Annons:
Etiketttips-information
Läst 3001 ggr
[GunillaR]
6/15/11, 12:02 PM

Privat sajt (dold grupp)

Detta gäller dolda grupper som man bjuder in särskilda medlemmar till. Det finns många olika anledningar till att man har dessa dolda grupper. Det som är vitsen med en dold grupp är att endast de som är med i gruppen ska kunna se trådarna.

På en del sajter kan det vara så att man har nya dolda grupper då man bjuder in andra medlemmar att delta.

Men som det är nu så ligger de gamla trådarna kvar från de gamla dolda grupperna. Detta är en stor miss som måste åtgärdas å det snaraste!

Jag förstår verkligen inte hur ni har tänkt här!

Eller är det tänkt så att man ska lägga upp en ny grupp för varje dold grupp med helt nytt namn och helt nya medlemmar?

Kan man ha hur många dolda grupper som helst?

Annons:
AnneN
6/15/11, 12:07 PM
#1

Man kan ha hur många dolda forumgrupper man vill, men alla som man lagt till kan se alla de grupperna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
6/15/11, 12:09 PM
#2

Du kan bara ha en dold del, inte flera, självklart ser då alla som man lägger till alla grupper i den dolda delen.

[GunillaR]
6/15/11, 12:11 PM
#3

Vad är det då för vits med att ha en dold grupp om alla som är med i den aktuella gruppen kan läsa de trådar som fanns i de förra grupperna?

Ska det vara på detta sättet så går jag över till Yahoo och skapar grupper där istället.

Förut kunde man genom att ändra namn på dold grupp "slänga" hela gruppen med innehåll, varför går inte detta nu?

Niklas
6/15/11, 1:25 PM
#4

Man har aldrig kunnat ha flera privata delar på iFokus. Det här är en funktion vi inte har varit särskilt förtjusta i. Den byggdes ursprungligen för vårt interna bruk. Vi tycker i princip inte att man ska stänga ute stora delar av sina medlemmar från innehållet på sajten.

Det låter som om Yahoo passar dina behov bättre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ANNIA
6/15/11, 3:00 PM
#5

Gilla jag är osäker på vad som är viktigast för dig. Att kunna ha flera olika grupper samtidigt eller att kunna ta bort sånt som en grupp medlemmar har skrivit.

Som redan sagts så går det inte att ha flera olika grupper med olika medlemmar i, i varje samtidigt.

Däremot när det gäller ta bort/dölja det som en grupp skrivit går ju genom att du ändrar status på den kategorin. Ändra den statusen från medlemmar till admin. För då ser bara ni som är ansvariga för sajten det. Och också ta bort dom medlemmar som var inbjudna.

Sen får du skapa en ny kategori för nästa grupp medlemmar du bjuder in.

Inga kategorier tas bort per automatik utan dom du lägger upp får du också sen ändra status på.

[GunillaR]
6/15/11, 5:05 PM
#6

# 5- Vad som är viktigt för mig är att ha EN dold grupp i taget. Den kan till exempel vara där vi gör privata läggningar eller kanaliseringar. Då bestäms en tid då denna grupp ska vara aktiv. När gruppen inte längre är aktiv så finns där ju ingen anledning till att trådarna ska ligga kvar och förvilla nästa grupp.

Annons:
ANNIA
6/15/11, 5:16 PM
#7

Ok men då får du göra som jag sa. Ändra status på den kategorin/gruppen. Det gör du under admin/diskussiongrupper. Där till höger ändrar du från medlemmar till admin. Då kan bara ni ansvariga se det sen. Och när du plockat bort medlemmarna så kan du ju be någon av dom för säkerhets skull kolla att dom inte ser kategorin/gruppen längre.

Sen får du för nästa grupp medlemmar skapa en ny kat/grupp.

Och vill du sen av någon anledning släppa in första gruppen medlemmar igen så kan du ju bara ändra tillbaka statusen på deras kat/grupp till medlemmar igen.

[GunillaR]
6/15/11, 5:19 PM
#8

Jag förstår hur du menar. Det verkar vara en bra idé (om jag inte ska öppna Yahoo-grupper ….Flört)

Ska informera mina Medarbetare om detta.

[MargaretaA]
6/16/11, 10:58 PM
#9

Jag har också en dold grupp jag skulle vilja kunna slänga då den inte längre har någon funktion. Den skapades i ett enda syfte att en grupp personer skulle kunna prata ihop sig i en mycket känslig fråga. Tanken var att sedan radera alltihop. Det hade fungerat om vi fått behålla samma spelregler som tidigare.

Nu med den nya versonen av fokus så går det inte längre och jag drar mig för att ens skaffa nya Medarbetare av detta skäl. Faktum är att jag inte kommer att göra det förrän detta kan åtgärdas. Jag lovade diskretion och det tänker jag hålla.

Jagt hade uppskattat info innan "nya" att gamla trådar inte längre kan raderas permanent.

Honestyisdead
6/16/11, 11:00 PM
#10

Man kan väl fortfarande gå in och radera inläggen i trådarna?

[MargaretaA]
6/16/11, 11:16 PM
#11

#10

javisst så länge inte historikfunktionen kommer tillbaka (?).

Men jag har liknande problem med medarbetartrådarna (och det är hur många inlägg som helst - omöjligt att sitta och radera vart och ett. Jag vill kunna ta bort dem gamla och börja på ny kula med nya Medarbetare.

När man tror sig ha kontroll över vem som kan läsa vad blir det knepigt när reglerna/funktionerna plötsligt ändras över en natt.

ANNIA
6/16/11, 11:21 PM
#12

Maggan jag antar att du tänker på att om man radera kategorin med trådarna kvar i att dom då försvann permanent. Det var väl en bugg i gamla. Man ska inte kunna ta bort trådar så totalt utan bara lägga dom i borttaget.

Sen som hera är inne på att radera innehållet i inläggen är ju en möjlighet. Sen ta bort trådarna. Är nog inte så många medisar som går in i kat borttaget och kollar i borttagna trådar.

(Jag skrev mitt medan du skrev ditt.)

[MargaretaA]
6/16/11, 11:28 PM
#13

#12

jag vet inte om det var en bugg, men förr kunde man ta bort en kategori med alla innehållande trådar och de försvann för gott och hamnade inte bland borttagna.

Annons:
ANNIA
6/16/11, 11:32 PM
#14

Jag har för mig att jag läste nånstans när det framkom att en värd gjort så av misstag att det var en bugg. För man kan ju göra saker även av misstag och då är det ju knappast bra att man kan få många trådar att försvinna totalt.

[MargaretaA]
6/16/11, 11:39 PM
#15

#14

jag minns mycket tydligt när jag frågade om detta på värdsajten och fick som svar att; jodå tar man bort en kategori så försvinner alla inläggen permanent.

Bortsett från att jag inte ser någon poäng med att spara en massa utdaterade gamla medarbetartrådar så gillar jag inte att man ändrar förutsättningarna under "spelets gång". Jag vill som Sajtvärd själv kunna bestämma och ta ansvar för vad som ska finnas och inte på min sajt.

ANNIA
6/16/11, 11:48 PM
#16

Ja vad som skrivits på värdsajten vet jag inte. Vet dock att det skrevs förut att det var en bugg.

Men i sak var det ju rätt. Att tog man bort kategorin så försvann den och med den hela innehållet. Bara det att det var inte så det var tänkt från början.

[MargaretaA]
6/16/11, 11:57 PM
#17

#16

vad som var tänkt från början vet jag inget om. jag var inte med då.

ANNIA
6/17/11, 12:00 AM
#18

Ok. Men tänk den här tanken då. Du skriver att du vill ta in nya medisar bland annat därför du vill städa.

Vad skulle du tycka om nya medisen gör misstaget och tar bort en (eller flera) kategori(er) med allt innehåll.

[MargaretaA]
6/17/11, 12:09 AM
#19

#18

Medarbetare borde inte ha den behörigheten.

[GunillaR]
6/17/11, 12:16 AM
#20

Äntligen en till som förstår precis vad jag menar och som kan intyga att funktionen fanns förr, att man kunde rensa bort gamla medarbetaretrådar och dolda trådar.

Det är väl så för det mesta att man i medlarbetaregruppen kan sitta och diskutera en ny Medarbetare och kanske pratar lite ingående om några tilltänkta osv.

När sedan den nya medarbetaren kommer in så ser han/hon precis allt som sagts.

För ni på iFokus kan väl inte i rimlighetens namn mena att vi ska gå in på vartenda inlägg i alla trådarna och radera innehållet?

Det där har jag gjort och blev ganska trött på det snabbt och arg eftersom jag vet att detta behövde man inte göra förr.

Annons:
[MargaretaA]
6/17/11, 12:27 AM
#21

#20

ja jag fattar inte att det inte är fler sajtvärdar som har problem med detta. Eller så tillsätter de nya medisar utan att diskutera med de gamla först? jag vet inte vad jag ska tro Förvånad

[GunillaR]
6/17/11, 12:29 AM
#22

# 21 - Har också funderat lite i dess banor.

Förvånar mig också att det inte är fler som reagerar.

AnneN
6/17/11, 12:38 AM
#23

#21 Då jag tillsätter ny Medarbetare så diskuterar jag saken först med de redan befintliga medarbetarna, men då via PM inte i någon tråd. Sedan är jag av den meningen att man inte ska skriva något varken i öppen eller dold tråd som man inte vill att andra ska kunna läsa (kan ju bugga ur plötsligt så även andra ser vad som skrivs i dolda delar).

Visst kan jag förstå att en del kan sakna att kunna ta bort hela grupper och att allt då försvinner helt, men eftersom det var en bugg i den gamla versionen så tror jag inte att den kommer att komma tillbaka, iallafall inte på samma sätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MargaretaA]
6/17/11, 12:40 AM
#24

#22

ja för min del blir det ingen nyrekrytering av medisar förrän detta problem är löst. Jag låter hellre mina sajter gå i graven än att människor ska behöva läsa hur det har diskuterats om dem.

[MargaretaA]
6/17/11, 12:44 AM
#25

#23

ja det är lätt att vara efterklok. jag har ju bara varit med på fokus i tre år så jag hade ingen aning om att det var en bugg.

[GunillaR]
6/17/11, 12:49 AM
#26

# 25 - Hade inte heller någon kännedom om detta. - Tyvärr

ANNIA
6/17/11, 12:55 AM
#27

Medarbetare har alltid (vad jag vet) haft samma rättigheter som en värd förutom tillsättning av Medarbetare. Så att dom kunnat sköta sajterna även när värdarna är borta (av olika anledningar)

Sen som AnneN säger. Så kan teknik strula så det kan bugga ur så alla kan läsa det som finns i dolda delar. Så man bör inte skriva sånt som ingen annan aldrig ska få veta.

När det gäller diskussion om tilltänkta medisar. Så åtminstone jag utgår ifrån att jag i så fall har diskuterats. Men om jag blir medis så bör ju det positiva överväga.

Det som kanske är en möjlighet att införa. Bara en tanke här och nu. Att värdar får en helt egen grupp som inte medisar har tillgång till. Då är det ju bara framtida värdar som kan läsa det. Nu vet jag inte. Men kanske är enklare att införa än att man kan radera saker permanent.

Annons:
ANNIA
6/17/11, 12:57 AM
#28

Maggan jag också bara varit på iFokus i ca 3 år. Och det är först bara för nåt år sen när värden gjorde misstaget som jag visste om att det gick att radera på viset och att det visade sig vara en bugg.

[MargaretaA]
6/17/11, 1:06 AM
#29

#27

ja tekniken kan strula - det kan man aldrig gardera sig mot. och jag har personligen aldrig skrivit saker om andra som det vore katastrof om det kom fram. Men av princip är jag emot att en tilltänkt Medarbetare ska kunna läsa diskussionerna innan och jag anser att det är ett väldigt otympligt och fyrkantigt system om vi tvingas användas kanaler utanför fokus för att det inte ska hända.

jag är förvisso ingen programmerare men jag tror inte det är särskilt svårt att fixa så att det går att radera inlägg permanent - det handlar bara om att ge sajtvärdarna det förtroendet.

[MargaretaA]
6/17/11, 1:08 AM
#30

#28

jag vet inte hur du fick veta att det var en bugg. Jag vet bara att jag har missat det.

ANNIA
6/17/11, 1:14 AM
#31

Nja tror inte det bara handlar om förtroende. Som sagt så kan saker hända av misstag. Och om en ny värd tar över sajt så kanske den vill ändra lite och råkar ta bort massvis.

Om du använder pm så behöver du ju inte gå utanför iFokus. Visst kanske lite bökigare att ha diskussion med flera samtidigt, men samtidigt så ser ju bara ni själva.

ANNIA
6/17/11, 1:15 AM
#32

Jag kommer inte ihåg vart jag läste att det var en bugg. Om det var en tråd här på support (som i så fall är borttagen) eller inne på iFokus.ifokus eller om det var på den aktuella sajten att den värden fått det beskedet från nån av killarna. Jag kommer faktiskt inte ihåg.

[MargaretaA]
6/17/11, 7:44 AM
#33

#31

Nej jag kommer inte att ta sådant i PM. Jag vill ha snabba ryck och smidigt flyt. Annars får det vara.

Hur som helst är jag övertygad om att detta kunde lösas om bara viljan och behovet fanns. Men är det bara Gilla och jag som vill ha en egen sopkvast och permanent soptunna så lär det inte ligga högt på priolistan det förstår jag.

Honestyisdead
6/17/11, 1:10 PM
#34

#21 och #22 Det är inget problem för mig eftersom allt som är väldigt privat och som handlar om andra medlemmar diskuterar jag antingen via PM, hotmail eller via MSN. Då behöver man inte oroa sig över att det inte går att ta bort saker.

Sen har jag alltid vetat att man bara kan ha en dold del.

#33 Vill du ha snabba ryck är ju MSN eller liknande chatt det bästa. Att det är utanför iFokus spelar väl mindre roll? Det är effektivt.

Annons:
[MargaretaA]
6/17/11, 4:00 PM
#35

#34

ja Hera smaken är som baken med vad som spelar roll och det som fungerar bra för den ena fungerar dåligt för den andra. Men jag har nu sagt mitt i detta ärende och ser ingen anledning att dra det i långbänk.

Honestyisdead
6/17/11, 4:04 PM
#36

#35 Okey.

Skogshumblan
6/18/11, 12:32 AM
#37

Har inte läst alla inlägg i denna tråd men har via Gilla förstått att det här är ett känsligt kapitel, vilket jag själv mycket väl förstår också.

Men jag vill delge er som är ytterst ansvariga på iFokus min syn på det här med dolda grupper. Jag ber er ta av er alla fördomar och tankar ni själva har kring ämnet nu och läsa det här ur en fördomsfri vinkel.

Jag trodde iFokus var till för att fylla behov för olika intressen eller grupper. Tillhandahålla det som kunden (det vill säga sajtvärden ellr motsvarande) önskar inom lagens och rimlighetens ramar.

Om en Sajtvärd vill ha dolda grupper för några utvalda ser jag inga problem med utifrån två kriterier( ej nämnda i någon ordning).

* Att det hela är lagligt och sköts på ett lagligt sätt. det vill säga att det som gruppen gör eller har för avsikt att göra inte är olaglig.

* Att de som är med i gruppen hanterar gruppen och den information man får enligt sekretess. Det vill säga, allt stannar dem emellan i den gruppen.

Jag kan förstå att ni som är ansvariga för iFokus ser risker med slutna grupper eller trådar som bara vissa kan se och självklart är det inte okej att mobba eller särbehandla vissa på ett sätt som kan vara kränkande.

Men slutna grupper kan också vara det enda sätt man som enskild individ kan få möjlighet att få hjälp, att kunna utveckla sitt intresse genom en kurs, medial sittning etc. Så för min del är det långt värre att ni bestämmer att iFokus inte har plats för sajter vars existens är beroende av att lite får ske i det fördolda men sköts på ett snyggt sätt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ANNIA
6/18/11, 1:00 AM
#38

Nu hör inte jag till de som är ansvariga för iFokus. Men skogshumblan nu har det nog blivit missförstånd nånstans.

Den här tråden handlar inte om att ha en dold/privat del på en sajt.

Den här tråden handlar om att kunna ta bort/radera dom kategorier och trådar som ligger i dolda/privata delen. Gilla och maggan som skrivit i denna tråd vill kunna radera dom så att dom försvinner permanent från sina sajter (och ev från hela ifokus) så att ingen kan hitta dom igen. Och det kommer troligen inte hända att det införs så man kan radera på det viset.

Så dolda/privata delar på sajter kommer nog finnas kvar åtminstone i den form som är nu.

Sen är det en annan femma att dom dolda delarna var tydligen tänkta som nåt annat när dom infördes.

Skogshumblan
6/18/11, 8:01 AM
#39

Annia, ja kanske. Men det är ändå samma problem. Om du har en sajt och kanske har olika dolda grupper vill vare sig du eller de olika grupperas medlemmar att någon obehörig ska kunna läsa det man skriver. På tarot har vi behov av dolda grupper som är separata från varandra (alltså inte kommer åt varandras information) och det är inte rimligt att sajtvärden ska sitta och radera manuellt för att upprätthålla sekretess för oss som är aktiva i de dolda trådarna. Jag säger som Maggan, det här verkar handla mer om er oförståelse kring hur era kunder , sajtvärdarna, vill ha det mer än att det skulle vara svårt att ordna. Visst kan man tycka en massa om hur man kan göra istället med dolda trådar men tills ni varit i Gillas, Maggans eller någon annan som drabbasav det här så VET ni inget om deras behov.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Niklas
6/18/11, 9:06 AM
#40

Det finns givetvis flera prespektiv på det. Vi har försökt se det ur majoritetens vinkel. Slutna grupper kan lätt skapa utanförskap. Det är det vi är emot. Att man som värd kan vilja skapa en massa stängda rum har jag inte svårt att förstå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Skogshumblan
6/18/11, 9:16 AM
#41

Niklas, jag håller med dig om att utanförskap eller mobbning absolut ska motverkas oxh tycker att iFokus i mångt och mycket är en superb sajt. Men i tarots fall, så vitt jag vet, handlar det om att vi öppet annonserar vad vi har på gång så att de som vill kan vara med och då är ju inget utanförskap även om det vi gör läggs i en dold tråd. Men vi verkar inte komma längre me denna diskussion. Vi tycker olika helt enkelt:).

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
[GunillaR]
6/18/11, 10:16 AM
#42

iFokus är ett stort forum där det finns många sajter. Det finns också förbundet till Google sökmotor vilket i princip gör att du mycket lätt hamnar på en iFokussajt när du söker på något.

Märk väl att man inte behöver vara inloggad och medlem för att kunna läsa vad som skrives på sajterna. Alla som kan hantera en dator kan alltså läsa vad som skrives på sajterna utan att behöva vara inloggad.

Anser ni då iFokus, att man inte behöver de dolda delarna i detta stora forum?

Niklas
6/18/11, 11:37 AM
#43

Jag anser att de dolda delarna i första hand ska vara till diskussioner mellan värd och Medarbetare. Det finns en funktion för att skriva anonymt som förhoppningsvis täcker de flestas behov av att skriva om känsliga saker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[MargaretaA]
6/18/11, 5:47 PM
#44

#43

Niklas jag kan ge ett annat exempel på problem som detta ställer till med.

Jag tog tillbaka Astrologisajten och fick i arv av den förra sajtvärden många kategorier som avhandlar ämnen helt utanför mitt område. Han hade en helt annan inriktning som jag inte kan något om.

Javisst jag vet att jag kan dölja dessa kategorier för medlemmarna så de inte längre kan se dem (jag däremot slipper inte undan), men varför ska jag då inte lika gärna kunna radera dem då de ändå aldrig kommer att användas mer?

Jag menar att just i fallet när nya värdar tar över gamla sajter att man vill göra om ändra en del efter egna behov. Att ha en massa ovidkommande och irrelevanta kategorier är bara trist och störande. Risken finns att man drar sig för att ta över gamla sajter om man inte får ha friheten att organisera dem efter eget gottfinnande.

ANNIA
6/18/11, 10:45 PM
#45

Maggan du tar upp när värdar tar över sajter. Om vi vänder lite på det. Som du säger så vill nya värdar göra omändringar. Men då måste systemet vara så "förlåtande" att man kan/törs göra misstag utan att det blir för stor "skada".

Men det pratades ju förut om att göra nån sorts borttagen kategori likt den som finns idag för trådar, men då för hela kategorier med innehållet kvar i. Så dom skulle då kunna "slängas" men ändå finnas kvar på sajten. Men det ligger väl inte högst på listan.

[MargaretaA]
6/18/11, 10:54 PM
#46

#45

Du får ursäkta ANNIA men jag hänger inte med alls nu. Jag har aldrig sagt att någon har gjort misstag. jag har bara sagt typ att nya värdar kanske  inte alltid vill ta det hela arvet efter de gamla.

ANNIA
6/18/11, 11:07 PM
#47

Jo jag förstår det. Men det du vill göra helt medvetet, radera kategorier med innehåll kan man också göra av rent misstag, kanske speciellt om man är ny (ovan) värd och vill göra sina ändringar så kanske man råkar ta bort nåt som man egentligen vill ha kvar. Och nåt som raderas permanent kan inte återställas oavsett om man gjort det medvetet eller av misstag.

[MargaretaA]
6/18/11, 11:17 PM
#48

#47

ja men om man är så gravt oteknisk så man raderar det man vill behålla av rent misstag kanske man inte passar som Sajtvärd.

Sedan är jag övertygad om att kunniga programmerare kan fixa detta lilla problem om viljan finns.

Annons:
[GunillaR]
6/19/11, 1:17 AM
#49

Jag är också övertygad om att det enda som fattas är viljan .

Av någon outgrundlig orsak.

Niklas
6/19/11, 9:57 AM
#50

#44: Jag tror att tråden har kommit att handla om något annat än det i #0.

Att kunna ha flera olika slutna grupper är en sak. Det är jag inte helt för, som ni har förstått.

Att kunna dölja grupper med inaktuellt innehåll är en annan sak. Det är jag inte emot i sak så länge som det inte finns risk att någon av misstag råkar radera grupper så att innehållet inte går att få tillbaka. Möjligheten finns redan, som du skriver, även om det inte är helt praktiskt. Till dess att vi har gjort något annat är det dock så du får göra.

#49: Jag vet inte om det är mig du tänker på. Framgår det inte varför jag inte vill ha slutna grupper?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[GunillaR]
6/19/11, 2:41 PM
#51

# 30 - Jag vet bara att du inte vill ha slutna grupper i forumet, men förstår inte riktigt varför.

Jag tror inte heller att du förstår att det kan behövas slutna grupper på vissa sajter, inte på alla.

Men det kanske handlar om att de slutna delarna inte kan läggas ut på sökmotorn och därmed göra "reklam" för iFokus. Jag vet inte, men det kan ju vara ett tänkbart alternativ.

Det är ett lite konstigt system, att vi får möjligheten att ha dold grupp men vi får inte möjligheten att hantera den.

Men den stora frågan och problemet är ju hanteringen av grupper och trådar som nu inte går att kasta. Det är ju detta som det till syvende och sist handlar om.

Men jag tänker inte hålla på att bråka mer och diskutera med iFokus om detta. Jag kommer att öppna grupper på Yahoo istället.

Just nu känner jag ingen större glädje att engagera mig i iFokus.

Niklas
6/20/11, 7:45 AM
#52

#51: I #4 skrev jag:

"Vi tycker i princip inte att man ska stänga ute stora delar av sina medlemmar från innehållet på sajten."

I #40 skrev jag:

"Slutna grupper kan lätt skapa utanförskap. Det är det vi är emot."

Är det otydligt? Berätta vad du inte förstår så ska jag försöka förklara.

Vi blir emellanåt kontaktade av medlemmar som tycker att det är tråkigt när delar av sajter stängs för alla som inte betalar en avgift till värden. Där har du exempel på det utanförskap jag talar om. Jag tror inte att det är bra för sajterna, eller iFokus, om man upplever att det är stängt. Grundtanken med iFokus är ju att man ska dela med sig och samarbeta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Skogshumblan
6/20/11, 8:08 AM
#53

Niklas, jag är inte Gilla men vill ändå förtydliga en sak. Utanförskap är något som jag starkt vill motarbeta. Har själv varit mobbad och utefrusen under stor del av min uppväxt och det satte djupa spår, så jag vet hur det kan upplevas och vara. De dolda grupper vi på tarot talar om är helt gratis, alla på sajten får information och möjlighet att delta om de kan och vill, oavsett tidigare erfarenheter kring det hela. Att vi väljer att ha dolda sajter för själva aktiviteten är för att mycket av det som kan komma fram är av sådan natur att få vill "skylta" med det för vem som helst att skåda. (Olyckan kan vara framme så att det dolda inte funkar men det är undantag som vi alla helst slipper :)) I min värld är det inte konstigt eller att stänga ute människor och skapa utanförskap.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
6/20/11, 11:28 AM
#54

Jag är övertygad om att där finns många som tänker i samma banor som jag, men som inte vill "stöta" sig med "ledningen" och som knyter handen i byxfickan och låter de som vill och vågar säga sin mening göra detta.( Det är ett mycket svenskt beteende.)

En sista fråga vill jag ställa till dig Niklas,

- varför är det omöjligt att kunna slänga grupper och gamla trådar?

Tror du att vi är idioter som inte vet vad vi gör? Om det nu är så att ni är rädda för att någon slänger något av misstag så går detta lätt att hindra genom att lägga upp en spärr

- Är du säker på att du vill kasta detta?

- Man måste svara ja eller nej

- Svarar man ja så måste man ange ett kod

- Under denna tid så tror jag inte att man slänger något av misstag.

Nu har jag sagt det sista i denna sak. Jag orkar inte längre hålla på att bråka. Jag drar mig tillbaka för att kunna fatta rätt beslut om hur jag ska göra med mina sajter i fortsättningen.

De dolda grupperna flyttar jag över till Yahoo och hur jag gör med resten av sajterna, det får jag fundera över.

För det är faktiskt jag och mina kollegor sajtvärdar och Medarbetare som jobbar hårt och lägger ner tid och energi på att få sajterna att hållas igång. Och om det då är helt omöjligt att diskutera fram ett alternativ som passar alla parter, ja då är inte iFokus längre intressant för mig.

Niklas
6/20/11, 1:43 PM
#55

#54: "varför är det omöjligt att kunna slänga grupper och gamla trådar?"

Därför att vi har två utvecklare på deltid och en jättelång lista med saker att göra. Då hamnar saker som den här, som enkelt kan hanteras så som Margareta föreslår i #44, långt ner på listan.

"Och om det då är helt omöjligt att diskutera fram ett alternativ som passar alla parter, ja då är inte iFokus längre intressant för mig."

Jag tycker att det är diskuterar vi gör i den här tråden. Gör inte du?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[GunillaR]
6/20/11, 4:36 PM
#56

Nej Niklas, du har inte visat någon större vilja att diskutera. Jag fick verkligen dra ut detta med tång för att det över huvud taget skulle bli en diskussion.

Jag förstår också att det finns mycket att göra på "önskelistan", men för den skulle behöver du ju inte avstyra allting genom att inte vilja.

Detta med dolda sajter, antingen så tillåter ni dessa eller inte. Nu finns det möjligheten att använda en dold sajt, men inte något instrument att hantera den. Och om de ska finnas så kan det ju finnas regler för dessa så att det blir klart över hur de ska användas.

Honestyisdead
6/20/11, 5:04 PM
#57

#56 Du KAN ju hantera dom, men det tar lite tid. Så skriv inte fel.

[GunillaR]
6/20/11, 5:11 PM
#58

# 57 - Ja det gäller att hålla tungan i rätt mun Flört

Honestyisdead
6/20/11, 5:16 PM
#59

#58 Ja, rätt ska vara rätt. Glad
Ibland bör man se möjligheterna istället för det som inte går.

Hellas
6/20/11, 9:25 PM
#60

Jag håller med Gilla och Maggan på så sätt att jag inte gillar att förutsättningarna ändrades äver en natt utan att vi fick en möjlighet att ta bort och avsluta det som behövde avslutas.

Idag vet man ju om att när nya dolda grupper skapas så är det även nya spelregler och då kanske man får rätta sig efter dessa även om man inte gör det med glädje.

Jag vill till och med minnas att tips om att kunna ta bort en hel Kategori inkl. innehåll permanent gavs utav Niklas i en tråd (på VS) så oavsett om det varit en Bugg eller inte så blev själva Buggen accepterad och användes som ett verktyg.

Varför inte Öpnna upp under en begränsad period så att vi i alla fall får möjlighet att radera det som vi utlovat skulle tas bort för alltid.
Som det är nu är det ju medlemmar som blivit lovade en sak men idag får finna sig i att deras innersta tankar finns kvar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MargaretaA]
6/20/11, 10:43 PM
#61

#60

preecis. Det är just det här med att spelreglerna har ändrats som jag har svårt att acceptera. Om man bara vet vad som gäller är det en sak - men plötsligt så ändras det bara… inte kul! Rynkar på näsan

Niklas
6/21/11, 9:47 AM
#62

#56: Okej, jag har haft uppfattningen att jag har diskuterat med er, även om jag inte har varit beredd att ändra mig när det gäller möjligheten att dölja större delar av sajterna.

Du skriver att jag avstyr "allting". Är det något mer än olika dolda grupper jag har avstyrt?

Min uppfattning är att det finns möjlighet att använda dolda grupper i den omfattning som är önskvärt, det vill säga dels för diskussioner mellan värd och Medarbetare och dels en nivå där det går att släppa in enstaka medlemmar, exempelvis för att diskutera med artikelskrivare.

#59, 60: Det är inte så att möjligheten att ta bort grupper inte ska komma tillbaka. Vi har inte hunnit dit än. Att öppna det under en begränsad tid innebär lika mycket jobb som att bygga det permanent.

Det stämmer att förusättningarna har ändrats. Det stämmer också att vi inte har berättat i förväg att man inte kan ta bort grupper permanent. Däremot har vi berättat att den nya versionen inte är komplett och att övergången gjordes för att förra versionen blev helt ohållbar att fortsätta med. Vi skrev att bland annat värdstatistik, rss-flöden, mobilversionen, tillgänglighet för skärmläsare och bevakningar inte skulle vara med från början. Vi skrev att bloggar och personliga sajter skulle försvinna permanent. Det var några av de stora sakerna.

Att skriva om varenda förändring och borttagen eller missad liten funktion hade krävt både väldigt mycket arbete och blivit vansinnigt långa listor. Vi byggde hela iFokus från grunden igen. Inget av det gamla har återanvänts. I stort har vi inte förändrat funktionen på iFokus, men vi har gjort hundratals eller kanske tusentals små ändringar och den allra största delen av dessa har varit saker vi ville förbättra.

Det är tråkigt att ni tycker att vi "plötsligt" har ändrat förutsättningarna. Sett i backspegeln skulle jag dock inte heller ha försökt informera om alla saker vi har förändrat. Vi släppte in alla värdar för att testa nya versionen. Ni hade ungefär en månad på er att bekanta er med den och se vad som var ändrat, förbättrat och försämrat. Då hade ni kunnat förbereda era sajter för de ändrade förutsättningarna. Det var inte så att det skedde över en natt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[GunillaR]
6/21/11, 11:57 AM
#63

# 62 - Tack Niklas för denna info.

Det är ju så att vi ser forumet utifrån helt olika perspektiv. Ni på iFokus ser det ur ert perspektiv, sajtvärdar och Medarbetare ifrån ett annat och medlemmarna från ett tredje. Men det är ni på iFokus som "bestämmer" dagordningen och märker vi som användare att det nya inte är som det gamla, då är det kanske inte så konstigt att vi reagerar.

Jag förstår också att detta är ett jättearbete att ha fått den nya plattformen på plats plus allting som sedan ska "rättas till". Helt psykologiskt är det för det mesta så att när man fått igenom ett projekt och detta projekt står på egna ben, då vill man bara lägga sig ner och vila en stund innan man sätter igång med finjusteringarna, och jag antar att det just är där som ni killar befinner er just nu.

Men det blir säkert bra till slut, så länge alla inblandade har förståelse för att den andra parten har en annan syn på saken.

Flört

Niklas
6/21/11, 11:59 AM
#64

Nej du, lagt oss ner för att vila har vi inte kommit till än, men snart är det semestrar. Glad Det pågår mycket arbete med allt det nya.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[GunillaR]
6/21/11, 12:07 PM
#65

Då önskar jag en skööön semester! Glad

Niklas
6/21/11, 4:08 PM
#66

Tack, det samma!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[GunillaR]
6/21/11, 4:28 PM
#67

Ja, det kan kanske behövas Flört

[MargaretaA]
6/28/11, 12:55 AM
#68

#62

Tack för svar Niklas. Jag tolkar det som att inget är hugget i sten än.

Niklas
6/28/11, 9:08 AM
#69

#68: Njae, vi brukar försöka anpassa oss efter det vi tror är bäst för iFokus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[MargaretaA]
6/28/11, 10:50 PM
#70

#69

Det har jag aldrig tvivlat på Flört

[GunillaR]
6/28/11, 11:41 PM
#71

borttaget inlägg

Upp till toppen
Annons: