Annons:
Etiketterönskemål-förslagfrågor
Läst 327 ggr
Mitchika
2020-09-07 23:12

Bilder mitt i inläggen?

Före den här stora uppdateringen av iFokus kunde vi ladda upp och lägga in bilder mitt i inläggen. Jag och många andra på The Sims iFokus använde detta för att posta längre inlägg illustrerade med bilder när vi skrev våra historier och dokumenterade våra utmaningar.

Jag undrar om den funktionen finns fortfarande eller om det enbart går att ladda upp en bild överst i ett inlägg eller en kommentar numera?

Om funktionen inte finns kvar längre, kommer den att komma tillbaka?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

  • Redigerat 2020-09-13 17:47 av Niklas
Annons:
Herveaux
2020-09-07 23:15
#1

#0: Saxat från Carmarino's suveräna "lathund" inne på Choklad:

Det går att lägga in bilder direkt i ett inlägg om man har webbadressen till bilderna. Det gör man genom att skriva ett utropstecken framför länken:

![text] följt av webbadressen till bilden inom parentes, ex: (https://ifokus.se)

Äsch då, det blir tydligare om du klickar in på Choklad och läser direkt där tror jag. Såg i gamla inlägg på mitt forum att det funkar fint att bara skriva
![] följt av adressen till bilden inom parentes för att få bild mitt i inlägget. Skapa en dold kladd-tråd och testa lite så kommer du nog underfund med hur det funkar. 😀


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 2020-09-07 23:23 av Herveaux
Mitchika
2020-09-07 23:29
#2

#1:Jo, det känner jag också till, men bilderna finns inte upplagda på nätet utan på ens egen dator. Vi laddade upp dom direkt på iFokus.

Att behöva ladda upp varje bild på en extern sida, fixa länkarna till varje bild, skriva in dom i inlägget eller kommentaren och sen hoppas att allt blir rätt och fungerar är väldigt många extra steg. Det är ganska avancerat för många användare också och inte helt lätt att få till rätt.

Dessutom måste den externa sidan alltid vara uppe/online och inte förändras på något vis som påverkar bilderna eller webbadressen till bilderna. Annars så försvinner alla bilderna från inläggen.

Det blir ett osäkert kort, med andra ord. Vilket gör att det börjar kännas som mer besvär än vad det är värt. :(

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

  • Redigerat 2020-09-07 23:29 av Mitchika
Herveaux
2020-09-07 23:32
#3

#2: Det förstår jag verkligen att det blir många extra steg för er som laddar upp mycket bilder. 😐 Hoppas det kan komma en smidigare lösning framöver, jag gillar att läsa era trådar inne på the Sims. 🤣


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Mitchika
2020-09-08 00:08
#4

#3: Tack så mycket! :D

Det går ju att göra många små, kortare inlägg med bara en bild istället. Vilket vi gjorde förr i tiden, om jag inte missminner mig. :)

Tråden fylls upp snabbare och det kan bli mer text per bild, färre bilder eller så blir större textstycken uppdelade över flera kommentarer för att få med bilderna som hör till. Vilket kan göra det lite rörigare, men det funkar och det går säkert att lära om sig.

Jag blev lite bortskämd med funktionen att ladda upp bilder i inläggen. Blogger erbjuder samma funktion och det var det jag använde mest innan iFokus började med den också. Kanske jag ska gå tillbaka till Blogger och skriva där och posta länkarna till blogginläggen på iFokus?

En del av mig är väl också missnöjd över att bilden man postar hamnar högst upp i inlägget/kommentaren så att den är det första man ser och inte texten. Det är nog en vanesak det också, men jag gillade att "förbereda" läsaren med texten före bilden poppade upp. Det kanske inte spelar någon roll alls för den som läser utan det är bara jag som är petig med detaljer. :D

Någon form av lösning går alltid att hitta oavsett, men jag ville kolla om funktionen fanns kvar eller om den kan tänkas dyka upp igen. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Uppkatten
2020-09-08 00:29
#5

För oss som skriver artiklar regelbundet är det jätteviktigt att kunna lägga in bilder "mitt i" inläggen, och att kunna lägga in många bilder som illustrerar det man skriver om…

Själv fotar jag också mycket, och kombinationen ord-bild känns superviktig på Hittekatter i Fokus.

En bild säger mer än tusen ord….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mitchika
2020-09-08 00:30
#6

#5: Jädrar, jag tänkte inte ens på artiklarna. Jag skriver guider till The Sims-spelen i artikel-form till och från och då behöver jag kunna illustrera bra med bilder också. Bra att du tog upp det!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Carmarino
2020-09-08 10:38
#7

Kollade på en artikel jag skrev i det gamla iFokus och där ligger bilderna kvar inne i texten. När jag tittade på hur det ser ut när man redigerar så står det så här på första bilden:

Utropstecken [] parentes /u2/155b7367c35c65fa266d83ded76f7e20/660/praliner1.jpg parentes

(Får inte rätt på vilka tecken som gör att koden syns så jag har skrivit vissa tecken med bokstäver (kursiverade).

Det hjälper inte särskilt mycket, för man kan ju inte själv hitta på alla siffror och bokstäver innan bildnamnet. 🙁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-09-08 10:58 av Carmarino
Carmarino
2020-09-08 11:09
#8

#1: Tack för de fina orden Herveaux. 😊

Uppdaterar "lathunden" så fort jag kommer på något nytt. Funderar på att döpa om tråden till Lathund och ta bort den text som inte är relevant längre. Vad tror ni om det?

P.S. Den finns även inne på Julen iFokus.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Herveaux
2020-09-08 11:29
#9

#8: Tack själv, Lathunden har varit till stor hjälp. 😁

Jag tror jag kom på ett bidrag till Lathunden.

När man skriver

tre bindestreck med en tom rad ovanför och under

så här får man en linje. 👇



// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 2020-09-08 11:30 av Herveaux
Carmarino
2020-09-08 11:41
#10

#9: Jättebra. Ska lägga till det. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mitchika
2020-09-08 11:47
#11

#7: Min gissning är att det fungerar just för att bilderna redan är upplagda på iFokus och fördes över med nya versionen. Därav finns dom uppladdade på nätet och på så vis funkar länkarna och bilderna ligger kvar. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Carmarino
2020-09-08 11:50
#12

#11: Ja det tror jag också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: