Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 1641 ggr
Zyperior
2015-11-19 00:06

Onlinestatus för Sajtvärdar/Medarbetare och Medlem

Ett förslag om indikatorer på lämplig plats, förslagsvis brevid "Sök"-funktionen som indikerar om Sajtvärd/Medarbetare är aktiv/online/offline i färgerna Grönt/Orange/Rött.

Detta skulle även kunna utvecklas till en "knapp"och klickar man på den kan man komma i direktkontakt med en medarbetare/sajtvärd i form av en privat chattruta a la Facebook.
(Sajtvärdar och Medarbetare ska såklart kunna ställa in vilken status man har oavsett om man är online eller inte)

Även en liknande indikator bredvid vanliga medlemmars avatarer. Då kan man enkelt se om någon man kanske inväntar svar ifrån, är online eller inte.

Bara ett förslag som sagt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Lia
2015-11-19 00:21
#1

Det vill jag se här!

Zyperior
2015-11-19 00:27
#2

#1 Kul att du gillar det =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

annia1
2015-11-19 01:31
#3

Zyperior jag kan förstå vad du menar med knapp/chat. Men på en aktiv sajt så skulle värd/medarbetare få lov att ställa sig offline hela tiden om dom ska ha en chans att läsa trådarna, sköta ev moderering och svara på pm.

När det gäller medlemmar. Att jag är online betyder inte att jag går in i "rätt" tråd på ett tag, beror ju på hur många trådar jag skrivit i och har till höger i listan, så kan ju dröja länge innan jag går i "rätt" tråd. PM brukar jag läsa rätt snabbt. Dessutom så står man online en viss tid efter man loggat ut så jag kan ha hunnit logga ut (och ses som online) innan du loggar in.

.

[Garntroll]
2015-11-19 17:24
#4

Min fundering är mest hur det ska lösas rent tekniskt. Det är nog inte så " bara". Mycket med programkoder hit och dit och det ska vara kompatibelt med övriga systemet. Men Tanken var god. Annars har vi ju pm - funktionen och gästboksfunktionen.

annia1
2015-11-19 19:59
#5

Rent tekniskt är det nog inga problem. iFokus gör all programmering själva så de kan bygga i stort sett vad som helst och få det att funka med resten. Var skillnad om dom köpte funktioner från andra att få det att funka med resten.

.

Aniara14
2015-11-21 17:47
#6

#5 Gör dom all programmering osv själva? I inlägg 45 i den här tråden låter det ju inte riktigt så i alla fall… men inte vet jag.🤔

"Varje gång vi har möjlighet att få utvecklarhjälp går vi igenom listan och väljer de saker som känns mest angelägna just då i förhållande till hur mycket hjälp vi kan få."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
annia1
2015-11-21 17:59
#7

Så har det varit förut. Enstaka gånger de köpt in funktioner från andra. Men de som sköter programmeringen på iFokus gör det på sin fritid så de måste prioritera sina vanliga jobb i första hand och har ett vanligt liv som alla andra. Så när de programmerar åt iFokus så prioriteras vilka fel som måste åtgärdas först.

.

Aniara14
2015-11-21 18:06
#8

#7 Okej.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lizelda
2015-11-21 18:59
#9

Med tanke på att sidan inte automatiskt uppdateras så är det ju rätt mycket som måste uppdateras.. Men om de skapar en app så kan man ju ha en funktion så man ser vilka som har appen nedladdad, typ som med messenger på facebook.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tuulikki]
2015-11-23 13:10
#10

När jag undrar om någon är online eller när de var det senast går jag bara in på deras profil och kollar när de senast var aktiv. Funkar bra :)

Men jag tycker ditt förslag var bra!

Emo
2015-11-24 10:28
#11

Det är ju anledningen till att vi vill kunna lägga till vänner, så som vi gjorde förr. Nu vet vi ju detta endast om alla, som redan finns på våra vännerlista.

Det finns nog någon anledning till att det togs bort även om vi inte förstår det. 😕

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zyperior
2015-11-24 12:04
#12

Min tanke är lite att sidan känns lite tafatt när det gäller kommunikation mellan medlemmar. Även om iFokus fyller sin funktion känns sidan ändå ganska ofullständig. 

Tror att som #11 skriver, en vänfunktion och direktkontakt med andra medlemmar hade skapat mer gemenskap. Undra varför det togs bort om det ändå funnits tidigare?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Garntroll]
2015-11-24 12:16
#13

Alltså det ska fungera tekniskt. Sen om man tex bygger upp en chatt under nätverket så är frågan vem som ska ha adminrollen där. En chatt spårar lätt ur och då måste man ha någon / några som kan komma in och avbryta konflikter eller andra problem.  Det kan behövas en funktion till att stänga av folk från chatten. Vi kan skicka meddelande i gästboken till varandra och man kan skicka pm. Vad mer krävs? Ja vissa sajter skulle kanske vinna på en sajt - chatt men ja hur löser man problemen som kan uppstå?

Annons:
Emo
2015-11-24 13:39
#14

#13 Det fungerade inte med en chatt här, så den togs bort, (som väl är).
Funktioner, som varken fungerar eller är önskvärda, behövs inte. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zyperior
2015-11-24 13:43
#15

En privat chatt mellan enstaka medlemmar är ju dock en annan sak.
Facebooks koncept är klockrent. En vänlista till höger och klickar man på någon så får man direktkontakt med personen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Garntroll]
2015-11-24 13:52
#16

Ja man kan ju bjuda in folk till sin egna skype eller vad man nu har så har man ju privat chatt där.

Zyperior
2015-11-24 14:25
#17

Att hävda att "man kan ju ta kontakt någon annan stans om det inte passar" är ingen vettig kritik mot förslaget. 

Varför är en del så vansinnigt rädda för nya funktioner eller förändringar här?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Garntroll]
2015-11-24 14:57
#18

Jag är inte alls rädd för nya funktioner.  Dock tror jag att det är andra saker som kanske har högre prioitet. Men vad vet jag? Jag är Sajtvärd och jag skulle enbart bli stressad av ett chattfönster. vill man mig något så skicka pm.

Emo
2015-11-24 15:17
#19

#17 Vem är rädd? Här har ju än så länge bara diskuterats sådant som vi har haft men inte har längre av olika anledningar.
Många av oss saknar funktionen att lägga till fler vänner. Även om listorna är långa kunde det vara kul att lägga till en del nyare medlemmar.
Det finns många trådar om det redan här på *SUPPORT*

Sök på "Lägga till vänner"  Här är en av trådarna:

http://support.ifokus.se/discussions/53b597af8e0e7401490003e5-mina-vanner-pa-ifokus

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zyperior
2015-11-24 18:53
#20

#18 Möjlighet att stänga av chattfunktionen bör ju finnas såklart.
Andra saker har högre prio, typ som hissen på första sidan tänker du på då?

#19 Ska inte peka ut någon men det känns som att varenda förslag på iFokus blir bombarderat med kritik bara "för att" och kritiken är ganska enkelspårig;
"Det som är nu funkar och därför är vidare utveckling av gamla eller införandet av nya funktioner meningslöst."
samt att man är livrädd för hur de nya funktionerna skulle "sabba allt", för att man tror att man måste utsättas för dem bara för att de finns.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Garntroll]
2015-11-24 19:43
#21

Jag är medlem på ett gäng sajter och jag tycker att det funkar fint att skicka ett pm till sajtvärden på den aktuella sajten.

Zyperior
2015-11-24 19:50
#22

#21 Precis som jag skriver i slutet på #20 
"Det som är nu funkar och därför är vidare utveckling av gamla eller införandet av nya funktioner meningslöst."

Jag skriver väl inte i mitt förslag att vi ska ta bort det som finns, eller hur? Så varför kritisera ett förslag om hur saker och ting hade blivit bättre?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Lizelda
2015-11-25 03:49
#23

Jag behöver inte en chattfunktion men vill bli notifierad om pm via mail eller whatever.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Garntroll]
2015-11-25 08:59
#24

#23 det är en bra funktion tycker jag. Men jag tror man ska kunna fixa det via inställningarna.

Lizelda
2015-11-25 11:33
#25

Jag tror inte det finns för pm.. Eftersom sidan inte uppdateras automatiskt så märker jag ju inte nya pm om jag inte sätter mig och laddar om den, vilket jag oftast inte gör om det inte kommit något nytt inlägg på någon av mina sajter.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vanja
2015-11-25 13:00
#26

Jag skulle faktiskt uppskatta att medlemmar kan se när jag är online så de slipper tappa förståndet för att jag inte svarar :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Emo
2015-11-25 14:15
#27

#26 Kan vi förmå dem till att ge oss tillbaka den utmärkta funktionen, så skulle många av oss bli glada.

Annars kan vi väl åtminstone få ett skäl till varför den togs bort.

Har du kollat alla trådarna jag hänvisade till i #19 ?

Så många som vill ha den tillbaka - och vad händer?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Honestyisdead
2015-11-25 14:42
#28

#27 Det är mycket vi medlemmar vill. Allt kan inte göras på en gång.

Emo
2015-11-25 14:48
#29

#28
Det gick att ta bort det. Varför är det då så svårt att lägga tillbaka?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Honestyisdead
2015-11-25 16:32
#30

#29 Det är lätt att radera 10 sidor text också tex. Det innebär inte att det är lätt att skriva om dom.

Emo
2015-11-25 17:18
#31

Backup!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Garntroll]
2015-11-25 17:23
#32

Men om man ska rensa bort funktioner som man inte ska återinföra så tar man väl ingen backup? Så gör inte jag i alla fall.

Honestyisdead
2015-11-25 17:29
#33

#31 Det förutsätter ju faktiskt att det är något man vill ha.

Att en del vill ha en funktion här inne innebär inte att utvecklarna vill det.

Lizelda
2015-11-25 17:49
#34

Vet att de funderade på att skaffa en app (vilket jag håller tummarna för!) och det lär ju ändra en del saker även här och känns ju inte helt omöjligt att man får onlinestatus, åtminstone där.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Upp till toppen
Annons: