Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 4045 ggr
blacksmithfarm
11/4/12, 1:24 PM

Texten blir konstig när man kopierar från word

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1) Händer samma sak om du försöker igen?
Ja, det gör det (har nog alltid gjort det, när jag tänker efter)

2) Vilken adress har du i adressfältet när felet inträffar?
Olika, det är när jag gör nya artiklar som jag klistrar in text och stöter på problemet.

3) Vad gjorde du när felet inträffade?
Klistrar in text som jag skrivit i word.

4) Vilket felmeddelande fick du, alternativt vad blev fel?
Det blir konstiga blankrader och radbrytningar i texten som inte alls stämmer överens med hur jag skrev i word. (se exemplet på Print-screenen)
Går att ordna för hand, men med mycket text tar det tid :p

5) Vilken webbläsare använder du?
Internet Explorer

6) Har du rensat webbhistoriken?
Ja, flera gånger mellan de olika tillfällena när detta inträffat.

**7) Är det något mer du tror att vi behöver veta?
**Blir liknande om man kopierar text från en internet-sida (om jag vill citera Tävlingsreglementet eller liknande)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


Annons:
Andina
11/4/12, 2:58 PM
#1

Jag gissar det i texten du kopierar finns inskrivna radmatningar och när du kopierar dessa så följer de med.

Så om du skriver i word, gör inte radmatningar förutom där du vill börja på nytt stycke. D v s skriv löpande tills du vill ha ett nytt stycke, och där gör du en radmatning.

Formaten på skrivutrymmet o formatteringarna i övrigt här och i t ex Word är ju oftast inte inställda exakt likadant…

Beroende på dina inställningar i Word, så kan alltså en radmatning se ut som att raden hoppar ner en rad bara (i Word), och därför gör vi ofta två radmatningar när vi vill ha nytt stycke.
En radmatning i word = nytt stycke här på iFokus (där är en radmatning mer än en enkel-rad stor, ca 1,5 rader).

Om du, däremot, gör en radmatning, samtidigt som du håller shift-tangenten nertryckt så blir den en 'enkel' radmatning (både i word och här på iFokus. D v s texten håller sig kvar inom samma stycke, men på nästa rad.
Som här t ex (här gjorde jag en radmatning med shift intryckt).

Kan tro att det är just detta med radmatningar som påverkar.

P.S. Skriver du med tabbar/tabbstoppar så kan det också göra att det ser konstigt ut här i trådarna.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

blacksmithfarm
11/4/12, 11:40 PM
#2

Tack för svar :) Jag förstår vad du menar, och det kan hända att en del av problemet beror på det, ex. nãr det blir många blankrader mellan styckena. Men det blir även radbyten i meningar, efter kommatecken ibland och ibland utan att jag ser vilken anledningen kan vara (finns sådana radbyten på bilden i trådstarten…) har det någon liknande förklaring? Mvh

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


JohannaEkroth
11/4/12, 11:47 PM
#3

Om du öppnar Aneckningar och klistrar in din text däremellan och kopierar därifrån så ska problemet lösas?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Andina
11/5/12, 12:00 AM
#4

Ja, det var vad jag tänkte, att du /eller den som gjort sidan du kopierat ifrån har gjort en radmatning (alternativt att programmet som texten ligger inskriven på, gjort automatiska radbrytningar) som då följer med i bakgrunden när man kopierar texten.

Om sidan är "längre" där ursprungstexten ligger, så får fler tecken plats på en rad, därefter följer en radmatning (som du, sajtskrivaren eller sajtens "automatiska radbrytnings-funktion" skapat) och texten fortsätter se'n på nästa rad. Då kan alltså denna radmatning följa med när man kopierar (fast den syns ju inte för blotta ögat då).

Texten ”Moment: Volt med 20m diameter, vända halvt igenom, halt – vara stilla i 10” får alltså plats på en rad i 'ursprungsdokumentet" och därefter har en radmatning gjorts. Texten "sekunder, 4 serpentinbågar à 20meters-bågar, Mellantrav på diagonallinjen," är exakt lika lång (74 tecken) när du skriver den på en rad, och därefter kommer nästa radmatning innnan meningen avslutas på nästa rad. Radmatningarna har alltså följt med när du kopierat texten. Men de hamnar fel när de läggs in i textutrymmet här i trådarna, eftersom det inte får plats lika många tecken per rad här…

Jag vet inte om det går att hänga med alls på vad jag försöker säga… Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JohannaEkroth
11/5/12, 12:08 AM
#5

Andina, jag förstår vad du menar.

Och de extra radmatningarna försvinner om man låter texten mellanlanda i Anteckningar så att alla "koder" texten för med sig, färg, form, radbrytningar etc nollas.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Andina
11/5/12, 9:47 AM
#6

Aha, Höstlegenden, det var ett bra tips! (Jag såg inte ditt inlägg igår kväll.) Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
blacksmithfarm
11/5/12, 1:40 PM
#7

Andina+ Höstlegend:

Tack för svar+ förklaringar, då förstår jag bättre

Ska testa att gå via anteckningsblocket och se om det löser problemet…

MVH

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


Upp till toppen
Annons: