Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 4696 ggr
Joppo
8/26/12, 6:54 PM

Det automatiska anmälningssystemet.

Jag och några andra medlemmar här på iFokus har under den gångna veckan diskuterat det automatiska modereringssystemet. Generellt sett tycker merparten av oss att det är bra funktion, dock händer det att den missbrukas genom att vissa användare anmäler inlägg som inte bryter mot reglerna. Anledningen till att detta görs,  kan vara för att mobba någon specifik användare, censurera åsikter som man inte gillar eller helt enkelt för att jävlas.

Lösningen som vi diskuterat är att man tar bort anonymiteten från anmälsningssystemet. På så sätt tror vi att de icke motiverade anmälningarna skulle minska, eftersom man då måste kunna avkrävas en motivering för att ha tryckt på anmälningsknappen och även kunna tilldelas varningar vid missbruk.

Rent praktiskt anser jag personligen att anmälarnas identitet inte behöver visas publikt, utan det räcker med att sajtvärden och medarbetarna kan se vem anmälningarna kommer ifrån. Det kanske också vore smidigt om man kunde bifoga en kort motivering till anmälningen så att moderatorna snabbt kan bedöma om anmälningen är giltigt eller inte?

Vad tycker ni andra om detta förslag?

Annons:
Imasy
8/26/12, 7:28 PM
#1

Håller med dig här, upplever samma problem inne på katter. Där kan ett inlägg bli anmält för att en medlem skriver att denne ger sin katt maten A, medans anmälaren anser att maten B är det som är bra.

Men att ge katten maten A är ju inte direkt ett brott mot sajtreglerna.

walter
8/26/12, 10:12 PM
#2

Tror inte det är så mycket missbruk egentligen. Ligger nog mer på att många inte förstår hur systemet fungerar. Jag har sett på en del spelsajter som jag är på att det finns tumme upp och tumme ned, alltså gilla - ogilla. Så jag tror att många bara tror att anmäl bara är att visa att man ogillar det och klickar på det, inte i syfte att man vill få bort inlägget.

Visst finns missbruk, jag råkade själv ut för det på en sajt. Någon/några blev sura på det jag skrev och röstade bort alla mina inlägg, men tror inte missbruk är det vanligaste.

Om värdar och medarbatare skulle se vem som anmält, vem skulle då våga anmäla ett inlägg som skrivits av en ansvarig. Dom är också människor som ibland gör bort sig.

Eventuellt att värden kan se, men inte Medarbetare. Det blir ju dock lite knasigt på sajter där värden inte är aktiv.

hej

Niklas
8/27/12, 9:24 AM
#3

Jag förstår synpunkterna men jag är samtidigt mycket tveksam till att ta bort anonymiteten i funktionen. Då tror jag att mycket färre skulle våga använda den över huvud taget. Det i sin tur vore ett större problem än om den missbrukas ibland.

I och med att värdar och Medarbetare kan lägga tillbaks inlägg som har blivit felaktigt borttagna är risken för felaktig moderering ganska små.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sandra-B
8/27/12, 10:51 AM
#4

Jag håller med, skulle också vilja att anonymiteten slopas så att vi som administrerar sajten (eller åtminstone jag som sajtvärd) kan se vilka som anmäler.

Inne på Marsvin har vi haft problem med anmälningar av inlägg som inte bryter mot sajtreglerna, det har anmälts för att det är en viss person (som ogillas av vissa andra) som har skrivit det. Det har resulterat i att vi tvingats att höja antalet anmälningar som krävs för att inlägget tas bort, vilket gör att vi i princip har "stängt av" funktionen och då inte kunnat använda den som vi egentligen skulle vilja.

Nu har vi fått bukt på problemet (en person valde att lämna sajten på grund av att denne inlägg togs bort vilket gjorde att hon kände sig mobbad och vi inte kunde göra något åt de personerna, vi hade starka aningar om vilka som anmält men några bevis hade vi ju inte…) så nu har vi kunnat sänka antalet igen.

Som Sajtvärd känner jag att jag inte har riktig kontroll (även om jag kan lägga tillbaka inläggen så kan skadan redan varit skedd genom att inlägget tagits bort) och jag kan inte säga till personerna som missbrukar funktionen eller vidta åtgärder mot denne - eftersom jag inte vet vem som missbrukat funktionen.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Joppo
8/27/12, 11:17 AM
#5

Är det verkligen så att folk skulle bli rädda för att använda funktionen? Nu kanske jag är lite trögtänkt, men varför ni tror det? Mitt intryck är att folk generellt sett är öppna med att de tryckt på knappen, iaf i de fall då det handlar om riktiga regelbrott.

Dessutom skulle ju bara sajtvärden eller medarbetarna se vem som anmält. Att de skulle "hänga ut" någon för att ha använt anmälsningsknappen finns det väl en viss risk för, men den bedömer jag ändå som liten, eftersom de flesta som har dessa positioner är seriösa och erfarna iFokus-medlemmar.

Niklas
8/27/12, 11:37 AM
#6

Det finns förstås de som är öppna med att de använder funktionen, men jag tror inte att genomsnittsanvändaren är den som gör det. Lite på samma sätt som jag inte tror att människor generellt vill tala om hur de röstar i allmänna val.

Dessutom vill vi inte att värdarna ska bedöma modereringen utifrån vem som har röstat, vilket det finns risk för om man ser det. De ska bara läsa inlägget och bedöma det utifrån innehållet.

Hur stort är problemet med att inlägg röstas bort av illvilja? Handlar det inte om enstaka sajter där det kan vara ett problem?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Imasy
8/27/12, 12:14 PM
#7

Jag tycker detta ger oss betydligt mer arbete i onödan att sitta och återpublicera inlägg som jag tror blivit bortröstade för att man inte gillar vad som som skrivs, inte för att de faktiskt bryter emot sajtreglerna.

Vi har någon inne på katter som sitter och modererar efter eget tycke, jag har förvisso mina misstankar om vem som ligger bakom, men kan ju inte bevisa det.

Funktionen är ju annars toppen när den används som den ska, men jag tror att det skulle "avskräcka" att okynnesanmäla om man vet att man inte är helt anonym.

Niklas
8/27/12, 12:16 PM
#8

#7: Har ni förklarat för medlemmarna att de bara ska anmäla om det bryter mot skrivreglerna?

Du skriver att ni har någon som modererar efter eget tycke. Kan ni inte höja antal röster som krävs så att det inte räcker med en person?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Imasy
8/27/12, 12:26 PM
#9

#8

Jag har förklarat flera gånger vad som är syftet med funktionen, och att man är av en annan åsikt inte är skäl nog att anmäla.

Tycker det är bra att ha ett lågt anmälningstal också, eftersom inläggen som faktiskt bryter emot reglerna försvinner snabbt.

Känner mig lite kluven här faktiskt :)

Magi-cat
8/27/12, 12:36 PM
#10

#0 bra förslag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
8/27/12, 1:02 PM
#11

#9: Om du kräver två eller tre röster går det ju också ganska snabbt att få bort inlägg, men risken att det ska okynnesmodereras minskar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JonasDuregard
8/27/12, 1:59 PM
#12

Jag tror att lösningen på problemet är att ordna en sida där Medarbetare kan se alla anmälningar i tidsordning och även att man kan få en liten signal när nya anmälningar kommer. Detta i kombination med att i förväg kunna markera inlägg som "betrodda" (immuna mot automatisk radering, kanske fungerar "moderatorsikonen" redan så?) skulle ge mig mycket goda möjligheter att förhindra att inlägg tas bort (jag kan se redan efter första varningen ett inlägg får att någon varnar i onödan).

Det här skulle dessutom vara ett fantastiskt hjälpmedel för allmän moderering eftersom man säkert ofta håller med personen som anmält och då kan medarbetaren radera direkt.

Niklas: jag kan inte se att det här skulle vara särskilt svårt att implementera (utan att direkt veta vad jag talar om), det bevarar anonymiteten och det finns starka argument för att det är användbart även om det kanske inte löser just det här problemet perfekt. Vad säger du?

JonasDuregard
8/27/12, 1:59 PM
#13

Ett alternativt förslag: Behåll anonymiteten och ge sajtvärdar/medarbetare möjlighet att ge användare anmälningsförbud.

På så vis kan man om man misstänker att någon specifik person missbrukar systemet förhindra denna från att göra det. Det finns givetvis en risk att någon helt oskyldig förhindras från att anmäla, men jag vet inte om det är så farligt?

Annons:
JonasDuregard
8/27/12, 2:00 PM
#14

Tredje och sista "kompromissförslaget: Om det är enskilda användare som utsätts kan man kanske ha möjlighet att lägga till "betrodda användare" så att alla användarens inlägg skyddas från automatisk radering?

Niklas
8/27/12, 4:14 PM
#15

#12: Att på något sätt kunna se vilka anmälningar som kommer tycker jag är intressant.

En annan idé som jag själv har funderat över är att inaktivera möjligheten att använda funktionen för medlemmar som har fått inlägg de anmält återlagda X gånger. Möjligen i kombination med en tidsbegränsning så att man får chans att använda funktionen igen efter exempelvis tre månader. Det kan ju vara så att man som ny inte har förstått riktigt vad som gäller och att man lär sig efter en tid.

Det skulle upprätthålla anonymitetskedjan samtidigt som det begränsar skadan okunniga/illvilliga medlemmar kan göra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Joppo
8/27/12, 4:17 PM
#16

Stycke två låter som en bra kompromiss Niklas. Tummen upp på den.

Joppo
10/1/12, 2:52 PM
#17

Det verkar som det felanmäls ganska mycket nu för tiden. Idag har jag sett tre stycken klagomål från moderatorer som bett "förövarna" att sluta med detta.

politik.ifokus.se/discussions/5064588988f47259ce00316c-vem-ska-anpassa-sig#131

overnaturligt.ifokus.se/discussions/5065e1c3d3b4fd0727000d3b-om-telefonlinjer-i-plus?discussions#93

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/5065e21bd4ebea384f003410-om-telefonlinjer-i-plus-pa-svt-i-gar?discussions#22

Har ni funderat nåt mer gällande implimenteringen av förslaget som förs fram i #15?

Niklas
10/2/12, 10:00 AM
#18

#17: Nej, det står kvar på listan men vi har inte gjort mer åt det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

walter
10/2/12, 2:00 PM
#19

#17 När jag läser trådarna så ser jag inte att förslaget i #15 skulle varit användbart. För inläggen har väl bara blivit anmälda och inte borttagna så uppfattar jag det i alla fall.

När det gäller de två sista sajterna så är det troligen medlemmen som anmält både OT och sådant den sett som otrevligt.

hej

Magi-cat
10/2/12, 7:14 PM
#20

#19 När det gäller de två sista sajterna så är det troligen medlemmen som anmält både OT och sådant den sett som otrevligt.

walter, om det vore så väl.

Någon sitter och klickar konsekvent på person. Vissa personer får alltså alltid sina inlägg anmäl-klickade. Denne skulle säkert klicka om så ämnet gällde väderleksrapporten eller befolkningsstatistik för Övre Norrland.

Inläggen blir ju inte bortröstade för det, (det behövs fler klick för det) men det är irriterande.

(Vi vet förstås inte vem det är och jag tycker av vissa orsaker inte längre att man ska ta bort anonymiteten)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
walter
10/2/12, 9:57 PM
#21

#20 Det kan vara den jag tänker på i alla fall för det verkar lite som den eventuellt missuppfattat hur man ska använda anmäl.

Jag sa i #2 att det finns tex spelsidor på nätet där du har tumme upp - tumme ner och där visar det ju bara om man tycker spelet är bra eller typ tråkigt.

Kan tänka mig att medlemmen kanske tror det fungerar lika här att det bara visar missnöje.

Ett alternativt som den kan missförstått systemet att den tror att det räcker med att en medlem klickar på X antal inlägg för att det ska ge skrivförbud för de medlemmar den klickat på.

För att klicka för att få bort inläggen borde den vid det här laget sett inte händer, om det nu händer ofta.

hej

Honestyisdead
10/2/12, 10:22 PM
#22

#21 Vet inte om det går att missförstå vad anmäla knappen är till för, det står ju klart och tydligt "Om du anser att inlägget strider mot iFokus Skrivregler, klicka då "Anmäl" nedan."

walter
10/2/12, 11:31 PM
#23

# 22 Förutsatt att man faktiskt läser det. Människan är ett vanedjur så är man van vid något så kanske man antar att det samma på alla andra ställen.

Visst kan man tycka att man borde läsa vad som står, men en del popup-rutor (inte bara här på ifokus) är bara en bekräftelse på att man gjort (fått) något så man kanske bara klickar bort dom utan att läsa.

hej

Honestyisdead
10/3/12, 12:15 AM
#24

#23 Jag tror tyvärr att det är så enkelt som att en del bara vill förstöra och irritera.

walter
10/3/12, 12:35 AM
#25

#24 Visst finns dom också. Tittar jag i början på tråden så passar det nog in både på Imasy #7 och Sandra-B #4.

Däremot passar det inte in på Magi-Cat # 20. För att förstöra så ska ju inläggen tas bort och det görs ju inte så inget förstörs. Irritera, vem då? Visst Magi-Cat skriver att det är irriterande, men jag tror inte syftet är att irritera ansvariga, då skulle fler inlägg än bara vissa personers inlägg anmälas i så fall.

Så finns nog olika anledningar till att medlemmar anmäler felaktigt.

hej

Magi-cat
10/3/12, 9:58 AM
#26

#25 kan väl tillägga att exakt samma problem finns på Oförklarade fenomen. Ett klick på vissa personer, konsekvent. Skojigt nog samma personer som inne på ÖN, om de skriver på båda ställena.

Tror nog också att det är mer ett ogilla-klick än ett seriöst anmäl-klick.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
10/3/12, 12:43 PM
#27

#25 Klart det gör något om en person anmäler ett inlägg. Skulle någon annan få för sig samma dumhet så blir det ju till slut att inlägget röstas bort. Detta vet ju medlemmarna och de anmäler i förhoppning om att fler kommer göra det.

Jag har mer förtroende för medlemmarna än att de inte förstår vad de gör då de anmäler.

Annons:
walter
10/3/12, 2:42 PM
#28

#26 Ja då har vi troligen "löst" era anmälningar i alla fall.

***

#27 Det finns och har funnits Medarbetare som inte vet hur systemet fungerar har till och med sett några värdar som inte vetat. Så att alla medlemmar ska veta hur det fungerar blir då för mig konstigt.

hej

Honestyisdead
10/3/12, 2:45 PM
#29

Hur systemet fungerar ja, men jag tror inte Medarbetare och värdar har suttit och anmält inlägg i tron om att det varit något bra ;)

walter
10/3/12, 2:50 PM
#30

#29 Om man inte vet hur det fungerar så kan man anmäla av fel orsaker.

hej

Honestyisdead
10/3/12, 3:42 PM
#31

#30 Gör man det så ha rman bara sig själv att skylla då det klart och tydligt frågas innan man verkligen anmäler. Tydligare än så kan det inte bli.

Fjäril
10/3/12, 5:06 PM
#32

Jag kan tänka mig att i vissa fall så kan det säkert vara så att medlemmar råkar klicka på knappen, och helt enkelt skippar att läsa i rutan som kommer upp. Detta som i ett "inte gilla" syfte. MEN, måste jag säga, jag kan ju självklart inte vara 100% säker, men eftersom samma personer (inne hos oss på Övernaturligt) får sina inlägg "anmälda" hela tiden, oavsett vad som är skrivet, så uppfattar jag det inte som att man har "råkat" klicka på knappen.

Vi har inte haft problem med det här tidigare, utan det har uppstått nu under den senaste tiden. Det är irriterande, även om ett "anmäl" klick inte gör någon verkan.

Sajtvärd på Övernaturligt

walter
10/3/12, 5:19 PM
#33

Fjäril jag funderade just på det, om det inte uppkommit på senare tid. Tänker man efter så tror jag det går att koppla till några händelser som varit på iFokus.

Så tyvärr så kommer nog de (i första hand) paranormala sajterna få dras med dessa anmälningar, åtminstone en tid.

hej

Niklas
10/3/12, 6:24 PM
#34

#32: I så fall kanske ni skulle skicka ett massmeddelande till medlemmarna och förklara hur det är tänkt att fungera?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Fjäril
10/3/12, 6:37 PM
#35

#34

Vi har inte haft problem med det här tidigare, men vi skulle kunna skriva en tråd om det här, som en påminnelse. Jsg tror tyvärr inte att det har med det att göra, enbart.

Jag ser det inte som ett problem att värdar/medarbetare ser vem som har klickat på "anmäl". Vi hoppas väl att värden tar ett eventuellt missbruk privat och att man även överväger om det är "befogat" eller inte. En svår situation eftersom det många gånger verkar handla om att "vi tycker olika".

Jag ser det heller inte som ett problem att värdar/medarbetare kan se om jag skulle anmäla inlägg. Man måste väl stå för det man gör och det man tycker.

Sajtvärd på Övernaturligt

Mitralis
10/3/12, 8:20 PM
#36

Skapade en tråd inne på Politik om detta. Notera att jag fått en anmälan på det Skrattande
Numera så reagerar jag inte förrän jag ser 2 anmälningar. 1 anmälan är i dagsläget ingen anmälan.

Missförstånd gällande Anmäl?

Avatar för Mitralis

Olästa | Bevaka | Bokmärk

2012-10-02 20:52Mitralis

Har inne på Support fått veta att det finns forum som har motsvarande "Tummen upp och Tummen ner" för att visa vad man tycker om inläggen.

Jag vill här klargöra att Anmäl på iFokus betyder att man anser att inlägget är stötande och bryter mot skrivreglerna. 
Vid ett visst antal anmälningar tas inlägget bort automatiskt. 

Man ska alltså inte klicka på anmäl för att ge utryck åt att man inte gillar åsikten eller personen ifråga.

Så här visas det för oss som arbetar på sajten.

4 Bra inlägg | Anmäl (1) | Hantera

Antalet anmälningar är endast synliga för värd och Medarbetare på den aktuella sajten. Det går alltså inte på detta sätt att provocera personen man anmält, eller försöka få fler att anmäla, om det nu skulle vara syftet.

Funktionen är endast tillgänglig för personer med Insider.

Vänliga hälsningar Mitralis  Sajtvärd Politik iFokus och Humor ** Kluring: Månlandningen.**

3 Bra inlägg | Anmäl (1)Hantera | Kommentera



Fjäril
10/3/12, 8:29 PM
#37

Det var bra skrivet Mitralis! Eftersom vederbörande (medlemmen som får ett anmälklick) inte ser det själv, så förstår jag inte syftet? Det är om man hoppas att fler gör likadant eller för att, just värdar/medarbetare ska se. Men nu spekulerar jag bara.

Sajtvärd på Övernaturligt

Hellas
10/4/12, 10:29 AM
#38

Jag tycker det är bra att medlemmar kan anmäla ett inlägg anonymt även om jag givetvis blir irriterad och besviken då det finns en och annan som använder funktionen för att mobbas.

Jag vet exakt viken typ av trådar det inträffar inne på SpiF och att det i regel handlar om ren mobbing.
Den /de personerna som gör på det här viset vet exakt hur Anmälsfunktionen fungerar och att de missbrukar den.
Inläggen som anmäls är varken OT eller bryter mot några av ifokus eller våra egna regler.

Tack och lov sker det inte speciellt ofta hos oss men det är ändå lika irriterande då det inträffar.
Det mest förfärliga är egentligen att dessa personer inte tolererar det fria ordet utan vill styra in alla i samma fålla Skrikandes.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JonasDuregard
10/4/12, 2:10 PM
#39

Jag skulle tro att de flesta som anmäler felaktigt anser att de gör åtminstone vad som är moraliskt rätt (även du M-c Cool). Det betyder så klart inte att det är bra men man skall inte underskatta människors förmåga till självrättfärdigande (tro med andra ord inte att jag är mer blödig än de som misstänker medvetet sabotage, jag är lika cynisk - men på ett annat sätt Flört).

De som INTE omfattas av ovanstående utan som medvetet missbrukar knappen faller under kategorin som brukar kallas "internettroll". Och troll precis som annan ohyra växer de ju om man matar dem. Och som alla vet så livnär sig troll på uppmärksamhet. Ett par utmärkta sätt att garantera att trollen förtsätter är alltså:

  • Skriva i tråden att de skall sluta. Det finns nog inget som troll uppskattar så mycket som när människor ställer krav som de helt kan ignorera.
  • Skriva offentligt (här till exempel) att det är ett stort problem.
  • Skriva som Hellas att man blir irriterad - det är som lördagsgodis för troll Glad.

Ett par åtgärder som skulle kunna mildra problemet, eller åtminstone undvika att förvärra det:

  • Ignorera det.
  • Skriv om potentiella lösningar på någon av de dolda sidorna istället för här.

Vad tror ni andra?

#36 Jag såg det inlägget och måste erkänna att det kliade i fingrarna att anmäla det men jag stod emot Skrattande. Alla har vi ett litet troll någonstans inombords Glad.

Magi-cat
10/4/12, 3:31 PM
#40

#39 JonasDuregard:

Jag skulle tro att de flesta som anmäler felaktigt anser att de gör åtminstone vad som är moraliskt rätt (även du M-c Cool). Det betyder så klart inte att det är bra men man skall inte underskatta människors förmåga till självrättfärdigande (tro med andra ord inte att jag är mer blödig än de som misstänker medvetet sabotage, jag är lika cynisk - men på ett annat sätt Flört).

Självrättfärdigande?Förvånad

I ditt inlägg i en pågående diskussion om medveten felaktig och anonym användning av anmälknappen börjar du med att ta upp mig som exempel??

Min aktion var inte felaktig eftersom jag invände mot ett utstuderat förlöjligande av en medlem OCH påpekade ATT jag gjorde det, öppet i forum. Det går alltså inte att jämföra med dessa personer som anonymt anmäler på trots och inget annat.

Jag fick stå mitt kast men ångrar ingenting.

Jag väljer att uppfatta som att du tog upp detta av välvilja, och i gott uppsåt…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
10/4/12, 3:34 PM
#41

#39

(se #40)

Jag undrar också vad du menar med den meningen Obestämd

Tillägg:

Gällande dina tips om hur man ska hantera "troll".

  • Skriva i tråden att de skall sluta. Det finns nog inget som troll uppskattar så mycket som när människor ställer krav som de helt kan ignorera.
  • Skriva offentligt (här till exempel) att det är ett stort problem.
  • Skriva som Hellas att man blir irriterad - det är som lördagsgodis för troll Glad.

Kom du på det nu? Du har ju deltagit i tråden tidigare vilket visar att du ser det som ett problem också Flört

Däremot håller jag med. Man uppmuntrar det kanske genom att skriva om det i själva trådarna.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JonasDuregard
10/4/12, 3:43 PM
#42

#40 "I ditt inlägg i en pågående diskussion om medveten felaktig och anonym användning av anmälknappen börjar du med att ta upp mig som exempel??"

Exempel på någon som gör vad den anser är moraliskt rätt, jag trodde inte du skulle missycka Glad. Tyckte också att M-c var tillräckligt anonymt för att hålla antydan intern, men nu är ju (om du ursäktar ordvitsen) "the cat out of the bag" Glad.

Jag ber om ursäkt och hoppas vi kan vara nöjda så Skäms.

"Jag väljer att tro att du tog upp detta av välvilja, och i gott uppsåt….."

Tack.

JonasDuregard
10/4/12, 3:47 PM
#43

#41 "Kom du på det nu? Du har ju deltagit i tråden tidigare vilket visar att du ser det som ett problem också Flört"

Man måste väl kunna uppmärksamma ett fel även om man själv är en del av problemet Flört.

Men för att besvara din fråga: jag har tänkt på det innan och faktiskt undvikit just att ryta till om det i trådar där jag observerat fenomenet även om jag tyckt att det är principiellt upprörande.

walter
10/4/12, 3:51 PM
#44

#38 Hellas du skriver att det är mobbning och att personen vet hur det fungerar. För mig går de två inte ihop. Vet man hur det fungerar så vet man att bara ansvariga ser anmälningarna. Ser ingen poäng i att tala om för ansvariga att man mobbar någon.

***

Hade taskig uppkoppling igår och kanske lika bra så funderade en extra gång om jag skulle skriva detta.

Jag tror som sagt att personen inte vet hur det fungerar. Har inte kunnat se varför den fortsätter när inget händer med de inlägg som den anmäler.

Kom på en sak i går som kanske kan förklara det. För några månader sen så såg jag på en sajt där en medlem la ut ett sådant där PM man får när inlägg har tagits bort. Undrar om personen som anmäler tror att man får PM för varje gång man klickar på anmäl. Det skulle kunna förklara varför den fortsätter, att den tror att den "bombar" med PM och därmed trakasserar de den anmält.

Att ni som råkat ut för detta gått ut och sagt ifrån i trådar kan den ta som att medlemmar har klagat på dessa PM.

Så ett förslag till er som är drabbad, höj taket ett tag. För om personen läser detta så ser den ju hur det hela fungerar och jag kan se två saker hända. Ena är att den slutar (då det är värdelöst det den gör) eller så ber den några vänner om hjälp så att fler anmäler.

Om de/n läser här så borde ni snart märka förändring åt endera hållet.

hej

Fjäril
10/4/12, 3:57 PM
#45

#44

Du har så rätt i det du skriver. Den här tråden borde ha legat på värdsajten från början.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
10/4/12, 4:10 PM
#46

#45 Helt sant, men TS som ville ta upp en väldigt viktig fråga är vad jag vet inte värd eller Medarbetare, så någonstans måste det tas upp….Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mitralis
10/4/12, 7:57 PM
#47

Men riskt för att reta björnen så kan jag meddela att vi inte har fått några nya anmälningar sedan 2012-10-02 22:24. Gissar att personens internet ligger nere, eller liknande. Hade inga problem med detta förrän i den nämnda tråden och den efter med samma ämne.



WildeSau
10/5/12, 8:34 AM
#48

För en gångs skull kanske systemet med Medaljer kan vara användbart.

Lägg upp kriterier ex. 5, 10, 50, 100, … antalet anmälda inlägg som en användare gör och koppla dessa till respektive Medaljer.

Då blir förfarandet/ofoget sökbart eller åtminstone synligt i användarens profil


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Niklas
10/5/12, 9:55 AM
#49

#48: Jag tror inte jag förstår hur du menar. Skulle inte det uppmuntra det vi vill slippa, det vill säga okynnesanmälningar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
10/5/12, 11:59 AM
#50

Kan jag få svar på 2 frågor?

1 Om det betraktas som okynnesmoderering, då ska väl inlägget läggas tillbaka? Läggs det inte tillbaka, så bekräftar det väl att anmälningarna var riktiga och i enlighet med hur systemet ska användas.

2 Om ett visst antal inlägg tas bort genom anmälningsknappen, så mister medlemmen sitt medlemsskap här. Hur fungerar det? Om en medlem får ett inlägg bortplockat 2012, ett bortplockat 2014 och det tredje 2015, blir då medlemmen avstängd 2015?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Joppo
10/5/12, 12:24 PM
#51

1. Inläggen läggs tillbaka om de inte bryter mot reglerna.

2. Att en medlem skulle mista sitt iFokusmedlemskap har aldrig varit på tal. Straffen som diskuteras är varningar(och i förlängningen skrivförbud) eller att ta bort anmälningsmöjligheten en begränsad tidsrymd.

Emo
10/5/12, 12:35 PM
#52

#51

Är då detta, som är kopierat från ett inlägg, påhittat av den som skrivit det:

"Fått meddelande från från iFokus att jag av flera medlemmar härinne fått ett inlägg anmält och borttaget då det ansågs olämpligt. Att jag kan komma att bli avstängd…"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Joppo
10/5/12, 12:44 PM
#53

#52 Denna fråga bollar jag vidare till Nicklas, men jag har aldrig läst om någon global avstängning från iFokus.

Däremot antar jag att personen i fråga skulle kunna bli avstängd från den aktuella sajten om inlägget är så pass grovt att det ger skrivförbud. Dock är det något som beslutas av sajtvärden och inte sker automatiskt genom anmälningssystemet.

Niklas
10/5/12, 12:50 PM
#54

Det handlar om att man får skrivrättigheterna borttagna av det automatiska systemet. Permanenta globala avstängningar görs enbart för hand.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JonasDuregard
10/5/12, 1:14 PM
#55

#51 Joppo, jag tror Emo syftar på avstängningen man får om flera av ens inlägg tas bort av modereringssystemet (även om de återpublicers tror jag?). Inte eventuella straff för falska anmälningar alltså Glad.

Annons:
Alex
10/5/12, 10:12 PM
#56

#55 Nej, en eventuell avstängning hävs om inläggen återpubliceras. Så de som "mobbing-anmäler" tjänar ingenting på det. Det krävs väl tre bortröstade inlägg (som ej återpubliceras) på samma sajt, för att få skrivförbud på den sajten.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Emo
10/6/12, 7:24 AM
#57

Tack för era utförliga och klargörande svar.

Bra att alla kan läsa hur det är.

Skulle det vara en bra idé att någon skriver en artikel om anmälningsknappen och hur den ska användas? Det verkar som om en sådan artikel kunde vara upplysande. Denna tråd riskerar att försvinna i mängden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
1/16/13, 9:36 AM
#58

Har någon funderingar på att skriva en upplysande artikel om anmälarknappen?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fjäril
1/16/13, 9:45 AM
#59

#58

Jag skrev det här för en tid sedan. Det är rent allmänt men tar upp den funktionen också.

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5073c887d4ebea1791003fa8-ifokus-funktioner

Sajtvärd på Övernaturligt

AnneN
1/16/13, 6:55 PM
#60

#58 Jag har skrivit en artikel om den, bara att låna till andra sajter om man vill. http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4ebf9ce988f4722a5500a527-info-anmala-inlaggkommentarer?4d7124adb9cb4621410471c3-1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rumblebee
9/9/13, 12:14 PM
#61

Lite gammal tråd, men ändå ett hett ämne..Så skriver här istället för att göra en ny tråd om samma ämne..
Det jag tycker man borde göra helt enkelt, är att plocka bort Anmälnings knappen då den missbrukas. Jag tror nämligen nte att det är för att folk tar miste och tror att ''Anmäl'' är motsattsen till 'Bra inlägg''. Alla människor vet väl vad ordet Anmäl betyder?

Alternativt om man kan fixa en ''Dåligt inlägg'' knapp också. För det verkar ju nästan som att en sådan knapp skulle behövas, det kanske till och med skulle minska på alla okynnesanmälningar.

Vet inte hur många felaktigt anmälda och borttagna inlägg som moderatorer måste läsa igenom och eventuellt lägga tillbaka i tråden. Men kan tänka mig att det på siter där det kan förekomma heta debatter blir en hel del.
Sedan det att de som får sina inlägg borttagna fastän de inte bryter mot trivselreglerna kan ta det personligt och känna sig mobbad och utstött.
Visst händer det att det dyker upp trådar som förklarar när amälningsknappen ska användas, men om man tror att ''Anmäla'' är motsattsen till ''Bra inlägg'' så är det ju inte säkert att sådana trådar hjälper.
Skulle det vara så att anmälningsfunktionen togs bort, så kan man ju fortfarande få en värd/morderator uppmärskammad på ett inlägg genom PM. Dock kan det ju ta ett litet tag om det är så att en mod. inte är inne på en dag.
Så då kanske en speciell funktion, typ en ''brevlåda'' som sätts ut på alla sidor, och som gör det möjligt för folk att skriva i anmälningar där. Eventuellt göra så att enbart moderatorer/värdarna kan läsa inläggen i ''brevlådan'' På så sätt förblir ju de som anmäler anonyma, men inga inlägg tas bort automatiskt. De som anmäler i onödan skulle säkert lägga ned, i och med att det blir lite mer jobb då istället för att bara klicka lite.

Niklas
9/9/13, 12:36 PM
#62

#61: Jag tror inte att det är något stort problem eftersom de värdar som inte tycker att funktionen gör nytta kan avaktivera den på sina sajter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Rumblebee
9/9/13, 12:41 PM
#63

#62 Jaså, det viste jag inte om :o

Honestyisdead
9/9/13, 1:29 PM
#64

Håller med Niklas. Jag anser att funktionen är behövlig. Det är lätt för admin att återpublicera felanmälda inlägg.

Fridaaaa
9/9/13, 1:33 PM
#65

Jag tycker med att funktionen är behövlig.
"dåligt inlägg"knapp tycker inte jag är nödvändig, den kan också missbrukas bland annat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bamse6311
9/9/13, 2:17 PM
#66

Det här har ju diskuterats i andra trådar på olika sätt.

För mig personligen så tycker jag att det verkar finnas sajtvärdar som anser att allt är bra som det är och att inget någonsin kan bli bättre.

Tror som så många andra på den här tråden att det finns en hel del okynnesanmälningar då man inte gillar (håller med) något inlägg eller helt enkelt inte gillar personen som skrivit ett inlägg.

Nåväl, det finns ju faktiskt sajtvärdar här på tråden som har konstaterat att det är eller åtminstone har varit så på "deras" sajter vilket väl enbart det bevisar påståendet.

Sedan så tror jag även att det faktiskt finns medlemmar som tror att Bra inlägg samt Anmäl är kontraherande knappar.

På många andra internetsajter så är det som någon skrivit här i tråden tummen upp och tummen ner knappar och jag tror att det säkert finns många medlemmar som tolkar dessa två knappar Bra inlägg samt Anmäl på samma sätt.

Vad det gäller borttagna inlägg som blir återinförda kan detta ju ta några dagar och då kommer inlägget ifråga tillbaka på sin gamla plats trots att det kanske kommit ytterligare 50 nya inlägg och de som anmält inte noterar utan sitter där nöjda och belåtna med att lyckats ta bort ett eller flera inlägg.

Om nu inget går att förändra och Anmälknappen måste finnas kvar så håller jag med #35 Fjäril:

Jag ser det inte som ett problem att värdar/medarbetare ser vem som har klickat på "anmäl". Vi hoppas väl att värden tar ett eventuellt missbruk privat och att man även överväger om det är "befogat" eller inte. En svår situation eftersom det många gånger verkar handla om att "vi tycker olika".

Jag ser det heller inte som ett problem att värdar/medarbetare kan se om jag skulle anmäla inlägg. Man måste väl stå för det man gör och det man tycker.

Att det sedan kanske står "Om du anser att inlägget strider mot iFokus Skrivregler, klicka då "Anmäl" nedan." så är frågan hur många som läst dessa regler och vet vad som står i skrivreglerna utan helt enkelt trycker ändå.

Själv så trycker jag varken på den ena eller andra knappen vare sig här på iFokus, Facebook, Instagram eller någon annanstans.

Däremot så kan jag gärna skicka ett litet inlägg och påpeka att jag gillade och tyckte om det som skrevs respektive om jag inte håller med vederbörande.

Bästa hälsningar,
Bertil

Honestyisdead
9/9/13, 2:26 PM
#67

#66 Att folk trycker på anmäl av fel anledningar är vi ju alla överens om. Det vet vi att det sker.

Det en del är oense om är hur stort problemet faktiskt är.
Jag kan inte se det som ett problem eftersom man faktiskt kan moderera funktionen så att detta inte ska ske eller så kan man "ta bort" funktionen från sin sajt om det missbrukas i så stor grad. Så jag ser ingen anledning till att förhindra oss som har användning för funktionen från att använda oss av den.

För övrigt har jag mer tro till folk än att de inte är läskunniga och förstår vad anmäla knappen är till för. Det är bara så att dom struntar i vad den är till för och använder den i andra syften.

Imasy
9/9/13, 2:28 PM
#68

Men det går väl inte att se vem som har anmält ett inlägg, eller har jag fått det helt om bakfoten?

Rita-S
9/9/13, 2:36 PM
#69

Nej, Imasy, i dagsläget kan ingen se det, inte ens värd och Medarbetare på sajten, så där har du inte fel. 

Som tidigare sagt i tråden kan man justera röstvikt och antal anmälningar et inlägg behöver innan något försvinner, så det är fullt möjligt att låta modereringssystemet vara kvar och öka röstvikt och antal anmälningar om man upptäcker att det misbrukas. Och vi värdar och medisar kan fritt moderera fysisk själv på gott gammalt vis med. 

Hos mig har det aldrig misbrukats i stor grad. Endast ett fåtall gånger har et inlägg blivit bortröstat som jag återinförde, jag tror jag kan räkna det på en hand. Men jag är medveten om att det används lite för flittigt på andra sidor. Som sagt finns ju möjlighet för värden att sätta ett lågt röstvärde på varje röst, en hög samlat summa som behövs för att et inlägg skall röstas bort.. och så kan anförtrodda medlemmar som exempelvis Medarbetare få ett högre röstvikt. När man ser något som är fel kan man ju själv moderera bort det manuellt utan att behöva vänta på modereringssystemet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
beem
9/9/13, 4:14 PM
#70

Jag tror det är för enkelt att trycka på en anmälknapp. Man är helt anonym och behöver inte stå för det man tycker. Om man däremot måste  anmäla via PM till Sajtvärd då är man inte anonym längre och jag tror anmälningarna skulle minska.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Andina
9/9/13, 5:07 PM
#71

Jag tror att man kanske kan komma undan en del av okynnesanmälandet om man byter "namn" på funktionen. Istället för "Anmäl" kanske man kan skriva "Regelbrott? Anmäl här" eller nå't så'nt.

Då blir det lite tydligare i alla fall, vad funktionen är till för. Nu ligger Anmäl-funktionen intill Bra inlägg, så det kan tolkas som "alternativa möjligheter" även om de inte hör ihop alls.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Magi-cat
9/9/13, 5:14 PM
#72

Det kan vara en idé att byta namn, även om jag knappast tror det hjälper om det verkligen är av okynne det anmäls hej vilt. 🙂

Jag tycker det är bra att man kan anmäla anonymt, även om det innebär olägenheter ibland. Det underlättar verkligen när ingen av moderatorerna är på plats och klart olämpliga inlägg försvinner snabbt..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
9/9/13, 5:21 PM
#73

Jag tror det är väldigt få som misstolkar "Anmäl" som en "Dåligt inlägg"-knapp. Snarare verkar den användas ytterst medvetet av vissa personer för att mobba specifika användare.

Det har redan diskuterats en bra lösning tycker jag och det är att man kan förlora möjligheten att anmäla om ett visst antal av inläggen som man anmäler blir återpublicerade. Detta skulle bevara anonymiteten i systemet och antagligen verka avskräckande för rena okynnesanmälningar. Exempelvis skulle man kunna tänka sig att anmälningsmöjligheten försvinner i en månad om man anmäler tre inlägg som blir återpublicerade.

Man bör ju liksom tänka igenom innan man anmäler ett inlägg och ha en bra anledning. Gör man inte det så är det väl inte mer än rätt att man förlorar rättigheterna ett tag.

Magi-cat
9/9/13, 5:26 PM
#74

#73 Ett väldigt bra förslag utan nackdelar som jag kan se!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
9/9/13, 5:35 PM
#75

70 då förlorar det ju hela sitt syfte om man anmäler till Sajtvärd. Meningen med funktionen är ju att inlägg som bryter mot regler kan röstas bort även när admin inte är inne. 73 bra ide!

Maria
9/9/13, 5:45 PM
#76

Jag håller med om att Joppos idé tål att tänkas på.

Framförallt för att man fortfarande kan vara anonym men samtidigt bli registrerad för okynnesanmälningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Rumblebee
9/9/13, 8:15 PM
#77

#65 Men vore det inte bättre då att en ''Dåligt inlägg'' knapp blev missbrukad och man istället får en siffra i en röd ruta, än att ett inlägg blir automatiskt borttaget? Det kanske faktiskt skulle ge mer balans åt det hela med att ha ett ordentligt like/dislike system. För då kan ju de som inte håller med, alternativt bara vill jäklas trycka på den istället. För inlägget skulle ju bara komma tillbaka om det inte bröt mot några regler.

Eller bara byta namn på anmälningsknappen som föreslogs av #71 Andina. 
Eller både byta namn och införa en motsatts till bra-knappen😛

Blir faktiskt lite nyfiken över hur ''statestiken'' på okynnesanmälningar ser ut på vissa sidor…

Fridaaaa
9/9/13, 8:17 PM
#78

#77 Därför att jag tror att det kan såra folk om massa trycker "dåligt inlägg", pga tidigare saker som hänt och andra själ. svårt att förklara men jag tror inte det blir något positivt om en "dåligt inläggknapp" hade funnits i alla fall…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
9/9/13, 8:23 PM
#79

# 73 Instämmer i det du säger då mina inlägg ibland blir bortröstade utan anledning dvs de sätts tillbaka igen av moderatorer.

Honestyisdead
9/9/13, 8:24 PM
#80

77 en dåligt inlägg knapp bäddar ju för dålig stämning och mobbing. Nej tack! Som sagt kan moderatorer ändra röstvärden om det är problem med felanmälningar.

medde
9/9/13, 8:35 PM
#81

Jag måste dock ge denna funktion en guldros. För på en sajt jag har har den varit till mycket nytta, och skulle bli väldigt besviken om den togs bort helt. På andra sajter jag är med på ser jag det inte alls något stort problem att lägga ut inlägget igen om det skulle vara så att det var fel borttaget. Då där vi har nytta av den så övervinner det allt "lite" jobb på andra.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JonasDuregard
9/9/13, 8:38 PM
#82

#77 "Det kanske faktiskt skulle ge mer balans åt det hela med att ha ett ordentligt like/dislike system."

Röstar nej till ett "dislike"-system, och då är jag ändå en av de mer ogillande personerna på nätverket 😉

Klass
9/9/13, 8:39 PM
#83

Sajtvärdar och Medarbetare på respektive sajt bör alltså ta ställning till om det är värt att ha kvar anmälningsknappsfunktionen eller inte. Om de anser att det förekommer alldeles för många okynnesanmälningar så tar bort den, helt enkelt.

Annons:
Honestyisdead
9/9/13, 9:11 PM
#84

#83 Funktionen kommer finnas kvar, men om värden sätter att det krävs 800  anmälningar så kvittar det om folk klickar på det, inlägget tas inte bort. Men knappen kommer alltid finnas kvar.

Klass
9/9/13, 9:21 PM
#85

#84

Tack för klargörandet, jag hade inte full koll på detta. :-) 

Det är alltså upp till de som styr respektive sajt att bestämma hur de vill använda anmälningsfunktionen.

Honestyisdead
9/9/13, 9:26 PM
#86

#85 Korrekt 🙂

RobinEH
9/10/13, 12:09 AM
#87

Jag ser positivt på Niklas lösning i #15. Enda gången som jag haft problem med Anmälknappen är här på support, fast då rättades det till rätt snabbt av moderatorerna. Visserligen så finns det de som anser att det är kul att klicka på knappen men det finns även de som missförstår syftet alternativt tolkar skrivreglerna felaktigt. 

Vad gäller en ogillaknapp så tror jag bara att det skulle spä på eventuell mobbing och främja spridandet av okunskap mer än vad nuvarande bra inlägg redan gör.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

bamse6311
9/10/13, 2:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

#78 skriver så här:

Därför att jag tror att det kan såra folk om massa trycker "dåligt inlägg".

Nåväl om man tittar runt både på den här tråden och andra likande som funnits gott om så är det ofta sajtvärdar och Medarbetare som får en hiskelig massa Bra inlägg.

Detta medan de och då ofta "vanliga medlemmar" som tycker annorlunda ofta kan få O st eller åtminstone väldigt få Bra inlägg.

Bästa #78, kan inte detta också i så fall kanske "såra" medlemmar som enbart uttrycker sin åsikt som de står för och tror på.

Som jag skrev i mitt inlägg #66 i denna tråd.
_För mig personligen så tycker jag att det verkar finnas sajtvärdar som anser att allt är bra som det är och att inget någonsin kan bli bättre.

_Nåväl i den här tråden så har TS Joppo åtminstone hittills fått överlägset flest Bra inlägg på sin TS-fråga vilket väl inte kan tolkas annat än att flertalet hittills håller med honom att många tycker att det behövs en förändring av något slag.

Gör som Facebook så att alla kan se "vem/vilka" som tryckt på Bra inlägg (gilla) knappen.

Vad det gäller Anmälknappen så har jag sagt eller rättare sagt refererat det innan och säger/refererar det igen:
_
Jag ser det heller inte som ett problem att värdar/medarbetare kan se om jag skulle anmäla inlägg. Man måste väl stå för det man gör och det man tycker._

Eller så ändra helt enkelt namn på den där knappen och tydliggör det klart och tydligt vad den står för.

Allt går att ändra och förändra om bara den goda viljan finns och inte överskuggas av rena prestigeskäl.

En Sajtvärd skrev i en liknande tråd att vara Sajtvärd är som att driva ett eget litet företag.

Nåväl där är min åsikt att om man skall driva ett företag framgångsrikt så gäller det att lyssna och vara lyhörd på kundens önskemål och behov samt krav.

(Detta enligt marknadsgurun Philip Kotler grundprincip om Needs Wants and Demands för att ett företag skall lyckas i längden).

Alltså lyssna på kunden/medlemmen och dess behov önskemål samt krav.

Slutligen så undrar jag faktiskt var skrivreglerna står så att alla medlemmar kan se dem så snabbt och enkelt som möjligt.

Roade mig med att "öppna" supportsajten och där stod inga Skrivregler så jag tryckte på menyn/kappen "OM SAJTEN" men inte där heller hittade jag något (se skärmklipp).

Enligt mitt förmenande så borde skrivreglerna vara det allra första man ser så fort man öppnar en sajt och på det sättet också klart klargöra "när" en medlem får trycka på "anmäl-knappen" vilket troligen skulle minimera sådana här trådar betydligt.

Inte så svårt egentligen.

Inte så konstigt kanske i så fall att vissa inte förstår vad "Anmäl-knappen" är och ser den som en kontraherande eller kanske rättare sagt kompletterande knapp till "Bra inlägg-knappen".

Bästa hälsningar från Bertil som inte på något sätt vill bråka men däremot framföra sina åsikter.

Bertil

annia1
9/10/13, 4:43 AM
#89

Bertil de vanliga skrivreglerna för iFokus hittar du längst ner på varje sida. Det finns även en länk till dom i användaravtalet (finns också längst ner) det avtal som du godkände (och bör ha läst då) när du blev medlem.

När det gäller Skrivregler. Förutom de vanliga så kan sen varje sajt ha ytterligare regler. En del har de under länken "om sajten" andra har artikel eller tråd där de står.

.

bamse6311
9/10/13, 5:23 AM
#90

#89 annia1

Skall man hitta det på sajten "Support" så får man "scrolla" riktigt mycket och "klicka" på olika ställen innan man hittar det.

Jag tror faktiskt inte att människor gör det.
Som jag redan tidigare skrev så tycker jag att just "skrivreglerna" skall vara det allra första man möts av när man klickar/öppnar en sajt.

På det sättet och precis som jag skrev tidigare så skulle man kanske kunna undvika sådana här diskussioner.

Det är ju inte enbart här som en sådan diskussion förekommer utan även till exempel på sajten "Foto" där jag ofta läser och gör inlägg om kameror, bilder, bildredigering osv förekommer en likadan just nu.

http://foto.ifokus.se/discussions/522d87238e0e74537300026a-bra-inlaggfunktion-bort-pga-mobbing

Tänk om man kunde undvika allt sådant här genom att ha klara regler som ger sig så fort man överhuvudtaget öppnar en sajt och kan läsa dem där de första man läser.

Att behöva sitta och scrolla igenom en hel lång sida för att till sist också "klicka" på rätt länk tror jag faktiskt inte att det är så många som gör.

Nu vet jag inte om du är Sajtvärd, Medarbetare eller vanlig enkel medlem som jag annia1 men tycker själv att det kanske verkar finnas en viss prestige hos någon eller några sajtvärdar att inte lyssna på oss vanliga dödliga medlemmar.

Även vi vanliga medlemmar vill ju det här forumets bästa och det är väl precis därför som vi skriver vad vi tycker och tänker och hur vi tycker att det skulle kunna fungera.

Vad det sedan gäller att godkänna ett Användaravtal så är det ju allmänt känt att de flesta som till exempel laddar ner en programvara till sin dator eller app till sin smartphone aldrig någonsin läser igenom hela användaravtalet utan bara godkänner.

Tycker att det är väldigt jämförbart.

För att kunna komma undan alla sådana här diskussioner som i den här tråden så läs gärna mitt inlägg #88 igen.

Nåväl, nu är det ju inte enbart jag som har sådana åsikter om de här "två knapparna" utan betydligt fler än mig och inte minst TS Joppo som har i särklass flest "Bra inlägg" så helt fel kan ju varken han eller jag samt en hel del andra ha.

Personligen så anser jag att man skall lämna "prestige" där det hör hemma och enligt mitt förmenande så hör "prestige" bäst hemma i soppåsen.

Alla vill vi ju ha ett riktigt BRA iFokus och det gäller naturligvis även oss vanliga dödliga medlemmar och utan alla oss så hade ju iFokus helt enkelt självdött.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Maria
9/10/13, 5:55 AM
#91

#90 Joppos TS handlar inte om de "två knapparna" utan enbart om anmälafunktionen som ibland missbrukas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
9/10/13, 7:45 AM
#92

Jag tycker inte det ska finnas en ogilla-knapp. Hur skulle det kännas för någon att se klicken samlas på hög? Det skulle verkligen innebära dålig stämning. (Kan redan se min stora hög framför mig…🤫)

Min erfarenhet är inte att anmälknappen missförstås utan brukas väldigt medvetet, tidvis missbrukas.

Sammanfattningsvis tycker jag det är bra att anmälfunktionen finns, och att Joppos förslag är bra. (om det är tekniskt genomförbart.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
9/10/13, 8:29 AM
#93

90 iFokus behöver både admin och medlemmar för att det ska gå runt. iFokus är ett populärt forum, och en del av det beror på att man faktiskt lyssnar på medlemmarsförslag. Många ändringar har gjorts då dom lyssnat på medlemmar. Det innebär dock inte att alla förslag är något som ägarna ser som bra eller genomförbara. De gör ju självklart det som de tror gynnar forumet mest. Och som du kan se i 3 tror Niklas att det är bra att ha kvar anmäla. Så anser du att det missbrukas på någon sajt föreslår jag att du pratar med admin på aktuell sajt. De kan som sagt ändra värdena om de ser samma problem. Sedan är vi som är admin på vissa sajter även "vanliga dödliga medlemmar" på alla andea sajter. Vi är inga gudar eller liknande. Angående bra inlägg funktionen förstår jag inte varför det tas upp i en tråd om anmäla!

bamse6311
9/10/13, 9:20 AM
#94

Tackar ALLA för "alla" de "Bra inlägg" som jag fått i mina två inlägg.

Dvs, 0 st på varje *skrattar*.

Önskar INGA repliker på detta inlägg.

Bästa hälsningar,
Bertil

Honestyisdead
9/10/13, 9:32 AM
#95

Bertil, dags att sluta skriva om OT saker nu. Tråden handlar om anmälan! Att du är missnöjd över hur få bra inlgg du fått ich hur många andra har fått är uppfattat av alla som läst tråden! Respektera ämnet!

Angelfish
9/10/13, 11:01 AM
#96

Jag har en fråga gällande "Anmäl" knappen: Om man tycker att ett inlägg strider mot skrivreglerna men man kanske bara är säker till 95% att det gör det kan man trots det trycka på "Anmäl" knappen eller ska man skicka ett PM till sajtvärden och fråga?  Vilket är bäst?

(Hoppas det här inte blev för OT.)

Niklas
9/10/13, 11:10 AM
#97

#96: Eftersom det på, förmodligen, alla sajter krävs mer än en anmälan för att ett inlägg ska tas bort tycker jag att det är helt okej att anmäla om man känner sig 95 procent säker på att det handlar om regelbrott.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Angelfish
9/10/13, 11:18 AM
#98

#97 Ok. Tack för svaret, Niklas.

Calcifer
9/10/13, 12:26 PM
#99

Jag tror att precis som med gilla inläggs funktionen kanske man ska sluta ta det på liv och död. Att ens inlägg blev anmält fast det inte bryter mot reglerna och blev borttaget en kort stund innan värd/medarbetare återpublicerade det behöver inte betyda att det finns någon slags komplott mot en. Det behöver inte betyda att åh, ja, nu sitter 20 stycken användare och skrattar gott och gnuggar sina händer för att mitt inlägg blev borttaget.

Samma gäller gilla funktionen. Att ett inlägg inte får många klick betyder inte att alla på hela forumet sitter och ler lite elakt och känner sig extremt stolta för att de gillat alla andras inlägg förutom just de få. "Mwohahaha, nu har jag gillat alla inlägg förutom de som xxx skrivit!" Tror vi verkligen någon sitter så???

Kan det inte vara så att det istället handlar om personer med kort temperament, som ser ett inlägg som bryter mot reglerna och bestämmer sig för att klicka anmäl för de är lite upprörda? Kan det inte vara så att ett inlägg inte får en massa gilla klick för att folk faktiskt inte håller med det som skrivits?

När blev gilla funktionen ryggdunkningar och mobbing? Jo när folk började påstå att den var det. Innan var det bara "åh, du sa nåt bra, ja, jag gillar't!" Men nu läser man så galet mycket in i varje liten funktion och då är det omöjligt att inte bli sur. Folk på internet är förmodligen inte ute efter en, för är de det brukar det märkas rätt rejält. Internet är den plats då mobbing och trakasserier väldigt sällan sker i hemlighet utan i de flesta fallen helt öppet eftersom man ändå är "gömd" bakom en skärm.

Kanske det skulle vara nyttigare att först sluta läsa in så mycket i dessa funktionerna så skulle det att de missbrukas ibland inte vara något stort problem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Nathalie62]
9/10/13, 12:26 PM
#100

Jag tycker det är ett bra förslag Joppo 😃

Upp till toppen
Annons: