Annons:
Etikettinställningar
Läst 9614 ggr
Sindri
1/2/13, 9:05 AM

Varför dubbla radavstånd?

Varför blir det dubbla radavstånd så fort man vill byta rad när man skriver ett inlägg?
Om man nu vill ha ett extra radavstånd före nytt stycke i ett inlägg så är det världens enklaste att fixa det själv. Vissa inlägg blir orimligt långa, framförallt på de sajter där man skriver recept, uppräkningar etc. Kolla t ex detta inlägg. Inte snyggt!
Jag har lärt mig att om jag håller in shift-tangenten så blir det inte så, men glömmer ibland och sen skall man sitta och göra om.

Annons:
Niklas
1/2/13, 9:31 AM
#1

Det blir inte dubbla radavstånd. Det blir nyt stycke när du trycker Enter. För att få radbyte gör man som du skriver, håller in skift.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
1/2/13, 9:39 AM
#2

Ok, ok - det är väl det jag skriver…… (eller menar)
Alltså, i normal word-standard blir det ny rad när jag trycker enter, men här blir det nytt stycke. Varför skall jag behöva använda två händer för att få ny rad?  Det gör man oftare än nytt stycke. Om du kollar på inlägget jag länkade till (och på de flesta andra inlägg) så är det nästan ingen som använder shift-tangenten för att byta rad, alla använder enter och därför blir inläggen väldigt långa, och i uppräkningar (ex-vis recept) ser det inte bra ut.

Eller - är det bara jag som reagerar på detta?

Niklas
1/2/13, 10:47 AM
#3

Jag förstår inte hur du menar. Normalt byts raderna själva när de tar slut. När behöver du byta rad utan att det är ett nytt stycke?

I Word ställer du själv in hur stora styckeavstånden ska vara.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ulla
1/2/13, 11:13 AM
#4

#2

När du skriver recept kan du använda dig av en lista istället. Men du behöver inte använda två händer när du vill bryta en rad själv. Skifttangent finns ju både på höger och vänster sida.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sindri
1/2/13, 11:20 AM
#5

Titta på länken jag gav i mitt första inlägg. Blir inte inläggget onödigt långt?
I en uppräkning byter man rad. Nu blir det ett nytt stycke så fort man byter rad. Det finns flera sajter på iFokus där man lämnar recept, innehåll etc och då blir det väldigt långt och spretigt med nytt stycke hela tiden.
Här ville jag också byta rad för att inte texten skall bli för kompakt, men jag anser inte att jag behöver göra ett nytt stycke för det.
När jag vill ha ny rad utan att ha nytt stycke måste jag använda två händer därför att jag samtidigt måste trycka in skift-tangenten.

Om ingen annan bryr sig så strunt samma, men jag har skrivit mycket texter i min dar och tycker inte det är snyggt med dessa "hål" i texten hela tiden. Att word har bestämt det så är väl inget man måste rätta sig efter här. Jag har ingen sådan extra rad i min inställning i word utan gör helt enkelt ett extra tryck på enter när jag tycker att det passar.

[RadioMG]
1/2/13, 11:52 AM
#6

#5 Jag håller med dig, förstår heller inte vitsen med ett nytt stycke när man annars använder enter som ny rad.

Jag brukar berätta för personen som skrivit inlägget att man kan använda CTRL + enter för ny rad, det ser betydligt snyggare ut.

Annons:
Andina
1/2/13, 1:09 PM
#7

Skriver du ute på internet (bloggar, hemsidor m m) så är oftast enter lika med nytt stycke. Word har sitt eget språk o egen kodning… (och som man ju oftast ställer in själv.)

Shift+Enter går på automatik numera, för mig, det tar inte så lång tid innan "kroppen o knoppen" vant sig vid det.

Vill du göra en lista så kan ett alternativ (till shift + enter) vara att göra en punktlista (eller sifferlista) - då blir det bara en enkel radmatning för varje gång du trycker på Enter/radmatn.

  • Ungefär
  • som
  • detta
  • alltså…
  1. Eller
  2. som
  3. det
  4. blir
  5. här…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Niklas
1/2/13, 1:25 PM
#8

#5: "Titta på länken jag gav i mitt första inlägg. Blir inte inläggget onödigt långt?"

Så blir det när man byter stycke i stället för att göra en lista, vilket ju en uppräkning ofta är.

"Här ville jag också byta rad för att inte texten skall bli för kompakt, men jag anser inte att jag behöver göra ett nytt stycke för det."

Okej, då har du nog ett eget sätt att skriva texter på. Med vanliga styckeindelningar tycker jag att det brukar se bra ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
1/2/13, 1:42 PM
#9

#7 skrivet av Andina

Absolut - men hur många som skriver här vet det, eller gör det?
De flesta recept ser ut som det jag länkade till.

Linnea
1/3/13, 2:35 PM
#10

Detta har jag funderat på jättelänge också. Hade ingen aning om att man kan trycka på shift istället.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Emo
1/3/13, 3:13 PM
#11

Man lär ofta något nytt på iFokus. Efter nästan 4 år som medlem här, får jag veta detta.

För mig känns det mycket ologiskt att göra så.

I anteckningar fungerar det på "rätt" sätt.

Av gammal vana fortsätter jag att skriva så.

I artiklarna kan jag gå in när jag får tid och använda html, så där kan jag snygga till texten.

Här får jag tänka mig för om jag inte vill ha för många tomma rader,

när jag vill radbryta för att det ska se snyggt ut.

Kanske kan det bli en vana, men jag tvivlar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sindri
1/3/13, 3:16 PM
#12

#10 skrivet av Linnea

Du kan inte trycka shift istället för enter.
Du får trycka båda samtidigt. Visste vore det enklare att bara trycka enter…..

Honestyisdead
1/3/13, 3:30 PM
#13

Jag har aldrig ens tänkt på att det blir så, jag trycker shift av automatik.

Annons:
Linnea
1/3/13, 6:26 PM
#14

#12 Jo förstås, det blev bara inte skrivet så..Glad

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Emo
1/4/13, 8:35 AM
#15

Om texten när den publicerats hade haft radbrytningarna på samma ställe som texten i rutan man skriver i, hade det inte funnits så stor anledning att göra egna radbrytningar.
Det har irriterat mig i flera år att det blivit för stort avstånd mellan raderna, när jag bara försökt göra texten lite snyggare.
Roligt att jag nu fått reda på hur jag ska göra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
1/4/13, 10:45 AM
#16

#15 - Där håller jag helt med dig, Emo! 
Jag har tidigare lagt in en tråd med min önskan om att texten i skrivrutan ska bli identisk med texten som publiceras, fontstorlek och därmed radbyten. Men det önskemålet har inte hörsammats… Obestämd Jag hoppas fortfarande… … …

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Moa-]
1/4/13, 11:56 AM
#17

Sindri; det är grammatiskt inkorrekt att i skriven text byta rad utan att byta stycke. Håller helt med dig om att ditt inlägg inte ser snyggt ut, skriv övre delen i ett stycke, utan onödiga och felaktiga radbyten och påbörja sedan ett nytt stycke där du som Niklas skriver nyttjar en punktlista. (Eller om du så föredrar, shift + enter, så får du samma effekt, men utan punkter och indrag.)

Sindri
1/4/13, 1:17 PM
#18

Det är dock inte grammatiskt korrekt att alltid lägga en ny rad emellan styckena. Slå upp vilken bok eller tidning som helst (ja, även riktigt gamla sådana) så finns det ytterst sällan en extra rad emellan styckena.
Däremot är det, som jag gör nu, ett indrag. Det ser betydligt bättre ut, även om jag inte brukar praktisera det, för ibland är ett stycke endast en rad lång och då ser det lite roligt ut med två rader efter varandra som har indrag.
Så här blir det.
Ser inte så snyggt ut.
Det där med extra rad är någon på Microsoft som hittat på, och sedan följer alla det, men jag tycker det är lika dumt som sär skrivningar.

Om man börjar på ett helt nytt ämne tycker jag det kan vara befogat med en extra rad emellan, men i korta inlägg ser det inte alls bra ut.
Jag har inga problem med att skriva recept, uppräkningar, etc, jag behöver inga råd om det, men andras inlägg ser inte kul ut med all denna luft emellan varje liten kort rad.

[Moa-]
1/4/13, 2:25 PM
#19

Sindri; du missade indragen. Ja, det är ett alternativ, i dagsläget accepteras båda varianterna. Alla dina radbyten ser som du säger inte snyggt ut. Skriv klart om det ämne som avhandlas och byt sedan stycke genom en blankrad mellan meningarna, alternativt radbyte med indrag. Så länge ett ämne avhandlas har jag inga som helst problem med en blankrad mellan för att separera, skriver du om samma ämne så skall inga radbyten genomföras. Du är den förste som jag ser eller hör som har problem med detta…

Sindri
1/4/13, 2:39 PM
#20

#19 skrivet av Moa-

Mycket märkligt - jag gjorde indrag , men det blev inga i inlägget ser jag! Förvånad

Har du kollat inlägget jag länkade till i mitt första inlägg? Det är mest sånt jag tycker är problematiskt.
Och samma sak gäller när folk skriver ner recept. De blir väldigt långa och svåröverskådliga - svårt att kolla på plattans skärm om man vill prova något.
OK - många här tycker att det funkar bra och de kan göra punktlistor mm. Bra! Men du ser ju också att många inte har en aning - och det blir ingen användarvänlig eller läsvänlig sajt.

Annons:
[Moa-]
1/4/13, 3:46 PM
#21

Sindri; iFokus fungerar på samma sätt som Word vid skrivning och radbyten, mycket mer användarvänligt vet jag ej hur det blir.

Det jag ser som problematiskt i ditt inlägg som du länkar till i nr 0 är de första raderna med några få ord på varje rad, detta ser väldigt illa ut. Själva uppradningen har jag mindre problem med, och vill du få den mer kompakt så finns det flera varianter på detta som nämnt ovan.

Emo
1/4/13, 7:01 PM
#22

#21 Det finns så många andra program, man använder på datorn, så det logiska för mig är att använda enter som radbrytare när jag skriver. Det är bara på iFokus, som jag upplever detta konstiga.
Nu när jag fått veta att det ska vara på detta sätt här, får jag försöka lära mig precis som man får lära att vissa program inte fungerar, som de flesta andra man använder.
Intressant att få veta att Word också har detta.
Konstigt att jag inte sett det när jag någon gång har använt det.
Väl att de program jag skriver i fungerar på gammalt vant sätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
1/4/13, 7:15 PM
#23

#18, 22: En nackdel med att lägga in egna radbyten är att om vi ändrar designen på sidorna kan det bli fult i gamla inlägg. Det kan se ut exempelvis så här:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam
ullamcorper 
tincidunt tristique. Etiam tempus ultricies imperdiet. Aliquam consectetur volutpat molestie.
Mauris vestibulum euismod tortor non ornare. Etiam eget ligula leo, eget tempus odio.
Quisque interdum, turpis ut euismod varius, nibh risus imperdiet mauris, quis aliquet justo
turpis vitae ante. Suspendisse non enim dui, at ultricies mauris. Integer bibendum
tristique erat, at elementum metus gravida ut. Nunc eget luctus orci. Maecenas eget diam nisi,
convallis pretium
augue. Nam cursus, diam non mollis pellentesque, purus orci consequat dolor, sit amet facilisis
tortor erat eget sem. Sed vel eros dolor.

Om man i stället låter den inbyggda funktionen för radbyten sköta det flödar texten om automatiskt även om man byter textstorlek eller ändrar radbredden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
1/4/13, 7:27 PM
#24

Bra, Niklas, att du kommer med en bra förklaring. Som van hemsidessnickare förstår jag vitsen med att det är så här. Skönt, då behöver det inte irritera mig mer.FlörtSkrattandeOskyldig

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
1/4/13, 7:28 PM
#25

Åh, nu när du ändå tittar in här, Niklas - funderar ni inta alls på detta med "wysiwyg" vid inläggs-/artikel-författandet vs postade inlägg??? (se #16) Det skulle ju underlätta för alla, att se precis hur det kommer att se ut när inlägget postas…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Niklas
1/5/13, 9:29 AM
#26

#25: Jag kan inte påstå att vi funderar över det. Det har inte verkat vara ett stort problem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Andina
1/5/13, 11:08 AM
#27

#26Obestämdhmm… Tack då vet jag, även fast jag inte blev glad av ditt svar.

Nyfiken som jag är, så undrar jag varför det har blivit så, ursprungligen, att fontstorlekar o radmatningar ser olika ut i de olika 'lägena'? Är det en inställning som gjorts manuellt av er eller en 'automatisk inställning' som följt med programmet?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Emo
1/5/13, 11:13 AM
#28

Nu trodde jag att jag lärt mig något. Rynkar på näsan

Varför blir det då sådan "gröt" i ingressen här?

http://parlpyssel.ifokus.se/articles/50e7f3fd88f4722b51006dcb-bead-along-2-drakens-zoo

Nu har jag försökt på flera sätt.

Måste jag använda html för att få det som jag vill ha det?

Nu har jag sett att inte ens den möjligheten finns. Rynkar på näsanGråter

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sindri
1/5/13, 11:57 AM
#29

#28 skrivet av Emo-

Så "grötigt" är det väl inte. Du menar att det blivit fet stil? Det är antagligen för att du råkat komma åt "B"-knappen här ovan. Har hänt mig att jag fått kursiv eller understruken text för att detta hänt. Men då kan man markera texten och stänga av med knappen. Nu blev det tyvärr lite för sent för att hantera det inlägget - man har en timme på sig.

Niklas
1/5/13, 12:40 PM
#30

#28: Ingresser ska inte vara längre än ett stycke. Ingressen är tänkt att vara en aptitretare till artikeln. I ditt exempel är ingressen längre än artikeln.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
1/5/13, 12:51 PM
#31

#30 Ska ändra det Glad

Nu har jag lärt mig mer. Skrattande

Artikeln kommer att bli längre. Hur lång beror på intresset från deltagarna i Bead-Alongen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sindri
2/11/13, 10:38 AM
#32

#4 skrivet av Ulla 

Nu gjorde jag en lista, och det blev dubbla radavstånd ändå. Vääääldigt långt inlägg!

Upp till toppen
Annons: