Annons:
Etikettregler
Läst 2274 ggr
white lady
4/19/15, 6:45 PM

Anmälnings funktionen

Är det inte dags att Ägarna/Ledningen för iFokus tar bort funktionen anmäl inlägg när det ändå bara missbrukas.

Tacksam för svar.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Honestyisdead
4/19/15, 6:49 PM
#1

Om det missbrukas kan sajtvärden ändra värdena så att det inte gör det.

Det lär inte tas bort eftersom det är en bra funktion. Har hjälp till att få bort hemska inlägg när admin inte varit inne.

Kjelle
4/19/15, 6:49 PM
#2

Det här ämnet har varit uppe hur många gånger som helst och i alla dessa trådar har man kommit fram till att i det stora hela missbrukas inte knappen. Det görs tydligen det bara i några enstaka fall och på ett fåtal sajter.


72mm
4/19/15, 7:09 PM
#3

Den funktionen ensam gör att iFokus bara duger till intresse-sajter där alla tycker likadant. Den kommer, så länge den är kvar, att diskvalificera iFokus som ett seriöst diskussions-forum. Det är bara så det är.  

Detta är helt OK för frågeställningar kring vad man bör mata sitt magsjuka marsvin med eller bygg-loggar för sin episka skalmodell av en bogserbåt ano 1958, men för intresse-sajter  som är det minsta politiska till sin natur är det döden. 

Man kan bara inte bygga in en automatisk majoritets-censur i själva systemet om man vill bibehålla någon som helst takhöjd på trådarna.  Det är fullständigt hål i huvudet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Honestyisdead
4/19/15, 7:28 PM
#4

#3 Märkligt att iFokus är ett av Sveriges största forum. Du vet väl att det är helt frivilligt att vara medlem på iFokus?

Kjelle
4/19/15, 7:30 PM
#5

#3 Är det hål i huvudet på alla de som tycker anmälningsknappen är en bra funktion?


72mm
4/19/15, 8:37 PM
#6

#4 Läs vad jag skrev. Jag har mycket nöje av Akvariefisk.iFokus, jag lägger ingen tid på de mer samhällsinriktade sajterna. Ett av Sveriges största forum säger du? Beror väl på hur man mäter kanske? Jag vidhåller att jämfört med andra  diskussionsforum är  iFokus något av en ankdamm.  

#5 Jag vet inte. Beror väl på hur högt i tak man vill ha och hur man ställer sig till yttrandefrihet och censur.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Kjelle
4/19/15, 8:44 PM
#7

#6 Du glömde skriva hur man ställer sig till Skrivregler.  Jag tyder fortfarande det du skrev om hål i huvudet gäller alla som tycker anmälfunktionen är bra.


Niklas
4/20/15, 10:08 AM
#8

#3: Den stora skillnaden mellan att ha och inte ha modereringsfunktionen är mängden arbete värdar och Medarbetare får lägga ner på moderering. Innan vi hade funktionen fick värdarna ta bort det som bröt mot skrivreglerna för hand. Nu får de i stället hjälp av medlemmarna och kan lägga tillbaka inlägg om de felaktigt har modererats bort. Om en sajt har lågt i tak beror det på hur värden tolkar sina regler, inte på vilka verktyg hon eller han har till sitt förfogande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

white lady
4/21/15, 11:59 AM
#9

Hej Nklas, 

Det innebär då alltså att Admin eller medhjälparna på en sajt har rätten att ge skrivförbud efter en kommentar. Har nämligen precis fått tillbaka skkirivrättigheten på sajten.Kräver inte att mitt inlägg återpubliseras.

Men kräver svar varför skrivrättigheten dragits in ?

I detta fallet försvarade jag ¨något  jag anser som ren Mobbing/Raljering av tredje person som inte ens är medlem på iFokjus, så ja mëdlemmarna på just den sajten måste älska att Mobba  och Raljera.

Men vi kan ta det privat du och jag Niklas om du värnar om ditt Forum.

Hör av dig.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Thiah]
4/21/15, 12:08 PM
#10

#9 admin och Medarbetare har alltid kunnat ge skrivförbud för ingen eller någon kommentar helt som dom vill. Det är inget nytt som kommit med anmäll knappen.

Honestyisdead
4/21/15, 12:16 PM
#11

#9 Så är det även utan anmälningsfunktionen.

white lady
4/21/15, 12:45 PM
#12

10   Just därför tar jag upp problemet här, då just anmälningsknappen missbrukas av medlemmarna på den aktuella sajten.Det måste ju ägarna till Forumet avgöra. Kanske man bara skulle frånta just den sajten det då.

Detta är inget nytt Thiah. Har pågått sedan 2011 vad jag vet.

Admin har ju befogenhet att stänga av medlemmar från sajten ändå om inte medlemmar uppför sig.

Men alla sajter ska väl följa tre varningar vad jag förstått regler iFokus forumets regler för att få sköta en sajt. Så att alla medlemmar ska trivas på Forummet.

Sen ska det inte handla om hur högt eller lågt det är till taket. TRAMS

Jag har inte själv anmält något inlägg utifrån vad jag tycker om en persons egen uppfattning, men däremot viktiga saker som ren Mobbing och när man raljerar utifrån sitt högst eget tyckande. Otrevligt faktiskt.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Honestyisdead
4/21/15, 12:58 PM
#13

#12 Nej sajter har ingen allmän regel om 3 varningar.

Och som sagt kan sajter där det missbrukas på ställa in så det inte kan missbrukas. Det bestämmer värden själv och är inget ägarna lägger sig i.

Annons:
Niklas
4/21/15, 1:07 PM
#14

#9: "Det innebär då alltså att Admin eller medhjälparna på en sajt har rätten att ge skrivförbud efter en kommentar." Det kan de göra. Det är värdens sajt. Hon eller han kan sparka ut varenda medlem, men det vore nog inte så smart. "Men kräver svar varför skrivrättigheten dragits in ?" Det måste du fråga Sajtvärd eller Medarbetare på sajten. Bara de vet varför de gör på ett eller annat sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

white lady
4/21/15, 1:11 PM
#15

13  Då kanske ägarna till Forumet ska ta sig en titt på hur värden sköter det.

För de vill nog ha ett levande och friskt Forum.

Synd att det blir en sajt som blir som Lumalampor.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Honestyisdead
4/21/15, 2:45 PM
#16

#15 Värdarna bestämmer själv över sina sajter.

Maria
4/21/15, 3:08 PM
#17

Precis som redan skrivits så är det inte mycket att göra åt.

iFokus ledning kan inte lägga sig i hur varje enskild sajt hanterar sina medlemsproblem utan det är upp till sajtadministrationen på respektive sajt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
4/21/15, 4:21 PM
#18

17 Vad säger du Maria. Så ledningen äger inte Forument  ?

Vill dom verkligen att det sköts så illa av l sajtadministratörer ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
4/21/15, 4:24 PM
#19

#18

Jag gissar att ledningen resonerar som så att vi är vuxna människor och får sköta våra sajter på det sätt vi vill så länge vi håller oss till de övergripande iFokusreglerna och svensk lagstiftning.

Sköts en sajt bedrövligt illa så lär medlemmar droppa av efterhand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
4/21/15, 4:27 PM
#20

#18 Eftersom sajtvärdarna har det juridiska ansvaret ligger självklart skötsel av sajterna på dom.

Annons:
white lady
4/21/15, 9:26 PM
#21

14 Ok Niklas,

Det måste du fråga sajtvärd eller medarbetare på sajten.

Men det verkar inte tänt där,för något svar är tydligen svårt/pinsamt att ge.

Eller vad tror du Niklas?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Honestyisdead
4/22/15, 11:54 AM
#22

#21 Då är det tråkigt. Men mer finns inte att göra.

Som tur är finns det massor av andra sajter på iFokus :)

white lady
4/22/15, 12:46 PM
#23

22  Inte för dig Hera ,  för du är väl inte delägare i Forumet ?

Vi tar ett Exempel, som du förmodligen behöver för att fatta.

inlägg 0

Kolla på den här knickdicken, han har stor näsa och utåtstående tänder

och äter morötter.Han måste ha tomtar på loftet.

inlägg 1

Har du sett honom överhuvud taget i verkligheten och ätit morötter själv

någon gång?

Och där försvann inlägg 1  +  Skrivförbud.

Gillar du upplägget på sajterna forfarande Hera`?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Leffe
4/22/15, 12:50 PM
#24

#23 Toppen. Som admin kommer jag se ditt ex inlägg 1 borttaget av anmälfunktionen. Går då in i tråden och ser att ditt ex inlägg 0 ska tas bort för det är helt olämpligt. Helt perfekt hjälpreda med andra ord

Honestyisdead
4/22/15, 12:51 PM
#25

#23 Nej jag är inte delägare. Du har redan fått ditt svar av en ägare.

Jag gillar upplägget ja.

Får du inte svar av sajtvärden finns det inte mer att göra tyvärr.

white lady
4/22/15, 4:09 PM
#26

24  Håller med dig LeffeD.  Men inlägg 0 är kvar och 1  är borttaget + skrivförbud.

Trevligt va ?

Så sköts just den sajten   !!!!!

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Leffe
4/22/15, 4:39 PM
#27

#26 Om jag upptäcker inlägg 0 ska bort så lägger jag inte tillbaka inlägg 1 för då står ju det i tomma luften. Om Anmälningsfunktionen har givit den som skrivit inlägg 1 skrivförbud (det behövs tre borttagna inlägg för detta) så häver jag självklart skrivförbudet, men har någon annan i admin givit skrivförbudet och inte anmälningsfunktionen gjort det så är det ju en helt annan sak. Det sista har ju inget med anmälningsfunktionen att göra och har jag fattat rätt så handlar ju den här tråden om anmälningsfunktionens vara eller icke vara pga missbruk (se trådstarten).

Ger någon i admin skrivförbud manuellt så tror i alla fall jag att det inte bara beror på ett enda inlägg

Annons:
Leffe
4/22/15, 4:41 PM
#28

Jag tycker alltså att anmälningsfunktionen har en bra uppgift att fylla enligt mitt #24

white lady
4/22/15, 6:57 PM
#29

28 Jajamensan LeffeD där håller jag med dig.Förstår av ditt inlägg 24 att du är rättvis och sund Admin.

Problemet är att vissa Admin missbrukar sin makt.

"Ger någon i admin skrivförbud manuellt så tror i alla fall jag att det inte bara beror påett enda inlägg"

Borde man inte få en förklaring då ? Av Admin.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Leffe
4/22/15, 7:02 PM
#30

#29 Jo det tycker jag, men det kaske har förvarnats vid något tidigare inlägg

Jag gillar anmälningsfunktionen däremot finns det vissa sajter med admin som jag inte gillar. Sajter med sådan admin går jag inte ens in och läser på.

Calcifer
4/22/15, 10:48 PM
#31

#29 Klart man får ha åsikten om att man vill ha en förklaring från värd eller Medarbetare om man blir avstängd eller varnad - oavsett varför man blir det. Däremot har de ingen skyldighet att ge någon förklaring. Man får, som redan nämnts, sparka ut varenda en utan att ge någon anledning om man vill det, men då får man också en rätt död sajt. Men det finns inget juridiskt eller enligt iFokus allmänna regler som lägger en sådan skyldighet på varken värd eller Medarbetare.

Hittar man en sådan sajt eller Sajtvärd får man söka sig någon annanstans helt enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

white lady
4/29/15, 11:24 PM
#32

En stor eloge till .J……….D………. som faktiskt försöker vara en hederlig Medarbetare på sajten jag syftar på.Synd bara att han inte bestämmer själv,, den ende som svarat. Kredd till dig ( *_* )

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: