Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 2337 ggr
[SvenA]
2011-03-06 13:18

Textstorlekn

Det är väldigt svårt för många att läsa texterna i den här nya versionen Texten är för tunn säger allt flera

Annons:
Hawknestgrove
2011-03-06 13:32
#1

du är inte ensam om det, på tok för tunn och för liten, det går ju inte att föstora den heller! Om man inte vill zooma allt och då försvinner ju högerspalten

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ulla
2011-03-06 13:36
#2

Jag kan zooma enbart texten med min Mozilla Firefox. Testade nyss.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hawknestgrove
2011-03-06 13:38
#3

åh hur gör jag då? jag har ju FF med….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-03-06 13:39
#4

ok stannar det kvar tro nu fick jag till det med men då blir en del text överlappande. MAn kunde ju ändra textstorlek på själva fokus i inställningar förut…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ulla
2011-03-06 13:41
#5

När du går in på View där man väljer att zooma finns Zoom text only. Bocka för det och zooma sedan in eller ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2011-03-06 13:42
#6

Ah, du hann före mig. Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Hawknestgrove
2011-03-06 13:56
#7

ja men det funkar bara på den aktuella sidan. förut så gjorde man sina inställningar i själva fokus. och kluddet med överlappande text är ju inte kul heller

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[AlltIEtt]
2011-03-06 14:14
#8

"7,

Jag hämtade ett tillägg till firefox som heter

http://urandom.ca/nosquint/.

Mycket bra enligt mig så testa det annars.

[AlltIEtt]
2011-03-06 14:16
#9

Nähä, det funka tydligen inte men gå in på add ons och skriv "NoSquint" så kommer det upp.

DesK
2011-03-06 14:27
#10

Jag instämmer att textstorleken i brödtexterna måste justeras och bli bättre. Nu är det en stor obalans mellan rubriker, ingresser och brödtext. Rörliga, hoppande avatarer är en annan sak som borde avskaffas - det är många som i praktiken inte kan läsa på sajter där detta förekommer - konsekvensen av rörliga avatarer är väsentligen sämre tillgänglighet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hawknestgrove
2011-03-06 14:34
#11

Ok desiree, nu är du och hackar på min Avatar. Det har väl inte med texten att göra? Om jag  talar om för dig, att min lilla irriterande Avatar faktiskt har enligt pm  till mig, räddat livet på en person,  vill du hålla dig till ämnet? För min och andras rörliga avatarer är väl en p*ss i Missisippi met alla skrikande röriga rörliga reklamgrejer här till vänster. Som kuriosa, så kan jag tala om, att det är just en person på fokus som är gravt synskadad, som har hjälpt mig att fixa min Avatar. JUst för att den är lätt att känna igen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[AlltIEtt]
2011-03-06 14:42
#12

11 Hawknestgrove

Ang all reklam, kan du använda Adblock plus så försvinner dom, oxå ett tillägg från firefox.

DesK
2011-03-06 14:43
#13

#11 Det var inte menat som något hackande på dig personligen utan detta med saker som hoppar och rör sig är ett mycket vanligt problem för många människor. Det går enkelt att stänga av all rörlig reklam i webbläsaren, så den slipper dessa människor se, men rörliga avatarer måste stängas av så snart man går från ett inlägg till ett annat. Jag anser också att det är direkt relaterat till problem med tillgängligheten på våra sajter. Precis som textstorleken ställer till problem så stäler alltså rörliga avatarer och annat rörligt på en sajt till problem för många människor - men som sagt annat rörligt kan stängas av i webbläsaren.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Hawknestgrove
2011-03-06 14:55
#14

jag vågar mig inte på att använda addons i Firefox. har haft superproblem med det. och textstorleken var ju något man kunde justera i verktyg/inställningar på sajten förut. OCh hur ska jag INTE kunna ta det personligt, Desiree? jag har ju en rörlig Avatar, men nu var det ju inte det som var frågan här utan textstorleken.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[SvenA]
2011-03-06 14:57
#15

Jag själv ´har inga problem för jag ser inte texten men jag har fått klagomål från seende personer som har mycket svårt att läsa texten numera

[AlltIEtt]
2011-03-06 14:59
#16

"14,

På vika sätt har du haft så stora problem med addons Hawknestgrove ?

Hawknestgrove
2011-03-06 15:01
#17

det blir strul med hela datorn segar ner. Har tex fått ta bort Firefox katter som skin, för att det inte gick.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[SvenA]
2011-03-06 15:16
#18

Det vore bra om ni håller er till rubrik ämnet för det här tråden skulle bara handla om textstorleken som är problem för många Vill ni ta upp annat så starta nya tråder för det är tillräckligt jobbigt attt behöva läsa varje inlägg hela tiden för det måste jag göra eftersom det inte finns något annat sätt för närvarande

[AlltIEtt]
2011-03-06 15:35
#19

#17,

Du kan ju prova läsa här,

Troubleshooting extensions and themes

Har en liten känsla av att det inte är addons som strular för dig, det låter mer som att det är någon fil i firefox som är korrupt, tyvärr kan man inte länka nu men det fanns en sida man kunde kika på hur man löser problem med plugins.

[AlltIEtt]
2011-03-06 15:36
#20

"18

Ursäkta, ska återgå till ämnet.

Annons:
Hawknestgrove
2011-03-07 13:44
#21

och minitexten är kvar och går inte att ändra på….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SaraC
2011-03-09 22:13
#22

Jag gillar varken textstorleken (och då har jag inga synproblem, kan tänka mig att det blir mer besvärande för dem med det?) eller det nya med att det inte går att göra olika former av rubriker i artiklar och i texten om sajten. Jag hoppas att det är sådant som kan/kommer att förändras!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[SvenA]
2011-03-10 09:35
#23

Det är många som avstår från att vara aktiva tack vare den lilla texten så det är viktigt att den förändras snarast så att flera inte avstår från i fokus

Hawknestgrove
2011-03-10 15:51
#24

ja det är många som avstår från fokus nu dels på grund av texten  som du säger. Bland annat…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ANNIA
2011-03-10 17:21
#25

Med tanke på att många inte upplever någon skillnad på texten (inkl mig själv) så undrar om det är så att dom märker skillnad hade ändrat i sina egna webläsare vid nåt tillfälle förut.

Så dom som upplever problem kanske kan kika och eventuellt ändra i sina webläsare.

I firefox går man på verktyg inställningar innehåll, där finns  inställningar för teckenstorlek.

I min chrome går man på skiftnyckeln uppe till höger, alternativ under huven, där finns det inställningar man kan ändra teckenstorlek.

I safari går man in på kugghjulet (eller vad det kallas) uppe till höger. Sen på inställningar utseende.

I explorer kan man tydligen inte ändra bara storleken utan man får tydligen ändra själva teckensnittet. Görs under verktyg internetalternativ allmänt, längst ner där finns om teckensnitt.

Hawknestgrove
2011-03-10 17:33
#26

Annia, inget var ändrat och allt var frid och fröjd ända tills det nya. OCh jag har FF. JAg hade ändrat här inne, för man kunde fixa inne på inställningar just för sajten

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mezzzanina
2011-03-12 22:46
#27

Jag är en av dem som är synskadad.Jag har vart aktiv på iFokus i många år nu.Men nu är det för svårt att se texten.Jag får anstränga ögonen så jag får huvudvärk.Då blir det att man väljer att inte vara aktiv på iFokus tyvärr.Jätte sorgligt och jätte orättvist mot de synskadade om inte texten åtgärdas.

Annons:
Hawknestgrove
2011-03-13 10:11
#28

och förstorar man texten i webbläsaren , så försvinner vissa viktiga informatioenr, som tex när en medlem senast var inloggad

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ANNIA
2011-03-13 22:03
#29

Ni som tycker att texten är för liten alternativt för tunn. Varför kan (vill) ni inte zooma upp sidan med ctrl och + tecknet. Man får en större sida. Och har man reklam så döljs ju en del av den. Man behöver ju inte förstora så mycket så hela högra kolumnen försvinner utan kan ju välja precis hur mycket man vill. Och skulle man vilja se hela sidan är det enkelt att endera använda scrollisten som blir nertill eller återställa med ctrl och siffran noll.

Så nån får gärna förklara varför det är problem med att använda zoomen. Speciellt som de flesta av oss inte märker nån skillnad och jag har också problem med ögonen men märker inget.

SaraC
2011-03-14 17:38
#30

#29 Jag tyckte det var ett bra tips, hade inte sett det förrän nu men provade precis och det funkade bra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[SvenA]
2011-03-14 20:05
#31

Det är inte bara textstorleken som är fel det är alldeles för dålig kontrast Texten borde vara både fetare och i bättre kontrast mot den ljusa bakgrunden

Mezzzanina
2011-03-14 23:04
#32

Håller med Sven.Det är problem med kontrasten.Och varför skall man behöva ändra på något som tidigare var bra?Och de har ju kunnat göra tjockare och mörkare text på sidan under de senaste inläggen.Varför är det då så svårt att få till det här med?

ANNIA
2011-03-14 23:40
#33

När det gäller själva storleken på texten så är det nog normal storlek, så att säga. Åtminstone verkar det så då de flesta inte verkar märka nån skillnad. Jag kan tänka mig att dom som märker skillnad på själva storleken är dom som hade ändrat på sina egna inställningar till större och då blir det naturligtvis mindre när man bara har normal storlek. Vad jag vet idag så kommer det inte komma tillbaka nån sån inställning så man kan välja igen.

Och skulle dom ändra storleken på texten så att det blir större så är ju risken att varje rad i ett inlägg får mindre antal ord och varje inlägg och varje tråd blir längre istället.

När det gäller kontrasten så vet jag inte om det kommer ändras framöver.

Mezzzanina jag förstår nog inte vart du menar att dom gjort det tjockare och mörkare. Mer än att jag ser skillnad på till exempel olika sorters rubriker och såna brukar ju bryta av från annan text.

Jag ska kika i mina inställningar på mina webläsare och se om jag hittar nåt så det går att ändra där. För jag kan inte idag säga om texten och kontrasten kommer ändras på iFokus.

AnneN
2011-03-15 02:02
#34

Har för mig att grabbarna redan i början då de lanserade den nya versionen någonstans skrev att de inte ännu har byggt de funktioner som är till för att underlätta för synskadade. Men att de kommer att fixa det så snart de fixat "barnsjukdomarna" som blir vid lansering av nya versionen.

Det finns alltså redan från början med på listan över saker de ska fixa, men jag vet inte vilken plats det har i prioritering, men det kommer och tills dess att de hinner dit så kanske ni som har problem med att läsa den textstorlek som är nu kan använda er av den zoom-funktion som är inbyggd i era webbläsare? Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: