Annons:
Etikettövrigt
Läst 2641 ggr
[trumman]
2012-02-23 10:57

iFokus är en trollskog

Jag tycker det är väldigt synd att det inte finns bättre sätt att hålla folk från att ha fler än 1 användare på iFokus för i nuläget är det en trollskog utan guds like!

Det är fullt av troll och s.k. sockpuppets som förstör och vilseleder i diskussioner och inlägg och som, på många sätt, förstör annars väldigt trevliga och informativa forum.

Varför tillåts detta? Varför finns ingen bättre koll?

Bryr man sig ens?

Hur och till vem anmäler man misstänkta sockpuppets och troll?

Annons:
[Tassy]
2012-02-23 11:54
#1

Man anmäler antingne till sajtvärden, eller om man har iFokus + så kan man klicka på "anmäl" brevid bra inläggknappen i botten på inlägget.

När ett bestämt antal (sajtvärden bestämmer antal) anmälningar kommit in, försvinner inlägget och sajtvärden meddelas.

[mia-38]
2012-02-23 12:11
#2

Det gäller nog att vara riktigt säker på att det verkligen finns någon som har två konton då.
Att bli utpekad som detta är inget vidare. Har själv blivit utpekad som detta en gång på felaktiga grunder.

Så var säkra på det innan ni säger att någon samkör med två eller flera konton. Eller innan man kallar de för troll eller sockpuppets.

Bara ett tips i all välmening. Skrattande

[trumman]
2012-02-23 12:12
#3

#1 Det är inte det (att anmäla inlägg) jag menar.

Jag undrar, primärt, hur man sätter dit folk som kör sockpuppets in absurdum.

T.ex.: IP måste väl loggas/kunna ses som på andra forum? Isf skulle en lista över misstänkta troll/sockpuppets kunna granskas och bekräftas. Enkelt.

[mia-38]
2012-02-23 12:14
#4

Har fått svar för länge sen att IP-nummer kan man inte kolla här på iFokus.
Så jag vet inte hur man ska kunna kolla upp sånt.
Tycker med det är trist om någon sitter och samkör med flera konton.

[trumman]
2012-02-23 12:25
#5

#2 Givetvis skall man inte peka ut ngn. Det var därför jag skrev att man borde kunna skicka en lista med sina misstankar till Sajtvärd som de får kolla upp.

#4 Det är väldigt vanligt med sockpuppets. Framförallt här där det är så dålig kontroll.

Om inte ens sajtägaren kan se IP-adresser är det riktigt dåligt tycker jag. På andra forum (jag var med och drev ett par förut) ser man var folk postar ifrån och kan snabbt avslöja sockpuppets.

Men jag börjar inse att detta är ngt man bara "måste acceptera" om man skall vara på iFokus. Beklagligt.

---

Att folk trollar på forum är vanligare än snö på vintern. Det är alla dessa sockpuppets jag ogillar mest.

Alex
2012-02-23 13:01
#6

De bakom iFokus kan se IP-adresser, dock stänger de inte av någon via IP-adressen pga det är lite för lätt att komma runt och IP-adresser byts ut och flyttar runt till andra emellanåt.

Ang. dubbla konton finns det ingen generell regel som gäller över hela iFokus, utan varje Sajtvärd bestämmer vad som är tillåtet på den egna sajten. Så dina frågor får du ta med respektive Sajtvärd på de sajterna det gäller, då det är de som bestämmer där.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
[trumman]
2012-02-23 13:57
#7

#6 Såklart kan man inte stänga av via ip-adress; det var inte heller det jag var ute efter som du kanske läste.

---

Men jag förstår att detta inte leder ngnvart.

Troll och sockpuppets får fortsatt fritt spelrum att paja för vanligt folk som "måste acceptera" att man inte tar tag i det. Snyggt.

Joppo
2012-02-23 14:36
#8

Jag tycker Trumman tar upp en viktig fråga. Allt trollande hit och dit blir väldigt störande i längden och förstör många intressanta diskussioner.

Utifrån vad Trumman skriver, verkar det vara tekniskt möjligt att kolla upp om flera olika användarkonton är kopplade till samma IP, vilket skulle möjliggöra en kontroll av eventuella trollerier. Vore det möjligt att ge sajtvärdarna en sådan funktion?

Honestyisdead
2012-02-23 14:41
#9

iFokus tar definitivt tag i troll. Man får kontakta Sajtvärd.
Lite dålig stil att påstå att inget görs mot trollen då det absolut göras något hela tiden.

Det ni verkar ha missat angående IP, så finns det dom som får nytt IP var gång de loggar in.

Joppo
2012-02-23 15:00
#10

#9 Problemet som jag ser det gäller mer sofistikerat trollande där samma person sitter med flera konton och pratar med sig. Sådant trollande är väldigt svårt att bevisa utan någon slags kontrollfunktion.

Du har säkert rätt gällande IP-numren, dock så skulle en eventuell kontrollfunktion försvåra trollandet eftersom trollen då skulle tvingas stänga av och på sitt internet hela tiden, vilket förhoppningsvis skulle göra att trollandet mer komplicerat och förhoppningsvis minska det.

Erik
2012-02-23 20:13
#11

Vill bara slänga in en liten kommentar i diskussionen: Vi loggar IP-nummer när det skrivs inlägg på iFokus för att kunna följa upp när sajten missbrukas. Dock ger vi ingen extern part (inte ens sajtvärdarna) tillgång till denna information, eftersom den i vissa fall kan vara känslig.

Dessutom är delade IP-nummer inte alltid tillräckligt för att styrka ett faktiskt missbruk. Kontorsmiljöer eller hemmanätverk har ofta delade externa IP-adresser, så det är fullt möjligt att personer (även sådana som kommunicerar med varandra på iFokus) faktiskt har samma IP, eller till och med användare samma dator och webbläsare.

Om det är en funktion som många värdar är intresserade av kanske vi kan överväga att bygga en kontrollfunktion som kollar om två eller flera specifika användare delar IP-adress. Kanske. Känner väl att det är någonting som vi i så fall måste diskutera först.

-- erik

Farwuq
2012-02-24 18:10
#12

Hela min bostadsrättsförening har samma externa IP-adress. Att gå via IP-nummer är definitivt ingen lösning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Stormblomma
2012-02-25 01:16
#13

Här är vi ett helt kollektiv som delar dator, så det låter knepigt då flera är medlemmar hos iFokus.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Annons:
[trewq]
2012-03-11 15:32
#14

Bra ämne att ta upp TS!

Vet flera med flera konton, och vissa verkar till och med ha, jag vet inte, 5-6 stycken och skapar nya då det passar för att se annorlunda ut. En del pratar till och med med sig själva i diskussioner för att kunna vinna en strid, eller ge simultana pikar, och så vidare.

Är riktigt trist, och man blir irriterad, och något frustrerad då de inte går att fånga. Så roligt de verkar ha det med sina konton, och ihopplockade historier. Som ett rollspel?

Går nog inte att göra så mycket tyvärr, men om iFokus tog saken på allvar skulle man kunna göra det bra mycket svårare att ha fler konton. Faktiskt kan man inte ha fler konton med samma mobilnummer till exempel, vilket fungerar som ett stopp även om det säkert kommer av en annan anledning.
Sedan med IP-nummer vore en bra grej, bara ETT konto (alternativt max två) på ett IP-nummer skulle antagligen göra en hel del skillnad. Vad jag vet är det en "nördgrej" att byta IP-nummer, och flera kan nog inte hur man gör, och orkar inte lära sig.

Sedan om man har sju konton, vilket är åt skogen knasigt, så behöver man ju ett IP-nummer till varje, och byta för varje konto… Är det ens möjligt så gör det hela saken mycket jobbigare, och de fattar snart vinken också, om de inte är helsnurriga, och insnöade på multikontoanvändande.

Går knappt att föra diskussion med dessa, då de drar upp historier, och lirkar med sina många olika figurer.
Alltså, man lär sig ju att handskas med dom, men det skulle ändå vara en skön sak att spärra från multikontoanvändande.

Kanske är jag gnällig, tycker bara att hela saken blir förvirrande, oseriös i många fall. Vill man ha fler konton skulle man kunna ha en speciell funktion för detta i iFokus, så att man åtminstonde ser personens huvudkonto, och att alla konton hör till en person… :)

Lite tankar. Nu behöver jag sluta, tiden försvinner.

Ha det gott!

Farwuq
2012-03-12 06:48
#15

#14

Läs gärna ovan.

Det går inte att begränsa antalet konton per IP-nummer. Samma IP-nummer kan delas av väldigt många individer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[trewq]
2012-03-12 09:09
#16

#15 Läste ovan. Menade att det gör saken svårare i alla fall… Du kanske missförstod mitt inlägg?

Alla sitter inte på samma IP-nummer. Sedan vad jag vet finns det både externt, internt IP-nummer, och så vidare.

Öppnade för möjligheten som du försöker stänga för. Vill man ta fast mulitkontoanvändare är det inga problem

Mig gör det inte mycket, inget alls faktiskt. Men som sagt. Du väljer att inte se möjligheten, jag valde att öppna lite.

Varför du har din starka åsikt om att det inte går, det vet väl bara du :P

Magi-cat
2012-03-12 10:51
#17

Trumman och Joppo: föreslår att ni i första hand tar upp frågan med den/de ni misstänker, därnäst med Sajtvärd. Får ni ändå ingen klarhet, vänd er till ifokus-ledningen.

Att gå som katten kring het gröt och misstänka människor i blindo kan medföra att ni gör någon en orättvisa, och det helt utan belägg.

Jag har själv blivit beskylld för att vara två. (minst) Ingen har dock haft kurage nog att konfrontera mig rent ut, utan det är bara genom antydningar. Det är frustrerande att bli misstänkt eller indirekt beskylld utan ens en möjlighet att  försvara sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ann.is]
2012-03-12 11:11
#18

#16 trewq det finns faktiskt många som sitter med samma ip-nr. Det tar ju även Erik upp att tex arbetsplatser har det.

Sen har även skolor det. Jag har själv två datorer, ena är stationär med adsl modem. Den andra är en bärbar som jag för det mesta kör trådlöst mot mitt adsl så båda mina datorer har samma ip-nr. Vore vi flera i familjen så skulle flera ha samma

Enligt ditt förslag så skulle bara ett par st då på tex ett företag ha möjligheten att vara aktiva på iFokus.

Sen skriver du att byta ip-nr är en nödgrej. Ja om man gör det för att byta just där och då och undkomma en ev "avstängning". Själv får jag nytt ip-nr varje dag eftersom jag stänger av mitt modem. Dom gånger jag kör med mobila bredbandet så får jag nytt varje gång jag kopplar upp och det får jag ju fast tanken inte är att byta ip-nr.

Joppo
2012-03-12 11:34
#19

#17 Först och främst så vill jag klargöra att jag inte tror att du är troll och det har jag mig veterligen inte sagt heller. Jag förstår också att det är frustrerande att bli beskylld för att vara ett troll, eftersom det är svårt att försvara sig mot en sådan anklagelse.

Problemet som jag ser det är att det i nuläget inte går att kontrollera om samma användare har flera olika konton. Om det gick så skulle det ju bli enkelt att kontrollera om någon är ett troll. Det skulle även bli enkelt att visa att man oskyldig till trollanklagelser med att sådant system.

Hur man sen ska göra det rent tekniskt vet jag inte. Att logga IP-numret verkar ju ha vissa begränsningar, men det kanske finns något annat sätt?

Alex
2012-03-12 11:42
#20

#19 Som jag redan skrivit i den här tråden, killarna bakom iFokus kan kolla upp IP-adresser vid behov, så finns det misstankar om troll brukar det gå till så att sajtvärdar rapporterar det och de kollar om det verkar vara så. Räcker inte det? Glad

Flera sajter tillåter ju faktiskt flera användare, även anonyma såna (på sajter som rör känsliga ämnen exempelvis) och därför vore det inte någon bra idé att begränsa antalet konton eller ha kontona kopplade till varandra för alla att se.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Honestyisdead
2012-03-12 11:47
#21

#16 Det är många som har samma IP nummer, därför går det inte att göra på ditt sätt, ens i nödfall. Dessutom får många nytt IP nummer var gång de loggar in, då kan de ju skapa nya konton varje dag om de vill. Så din ide fungerar inte, även om tanken var god.

För övrigt håller jag med #17. Man ska vara försiktig med att misstänka och anklaga folk för sådant. I ditt fall har jag inte sett något misstänkt alls, utan det handlar bara om att personer inte håller med dig och skriver emot dig. Det innebär inte per automatik att det är samma personer som skapat flera konton för att vinna över dig i diskussion.

[trewq]
2012-03-12 21:08
#22

#18 Då säger jag så här: Fine, glöm IP-nummer, och kör på med flera konton (om så är fallet). Som sagt, mig spelar det ingen roll.

#20 Uppenbarligen räcker det inte, då frågan är på tapeten… Hör också till att sajtvärdar enligt min uppfattning ser bort från problemet, för det är svårt att släppa tanken att sajten har kanske 2/3 av användarna de trott.

:)

[ann.is]
2012-03-12 21:34
#23

# 22 Förstår inte vad du vill säga med det du riktar till mitt inlägg.

Att det finns personer som reggar flera konton tror jag inte nån förnekar, för det finns det. Men dom är i minioritet på ett forum. Och dom som vill förstöra på ett eller annat sätt kommer alltid hitta vägar runt alla begränsningar som införs.

Dom som istället drabbas/straffas av begränsningar är alla dom som sköter sig, vilket är i majoritet och jag kan inte se varför dom som sköter sig ska straffas.

[trewq]
2012-03-12 23:46
#24

#23 Sköter…handlar för mig int om att sköta sig eller ej. Personlig åsikt är att det bara är knas att ha många konton.

Förresten, då tråden handlar om att ha ett konto; varför int göra så att man kan ha ett eller två konton per mobilnummer?

[ann.is]
2012-03-13 00:10
#25

# 24 att det är knas att ha flera konton är det väl ingen som säger emot.

När det gäller mobilnummer. Tekniskt skulle jag gissa att det går att göra. Men egentligen samma sak där att vissa skulle stängas ute, för även i dagens samhälle finns det personer som inte har mobiltelefon. Sen finns det personer likt mig som tvärvägrar regga mobilnr på nätet. Och visst mobilanvändandet går ner i åldrarna, men många barn har inte mobil så då skulle många barn utestängas, visst två konton per mobil så skulle dom kunna använda föräldrarnas, men då får det inte finnas för många familjemedlemmar reggade på iFokus.

När man sen tittar på de som på ett eller annat sätt vill förstöra (genom tex flera konton), bara skaffa några kontantkort så är den saken fixad, allt beror på hur gärna dom vill ha flera konton och det är ju då en engångskostnad.

Så att stoppa personer från tex flera konton är svårt eftersom samma sak som kan stoppa dom även kan stoppa helt normala användare.

[trewq]
2012-03-13 02:08
#26

#25 Okej, det var nog en lite ogenomtänkt idé med mobilnumret och flera konton.

[ann.is]
2012-03-13 02:29
#27

Jag tror alla som finns på forum skulle vilja komma på ett sätt att få bort såna som förstör på ena eller andra sättet. Bara det att det finns ju alltid en till sida, att inte ställa till problem för dom normala, vettiga användarna.

Annons:
[trewq]
2012-03-13 04:33
#28

Tror inte som du, att alla som finns på forum vill komma på ett sätt att få bort de som stör. Det inkluderar de som stör, och de som stör vill logiskt sätt inte få bort sig själv.

Hur gör man för att inte ställa till problem, för de normala och vettiga användarna? Vilka bedömmer du som normala, och vettiga?

[ann.is]
2012-03-13 14:37
#29

#28 Börjar bakifrån. De som omnämns i TS är en minioritet. Resten = majoritet anser jag vara normala, vettiga användare.

Som jag redan jag sagt så minioriteten tar sig med största sannolikhet runt alla sorters begränsningar. Så de som drabbas är då majoriteten. Och jag kan inte se varför majoriteten ska drabbas för att det finns personer som inte kan sköta sig.

Ok jag använde ordet alla felaktigt. Skulle väl skrivit majoriteten eller nåt sådant. Men utgick ifrån att det var underförstått att minioriteten inte ingick.

[trewq]
2012-03-13 16:12
#30

ann.is: Men de som förstör i trådar har väl något problem med sig själva, dom bör väl också vara med.

Förstår vad du säger om begränsningar, tycker ändå att om man sätter begränsning så borde i alla fall saken sjunka lite. Kanske fler som använder normala sätt, och färre som använder trollsätt.

Ingen fara, kanske jag som ville föra diskussionen vidare. Så en majoritet är normala, och en minioritet är troll. Ja, så kan det väl vara.

Honestyisdead
2012-03-13 16:37
#31

Självklart är det en minoritet som är troll. Annars hade knappast forumet funnits.

[ann.is]
2012-03-13 17:40
#32

#30 Svaret på om det skulle sjunka blir väl både ja och nej. Att det till en början skulle sjunka säger sig självt, men inte nödvändigtvis att den sänkningen skulle hålla i sig. Skulle väl åtminstone hålla i sig så länge tills personer lärt sig hur man tar sig runt det som införts. Så om det skulle bli en bestående sänkning är omöjligt att svara på.

[trewq]
2012-03-13 20:45
#33

#32 Visserligen, men ändå de som gör det lättsamt i farten att bara skaffa fler konton skulle nog låta bli. Tror faktiskt inte att alla är så avancerade att de skulle köpa nytt mobilkort, eller ja, vad det nu handlar om. Betyder att man behöver lägga femhundra spänn för att ha några konton, och hundra kronor för ytteligare ett ifokuskonto låter bra dyrt. Dock står jag väl på sidan att ha iFokus som det är, för det är ingen större grej, och känner mig inget beroende av iFokus ändå…

[ann.is]
2012-03-13 21:18
#34

# 33 Nu vet inte jag hur många konton du räknar med att personerna har. Räknar man med 2 konton per mobil (vilket du nämnde förut) så enligt dig så ska dom ha 12 st konton. Nu vet jag inte, men för mig låter det tveksamt att nån faktiskt har så många konton.

När det gäller kostnaden så får du ta bort kostnaden för egen mobil. Visst finns det personer som inte har mobil idag, men flesta har nog. Så nån som skaffar 4 konton har endast en extra kostnad på 100 kr.

Annons:
[trewq]
2012-03-13 22:02
#35

#34 Har man två konton på en mobil kan man så klart skaffa ett nytt mobilkort för  vad det nu kostar. Och då ha tillgång till flera konton. Tanken var ändock att man skulle tycka det var drygt att fixa fler kort för att förstöra på forum i sin dötid, och kanske hitta ett annat forum att vara troll på. :P

Så grejen är kanske mer en för psyket, en än för pengarna. Som att en sköldpadda tar vägen runt stenen i stället för över stenen även om den är längre.

Man går den lättaste vägen så funkar man, och de flesta. Vad är grejen med att testa stoppa in insiderfunktionen när man skapar ett nytt konto så att man bara får ett nytt sms med kod en gång då man skapar sitt gratiskonto.

Är det endast attman faktiskt har något problem med att ange sitt mobilnummer, visst är det lite drygt. Men sitter man bara och klagar på trollen, och de som har fler konton tror jag inte hjälper.

[ann.is]
2012-03-13 22:16
#36

Jo de flesta går lättaste vägen. Frågan är ju bara varför man från början skaffade extra konton om man anser det värt besväret.

Sen fattar jag inte vad du menar med insiderfunktionen. Vart kommer den i det hela. För mig är insiderfunktionen en funktion här på iFokus som man endera kan köpa för pengar eller för Guldmynt. Och insiderfunktionen (om man betalar för den med pengar) kan man bara ha på ett konto per mobilnr (om det inte ändrats).  Och jag är tveksam till att personerna lägger ner tid på att samla på sig så många Guldmynt till ett fejk-konto. Så har en person Insider så är det med största sannolikhet inget fejk-konton.

[trewq]
2012-03-13 23:45
#37

Jämförde bara med insiderfunktionen. Och att betala för flera kort och mobilnummer för att skaffa fler konton.

Tror att vi börjar tappa fokus i diskussionen så det kanske räcker… hehe.

Ha det så bra!

[trewq]
2012-03-14 12:07
#38

#36 Har skickat dig PM

Upp till toppen
Annons: