Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 2622 ggr
WildeSau
2011-10-26 19:07

Mobilversionen - Buggar och förbättringsförslag

Detta på en HTC Desire, Android v2.2 med Webkit browser v3.1

se film

1. Jag har tidigare tittat på inlägget "GB 42: A6M5b Zero 1:48 Hasegawa" och därefter gått ett steg tillbaka till huvudmenyn med telefonens egen bakåtknapp.

2. Från huvudmenyn klickar jag på en ny länk, länken börjar laddas, ett fönster loading dyker upp, resettar sig och jag är tillbaka till det tidigare lästa inlägget i 1.

Går tillbaka till huvudmenyn med telefonens bakåtknapp.

3. Nytt försök ger samma resultat som 2.

Nu använder jag forummjukvarans lilla bakåtknapp uppe till vänster istället för att komma till huvudmenyn.

4. Nytt försök att klicka på en ny länk och nu stannar den på den önskade länken.
Det blir tydligen ingen korrekt inläsning av sidan när man använder sig av telefonens egen bakåtknapp…

Något som går att åtgärda eller är det en option man får leva med?

5. Vid val att istället gå över till fullversionen (Till webwersionen)

Här pekar länken ut i tomma intet och det blir en http 404 av den:
http://m.ifokus.se/modellbygge/modellbygge.ifokus.se

Ser att det är det vanligt förekommande felet att http:// glömts i länken som ligger i knappen "Till webversionen".

Förslag till ändringar.

Fäst googlereklamen längst ned och låt den inte vara flytande.
Illa är om man skulle råka trycka på en sådan när man scrollar.
Alternativt lägg endast reklamstrippar efter ex. vart 8:e inlägg.

Det ligger ju redan fasta reklamstrippar nu.

Låt inte en youtube-video ligga som embedded utan konvertera till endast en länk. Så är redan gjort med bilderna med länkarna "Visa bifogad bild".

Sämsta tänkbara scenario som kan hända nu när man scrollar är att skärmen täcks av en youtubevideo, en fast och en rörlig reklamstrip.
Täcker sikten till 100% och ingenstans att klicka. Obestämd


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
WildeSau
2011-10-26 19:56
#1

source code för den felaktiga länken

""button onclick="location.href = 'support.ifokus.se';" type="submit" data-theme="d" class="ui-btn">Till webbversionen</button""

skall väl istället vara
""button onclick="location.href = 'http://support.ifokus.se';" type="submit" data-theme="d" class="ui-btn">Till webbversionen</button""


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2011-10-27 19:54
#2

Nästa problem. Endast de första 15 inläggen visas och ingen möjlighet att gå till äldre inlägg utan att byta till fullversionen.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Niklas
2011-10-28 09:02
#3

Dina kommentarer är noterade. Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Stephanie
2011-12-28 14:03
#4

Får samma fel som TS när jag klickar på "till webbversionen". Länken blir "m.ifokus.se/mus/mus.ifokus.se". Jag antar att ni har fullt upp med såna här småbuggar som behöver fixas och att den redan står på att-göra-listan, men jag ville bara putta upp den här tråden för säkerhets skull Glad

(Däremot har jag inte samma problem att fel tråd laddas.)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Niklas
2011-12-29 10:38
#5

Yes, det finns på listan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

WildeSau
2012-02-01 11:11
#6

#5 Är någon av dessa problem från oktober 2011 åtgärdade ?

Vi kan ju lägga till Mobilen Olästa inlägg

Om man kör mobilversionen på en stationär dator, då fungerar nedåtpilen i headern till första olästa inlägg.

Om jag i (mitt fall HTC Desire) använder mobilversionen fungerar nedåtpilen inte.
Ej heller fungerar "olästa inlägg"  med fullversionen av iFokus på min HTC.

Felen i #0. punkt 1,2,3,4,5 här ovan uppstår inte om jag kör mobilversionen på en stationär dator

Även Youtubefilmer som ligger embedded i mobilversionen orsakar en del problem vid scrollning. Går det inte att konvertera dessa till enbart länkar som det sker med inlagda bilder?

Kan ni inte lägga utvecklingstiden på vettiga funktioner istället för Medaljer och pokaler? :-/


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
WildeSau
2012-02-01 11:44
#7

Vi kan lägga till ytterligare ett förslag till förbättring

Från http://m.ifokus.se/sites

Lägg till Support till den listan så slipper man skriva in det manuellt i adressfältet.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Stephanie
2012-02-01 11:53
#8

"Kan ni inte lägga utvecklingstiden på vettiga funktioner istället för Medaljer och pokaler? :-/"

Det här måste jag faktiskt hålla med om. Känns som om buggar och problem borde få folk att lämna sajten i större utsträckning än brist på nya (buggiga) funktioner. Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Niklas
2012-02-01 13:17
#9

#6: Nej, vi har inte ändrat något i mobilversionen än.

Vad är det för typ av problem vid skrollning med videofilmer?

#7: Det håller jag med om men jag är lite förvånad över att den inte är med. Undrar om det är något jag kan ändra själv. Jag ska titta lite.

#8: Vi har rättat en hel del buggar. Det är framför allt mobilversionen vi inte har jobbat med på ett tag nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2012-02-01 13:20
#10

#7: Nej, det verkar inte som om jag kan ändra det själv. En lösning är att du lägger den bland dina favoritsajter. Då når du den från mobilversionen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2012-02-01 13:22
#11

#7: Jo, jag löste det. Nu är den med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

WildeSau
2012-02-02 10:02
#12

#9.2 Vid varje ny inläsning av thumbnail till en Youtube stannar scrollningen och man får börja om igen. När de väl är inlästa fungerar det. Thumbnailen ska anpassas till det format som används förmodligen. (Vertikalt/horisontellt).

Bilder i artiklar är alltid synliga men där görs ingen anpassning utan de blir i den upplösningen de är upplagda i.

Fråga: Genererar Youtubefilmer några ören i vinst per klick då de alltid är synliga?

#11 Tackar! Perfekt..


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Niklas
2012-02-02 11:02
#13

#12:

Vid varje ny inläsning av thumbnail till en Youtube stannar scrollningen och man får börja om igen. När de väl är inlästa fungerar det. Thumbnailen ska anpassas till det format som används förmodligen. (Vertikalt/horisontellt).

Går det inte heller att skrolla vidare om du pekar bredvid filmen?

Bilder i artiklar är alltid synliga men där görs ingen anpassning utan de blir i den upplösningen de är upplagda i.

Så blir det för mig också (i iPhone).

Fråga: Genererar Youtubefilmer några ören i vinst per klick då de alltid är synliga?

Nej, inte för iFokus. Däremot gör de att sidorna ser trevligare ut, men om det inte fungerar kvittar det ju.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
WildeSau
2012-02-02 12:24
#14

#13 .1 Det är mest en fråga om ergonomi, om ett svep över skärmen ska scrolla 20 inlägg eller stanna till vid varje inläst youtube-thumbnail.

Behovet av att scrolla minskar om följande funktioner åtgärdas.

* Nedåtpil i header går till första olästa inlägg

* Att ett steg tillbaka till föregående meny mha telefonens egen bakåtpil inte genererar en inläsning av föregående sida som på filmen i #0

Ytterligare ett önskemål i mobilversionen.

En möjlighet att gå till nästa sida bland trådarna (16-30) osv.
Nu visas endast de 15 första och för att se fler måste man gå över till fullversion.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Niklas
2012-02-03 11:03
#15

#14: Okej. Den här tråden har blivit en bra samling med åtgärder för mobilversionen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

WildeSau
2012-03-04 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Puttar upp eftersom det gått en månad.

"Sajter" står det i headern, borde det inte stå Support istället?

Felet ligger på alla sites.

Likaså blir "Sajter" defaultnamnet när jag lägger till ett bookmark på min HTC Desire och jag måste då manuellt skriva in namnet på respektive site på mina bookmarks.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Niklas
2012-03-05 08:13
#17

#16: Vad menar du? Var står det Sajter?

Om jag skapar att bokmärke på en sajt i iPhone får det namnet på sajten om jag inte väljer något annat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

WildeSau
2012-03-05 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Här är alla steg från inloggning.

1. Förstasidan
2. Alla sajter
3. Mina sajter
4. Support
5. Add bookmark av Support.

Kvittar vilken site jag går in på. Steg 4 och 5 blir ändå bara Sajter.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Niklas
2012-03-05 09:40
#19

Jasså, nu fattar jag. Mobilversionen är egentligen gjord för att bokmärkas på huvudsidan (m.ifokus.se). I iPhone går det inte ens att bokmärka undersidor. Det är gjort som en webbapp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KaiPon
2012-03-05 10:14
#20

Nu har jag ingen smartphone, men kan komma åt mobilversionen iaf. Kan dock inte skriva inlägg. Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
Niklas
2012-03-05 12:11
#21

#20: Vad händer? Får du något felmeddelande? Vad har du för webbläsare?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KaiPon
2012-03-05 12:14
#22

#21 Jag kom till 'Logga in' rutan igen. Testade att logga in och kom till framsidan istället, mitt inlägg hade försvunnit. Har dock en Sony Ericsson Cedar eller vad den nu heter, så det är ingen android eller så. Vilken webbläsare jag har vet jag inte.. Obestämd Kan det vara för att min mobil inte är en smartphone/android som är problemet?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Niklas
2012-03-05 14:06
#23

Om det inte är en smarttelefon kan det bero på det. Det är för dem mobilversionen är utvecklad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KaiPon
2012-03-05 14:42
#24

#23 Tänkte nästan att det var så. Rynkar på näsan Men då vet jag i alla fall. Glad

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

MillisB
2013-04-26 09:51
#25

Hej!

Kommer det snart en "längre" version av mobilversionen (m.ifokus.se alltså)?

Det känns lite smått på den stora iPhone5-skärmen när bara 80% av ytan fylls upp av mobilwebsidan…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Niklas
2013-04-26 10:10
#26

#25: Nej och ja. Vi kommer nog inte att göra något med den befintliga mobilversionen. Däremot är planen att göra om skrivbordsversionen så att den automatiskt anpassar sig till skärmens storlek, oavsett om det är en stor datorskärm, pekplatta eller mobiltelefon.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MillisB
2013-04-26 10:21
#27

Vad bra. Då får jag smöra mig med tålamod bara. Tack för snabbt svar!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Annons:
Upp till toppen
Annons: