Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 1009 ggr
[134643]
2015-03-22 14:27

Val av kön

Halloj! Under "personlig information" kommer det ju en fråga om kön, tänker att det kanske hde varit trevligt att lägga till ett tredje alternativ, typ "annat"? 

För oss stackare som inte identifierar oss som varken man eller kvinna hade det varit fabulöst 😃

Annons:
Emo
2015-03-22 14:37
#1

Det stämmer inte med din presentation. Där talar du om vilken kön du anser att vi ska veta att du identifierar dig med. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[134643]
2015-03-22 14:53
#2

#1 Jag har dagar där jag känner mig som tjej, och dagar jag känner mig som kille. Eftersom jag oftast idendifierar mig som tjej/biologiskt sett är tjej så är det det jag fyller i ifall det bara finns två alternativ. Hade ett tredje alternativ funnits hade det vart mitt val 🙂Dock så ser jag inte varför det skulle påverka något? Jag är nog inte den enda på iFokus som har en flytande könsidentitet eller liknande som kryssat i ett av alternativen eftersom det inte finns ett tredje val, det är ju det som är problemet 😃

Magi-cat
2015-03-22 21:37
#3

Man kan skriva "hemlis" också, vilket många gör.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[134643]
2015-03-22 21:56
#4

#3 Visst kan man göra det, men för mig är det ju ingen hemlis. Känns inte som om det skulle ta alltför mycket tid och ork att lägga till ett 'annat'? Det är så sällan det finns som alternativ, och det ett väldigt lätt sätt att göra någon som inte identifierar sig som tjej eller kille glad ;3

beem
2015-03-22 22:13
#5

Jag har ofta funderat varför måste kön anges över huvud taget.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[134643]
2015-03-22 22:34
#6

#5 antagligen för att det är en del av vår identitet, och för att underlätta vilket pronomen som ska användas gissar jag på :) Men visst, då kan vi lika gärna skrota ålder och stad också, de behövs ju inte heller här på iFokus egentligen ;3 Nä men jag vet inte, men det känns iaf dumt att ha en fråga där mitt svar inte finns med

Annons:
Emo
2015-03-23 06:52
#7

#6 Det är frivilligt om man vill uppge kön. ålder och bostadsort.
Om man känner att det är en fördel för en själv att skriva in de uppgifterna, så gör man det annars låter man bli.
Jag kollar ofta bostadsort om jag tror att jag skulle kunna hjälpa någon. Står det inte där så går den personen miste om eventuell hjälp.
Det ska vara till nytta eller glädje för varje enskild medlem. Du väljer själv om du vill använda den funktionen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sehvrin
2015-03-23 09:46
#8

Det tycker jag låter som en bra idé. Det borde ju inte vara allt för svårt att lägga till ett tredje alternativ.

Själv har jag inte haft några problem med det eftersom jag identifierar mig som kvinna, men jag tycker att iFokus ska arbeta för att vara så inkluderande som möjligt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[134643]
2015-03-23 09:59
#9

#7 Problemet är ju att jag VILL få skriva mitt kön, det har varit en fördel för mig om mitt alternativ fanns. Jag vill använda den funktionen, men jag kan inte. Som om du skulle vilja skriva ner din bostadsort för att det underlättar för dig, så finns inte din stad med som ett alternativ. #8 Precis så tänker jag också! :)

Magi-cat
2015-03-23 10:25
#10

Man kan alltid skriva en förklarande text i sin presentation. Det blir i så fall något som ger så mycket mer information än bara ett "annat"-alternativ att klicka i.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-03-23 15:35
#11

#0 

Jag tycker att din önskan är helt rimlig och som redan sagts, så är det inte så svårt att bara lägga till ett tredje alternativ. 

Man kan ju naturligtvis undra varför det är relevant överhuvudtaget att uppge kön, men jag antar att det inte finns något intresse av att veta det biologiska könet utan det sociala. Det som människor identifierar sig som. I så fall ska det finnas fler än två alternativ.  

#7 Visst är det frivilligt att uppge kön. Men precis som du och jag har en möjlighet att välja mellan två alternativ (man eller kvinna) och känna att vi kan identifiera oss som ett av dem. Så ska även de som känner sig som varken eller (som TS) ha den möjligheten. Det har de inte nu, eller hur?

Upp till toppen
Annons: