Annons:
Etikettregler
Läst 1711 ggr
Ove555
3/1/13, 10:11 AM

Vad tycker ni?

Om man ställer en fråga om något på ett forum, och om någon svarar på den frågan, och att den frågande skriver till den som svarat att hon eller han inte förstår svaret.

Då kan det väll inte vara acceptabelt om den svarande skriver t,ex "Har du svårt för att fatta" "Du verkar ha svårt för att ta in det du läser" ?

Annons:
VildaVittra
3/1/13, 10:20 AM
#1

Nej, det är inte okej.

Ibland är det någon som har läs och skrivsvårigheter som svarar så och som är vansinnigt trött på påhopp angående dennes skriftliga språk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ove555
3/1/13, 10:27 AM
#2

Oavsett om man har läs eller skrivsvårigheter tycker jag det är helt oacceptabelt att svara någon (som inte förstår ett svar) på det sättet som jag beskrev i trådstarten.

Så jag tycker det bör införas regler mot sådana påhopp om det inte finns redan.

[GunillaF]
3/1/13, 10:55 AM
#3

Hövlighet och vänlighet är väl något vi alla borde sträva efter. Så jag tycker inte att man ska svara så som du skriver i exemplet ove555.

beem
3/1/13, 10:58 AM
#4

Helt oacceptabelt att svara så. Vi ska väl alla sträva efter en god ton i forumet. Jag hoppas ansvarig för det forumet påtalar detta för den berörde via mail.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ove555
3/1/13, 11:05 AM
#5

#3 Det borde väll inte bara, det måste väll vara sådana hövlighetsregler, annars står man väll maktlös om en sådan person fortsätter att förolämpa någon?

[GunillaF]
3/1/13, 11:15 AM
#6

#5 Precis.

Det brukar stå  i sajtreglerna på varje saj,t om just hövlighet.🙂

Du kanske kan påpeka för värd och Medarbetare på sajten i fråga om att hövlighet inte råder.

Annons:
[Spökriddare]
3/1/13, 12:08 PM
#7

Tycker inte att det är okej. Man kan i alla fall formulera det finare ifall man "måste" skriva det. Ifall jag märker att någon har svårt att förstå brukar jag nästan alltid skriva "Oj, förlåt för min svåra förklaring" eller dylikt för att sedan skriva något lite lättare.

Ove555
3/1/13, 12:18 PM
#8

 Ja, det jag skrev i trådstarten måste väll strida mot minst någon av de här 3 reglerna ?:

* Ägna sig åt personangrepp.
* Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
* Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Rita-S
3/1/13, 12:53 PM
#9

Det finns redan sådana skrivreglet på iFokus, #0

Titta i Ifokus skrivregler.

"Tänk på att:

  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus. "

Sen har du ju det som #8 pekade till i skrivreglerna.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Emo
3/1/13, 1:24 PM
#10

#8 Vad säger sajtvärden?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ove555
3/1/13, 1:33 PM
#11

#10 Jag vet inte vad sajtvärden säger. Om jag inte missminner mej så skrev någon att han hade haft svårt att få kontakt med sajtvärden.

Och är det så kan det väll vara ett tecken på att sajtvärden engagerar sig för lite för vad som händer på forumet?

Fridaaaa
3/1/13, 1:34 PM
#12

Nej det är ej accebtabelt att skriva så, att "fattar du inte" osv.

Men ibland blir man också irriterad när folk skriver "förklara bättre" fast man förklarat samma sak på olika sätt kanske flera gånger i inlägget och man ej kan förklara mer än så, och får höra annat då pgadet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove555
3/1/13, 1:44 PM
#13

#12 Jag tycker absolut inte man ska skriva "Förklara bättre!" på komando.

Men om man inte förstår efter en eller flera förklaringar så kan ju t,ex den som har svarat skriva "Jag kan tyvärr inte förklara bättre" Och då kanske någon annan hjälper till att förklara bättre.

Men att t,ex skriva "Att du verkar ha svårt att ta in det som skrivs" bara för den som frågat inte har förstått svaret tycker jag absolut inte får accepteras.

Annons:
Fridaaaa
3/1/13, 1:48 PM
#14

#13 Ja precis men finns dem som ej "accpeterar" det och i princip idiotförklarar folk för att dem ej kan förklara bättre, lite trist.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove555
3/1/13, 1:54 PM
#15

#14 Nä, det är ju samma sak med det, om den som försökt förklara för den som frågat skriver på ett vänligt sätt att hon eller han inte kan förklara bättre. Då tycker jag givetvis att den som frågat ska acceptera det.

Fridaaaa
3/1/13, 1:56 PM
#16

#15 Ja precis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
3/1/13, 4:19 PM
#17

# 11  - ta kontakt med sajtvärden. Lyssna inte på att någon annan haft problem med att få kontakt. Det finns ju ofta flera Medarbetare på en sajt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ove555
3/1/13, 10:24 PM
#18

Tack för svaren!

Upp till toppen
Annons: