Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 1605 ggr
penphotography
2011-10-12 12:23

Fortfarande segt

Jag upplever fortfarande att iFokus är segt. Det tar lång tid att ladda sidor, att logga in/ut, samt att ladda den lilla rutan med smileys. Jag skriver nästan bara tecken-smileys eftersom det tar så väldigt lång tid att ladda rutan. Det är i och för sig kanske inget jätteproblem men jag läste någonstans att det är väldigt svårt för synskadade att läsa tecken-smileys men att det går mycket bättre med ikon-smileys. Därför vill jag gärna använda dem istället.

och ja, webbhistoriken är rensad, och nej, jag upplever ingen annan sida så här seg av de jag surfar på.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Annons:
Niklas
2011-10-14 08:39
#1

Vad får du för resultat om du kör bredbandskollen?

http://www.bredbandskollen.se/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[TrevorS]
2011-10-15 11:23
#2

Står inte vad du har för webläsare, men det gör stor skillnad att uppdatera eller köra med Firefox (och absolut snabbast) Google Chrome.

Lill-Kisse
2011-10-18 23:32
#3

Man ska väl kunna använda Explorer 8 här lika bra som på alla andra websidor? Skyll inte på våra vanliga web-läsare och bredband för att iFokus har belastats med extra grejer under sommaren som gjort att det blivit segare och visar upp diverse fel, som inte förekom tidigare. Just nu sitter jag och skriver denna kommentar i en textruta, där inget huvud kommit upp än. Varför uteblir det titt som tätt? Inte torde det bero på mitt bredband eller web-läsare. Jag är övertygade om att jag strax kommer att få en ruta med fråga om jag vill köra eller spara fil. Oavsett vad jag svarar på den dum-dum-frågan, så kan denna kommentar läggas upp i så många exemplar som jag trycker på "X" för att få bort den rutan. Vi får väl se om jag lyckas sätta stopp nu för den mångfald, som jag råkat åstadkomma tidigare.

Lill-Kisse
2011-10-18 23:32
#4

Man ska väl kunna använda Explorer 8 här lika bra som på alla andra websidor? Skyll inte på våra vanliga web-läsare och bredband för att iFokus har belastats med extra grejer under sommaren som gjort att det blivit segare och visar upp diverse fel, som inte förekom tidigare. Just nu sitter jag och skriver denna kommentar i en textruta, där inget huvud kommit upp än. Varför uteblir det titt som tätt? Inte torde det bero på mitt bredband eller web-läsare. Jag är övertygade om att jag strax kommer att få en ruta med fråga om jag vill köra eller spara fil. Oavsett vad jag svarar på den dum-dum-frågan, så kan denna kommentar läggas upp i så många exemplar som jag trycker på "X" för att få bort den rutan. Vi får väl se om jag lyckas sätta stopp nu för den mångfald, som jag råkat åstadkomma tidigare.

Lill-Kisse
2011-10-18 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, det blev precis som jag förutsåg. Nu försöker jag lägga in bild på den ruta jag fick att försöka svara på, när jag hade tryckt på "Publicera kommentar". Hoppas att bilden kommer in för jag ser den inte själv nu.

Honestyisdead
2011-10-18 23:48
#6

Den rutan kommer upp då sidan inte laddat klart. Vilket de uteblivna delarna av textrutan bevisar.

Händer mig med ibland och då får jag uppdatera med F5 innan jag skriver så att sidan laddar klart. Jag använder FF.

Annons:
Lill-Kisse
2011-10-18 23:53
#7

Jag kan inte förstå orsaken till att jag får en fråga om filhämtning (se ovan) sedan jag tryckt på "Publicera kommentar".

P.S. Just nu har jag faktiskt fått en textruta med huvud, så det är slumpartad om man får med eller utan. D.S.

Lill-Kisse
2011-10-19 00:10
#8

Det är just det några av oss försöker säga, att ifocus har blivit jättesegt.

Nog är det häpnadsväckande vad det blir många undanflykter här så fort man försöker påtala vilka detaljer som inte fungerar på förväntat sätt. Då jämför jag först och främst med tidsåtgång och funktioner som var här tidigare.

Inte behöver jag trycka F5 på andra ställen för att sidor ska laddas upp. Inte går det snabbare med Firefox heller. Dessutom ger den sämre skärpa i texten, så jag håller mig till Explorer (en vanligt förekommande webläsare på marknaden).

Honestyisdead
2011-10-19 00:12
#9

Lilla-Kisse; som jag skrev beror det på att du försöker skicka kommentaren innan sidan laddat klart. Så när det händer igen att kommentarsrutan inte blivit färdig får du ladda om sidan så den laddas klart helt.

Hur det kommer sig att det blir som en fil när sidan inte laddat klart, det överlåter jag till någon annan att svara på :)

Lill-Kisse
2011-10-19 01:16
#10

#9 Jag tror inte att någon önskar sig råd att rensa webhistorik eller trycka på F5 eller byta webläsare för att just ifocus inte fungerar tekniskt tillfredsställande.

Man vill nog hellre att påtalade problem, fel och brister vidarebefordras till de personer som vet något om hur programmen rättas till. När ifokus' sidor inte klarar att ladda upp sig klart, oavsett hur länge man väntar, så är det fel någonstans. Orsaken till att det skickas ut förfrågan om att hämta eller läsa fil, behöver jag inte något besked om. Jag har lagt märke till ett fel och skrivit och berättat om det. Därefter förväntar jag mig att det behandlas som en felanmälan och hamnar i inkorgen hos någon som vet hur man tar bort felet.

Honestyisdead
2011-10-19 08:33
#11

#8 Jag har inte sagt att du ska byta till FF heller. Vad hade meningen med det varit då det är samma problem hos mig? Cool

#10 Och det hamnar hos dom som vet vad man ska göra åt det.
Sedan skrev du själv "Jag kan inte förstå orsaken till att jag får en fråga om filhämtning", det tolkade jag som att du vill veta orsaken. Mitt misstag.

Vilka undanflykter du talar om har jag ingen aning om. Jag har insett några sådana.

penphotography
2011-10-19 09:24
#12

Det är inte mitt internet eller min webbläsare som är problemet, det är iFokus. Alla andra sidor fungerar utmärkt, det är bara här det blir problem.

Det jag tycker är tråkigt är att flera medlemmar klagar och några har sagt att man inte orkar vara på iFokus på grund av att det är så segt. Har även sett att man kommenterat att iFokus är segt på Facebook i samband med min sajt. Jättetråkigt tycker jag. Kan inte låta bli att undra över hur många aktiva användare jag missar på grund av detta.

Sen att det verkar fungera sämre med IE som jag fattar det när jag läser olika trådar (använder inte IE själv) gör mig lite bedrövad. De flesta internetanvändare idag får man nog anta fortafrande använder IE. Att sidan då ska bli så pass mycket sämre för dessa känns inte bra alls. Kanske är det dessa som inte orkar vara här? Jag har ingen aning. Men blir det inte lite fel om man måste skaffa en till webbläsare för att kunna surfa på iFokus om man är nöjd med IE i övrigt?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Erik
2011-10-19 15:06
#13

#10, 12 mfl - Vi håller f.n. på och försöker rensa upp på och snabba upp iFokus, men det är ett stort arbete som tyvärr tar ganska lång tid.

Att det är mest problem med gamla versioner av Internet Explorer är dock varken orimligt eller oväntat. Speciellt inte när det "går långsamt". Dessa webbläsare är betydligt långsammare än sina moderna motsvarigheter - framför allt på att exekvera javascript - någonting som vi fortfarande har (onödigt) mycket av.

Vi har relativt nydligen gjort ett par fundamentala ändringar i våra system som möjliggör att vi förenklar många av de funktioner som strular i dessa webbläsare - så förhoppningsvis kommer vi kunna göra märkbara framsteg framöver.

-- erik

Annons:
penphotography
2011-10-19 15:12
#14

Okej, tack! Bra att veta att ni jobbar med problemet! :)

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Erik
2011-10-20 23:31
#15

#14 - Jag har precis lagt ut flera mindre uppdateringar som jag hoppas kan hjälpa till lite i alla fall. Kommer inte åt de värsta bitarna ännu, men det går åt rätt håll (hoppas jag).

-- erik

Erik
2011-10-20 23:33
#16

#7, 9 - Jag *tror* att det problemet ska vara avhjälp iom den senaste uppdateringen (peppar, peppar). Kommentarsfunktionen ska inte längre skickas in med javascript, så det borde inte vara något problem om sidan inte är helt inladdad längre.

Rapportera gärna om ni fortfarande har problemet.

-- erik

Lill-Kisse
2011-10-21 00:08
#17

#15+16 Toppen! Det har varit färre tvärnitar i kväll.

JereMina
2011-10-22 00:01
#18

Tack Erik, nu fungerar kommentera och till uppläggningslistan så bra!

Erik
2011-10-22 01:42
#19

Nu har jag lagt ut flera uppdateringar till, som *borde* hjälpa till med några av de värsta "prestandabovarna". Vore tacksam om speciellt ni som kör äldre webbläsare kunde rapportera om ni upplever någon skillnad (bättre eller sämre).

-- erik

penphotography
2011-10-22 10:04
#20

#19 Det är bättre om än inte helt bra ännu. :) Som sagt, bra att ni jobbar med det! :D

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Annons:
penphotography
2011-11-03 19:06
#21

För ett par dagar sedan var det så hopplöst segt att jag bara gjorde det nödvändigaste på sajten men idag så flyter iFokus lika bra som alla andra sidor jag surfar på! Håller tummarna för att det håller i sig!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Upp till toppen
Annons: