Annons:
Etikettövrigt
Läst 1276 ggr
Skitgalen
4/12/16, 1:36 PM

Frågor om körkortsböcker

Jag hittade ingen lämplig sajt att fråga på så jag frågar här om det är okej, radera inlägget annars.

Min kompis ska ta körkort nu snart och jag tänkte ge henne mina körkortsböcker men jag köpte dom ca 2009 el 2010, finns det någon möjlighet att dom fortfarande är giltiga eller måste hon köpa nya?

Annons:
Sagolikt
4/12/16, 1:51 PM
#1

Det finns en sajt som heter motor iFokus. Där hade jag nog ställt frågan.

Hur som helst, körkortsböcker blir inte ogiltiga (jämfört med t ex juristutbildningen, där blir en lagbok ogiltig efter några år). När du skriver teoriprovet testas du ju på innehållet, inte boken. Däremot finns det ju saker som ändras, nya lagar och rekommendationer. Boken är ju ett verk av sin tid så den kan ju ha hunnit bli inaktuell i vissa bitar.

Det finns ju inget som hindrar att du ger bort böckerna (jag gav också bort mina). Jag vet inte riktigt var man hittar någon objektiv person att fråga, trafikskolorna vill ju antagligen sälja sina böcker (antar att man fortfarande köper teoribok på trafikskolan? Det var en stund sedan jag tog körkort). Det värsta som kan hända är ju att du ger henne något som hon inte har full användning av.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: