Annons:
Etikettregler
Läst 1517 ggr
Emo
2015-01-16 09:08

Upphovsrätt

Med anledning av att jag här på iFokus sett detta:
"Det brukar inte anses som ett upphovsrättsbrott om bilder som forumanvändare laddar upp och ägs av den användaren  används av andra forumanvändare inom forumet. "
så undrar jag hur andra ställer sig till det påståendet och vad som görs för att värna vår upphovsrätt här?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Torparmor
2015-01-16 09:15
#1

Det är inte OK 😡   Och varför hör man inte av sig och frågar först? 🤔


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pialinn
2015-01-16 09:15
#2

Min fråga om upphovsrätt är: Får man lägga in text från Wikipedia? Eller gäller det bara bilder?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

pysseltigern
2015-01-16 09:18
#3

#2 Inte kopiera hela texten rätt av, men däremot kan du ta citat ur texten och länka till texten du hämtat citatet ur

Fridaaaa
2015-01-16 09:20
#4

#2 Man får aldrig kopiera av en text rakt av, inte ens från Wiki. Är samma regler som bilder.Dock får man ändra texten till sin egna (alltså skriva om den helt) men inte ändra på bilder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2015-01-16 09:46
#5

#0 Klart det är ett brott det med.

AndersT
2015-01-16 10:38
#6

Upphovsrätt är snårigt. I det svar #0 referar till var det jag som skrev. och hänvisar till praxis. Jag kan inte se att detta finns reglerat på iFokus, om bildanvändande av varandras bilder inom forumet ochhar då utgått från vad andra skrivit om detta, vilket får anses som praxis.

I detta sammanhang lyfts frågan lite ur sitt ursprungliga sammanhang tycker jag och om jag citeras ber jag vänligt om att också refereras till.

Jag har inget givet svar. Men enklast kanske är att den som lägger upp en bild också skriver att den får/inte får användas.

I alla fall är det bra att frågan lyfts och kanske någon konsensus kan komma fram ur detta.

Vad som görs för att värna upphovsrätten - Det kan givetvis göras tydliga skrivningar från iFokus. Dock faller all upphovsrätt in under om vad som är tillåtet/inte tillåtet och att det blir upp till var och en att följa sina bilder. Finns liksom inget sätt att ha kontroll över spridningen…

Bildbank är ett sätt att försöka lyfta fram möjligheten att licensiera sina bilder (och detta är det ursprungliga sammanhanget) där alla får en möjlighet att göra rätt och riktigt. Det ska ses som en möjlighet, inte begränsingar. En del vill sprida sina bilder, andra inte. Ingen kan tvinga någon.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Annons:
vallhund
2015-01-16 11:00
#7

Kortare citat får man kopiera rakt av om källan anges. Dock inte långa stycken eller en hel artikel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2015-01-16 11:01
#8

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2015-01-16 11:03
#9

#7 Ja citat får man ta om man anger exakt sida samt vart det är taget

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emo
2015-01-16 11:07
#10

#6 Jag valde att inte peka ut dig.

Hoppas vi kan få detta ordentligt utrett.
Det är viktigt att veta vad som gäller här.

Citerat från AndersTs inlägg i #6

"Jag har inget givet svar. Men enklast kanske är att den som lägger upp en bild också skriver att den får/inte får användas. "

Tycker du att jag ska sätta skyltar på alla mina varor i min affär att det inte är tillåtet att plocka dem utan att betala för dem?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fridaaaa
2015-01-16 11:08
#11

#6 Fast samma lag gäller på bilder som på fysiska föremål. Det är alltså inte OK att bara ta, inte sätta alla en lapp på sina cyklar: inte OK att ta/låna". Principen är densamma

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emo
2015-01-16 11:12
#12

#11 Jag vet det.😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kattöga
2015-01-16 11:17
#13

Som jag förstår de finns de inga oklarheter.

iFokus användarregler står:
"Kopiering och publicering av upphovsrättsskyddat material (i princip alla texter, bilder, filmer, med mera) är förbjudet. Det enda undantag som finns är om medlemmen är upphovsman till materialet eller om upphovsmannen har givit sitt tillstånd."
De står ingenting om att man får sprida material (bilder, texter, filmer m m) inom iFokus-forumen.

Alltså läser jag det som att användarreglerna följer upphovsrättslagen, d v s att bl a bilder går under upphovsrättslagen och mina bilder får alltså inte spridas av någon annan om jag inte gett tillstånd till det. Jag förstår inte vad det är som är oklart…….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Fridaaaa
2015-01-16 11:19
#14

#12 Skrev fel, var menat till #6 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emo
2015-01-16 11:27
#15

#13 Tack. Bra med ett klargörande! Då har inte reglerna ändrats nyss. 😃

#14 Bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kattöga
2015-01-16 11:32
#16

På FB accepterar man villkoren som gäller där. Där får man dela bilder, men inte kopiera och sprida. När man "delar" en bild så syns det väl varifrån bilden kommer? Den fungerar väl som en "länk" kan man säga, en länk som visar innehållet…….?  (Använder inte FB själv.)

"Dela" kan vi inte göra här på iFokus. Länka får man göra, däremot så kan vi inte "länka" som på FB, alltså "dela"……..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

AndersT
2015-01-16 11:45
#17
Fridaaaa
2015-01-16 12:12
#18

#17 ?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AndersT
2015-01-16 12:42
#19

Jag skrev ett ganska långt inlägg som post 17, verkar ha försvunnit. 

Bra att det blir reda på frågan. iFokus regler är tydliga. Jag hittade inte/missade när jag kollat igenom. Slarvigt.

Om jurister skulle göra en annan tolkning, att inom ett forum anses det ok att använda bilder som användarna lägger upp av andra användare (under förutsättning att man ursprungligen äger en bild). Den tolkningen verkar gälla när det handlar om Facebook.   Hur tänker ni om detta? Jag har inga egna svar, är bara nyfiken på vad ni säger.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Emo
2015-01-16 13:38
#20

När man går med i ett forum, bör man läsa igenom villkoren noga, så man vet vad man ska rätta sig efter. Det är likadant med en förening. Läs stadgarna.  Jag har läst igenom reglerna på iFokus flera gånger och inte funnit något som jag inte kan acceptera. Däremot accepterar jag inte Facebooks regler för dess medlemmar och är därför inte medlem där.

#19 Vilka jurister i Sverige eller någon annanstans tror du skulle tolka svenska lagar och iFokus' regler på ett annat sätt än att det som är skyddat enligt lag är skyddat även på iFokus?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
AndersT
2015-01-16 13:58
#21

#20 Jag har ingen aning vilka jurister det skulle kunna handla om.

Min fråga var en fråga om de kommer tolka lagen så, till forumet, inte att de kommer göra på det sättet.  Min tanke bakom frågan är att lagar förskjuts ibland och ingen vet hur det kommer se ut i framtiden.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Emo
2015-01-16 14:04
#22

I denna artikel på sajten Bildbank iFokus inlagd av: Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank

http://bildbank.ifokus.se/articles/54ae7666ce12c46e85000594-upphovsratt?discussions-1

kan man läsa detta:
"En bild upplagd på ett forum kan i regel spridas inom forumet, men inte utanför (ex iFokus, facebook, instagram)."

Nu var jag noga med att ange vem som publicerat uppgiften om iFokus i enlighet med önskemål i #6

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

AndersT
2015-01-16 14:08
#23

#22 Jag backar från det vad gäller iFokus. Gjort det i ett tidigare inlägg (#19)och kommer editera det andra inlägget på bildbank senare idag.

Och som sagt, att skapa bildbank handlar om att tydliggöra saker i ett gott syfte, att de som vill sprida sina bilder ska få göra det på ett ok sätt. Jag vill inte ta bort fokus från mitt misstag i frågan, men vill också lyfta fram bildbank som ett sätt att licensiera sina bilder.

Edit: Är detta en bttre skrivning av den punkten?

  • En bild upplagd på ett forum kan vara tillåten att sprida i ett forum och inte i ett annat. Här är det viktigt att veta vad som gäller för respektive forum.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Taggeman
2015-01-16 14:21
#24

#23  Nu kommer du in i forumets grundprinciper och dom kan man inte ändra på hur som helst. http://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

De första två gäller svenska lagar. Dem måste du därför behålla.

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

AndersT
2015-01-16 14:52
#25

#24 Hur menar du - vad är det som bryter mot forumets grundprinciper i mitt inlägg #23.  Vad bryter mot svenska lagar? Vad bryter mot att kopiera upphovsrättsskyddat material? Förstårinte, därför jag frågar.

Jag har annars backat från de tidigare inläggen och försökt att förtydliga reglerna. Det är därför det är bra att frågan resoneras om.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Taggeman
2015-01-16 15:11
#26

#25 Jag citera bara vad som står om Skrivregler som gäller iFokus.

Sen får du tolka vad som står där vad som gäller om iFokus policy i den frågan. Här är sidan att läsa igenom. http://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

Min åsikt är att man ska skälv ge ett medgivande om det är ok att publicera sina verk på andra ställen.  Det är ok att länka för min del.

Det är väldigt lätt att fråga i det här forumet bara att skicka ett meddelande.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

AndersT
2015-01-16 15:22
#27

#26 Jodå, jag har förstått och ändrat mig. Du skrev också att jag kom in på forumetsgrundregler och att man kan inte ändra dem hur som helst… Du citerade inte bara… Därför jag undrade, inget annat.

Jag ställde en fråga i inlägg #23

Edit: Är detta en bttre skrivning av den punkten?

  • En bild upplagd på ett forum kan vara tillåten att sprida i ett forum och inte i ett annat. Här är det viktigt att veta vad som gäller för respektive forum.

Är det en fungerande skrivning? Frågan gäller fortfarande… Vore tacksam för hjälp med detta. Ju fler som tycker till desto större chans är det att texten blir riktig. anken är att hålla texten generell i inlägget på bildbank, men dt är kanske bättre att skriva vad som faktiskt gäller på iFokus?

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Annons:
Honestyisdead
2015-01-16 16:04
#28

#27 tycker snarare du ska framhäva att man alltid ska kolla med BILDÄGAREN om man får dela bilden. Det stämmer nämligen inte att man får dela hur man vill på facebook heller som #16 påstår.. Du vet aldrig om bilden du delar har lagts ut av bildägaren.

AndersT
2015-01-16 16:17
#29

#28 Tack för svar :)

Att kolla vilka regler som gäller för sajten och kolla med bildägaren är nog lika viktigt. Tänker att båda sakerna ska med under den punkten.

Som jag läst mig till (utan att göra anspråk på att det är sant)så anses det inte på FB som ett upphovsrättsintrång - om en bild sprids (vilket per definition blir kopiering) av en användare som har lagts upp av en annan användare som är ägare till  den bild som förstnämnda person sprider.  Man behöver då inte ge ett explicit tillstånd för detta. Sedan är svårigheten att veta att en person äger en bild som den lagt upp… så den regeln borde gälla fortfarande, att man kollar upp.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Upp till toppen
Annons: