hellre vilja ha Bra inlägg från folk som även kan ge mig sin åsikt kring ämnet än någon som inte har tillgång till det. Vill man få sin åsikt hört, även om det bara är ett medhåll (i form av Bra inlägg), då får vi fler medlemmar vilket är toppen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Lindizen]
2014-12-14 19:13
#15

Hahaa…. Jag sympatigillar mina egna inlägg ibland när jag tycker jag skrivit något smart - om det syns vem som gillat är jag helt plötsligt inte så kaxig längre ;-) nej men! 

Jag är en forum-människa. Och det finns en anledning till att jag har hittat och stannat här på iFokus. Jag gillar deras koncept att alla passar in vad det än handlar om. Många andra forum är ju inom något specifikt - så som familjeliv till exempel. Där handlar det om just vad det heter - familjeliv. 

Jag känner att vissa funktioner blir mer och mer likt facebook. Och det finns ju som sagt en anledning till att man valt och stanna här - just på grund av att det är unikt. Om man då kan se vem som gillat är det ännu ett steg närmare facebook. Notifications är så klart kul samt smart! 

Jag tycker även man kan kunna gilla inlägg när man är utloggad eller ej medlem. Googlar man på någonting man undrar över är det ofta man kommer in på iFokus och då kan man gilla inlägget för att visa att man fått den hjälp eller det svar man behöver. Vilket kan vara skönt för skribenten. Det utnyttjas inte på något sätt då man inte har någon nytta av att egentligen trycka "Bra inlägg" när man är offline då man inte "tjänar" någonting på det.

Obs. skrivit från mobil så ber om ursäkt fall det är lite klöddigt skrivit och formulerat.

Staffan
2014-12-14 19:14
#16

#13 Zakaraa

Okej, då förstår jag hur du tänker.

Jag ser "Bra inlägg"-rösten ungefär som en klapp på axeln. Om någon har gjort en Google-sökning på ett ämne och hittar ett bra svar här på iFokus tycker jag det är fördelaktigt om man kan visa sin uppskattning på inlägget - även om man inte vill registrera sig som medlem. Jag tror att de flesta som skriver här också tycker att det är roligt att dessa annars helt osynliga läsare har den möjligheten.

Sen tycker jag inte riktigt att ditt argument håller… :)

> Jag själv skulle hellre vilja ha Bra inlägg > från folk som även kan ge mig sin åsikt kring > ämnet än någon som inte har tillgång till det.

De kan ju faktiskt det. Vem som helst kan bli medlem direkt och då också direkt ge dig sin åsikt kring ämnet.

// Staffan

Zakaraa
2014-12-14 19:38
#17

#16 Ja absolut, det är det jag menar. De Kan bli medlem direkt så varför behöver de då ha möjligheten att Gilla när det är så enkelt att bli medlem 😉
Som hemsideägare skulle ju jag personligen värdera ett nytt medlemskap över möjligheten att kunna klicka "Bra inlägg" för någon som inte blir medlem sedan.

Det är ju egentligen en strutsak och det spelar, för hemsidan, ingen roll om icke medlemmar kan gilla ett inlägg eller inte. Men för mig som författare känner jag annorlunda, jag är medlem på ett forum av den enkla anledningen att kunna diskutera. Kan inte ge så mycket mer svar krig just icke-medlem ämnet då jag fått säga min åsikt om det och alla får ju ha åsikter 👍

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Vandringen Med Wolf]
2014-12-15 07:46
#18

#11 Jag tänker lika som Zakaraa beskrivit genom tråden men egentligen är det ju oviktigt om man utifrån kan klicka bra inlägg men just den biten att det skulle sporra folk till att bli nya medlemmar så gick även min tankegång kring det hela.

Men nu måste jag fråga dig,är vi inte anonyma med att kunna klicka bra inlägg eller gäller det enbart att kunna anmäla inlägg som strider mot sajters regler?om jag nu klickar både bra inlägg och anmäler det här inlägget kan ni se att det är jag bakom båda i så fall ?

Staffan
2014-12-15 09:30
#19

#18 VandringenMedWolf

Två snabba svar:

1.) Jag tror inte att många blir medlemmar för att kunna rösta - snarare då är det till exempel mer lockande att kunna läsa den senaste kommentaren. Tror jag.

2.) Ni är anonyma när ni lägger en röst på "Bra inlägg".

// Staffan

vallhund
2014-12-15 13:19
#20

Jag upplever att många snarare är snåla med att trycka på "bra inlägg"
Ofta ser jag inlägg från person B som skriver att denne helt håller med det person A skrev, men det finns inga "gilla inlägg" under inlägget de håller med om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Surpan
2014-12-15 14:20
#21

Kan man inte sätta en tidsgräns på hur fort det går att få Guldmynt på "gillaknapparna" då? Då kanske folk tänker att "åh, nu kan jag få ett Guldmynt till genom att gilla, jag letar upp nått jag tycker är bra." Istället för att gilla alla senaste inlägg bara på rad. Eller att man bara får Guldmynt om man gillar på de sidorna man följer?

Tror faktiskt att detta kommer unyttjas mycket..

/Surpan

vallhund
2014-12-15 15:15
#22

#21 Jag gillar drösvis med inlägg på sajter där jag inte är medlem, jag har mer Guldmynt än jag hinner göra av mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
2014-12-15 18:27
#23

#21 Jag tror det finns en tidsgräns för det står så här i PM vi har fått: 

"Från och med idag får du Guldmynt när du är snabb att kommentera nya inlägg på iFokus. Detsamma gäller när du snabbt belönar bra inlägg med en röst"

(Jag har fetmarkerat orden som gör att jag tror att det är tidsbegränsat………)

#22 Jag har också en massa guldmynt….. Kanske nån här som vill ha Insider som julklapp??

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zakaraa
2014-12-15 19:46
#24

Hehe jag har "spammat" folk med julhälsningar :P
Köpte Insider åt en vän tidigare men hon har efter det vait så aktiv så har inte behövs köpa mer åt henne x)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Yllhilda]
2014-12-15 20:33
#25

Kanske lite OT men, det känns inte bra när den svarta rutan med "snabbt svar" eller "någon har bra-inläggat din kommentar" ploppar upp. Om jag är intresserad av att veta så kollar jag upp det, nu känns det stressande.  

Går det att stänga av den funktionen?

Upp till toppen
Annons: