Annons:
Etiketttips-information
Läst 2031 ggr
signemo
2016-01-05 17:05

Att gå ur i fokus om något händer

Hej.

Kanske står informationen någonstans.  men frågar ändå. Alla kanske inte vet hur det går till.

Om jag skulle avlida eller själv vilja sluta  vara på iFokus.  Vad skall anhöriga eller jag själv göra då ?

Det  borde vara lämpligt att  man som anhörig på något vis kan ta kontakt med Er och  be om hjälp att radera kontot helt.   Eller jag själv om jag  inte vill vara medlem  ( eller vad man kan kalla det ) längre.

Antar att inlägg kommer att ligga kvar, .

Skulle vara glad om Ni berättar hur man går tillväga . Har inga planer på att varken gå ur eller avlida. Men information kan vara bra att ge till anhöriga ändå.

Var rädda om varandra

Annons:
Fridaaaa
2016-01-05 17:06
#1

Inlägg ligger kvar ja. 
Går man ur så går man in på inställningar och avsluta medlemskap :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catwoman
2016-01-05 17:08
#2

Om inte dina anhöriga har tillgång till ditt lösenord kan dom scrolla längts ned där finns "Kontakta oss"

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

signemo
2016-01-05 17:15
#3

Okej. Så det är bara för dem att gå in med mina uppgifter och välja att avsluta medlemskap eller kontakta Er  om de inte har uppgifterna.

Och efter det kan ingen obehörig logga in på nån sajt i mitt namn. Tänkte att det kanske behövde meddelas eventuella sajtvärdar också.. Är den nån speciell av Er de eller jag om jag inte fattar, skall fråga efter i så fall.

Får bokmärka denna tråd

Tack  och önskar er en fin trettondagsafton

Var rädda om varandra

tlover
2016-01-05 17:30
#4

Det är bäst att ha en liten bok eller liknande med användarnamn, lösenord osv som någon man har förtroende för har tillgång till ifall man skulle gå bort.

Annars så kan det vara svårt, de tog upp det på tv för några månader sen.

Att stänga av någon pga att någon okänd kontaktar en via mejl tror jag inte sker, det skulle annars lätt kunna missbrukas.

l'm back

annia1
2016-01-05 18:08
#5

Signemo som redan sagts så kan man själv avsluta kontot.

När det gäller att anhöriga ska avsluta kontot så kan det bli lite mer knepigt. Om dom kontaktar iFokus så vill iFokus att det ska uppges nåt som hör till kontot för att säkerställa att rätt konto avslutas. Och för anhörig så är det inte lätt, det är väl mest om man ev vet om vilken mailadress man  har här.

Däremot så om anhöriga har tillgång till den mailadress man har registrerad här på iFokus så kan dom klicka på glömt lösenord och då skickas det mail hem så då kan dom logga in på kontot och avsluta det, ja förutsatt att dom även vet om ditt nick.

Om man behöver kontakta nån så är det bara iFokus man behöver kontakta. Och som sagts så finns länken kontakta oss längst ner och där finns en mailadress man skriver till. Du kan klicka på den länken så ser du hur det ser ut där. Det är helt frivilligt om man även vill att anhöriga ska informera värdar, men för att göra det så måste dom ha konto här på iFokus. Endera använda ditt eller skapa eget.

Så tlovers förslag att ha det uppskrivit nånstans är nog att föredra. Man behöver ju inte ha lösenordet uppskrivet utan räcker med att man har nick och mailadress. 

Ett konto som har avslutats kommer ingen åt sen.

.

Maria
2016-01-05 18:16
#6

När jag opererades för min hjärntumör så gav jag sonen och min man alla mina uppgifter som jag ville skulle avslutas ifall något hände. Bland annat  här till iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
signemo
2016-01-06 10:07
#7

Som anhörig kan man ju bevisa att en person är avliden genom ett dödsfallsintyg.

Det är väldig längesedan jag själv blev medlem.  Så jag kommer inte ihåg vilka uppgifter som krävdes av mig gör att få ett medlemskonto här.

Men jag kan känna att för att få ett medlemsskap  borde det innebära att man lämnar sitt riktiga namn och åtminstone år månad dag för födelse.

Att man sen använder har ett annat användarnamn  är helt ok.

lösenord skall man inte ha liggandes hemma oavsett vad det är till.

Var rädda om varandra

annia1
2016-01-06 14:53
#8

Signemo ja att man kan bevisa att en person avlidit, men du kan inte med det papperet bevisa att det är samma person som har ett specifikt konto.

Finns inget forum där man avkrävs personliga uppgifter. Utan det man reggar är ett nick och ett lösenord och som regel en mailadress. Det krävs inte mycket ens på facebook. De har förut haft som policy att man ska regga sig med sitt namn och att man skriva i när man är född, men de har inte haft nån kontroll att uppgifterna faktiskt stämmer, dessutom så ska de ha ändrat att det numera går att regga helt anonyma konton.

Om man själv vill så går det att skriva in uppgifter om namn under inställningarna. Men iFokus kan inte veta att de uppgifterna är korrekta, men stämmer de uppgifterna med vad en anhörig uppger så är det möjligt att iFokus avslutar kontot.

För att nån på nätet ska kunna kontrollera de personliga uppgifter man uppgett är riktiga så måste man uppge hela personnumret alltså även de sista 4 siffrorna och det finns vad jag vet bara på en del sidor där man handlar, de kan ibland kräva personnumret. Om man bortser från sidor där man handlar och bara tänker på typ forum så är det väldigt enkelt att skriva in falska uppgifter. Vilket faktiskt många gör när det krävs personliga uppgifter.

De enda som på forum, tror det gäller alla forum på nätet, som behöver uppge personliga uppgifter är värdar då de är juridiskt ansvariga.

Så om man avlider och anhöriga ska avsluta kontot så är det endera, att dom redan har nick och lösenord eller som jag skrev att dom har tillgång till mailadressen och kan skicka efter så de kan byta lösenord och komma in på kontot den vägen. Eller om de kan uppge nåt på kontot.

.

signemo
2016-01-06 15:05
#9

En fundering till.

Är medlem på en dold grupp här på iFokus.   I denna dolda grupp har det funnits en person som nu är avliden.

Trots det har det loggats in med den avlidnes  uppgifter.  Om det är familjemedlemmar så kanske det går att lösa genom en diskussion med dem.  Då är det inga problem.

Men om det visar sig att det inte är någon av dem. Hur löser man det då.   Skall alla vi andra medlemmar i den dolda gruppen lägga av med att vara aktiva i den gruppen  och ursäkta uttrycket låta den dö ut på grund av ointresse o osäkerhet över att vem som helst kanske kan titta in.

Var rädda om varandra

annia1
2016-01-06 15:06
#10

Kan ju tillägga. Min bror dog för ett år sen och min syster har hållit i det praktiska och att avsluta saker på nätet åt nån annan är inte lätt. Vare sig det gäller forum eller annat tex mail, så måste man uppge saker som bara personen visste om kontona.

.

annia1
2016-01-06 15:08
#11

Sigenmo jag skrev ett alldeles före så du kanske inte sett det.

Men för att svara på det du skrev i 9. Så sannolikt är det nån anhörig som varit inloggad. Jag vet vem du menar och jag såg förut att det kontot varit inloggat och att det var inloggat häromdan.

Men för att säkerställa så måste ju nån få kontakt med anhöriga och i det fallet så kan nog anhöriga få hjälp av iFokus om det nu är nån obehörig som använder kontot.

Och för den delen så kan ansvariga ge de nicket skrivförbud så kan ingen obehörig läsa.

.

Maria
2016-01-06 15:09
#12

#9 Kan inte de som håller i administrationen ta bort just den dödes skriv och läsbehörighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

signemo
2016-01-06 15:13
#13

Jag har fått kontakt med en av de anhöriga  via FB i detta fallet.  Kan den anhörige kontakta någon av er så det löser sig?

Var rädda om varandra

Annons:
annia1
2016-01-06 15:14
#14

De kan skriva till mailadressen som finns i länken kontakta oss som finns längst ner. Den kommer de åt utan att vara registrerad medlem på iFokus.

.

signemo
2016-01-06 15:15
#15

Bra, tack

Var rädda om varandra

signemo
2016-01-10 19:52
#16

Vilka är de som ansvarar juridisk för iFokus?

Var rädda om varandra

annia1
2016-01-10 20:54
#17

Signemo jag vet inte om dom har en specifik person. Utan det är ju flera ägare till iFokus. De som vi medlemmar känner igen är ju niklas och staffan. Och man når dom via den mail adress som finns i kontakta oss.

Vill man nå dom via pm så finns dom båda med under "om sajten" här på support.

.

VildaVittra
2016-01-10 22:09
#18

#9 Var den avlidne Sajtvärd är problemet lätt löst genom att någon annan tar över och tar bort den avlidna från "tillgång till dold sajt"-listan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Intehärutandär
2016-01-11 00:54
#19

Då jag ordnade för min begravning, så fyllde jag också i alla lösenord. Då kan min son radera för glatta livet.

signemo
2016-01-11 17:18
#20

Om jag inte har anhöriga som kan logga in Kommer mitt inloggningskonto alltid att vara kvar? Skall anhöriga kunna logga in med en avlidens identitet? Jag vet man kan spärra Det jag talar om är att helt avsluta en avlidens konto Kan ni som är ansvariga för iFokus svara

Var rädda om varandra

Annons:
TjockaBerta
2016-01-11 17:34
#21

#19 lösenord ändrar jag två gånger per år. Uppdaterar du då? Hur har du ordnat för begravning?

>>>Malum domesticum<<<

annia1
2016-01-11 18:38
#22

Sigenmo vet att du vill att nån från iFokus svarar,  men jag gör det ändå.

Om inte nån anhörig (eller annan person man bett göra det) avslutar kontot så ja då kommer det finnas kvar. Jag vet om 4 eller 5 medlemmar här på iFokus som avlidit där sidan fortfarande går att besöka. Så där har anhöriga tydligen valt att inte avsluta kontot.

Att använda en avlidens konto så är det väl upp till anhöriga. För dom vet oftast hur den avlidne såg på det hela och det kan också vara en del i sorgeprocessen om dom väljer att logga in på kontot.

Och det jag skriver gäller ju inte bara iFokus utan alla sidor man är registrerad på nätet. Det skickas inte ut nå uppgifter från myndigheter att en person är avliden och att då konton tas bort för det finns inget samlat register som talar om vilka sidor man är registrerad på. Utan det är nåt som man själv får se till att fixa. Finns ju vissa ställen som skattemyndigheten skickar ut och talar om att en person avlidit, men kommer inte ihåg vilka just nu. Men alla konton man har på nätet (oavsett vilken sorts konto) finns på det stora hela kvar.

Har man ingen anhörig så det man kan göra är att kontakta tex röda korset eller kyrkan och fråga om dom kan åta sig att avsluta konton på nätet när man dött och sen skriva ner alla uppgifter i ett brev och där det framgår tydligt vem som ska ha brevet när man är borta.

.

Intehärutandär
2016-01-11 20:50
#23

#21 Jag talar numer om mitt lösen för min son då vi delar dator och loggar in på varandras saker ibland. 

Det gör man via begravningsbyrån. Vår familj jobbade för Sveriges Begravningsbyråer och man kan ladda ner i pdf och lämna till begravningsbyrå eller göra det online som jag gjort. http://www.begravningar.se/att-ordna-begravning/planerabegravningense (eller gå till begravningsbyrån och få papperen och fylla i)

Här står mer om sociala medier http://www.begravningar.se/att-ordna-begravning/sociala-medier

kattöga
2016-01-12 10:59
#24

Jag tror ocks[ att det kan vara en del i sorgeprocessen att gå in på forum osv andra sidor som ens anhöriga har varit aktiv i. 
Det blir som små minnesplatser, som ett digitalt album, d'r man också får läsa den avlidnes tankar/åsikter/ord. 

Så om dom efterlevande inte ber om att få kontot borttaget så kanske det ¨år båttre att låta kontot ligga kvar för just deras skull?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

TjockaBerta
2016-01-12 12:29
#25

#23 Ok. Då förstår jag. Jag missförstod och trodde att du hade alla lösenord i vita arkivet eller liknande. :)

>>>Malum domesticum<<<

Intehärutandär
2016-01-12 15:11
#26

#25 Nej, Du tänkte rätt. Ett kapitel i att ordna sin begravning handlar om lösenord. Jag ordnade min begravning för ca 5 år sedan, det är bara att logga in på sitt konto och ändra. Då var min son för liten att få mina lösen. Jag har fyllt i begravningsbyrå, så de kontaktar sonen då det är dags.

Choklad
2016-01-12 15:30
#27

# 18

Menar du  att man ger skrivförbud till personen? Eller finns det en annan kategori som jag har missat?

U R us

Annons:
VildaVittra
2016-01-12 15:39
#28

#27 Som admin kan man starta en dold del på sajten dit bara admin, artikelförfattare och medlemmar man "valt ut" har tillgång. Den dolda sajten som diskuteras har exakt allt lagt under den dolda delen, så man skulle bara behöva avmarkera medlemmen som avlidit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
2016-01-12 15:41
#29

# 28

Tack 🙂

U R us

TjockaBerta
2016-01-12 15:44
#30

#26 Men vad smart och smidigt! Det ska jag titta närmare på. Tack för info :)

>>>Malum domesticum<<<

Niklas
2016-01-12 15:49
#31

#20: Det är upp till de anhöriga eller den person medlemmen ber ta hand om det. #24: Precis så ser vi på det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2016-01-12 18:35
#32

Du menar alltså Niklas,  att Du eller iFokus ledning igentligen inte bryr sig om de nu levande medlemmarna och hur de mår av att obehöriga kan gå in på en dold sajt..

Då kan ju i princip alla sajter vara öppna. Finns ingen anledning att ha en dold sajt.

Jag kanske  skulle ge en fullmakt till någon av mina vänner på en dold sajt att den personen har rätt att kräva att min konto avslutas den dag  de  kan genom dödsfallsintyg bevisa att jag är avliden.

Hoppas det skulle duga?

Var rädda om varandra

VildaVittra
2016-01-12 18:40
#33

#32 Lösningen på det problemet finns ju i #18.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2016-01-12 20:33
#34

Signemo killarna behöver inte röra någons konto.

Om det mot förmodan helt saknas sajtansvariga på en dold sajt så kan nån medlem kontakta killarna och ta upp problemet och då kan killarna hjälpa till med att stänga ute obehöriga. Den aktuella sajten har en ny värd sen en tid tillbaka så värden kan själv stänga ute obehöriga.  Om det saknas värd men finns Medarbetare och dom själva inte kan ändra rättighet till sajten så kan dom kontakta killarna och få hjälp med det.

Så man behöver inte röra någons konto. Utan det kan skötas helt adminstrativt på sajten.

.

Annons:
annia1
2016-01-12 20:40
#35

När det gäller dig själv och ev avslut av konto vid dödsfall. Skriv ner nick och lösen och lägg i ett kuvert och klistra igen det så kan anhöriga eller nån annan som du väljer avsluta ditt konto.

.

Niklas
2016-01-13 10:11
#36

#32: "Du menar alltså Niklas, att Du eller iFokus ledning igentligen inte bryr sig om de nu levande medlemmarna och hur de mår av att obehöriga kan gå in på en dold sajt.." Det är skillnad på att bry sig och att göra något åt det. Vi kan bry oss om både levande medlemmar och anhöriga, men vi kan bara handla i den ena gruppens intresse i det här fallet. Då är vårt val att stå på de anhörigas sida. "Jag kanske skulle ge en fullmakt till någon av mina vänner på en dold sajt att den personen har rätt att kräva att min konto avslutas den dag de kan genom dödsfallsintyg bevisa att jag är avliden." Det duger bra. Det går också bra att den personen själv avslutar kontot i dina inställningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2016-01-13 16:05
#37

Tack för Era svar. Hoppas det okej att ge ett tips När en person vill bli medlem, så kanske man kan visa eller skicka ett enkelt pm Där skulle det kunna stå vad man som ny medlem skall tänka på. Det kan vara vad som gäller när man går in som medlem och hur man hanterar när man ev. Vill gå ur. Att det är viktigt att informera anhöriga på ett eller annat sätt i de fall man inte finns längre. Så att dessa vet vad de har att göra Lite vad som åligger en Sajtvärd eller Medarbetare Man skulle också kunna skicka ut mass pm när det sker ev. Förändringar Allt som gör att man känner sig trygg på ett forum gynnar ju forumet Själv är jag en gammal medlem på alla sätt 🙂

Var rädda om varandra

signemo
2016-01-13 16:05
#38

Tack för Era svar. Hoppas det okej att ge ett tips När en person vill bli medlem, så kanske man kan visa eller skicka ett enkelt pm Där skulle det kunna stå vad man som ny medlem skall tänka på. Det kan vara vad som gäller när man går in som medlem och hur man hanterar när man ev. Vill gå ur. Att det är viktigt att informera anhöriga på ett eller annat sätt i de fall man inte finns längre. Så att dessa vet vad de har att göra Lite vad som åligger en Sajtvärd eller Medarbetare Man skulle också kunna skicka ut mass pm när det sker ev. Förändringar Allt som gör att man känner sig trygg på ett forum gynnar ju forumet Själv är jag en gammal medlem på alla sätt 🙂

Var rädda om varandra

Niklas
2016-01-13 17:55
#39

#37: Jag är tveksam till att skriva i välkomstbrevet hur man ska förbereda sin bortgång på iFokus. Dessutom är det här inte något som är unikt för iFokus. Det gäller hela ditt digitala liv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2016-01-13 18:18
#40

Okej du ser det så Jag såg det mer som praktisk information för nya medlemmar. Är troligen äldre än er och ser döden som en del av livet och arbetar delvis med bouppteckningar och vet att det kan uppstå många frågeställningar som anhöriga skall lösa Men avslutar min frågeställning här. Det är upp till iFokus ägare att bestämma hur ev info ges. Och vet att det inte är unikt på forum Ha de så gott

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: