Annons:
Etikettövrigt
Läst 1340 ggr
[RadioMG]
2012-12-13 17:11

Reklamen, styrs den av er eller?

Styr ni reklamen genom ålder eller vart man bor?

Jag fick nämligen upp en annons om alkohol. Tycker det är rätt dålig stil med tanke på hur många yngre personer det sitter på denna sidan.

Annons:
annia1
2012-12-13 17:47
#1

Jag hör inte till iFokus och jag vet inte om det funkar lika idag som förut.

En del av googles annonser styrs in av vad som skrivits på sajterna. Så om du är på tex matlust och det skrivits om vin så kan det ev dyka upp reklam för just vin.

När det gäller den andra reklamen som finns på iFokus så har dom samarbetspartners så den reklam som finns här på iFokus finns även på andra ställen på nätet. Men om en annons bedöms som olämplig så kan iFokus blockera annonser, men då måste dom veta exakt vilken annons det gäller.

iFokus har ju även tre sajter som tar upp alkoholdrycker. Vin, whiskey och öl.

När det gäller alkoholreklam för min personliga del, om jag reagerar på sån så beror det mest på hur den är utformad.

.

Niklas
2012-12-14 10:22
#2

#1: Precis.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[RadioMG]
2012-12-14 13:09
#3

Jag fick upp den på akvarie och ensamhet.

Det är ingen google annons.

annia1
2012-12-14 15:37
#4

RadioMG Då låter det som ev en annons från deras samarbetspartners.

Om du anser att den är stötande/olämplig så ta en skärmbild nästa gång du ser den. Beskär inte bilden utan ta på hela så att det även syns vilken plats den ligger på. Om det inte framgår av annonsen vilken den går till så klicka på den så att du även får en adress.

Sen får iFokus bedöma om dom också anser den vara stötande/olämplig.

.

Wony
2012-12-14 21:58
#5

Den reklam jag ser styrs av vad jag surfar på för sidor i övrigt. Inte bara det som skrivs/läses på iFokus. Många sajter jag är inne på annars hamnar som reklam här.

Så jag skulle nog säga att åtminstone en stor del baseras på det egna surfandet.

[RadioMG]
2012-12-14 22:53
#6

Det är inte iFokus samarbetspartner som styr, det är iFokus själva som styr vad som ska läggas in.

Google annonserna däremot att baserade på vad jag har sökt på google och vilka sidor jag besökt/besöker.

Alkoannonsen har visars fortfarande..

Annons:
Wony
2012-12-14 23:00
#7

Då är det nog jag som är "perfekt potentiell kund" som i princip alltid får upp passande annonser. Tungan ute

[RadioMG]
2012-12-14 23:05
#8

hehe, japp!

annia1
2012-12-14 23:12
#9

RadioMG Den reklam du ser på sidorna är sammansatt av samarbetspartners och de går i en viss loop och finns även på andra sidor på nätet. Så den är inte direkt styrd av iFokus.

Men som jag sagt så kan dom blockera enskilda annonser om dom anses olämpliga.

Eftersom du fortfarande ser vinannonsen så kan du väl ta en skärmdump och lägga in så att iFokus kan bedöma om den hör hemma här eller inte.

.

[RadioMG]
2012-12-15 00:44
#10

Snälla Anna! Svara inte på sånt som du inte vet till 100%. Det är iFokus som lägger in reklamkod och väljer reklamen hos vederbörande leverantörer som Tradedouble m.fl.

Jag har svårt att tänka mig iFokus använder en extern leverantör för reklamen, alltså att de sköter reklamen.

annia1
2012-12-15 00:56
#11

Du har rätt i att jag inte vet till 100% idag. Men jag var Medarbetare här på support förut och det lite mer än två år så jag vet rätt bra vad som gäller på iFokus. Och du kan titta på vad niklas skrev "precis" så det visar att det jag skrev i början var korrekt.

Och det är fortfarande så att ägarna sköter iFokus på sin fritid (förutom en som sköter det adminstrativa med sajterna) så reklamen sköts av deras samarbetspartners eftersom dom inte själva har den tid som krävs för att sköta den biten på lika bra sätt som deras partners kan göra.

Så ibland slinker det igenom reklam som inte passar på iFokus, men för att iFokus ska kunna blockera den så måste dom få veta vilken.

Du skrev i TS att du tyckte det var dålig stil med alkohol så då kanske du kan ge iFokus möjligheten att bedöma om reklamen hör hemma här eller inte.

.

Niklas
2012-12-15 10:39
#12

#10: Vi väljer vilka samarbetspartners vi vill använda. De väljer vilka annonser som ska visas här.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: