Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 3532 ggr
MartinO
1/13/10, 2:22 PM

Exif-data försvinner i bilder.

För att kunna ge kritik på bilder samt ge sakliga tips om förbättring är det viktigt att bildens inbäddade exifdata finns med. Exifdatan innehåller viktig information, som tex bländare, tid, ljusmätningsmetod mm. Exifdatan skapar kameran och bäddar in i bildfilen vid fotoögonblicket.

Om man i ett bildbehandlingsprogram väljer kommandot "spara för webb" plockas exifdatan bort för att göra bilden mindre. Det är vi och medlemmarna medvetna om och den metoden används inte.

Vi har inte kunnat bena ut problemet, men det lutar åt att iFokus nedskalningsfunktion vid uppladdning av stora filer är boven i dramat. Jag brukar hålla mig till 800 pixlar på största sidan och då kommer exifdatan med.

Någon som kan ge svart på vitt i denna viktiga fråga?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
MartinO
1/19/10, 11:05 AM
#1

Detta är viktigt för oss på foto, så jag bumpar………

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

AnneN
1/19/10, 6:39 PM
#2

Ber om ursäkt, måste ha missat denna tråd Skäms

Har själv noll koll på just detta så har skickat det vidare så grabbarna får kika på problemet så snart de kan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Niklas
1/19/10, 7:23 PM
#3

Vi tar aldrig avsiktligt bort någon Exif-information. Däremot är det möjligt att det försvinner i samband med nedskalning. Om jag minns rätt är maximal bildstorlek utan nedskalning 1600 x 1600 pixlar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MartinO
1/19/10, 7:32 PM
#4

#3 det är just detta vi måste ha svart på vitt på, så vi kan ge relevanta anvisningar till våra medlemmar.

Jag hoppas att ifokus-teamet kan göra tester och se vad som händer vid olika bildstorlekar.

Exif-datan är oehört viktig för att kunna ge sakliga råd, framför allt till nybörjare.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

AndersE
1/19/10, 9:00 PM
#5

#4 Kan du inte testa att lägga upp bilder själv? Jag trodde att 800 pixlar var max.

MartinO
1/19/10, 9:19 PM
#6

#5 Jag och mina Medarbetare har testat men vi vill ha ett klart svar på vad som händer under nedskalningen. Som jag skrev tidigare, så verkar 800 px slippa igenom med exif. Jag, som andra värdar på iFokus har inte koll på vad som egentligen händer rent tekniskt i forummotorn, något som ibland kan kännas rätt frustrerande.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
johan
1/21/10, 10:21 AM
#7

Det är 1600x1600 som är maxgränsen för bifogade bilder i forumet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
1/10/13, 1:04 AM
#8

När vi ändå pratar storlekar - finns det någonstans vad lämpliga storlekar är på löpsedelbilder och bilderi artiklar osv?

mvh Martin

Niklas
1/10/13, 5:12 PM
#9

#8: I artikeleditorn står det vid löpsedelsbilder att:

"Obs! För bästa resultat bör löpsedelsbilden vara 500 pixlar bred och mindre än 500 pixlar hög. Bilden kommer automatiskt att skalas ner för att passa för de mindre förstasidespositionerna."

Bredden på artiklar är 400 pixlar. Bredare bilder än så gör ingen större nytta där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
1/10/13, 5:13 PM
#10

Det handlar ju inte bara om antalet pixlar när man håller på med foto här. Det handlar om kompimeringsgraden oxå.

#7

Så det är 1600x1600 som gäller oavsett komprimeringsgrad?

Niklas
1/10/13, 5:16 PM
#11

#10: Komprimeringsgraden påverkar väl bara kvalitén (utseende och filstorlek) på bilden? Måtten är fortfarande samma.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
1/10/13, 5:34 PM
#12

#11

Komprimeringsgraden påverkar stoleken av bildfilen.

Niklas
1/10/13, 6:22 PM
#13

Precis, men inte utrymmet den tar på en sida (pixlar). Du kan komprimera dina bilder hur mycket du vill, fast det påverkar ju utseendet efter ett tag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[VSK]
1/10/13, 6:33 PM
#14

#13

Så om jag förstår dig rätt nu så kan jag välja att spara i högsta kvalitet i PS bara jag håller min inom 1600x1600 oavsett hur stor filen blir?

Det är inte pixlarna i sig som tar storlek, det är informationen. Men visst, mer pixlar ger givetvis mer information vid samma komprimering.

Du kan ta 10st bilder på olika motiv. Även fast du har samma upplösning så kommer bilderna bli olika stora, eftersom de innehåller olika information respektive bild.

Jag skall prova skicka upp bild med 1600x1600 med högsta kvalitet (minst komprimering) och testa och se vad som händer och fötter.

Men jag tackar för svaret. Glad

Niklas
1/10/13, 6:58 PM
#15

#13: Just det, med begränsningen 5 MB uppåt.

"Du kan ta 10st bilder på olika motiv. Även fast du har samma upplösning så kommer bilderna bli olika stora, eftersom de innehåller olika information respektive bild."

Ja, för exempelvis jpg, men inte för bmp och andra format utan komprimering.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
1/10/13, 7:03 PM
#16

#15

Jag syftade givetvis på JPG. Flört

Jag hade gjort två bilder med samma motiv som jag tänkte skicka upp, men som jag inte behöver nu då jag fått svaret.

5 MB är verkligen generöst Glad

Tack!

Martin
1/10/13, 8:31 PM
#17

Tack Niklas - jag som var lite otydlig (var artikelbredden jag egentligen var ute efter).

Så om vi sammanfattar det:

  • <= 5 MB / bild
  • 1600x1600 pixlar är max utan att iFokus skalar om bilden
  • 500x500 för löpsedelbilder
  • 400 pixlar bred är en artikel

mvh Martin

Niklas
1/11/13, 3:46 PM
#18

#17: Just det, det brukar jag hålla mig till.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: