Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 1825 ggr
[Starman]
2013-03-11 21:20

Förlorad könsanonymitet

Ni måste skriva om skriptet för människor som inte skrivit en profil men som önskar könsanonymitet.

Som nedan ser det i dagsläget ut:

hoho

Annons:
Honestyisdead
2013-03-11 21:44
#1

Men man kallar väl människan hon? Står det han om det är en han?

Ulla
2013-03-12 00:30
#2

Nej, det står alltid hon. De kanske borde ändra till hen istället? ☝️

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Emo
2013-03-12 06:22
#3

#2 Det gör väl inget om det står hon. De flesta här är ändå kvinnor. Den som inte gillar texten bör ju presentera sig, så den uppmaningen försvinner.

Det är vanlig normal hövlighet att presentera sig när man kommer till ett nytt ställe.

Vi behöver väl inte ta diskussionen om ordet hen även på *SUPPORT*

TS, presentera dig, så du slipper uppmaningen att göra det. Ingen tvingar dig att ange kön i presentationen. Du har ju själv visat här att det går att ha den delen hemlig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Starman]
2013-03-12 08:28
#4

#1

"Men man kallar väl människan hon?"

Det tror jag inte.

Inanimata objekt vet jag att vissa ibland benämner vid femininum, "Hon är tio i ett" om klockslaget exempelvis. 

"Står det han om det är en han?"

Så långt har jag inte undersökt.

[Starman]
2013-03-12 08:35
#5

#2

Det är en god idé. Människor som inte gillar ordet "hen" kan skriva en presentation. Jag vet att många lättkränkta människor har svårt för ordet hen då de helt missuppfattat dess användningsområden.

Så slipper män som inte vill berätta att de är män bli uppfattade som kvinnor mot sina viljor.

Och kvinnor som inte vill ha sina könsidentiteter röjda slippa det.

#3

"TS, presentera dig, så du slipper uppmaningen att göra det."

Det är inte för min räkning jag skriver.

_"Ingen tvingar dig att ange kön i presentationen."

_Men man tvingas kallas "hon" i presentationen om man inte skriver en.

Niklas
2013-03-12 09:31
#6

Vi gjorde som vi gjorde därför att nio av tio av iFokus medlemmar är kvinnor. Det är enkelt för den som vill att skriva en könsneutral text eller något annat trevligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Starman]
2013-03-12 09:34
#7

#6

Så, rent statistiskt sett räknat på iFokus medlemmar, så är både du och jag kvinnor, Niklas? ;)

Det vore bättre om ni bara bytte till "hen" eller annan könsneutral variant, typ "denna person". Motivering i #5

Niklas
2013-03-12 10:00
#8

#7: Statistiskt sett är vi båda mestadels kvinnor. Möjligen är en femtedel av dig man. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JohannaEkroth
2013-03-13 01:35
#9

Varför inte hen eller denne?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Emo
2013-03-13 07:04
#10

#9 Om du följer diskussionerna på många ställen ser du att ordet hen är mycket kontroversiellt för många. Denne är maskulinum och denna femininum när det handlar om människor, så det är inte ett könsneutralt ord. Vederbörande är könsneutralt men uppfattas som onödigt tungt och kanske också ålderdomligt.

Om alla är artiga och presenterar sig när de kommer till iFokus, så finns inte detta (konstruerade) problem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Andina
2013-03-13 10:39
#11

Om det är störande så kan 'hon' ju ersättas av "personen" eller "denna person"…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

mizuki
2013-03-13 11:07
#12

Vad jag vet används oftast "hon" om människor i obestämd form. I alla fall enligt vad jag kan minnas av att ha sett dokumentärer om människans ursprung… "Hon korsade haven". ;)

Honestyisdead
2013-03-13 12:00
#13

#12 Det stämmer.

Annons:
[Starman]
2013-03-13 12:56
#14

#10

De som är emot ordet "hen" har ju bara inte begripit varför det är ett bra ord! Lättkränkta människor som tror att ordet är till för att göra alla på jorden könslösa, eller liknande paranoia.

Exempelvis Du verkar vara en sån som skulle känna sig mer kränkt av att bli kallad ett könsneutralt pronomen än att orättvist bli kallad för kvinna (eller man) emot din uttryckta vilja.

"Denna person" är varken femininum eller maskulinum då det används om en "person".

"Hon korsade haven", aja. Om man talar just om gruppen "människa/homo sapiens". Och det sker väldigt, väldigt sällan. Ofta inte i en förskriven nag med en uppmnaning att presentera sig.

Ingen säger väl "Hon är tjugo år gammal" och pekar på en bild på Justin Bieber, eller?

Nej, det är bara lathet som jag kan se det, att skriva skriptet efter "hur många som är kvinnor på sidan" eftersom att 1. ALLA är inte kvinnor på sidan 2. ALLA vill inte ha sin könsidentitet röjd (om de råkar vara kvinnor som registrerar sig men inte vill skriva en utförlig presentation)

[Starman]
2013-03-13 13:02
#15

Helt sinnessjukt för övrigt, att ett ord som inte är tänkt som något annat än att benämna en människa vars kön man inte känner till. vid ett pronomen, för att undvika att helt avhumanisera människan i fråga, kan väcka sådana starka känslor hos människor som inte ens bemödar sig att sätta sig in i etymologin eller ens leta upp vad ordet betyder.

Att gå på en egen uppfattning om vad ordet betyder och ba "Nej, det är ett fult ord! Varför vill du att alla ska bli könslösa/hermafroditer?"

Helt idiotiskt.

AntoniaUtanX
2013-03-13 13:05
#16

Starman, varför vill du vara könsneutral?

Vet du inte vilket kön du tillhör? Är det skämmigt?

Eller vad är problemet?

[Starman]
2013-03-13 13:17
#17

#16

Om du går in på min sida så ser du att jag har angett "Man" som kön. Jag är en man. Och det är inte heller en fråga om skam för någon! Känner du stolthet i att vara man, eller kvinna eller vad du nu känner att du är, bra så!

MEN… En del vill helt enkelt inte uppge sin könsidentitet, och det kan bero på flera saker.

Exempelvis; Man är inte själv säker på vilket kön man vill benämna sig vid; man vill inte identifiera sig med något av könen eller att man inte vill att någon annan ska veta ens könsidentitet.

Jag kan tänka mig flera anledningar än ovan nämnda till varför man inte vill ha sin könsidentitet röjd. 

Hade du läst igenom den här korta tråden så hade du snart upptäckt att jag inte skriver för MIN räkning. Så hela ditt inlägg var egentligen helt onödigt. Ser ut som om du muckar gräl, i princip.

AntoniaUtanX
2013-03-13 13:23
#18

Ok, att sybervärlden är anonym……..men till den grad att man inte vill tillkännage sitt kön!!??!!

Nej, då rekommenderar jag att söka hjälp hos en diplomerad vägledare, isf att lägga upp problem på ett forum.

[Starman]
2013-03-13 13:27
#19

#18

Vad är ditt problem, om jag får fråga?

"men till den grad att man inte vill tillkännage sitt kön!!??!!"

Vad är det du stör dig på?

Honestyisdead
2013-03-13 13:28
#20

#15 För mig är det stor skillnad på vad ordet är menat att betyda och på vad det faktiskt används till. Jag har många gånger sett ordet användas just för att det inte ska göras skillnad på kvinna och man, flicka eller pojke.

Bättre då att använda personen. Hen är för mig bara ett löjligt ord som inte behövs.

Annons:
[Starman]
2013-03-13 13:33
#21

#20

"Jag har många gånger sett ordet användas just för att det inte ska göras skillnad på kvinna och man, flicka eller pojke."

Jag har ALDRIG sett någon använda ordet för att benämna någon vars könsidentitet är tydlig vid ett könsneutralt pronomen, i syfte att göra personen könslös! Jag tror inte heller att du, i ärlighetens namn, kan ta fram ett enda exempel när det använts på det sättet. Det är liksom den mest idiotiska och opassande användningen av ordet jag någonsin hört talats om.

"Hen är för mig bara ett löjligt ord som inte behövs."

Kan det vara så att du inte förstår i vilka situationer ordet behövs?

Läs #5 och läs #17 så kanske du förstår varför det är ett nödvändigt ord.

Honestyisdead
2013-03-13 13:36
#22

#21 Att du aldrig varit med om det bryr jag mig faktiskt inte om, eftersom min erfarenhet väger mer för mig än vad din gör.

Jag har läst det i tidningen, bloggar, barnbok osv osv.
Och ja, det är en idiotisk användning av ordet, men inte mindre använt på det viset för det.

Jag anser aldrig att ordet behövs.

AntoniaUtanX
2013-03-13 13:43
#23

#19, Starman. Jag har inget problem.

Utan jag tycker det är konstigt att en person inte vill uppge sitt kön. Varför inte? Det är det som stör mig.

[Starman]
2013-03-13 13:50
#24

#22

"Jag har läst det i tidningen, bloggar, barnbok osv osv."

Men visa ett exempel? Om du sett det användas på det sättet SÅÅÅ många gånger så borde du ju lätt kunna ta fram ETT exempel?

Min erfarenhet säger mig att det INTE används på det sättet.
Varför tycker du att det är ett onödigt ord?

#23

Vad är det som stör dig i att vissa människor inte vill uppge sitt kön? Varför måste du veta vilket kön den du skriver till har?

För mig är det liksom helt irrelevant, exempelvis på sådana här debattforum, vad personen på andra sidan skärmen har mellan benen.

Honestyisdead
2013-03-13 13:53
#25

#24 Nej, jag visar inte ett exempel nu eftersom jag inte har ett exempel nu. Sitter nämligen inte och sparar alla sidor på nätet som jag läst. Trillar över det titt som tätt, så jag är förvånad över att du kunnat missa det.

 Barnboken däremot borde du själv kunna googla fram. Den är ganska känd eftersom den var först ut med att använda HEN i en bok.

[Starman]
2013-03-13 14:00
#26

#25

"Nej, jag visar inte ett exempel nu eftersom jag inte har ett exempel nu. Sitter nämligen inte och sparar alla sidor på nätet som jag läst. Trillar över det titt som tätt, så jag är förvånad över att du kunnat missa det."

Jag är förvånad över att du har en så stark åsikt i frågan men inte bemödat dig med att spara ens en enda sida som skulle kunna backa upp din uppfattning av hur ordet felaktigt har använts.

Jag kanske läser smartare bloggar än du, kanske är därför jag har missat idiotiska användningar av ordet.

Du menar Kivi Och Monsterhund, för övrigt. I den används ordet "hen" inte för att göra pojkar och flickor könslösa, utan för att det för berättelsens skull inte är nödvändigt att könsidentifiera karaktärerna. Så, vad var din poäng egentligen?

Varför tycker du att det är ett onödigt ord?

AntoniaUtanX
2013-03-13 14:03
#27

#24 Starman, jag har absolut inga problem med att diskutera med någon, oavsett kön. Jag behöver heller inte veta om det är en man eller kvinna jag chattar med. Det är helt irrelevant. 

Det jag stör mig på, är varför personen ifråga inte vill uppge om hon är kvinna eller man. Varför inte, liksom?

Skäms man över sitt kön? Eller är det så att man går ut med något man inte är. Bara för att vara lite hemlig?

Annons:
Honestyisdead
2013-03-13 14:05
#28

#26 Ehm, okey. Jag brukar inte sitta och diskutera frågan, så varför i hela fridens namn skulle jag spara sidor för en eventuell framtida diskussion om det? 🤔 Detta är inget livsviktigt för mig. Jag bara tycker ordet är onödigt.

Recencionerna jag läste om boken då den kom ut sade att hen användes i den för att man ville minska flicka/pojke indelningen bland barn.

Haha ja, kanske läser du smartare bloggar och tidningar och hela faderullan. 😃

Ordet behövs inte, ordet används fel, därför anser jag att det är ett onödigt ord.

AntoniaUtanX
2013-03-13 14:05
#29

För övrigt så är h*n ett urtöntigt uttryck för de som vill göra oss alla jämlika.

Men det är vi inte!

Vi är kvinnor och män!

[Starman]
2013-03-13 14:24
#30

#27

"Starman, jag har absolut inga problem med att diskutera med någon, oavsett kön."
"Det jag stör mig på, är varför personen ifråga inte vill uppge om hon är kvinna eller man."

Du ser inte hur de här två meningarna ger ett väldigt delat intryck av din åsikt?
Varför är det viktigt för dig att människor uppger sina kön?

"Skäms man över sitt kön? Eller är det så att man går ut med något man inte är."

Den första frågan har du redan fått svar på. Det handlar inte om skam, det handlar helt enkelt om ovilja. Varför måste en person, i din mening, definieras som antingen en man eller en kvinna? Vad är det som är så viktigt med könet, enligt dig?
Har du hört talas om intersexualitet? Troligen inte.

#28

"Ordet behövs inte, ordet används fel, därför anser jag att det är ett onödigt ord."

Så, du anser att ordet inte behövs för att vissa, i din uppfattning, använder ordet felaktigt? Det är en väldigt dålig motivering, i min mening. Den är dålig för att felaktig användning av ord alltid kommer att finnas. Ska vi ta bort alla ord ur språket? Det är den logiska följden av ditt resonemang; alla ord används nämligen felaktigt av någon någon gång.

#29

"

För övrigt så är h*n ett urtöntigt uttryck för de som vill göra oss alla jämlika.

Men det är vi inte!

Vi är kvinnor och män!"

Är män och kvinnor inte jämlika? Skrämmande att det finns människor i min ålder som anser det.

Honestyisdead
2013-03-13 14:27
#31

#30 Ordet behövs inte. Därför är det onödigt. Att det används felaktigt ofta gör det bara irriterande. Onödigt är det just eftersom vi klarar oss utan det.

Undrar verkligen hur vi klarade oss innan löjliga ordet hen uppfanns 😎Måste ha varit väldigt hårt.

AntoniaUtanX
2013-03-13 14:33
#32

Starman, nej kvinnor är kvinnor och män är män.

Vi är inte jämlika, biologiskt sätt. Det finns hur många bevis som helst på det, tro mig.

Sen kan man diskutera jämlikheten ur ett samhällsvetenskaplikt synsätt. Men det är något helt annat.

[Starman]
2013-03-13 14:33
#33

#31

Cirkelargument fungerar för att cirkelargument fungerar…

Gronstedt
2013-03-13 14:34
#34

AntoniaUtanX, varför är det så omöjligt för dig att fatta att "kön" inte är något absolut och att det inte finns bara 2 kön hos människan? Vi är inte alla "kvinnor och män". Det finns personer som tillhör båda könen och personer som inte tillhör något av dem, personer med yttre könsorgan från båda könen och personer utan, personer med det ena könets yttre attribut och det andra könets kromosomer, personer som inte uppelver sig som tillhörande ett kön alls.

Vem är du att kräva att andra definierar sig efter dina mönster? Acceptera att du inte är världens norm!

Annons:
[Starman]
2013-03-13 14:34
#35

#32

"Sen kan man diskutera jämlikheten ur ett samhällsvetenskaplikt synsätt. Men det är något helt annat."

Fick du för dig att jag diskuterade biologi här?

[Starman]
2013-03-13 14:56
#36

#31

"Undrar verkligen hur vi klarade oss innan löjliga ordet hen uppfanns CoolMåste ha varit väldigt hårt."

Ja, alltså. Förr i världen användes "han/hon" istället. Istället för att använda "han/hon" (eller i värsta fall "han/hon/den/det" om man vill vara riktigt vit, kränkt och förnedrande) så uppfanns på sextiotalet ordet "hen" som könsneutralt pronomen.

[Starman]
2013-03-13 15:01
#37

#32

Då blir min slutsats efter den här diskussionen, att du är minst sagt trångsynt.

Du förnekar att det finns människor med tvetydig könsidentitet, människor som är transsexuella och människor som inte anser att kön är viktigt. Du förnekar detta för att du har bestämt dig att du har rätt när du menar att det bara finns två sorters människor och att dessa två sorter ska kategoriseras antingen "man" eller "kvinna", och att alla som är intersexuella, transsexuella eller bara inte lägger särskilt stor vikt vid kön inte existerar i verkligheten.

Du framstår som otroligt naiv.

Honestyisdead
2013-03-13 16:02
#38

Nu känns det som att vi kommit en bit bort från TS och det börjar gå på person.

Hen får gärna diskuteras på mer passande sidor.

Önskemål om ändring är framfört och jag låser nu tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: