Annons:
Etikettregler
Läst 4436 ggr
[stjej]
2012-04-15 16:55

Snoka i ens privatliv?

Hur långt är det OK att sajtvärden går när man kritiserar deras sätt att vara?

Är det okej att leta upp en på facebook, leta bland ens grupper, gå med i gruppen och där lämnar ut vad man skrivit i trådar och i meddelanden?

Annons:
Michaela-N
2012-04-15 17:00
#1

Även fast det inte är något vidare trevligt att snoka, så finns det inga hinder för någon att göra så. Det som händer på Facebook eller en annan webbsida utanför iFokus kan inte iFokus ta hand om.

Därför ska man vara försiktig med vad man lämnar ut på nätet. Och det man lämnar ut ska man stå för också. Då slipper man såna här problem. Det är lite så att man ibland kan få skylla sig själv, om man lämnar ut sitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och annan privat information, eller skriver PM som kanske inte är så snällt menade ändå. Det är lätt att de hamnar någon annan stans, och då är det bra om man formulerat sig i PM:et så man kan stå för det man sagt!

Alex
2012-04-15 17:08
#2

Det är inget brott att "snoka" reda på någons info på nätet, som #1 säger får man tänka sig för vad man ger ut, framför allt när det är öppen information som vem som helst kan ta del av.

Sen om det är en Sajtvärd eller inte har mindre betydelse, vad någon gör utanför iFokus ska ju inte påverka personens vara eller icke-vara här. Möjligtvis om det handlar om en Sajtvärd som bryter mot svensk lag och det på något vis är kopplat till iFokus, då kan det vara läge att rapportera det till iFokus-killarna (med bevis, förslagsvis) så får väl de avgöra om sajtvärdens lämplighet ska ifrågasättas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hus-musen
2012-04-15 17:11
#3

Har du lagt ut information på nätet som alla kan hitta så är det ju ditt problem som inte skyddar dina uppgifter ordentligt.

Sajtvärd eller inte spelar ingen som helst roll, man kan tycka att det är lite oetiskt men samtidigt om du trashar ett helt forum så är det väl inte konstigt att någon reagerar och svarar?

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-04-15 17:12
#4

"när man kritiserar deras sätt att vara?"

Sysslar man med personangrepp får man stå sitt kast. (om jag inte missupfattar)

[stjej]
2012-04-15 17:14
#5

Lägger ut länkar till vad man skrivit på iFokus samt gör skärmdumpar på meddelande o lägger ut i en offentlig grupp?

[Tassy]
2012-04-15 17:15
#6

att lägga ut meddelanden är förstås inte okej.

Annons:
[stjej]
2012-04-15 17:18
#7

Vart ska man vända sig då om det hänt?

hus-musen
2012-04-15 17:20
#8

#6 Inte okej, men det är inte olagligt heller eftersom det är skrivet öppet på internet för alla att se redan.  Att hänvisa eller länka är inte olagligt.

Qui dormit, non peccat

 


[stjej]
2012-04-15 17:22
#9

även privata meddelanden?

NinjaKakan
2012-04-15 17:27
#10

Finns väl ingen regel som sätter imot att skärmdumpa privata meddelanden heller. Sen om det är ok eller inte tåls väl att diskuteras.


[stjej]
2012-04-15 17:33
#11

Ja men ska inte sajtvärdarna vara föredömen? Posta det officiellt på facebook?

[Tassy]
2012-04-15 17:36
#12

Är man Sajtvärd så sköter man sin sajt på det sätt man finner lämpligast. Så länge inte lagbrott sker, får man gilla läget eller pysa vidare.

Jag tror det ligger mer under ytan här, än vad som visas i denna tråd.

Michaela-N
2012-04-15 17:36
#13

#11 Jag vet inte. Själv har jag börjat tvivla över vissa sajtvärdas beteende, jag har varit i kontakt med flera värdar som inte är så representativa, enligt mitt tycke.

Annons:
DesK
2012-04-15 17:37
#14

stjej om du skriver om ditt privatliv i ett så stort nätverk som Facebook då får du allt räkna med att den informationen kan komma ut till väldigt många människor. En Sajtvärd här inom iFokus eller inom något annat nätverk eller site kan knappast hållas ansvarig för vad du själv lägger ut på internet. Den krassa sanningen är att om du inte vill att folk ska få reda på något, så skriver du ingenting om det på internet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[stjej]
2012-04-15 17:37
#15

Nu är dom borttagna av sidans ägare på fb men kolla in min blogg samt smycketillverkning ifokus

[Tassy]
2012-04-15 17:41
#16

#13 Visst finns det tvivelaktiga värdar lite här och där, men iFokus är otroligt stort, och alla kan inte komma överrens med alla. Som sagt, så länge inga regler bryts så sorry. Det sker tråkiga saker. Man får försöka reda ut det så gott det går eller lämna.

Michaela-N
2012-04-15 17:41
#17

#16 Det är en värd som brytit mot reglerna, men det var inget som hände?

DesK
2012-04-15 17:42
#18

På Smyckestillverkning har du, stjej, blivit mycket väl bemött och fått många bra och vänliga tips. Nu misstänker jag starkt att du på detta sätt försöker skaffa dig fler läsare till din blogg!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-04-15 17:45
#19

#17 Förlåt, nu är det lite rörigt här. Vilken regel har brutits?

Michaela-N
2012-04-15 17:46
#20

#19 Det var tre som bröts:

  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Men det har inget med ämnet att göra, tråden går lite överstyr ;)

Annons:
[stjej]
2012-04-15 17:48
#21

Nej bloggen har nog med besökare, är inte en wannabe eller dramaqueen, tvärtom sitter här o har fått ta lugnande för att inte bryta ihop o sväljer gråten.

Ja på sajten blev jag väl bemött men inte via meddelanden från värd och Medarbetare.

Ja men varför lägga ut vad som skrivs HÄR på FB? Det är det jag inte förstår… Ska jag som Medarbetare på Ångestsjukdomar lägga ut andras historia på sidor på FB?

Fast det kanske handlar om moral.

[Tassy]
2012-04-15 17:48
#22

#20 Det där är forumets trivselregler (som sätts upp av värden). Jag menar om svensk lag bryts.

[Tassy]
2012-04-15 17:50
#23

#21 Inte för att vara sån, men vad är poängen med att meddela oss om din privata medicinering? ville du inte förhindra att info om dig sprids på nätet? Jag menar, lugnande får man inte bara sådär, och det borde nog vara mer privat?

Skriver i all välmening, det finns som sagt folk som inte är så snäll på nätet, och kan vända sånt där emot dig.

[stjej]
2012-04-15 17:54
#24

Det är förtal, har pratat med en advokat nu.

Om man ser på min sida så är jag Medarbetare (eller var, tänker nog gå ur iFokus efter detta o uppmana mina vänner att göra detsamma) på Ångestsjukdomar iFokus o då brukar man få lugnande. Lägg ihop 1+1 så får du nog det till 2

[Tassy]
2012-04-15 17:57
#25

#24 Vad är förtal menar du?

Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg alls, tyvärr. Kan du förtydliga dig så jag inte missförstår?

Vad ska jag lägga ihop? Jag gillar inte att anta saker, jag vill ha fakta, det blir alltid bäst i slutändan.

hus-musen
2012-04-15 17:59
#26

Det är väl inte alls förtal? Fattar inte heller vad som ska läggas ihop.

Qui dormit, non peccat

 


[stjej]
2012-04-15 18:00
#27

Det sajtvärden gjorde var förtal enligt vår advokat. mer förtydligande?

Att är man medhjälpare på Ångestsjukdomar iFokus så har man antagligen ångest och mot ångest får man tabletter.

Annons:
[Tassy]
2012-04-15 18:02
#28

jag citerar #21 "Nej bloggen har nog med besökare, är inte en wannabe eller dramaqueen, tvärtom sitter här o har fått ta lugnande för att inte bryta ihop o sväljer gråten."

Du skriver ju här själv att du tar lugnande och sväljer gråten? Hur får du det till att någon förtalar dig? Jag ser inte ens aktuell Sajtvärd skriva i denna tråd! Obestämd

DesK
2012-04-15 18:07
#29

#27 Du har inte svarat på frågan i #25

Bara för att man är medis på en sajt behöver man inte vara problembärare, man kan faktiskt vara medis därför att man är en god organisatör och en god medmänniska, så det verkar vara du själv som förtalar dig själv. Om en advokat påstår något annat har du sannolikt givit advokaten ifråga en vinklad och felaktig bild av vad som faktiskt har inträffat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NinjaKakan
2012-04-15 18:08
#30

En fråga, har du skött det hela snygg och är det bara sajtvärden som har gjort något eller har ni varit lika goa båda 2 ?

Vet inte vad det handlar om, men ändå.


NinjaKakan
2012-04-15 18:40
#31

Med tanke på vad du själv skrev i tråden på smyckestillverkning har du varit minst lika go tillbaka. Så har man inte rent mjöl i påsen anmäler man inte folk för förtal heller. Tramserier.


[Tassy]
2012-04-15 18:42
#32

#31 Håller med dig helt.

hus-musen
2012-04-15 19:01
#33

#31 Instämmer!

Qui dormit, non peccat

 


Allamej
2012-04-15 19:44
#34

Ansvarig Sajtvärd här. Du bad i gruppen på facebook att jag skulle lägga ut alla meddelanden du fått öppet där så alla fick se hur illa jag behandlat dig.

Jag lade då ut den enda konversation jag har haft med dig och det var om ett troll i en av dina trådar. Sista meddelandet var ett hot ifrån dig då jag gett dig skrivförbud för att du attackerar mig, mina Medarbetare och andra medlemmar. Hotar med polis, och kallar oss idioter.

För allas information så var det en medlem som varit med i sagd grupp på facebook sen den startades som såg vad du skrev och lade upp det för mig privat.

Jag ansökte då till gruppen, postade länkarna till DINA trådar så att folk fick bilda sig sin egna uppfattning.

Jag tror inte på något annat än rent mjöl och din blogg har du som signatur, gruppen var öppen, och trådarna tas inte bort för de råd du fick var väldigt goda råd.

Sådana råd som jag önskat att jag fått när jag började. Därför blir dom inte raderade.

Jag har inte snokat någonting, du vill ju att man ska veta om din blogg, du berättade ju till och med att du trashat Mitt forum, Min baby.

Och ska jag bli personlig så visst, sluta som medis så kanske jag kan få nån hjälp med den ångest du orsakat mig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[Tassy]
2012-04-15 20:05
#35

Se där, saker och ting börjar klarna.
Jag litar till fullo på Allamej, som i dom fall jag hittils känner till, har skött sig bra som Sajtvärd. Det finns ingen anledning till misstro här.

Annat kan man säga om TS, om man klickar runt i diverse trådar som skrivits. Fult gjort.

NinjaKakan
2012-04-15 20:28
#36

Well, nu kom ju korten på bordet iaf. Rent mjöl i påsen var det ja.


[stjej]
2012-04-15 21:04
#37

Vill påpeka att det finns andra konversationer med Medarbetare.

Jag har inte hotat med något förutom att gå till polisen. Det kommer jag inte göra då jag inte ämnar lägga mer tid på er, men enligt advokaten var det Du gjorde inte lagligt. Jag har skickat h*n skärmdumpar som h*n sett.

Men nu slipper jag er så lämna mig härdanefter ifred

Tack

hus-musen
2012-04-15 21:05
#38

#37 Lycka till med att komma någonstans med advokaten, finns inte en vettig människa i världen som skulle ta på sig något sånt och tro på vinst.

Qui dormit, non peccat

 


NinjaKakan
2012-04-15 21:06
#39

Men om du hotar med att gå till polisen, så är det väl ett hot ? Eller har jag fel ?

Kan man inte ta diskutioner, skapa inte dom heller. Just saying.


Michaela-N
2012-04-15 21:07
#40

Otroligt att den här tråden ännu inte är låst…

[stjej]
2012-04-15 21:07
#41

Som jag skrev så kommer jag inte gå till polisen, har väl annat för mig på dagarna?

Ja okej jag hotade dom då,stäm mig!

Annons:
NinjaKakan
2012-04-15 21:09
#42

Öurm..Nä jag tänker inte stämma dig, men tänk på vad du säger.


DesK
2012-04-15 21:18
#43

stjej det är du själv som bråkar och hotar, ingen annan, så det finns inget för dig att gå till polisen med. Vart vill du komma med denna diskussion?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NinjaKakan
2012-04-15 21:33
#44

Rätta mig om jag har fel, men varför startar du ens en diskution om du vet om att du själv har varit jävlig ? Och dessutom hotar med att gå till polisen ? Vill du ha något sorts medlidande. Sajtvärdens skötte sitt jobb och dessutom gav dig skrivförbud av en anledning. Jag ser inte var sajtvärden har gjort fel utan denna fullföljde sitt jobb med sitt ansvar för sin sajt. Och du drar dig ur diskutionen du själv startat ? Det är inte första gången det hänt heller.

Må folk bli förbannade på mig eller vad som, men jag avskyr, avskyr när man startar något som man inte kan avsluta, skyller ifrån sig som en 5 åring och inte kan stå sitt kast och dessutom hotar och ringer en advokat. Herregud.

Sorry, men jag tål inte sånthär.


NinjaKakan
2012-04-15 21:35
#45

Och nu ska jag hålla truten stängd.


Honestyisdead
2012-04-15 22:20
#46

Jag tycker det är illa att tråden finns här inne så att alla medlemmar kan läsa den. Den borde tas bort.

[stjej]
2012-04-15 22:21
#47

#43 finns det visst. Ni har inte sett de skärmdumpar jag tog på fb.

#44 Ja skötte sitt jobb kan man väl diskutera… Tog jobbet utanför jobbet kanske tillochmed? Skrivförbud,, like I care?

Nejnej fortsätt att diskutera då, ni kommer inte åt mig för 5 öre längre. Jag vet vad som skrivits o hur jag har uppfattat det. Sådeså

NinjaKakan
2012-04-15 22:22
#48

Pfft..haha


Annons:
[stjej]
2012-04-15 22:25
#49

Har du inget vettigt att säga så ge dig inte in i diskussionen!

[Tassy]
2012-04-15 22:26
#50

Jag tror vi kan enas om att inte mata trollet mer.

[stjej]
2012-04-15 22:27
#51

Jag troll? Varför är jag då Medarbetare?

[stjej]
2012-04-15 22:27
#52

Detta kallas vuxenmobbning och har i tidigare fall lett till självmord så tänk en extra gång innan ni skriver..

[Tassy]
2012-04-15 22:28
#53

Vi har till och med haft sajtvärdar som har trollat. Så den gubben gick inte.

[stjej]
2012-04-15 22:32
#54

Jaja det blir nog bra lilla du. Nu ska jag lämna iFokus bakom mig o dra med mig några personer som inte heller vill vara medlemmar längre i ett smutsigt dammmoln.

Ni är bara avundsjuka.

[Tassy]
2012-04-15 22:34
#55

Ha det bra. Flört

Avundsjuk? förlåt, men du är bra rolig du. Skrattande

Annons:
NinjaKakan
2012-04-15 22:46
#56

"Har du inget vettigt att säga så ge dig inte in i diskussionen!"

Säger hon som själv lämnar i fokus ? Du kanske inte läste vad jag skrev i mitt inlägg längre upp.

Jag är inte avundsjuk på dig,absolut inte. Är ganska nöjd med mitt liv överlag. Några medlemmar mer eller mindre klarar nog sig iFokus utan ska du se :)


Allamej
2012-04-15 22:47
#57

Nej Hera, jag vill att tråden ska vara kvar så att folk har en möjlighet att skaffa sin egna uppfattning.

Om man enbart ska gå på hennes ord så blir jag polisanmäld. Om man ska gå på de skärmdumpar som folk har tagit så kan hon bli det. Jag vill bara att folk ska veta vad som hänt och inte vad som hon hittar på.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

NinjaKakan
2012-04-15 22:50
#58

Om inget annat är Ts borta nu så.


[Tassy]
2012-04-15 22:50
#59

Jo, med tanke på vad hon visat prov på så är det nog klokast att spara tråden, dessvärre. Även om den ser tråkig ut. Däremot kan den ju låsas och gå i graven, så kan man plocka fram den vid behov.

NinjaKakan
2012-04-15 22:53
#60

Tyvärr blir trådar också tråkiga när folk inte har rent mjöl i påsen, och så är det oftast på alla ställen, eller om man vägrar erkänna att man har fel,gjort något fel osv osv.

Well, lämnar man iFokus för en sånhär sak så har man verkligen gjort fel. I guess.


mau5
2012-04-15 23:58
#61

iFokus har blivit ett otroligt otrevligt ställe. Man blir betraktad som ett troll, en mindre värd människa och i vissa fall blir man till och med mobbad via PM… En stor bloggare har skrivit ett inlägg om iFokus, tror att hon har över 30 tusen trogna läsare.. Dom var inte speciellt glada och kommer avråda folk att skapa konton här.

Så, tänk på vad ni skriver och lek inte tuffa bakom skärmen.

Förr eller senare kommer iFokus förstöras av hacker attacker, bara så ni vet det.

Allamej
2012-04-16 00:04
#62

Vad är det för stor bloggare som skrivit om iFokus? Bara nyfiken.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
mau5
2012-04-16 00:09
#63

Det behöver jag inte säga.

[Tassy]
2012-04-16 00:09
#64

#61

Vem ska tänka sig för egentligen?
Vem har suttit och lekt tuff bakom skärmen? 
Vem skriver du till?

Varför ser du inget fel i att sitta och hota iFokus verksamhet med attacker, som för övrigt kallas för crackers? Hackers är något helt annat..

För övrigt, har du upphovsmannens tillstånd att använda Deadmau5 logga som Avatar?

[Tassy]
2012-04-16 00:10
#65

#63 Så, vad är poängen med att ens nämna det?

Denna kommentar har tagits bort.
[Tassy]
2012-04-16 00:14
#67

Nej, bara trött på folk som beteer sig illa, och yttrar sig om saker de inte håller koll på.

För övrigt så var det där ett personangrepp.

mau5
2012-04-16 00:15
#68

Vill du veta hur mycket jag bryr mig ?

[Tassy]
2012-04-16 00:22
#69

Inte ett skvatt tänker du förmodligen säga, men efter som du svarar, så stämmer det inte. älskar verkligen cirkellogik.

Annons:
mau5
2012-04-16 00:23
#70

Vad betyder det? orkar inte googla

NinjaKakan
2012-04-16 08:08
#71

Du sitter själv och säger att fokus har blivit ett otrevligt ställe, och vad sitter du och kläcker ur dig då ? "wtf, du är sjuk!" Gud vad trevlig du var, och ofta den bruden hade 30tusen läsare, för tror nog att hon hade varit betyligt mer synlig överlag.

Hon hade inte rent mjöl i påsen och skyllde ifrån sig som en 5 åring så därför blir det såhär. Fokus är inte otrevligt om man håller gör rätt för sig, sen visst så finns det vissa ifokussidor som man får passa sig lite för men dom hjälper en om man frågar.

Har du ens själv sätt vad hon skrivit ? Det verkar inte som det.


NinjaKakan
2012-04-16 08:14
#72

Och det där med att leka tuff bakom skärmen, hade du träffat mig in real life hade du nog märk att jag hade varit ännu råare än vad jag är här. Här så tar jag det ändå märkbart lugnt och sansat med tanke på mitt väldiga temprament. Så det där med tuff bakom datorskärmen, det fungerar inte på mig.


Niklas
2012-04-16 09:15
#73

Jag tror att den här tråden har spelat ut sin roll nu. Trådskaparen har avslutat sitt konto.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ove-D
2013-04-09 23:28
#74

#17 tyvärr har jag märkt detta flera gånger.

#61 det går i vågor på olika sajter men trådar med personer som tycker olika är alltid laddat. Och det blir lätt missförstånd när det läses mellan raderna.

Jag har kanske uppfattats som troll. Jag har blivit avstängd från flera sajter för att jag ställer frågor. Jag tycker det är synd för jag ställer frågorna för att jag vill få svar och förklaringar.

Maria
2013-04-10 08:49
#75

#74 Jag kan bara svara för Hälsa och därinne har du blivit avstäng genom det automatiska modereringssystemet. Dina inlägg har blivit återpublicerade och skrivförbud hävts.

Denna tråden handlar om något helt annat och trådskaparen finns inte ens kvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: