Annons:
Etiketttips-information
Läst 3521 ggr
mikeiko
4/25/13, 6:57 AM

Mer än EN video?

Hur gör man för att infoga mer än en video i en artikel? Funkar inte med HTML hur jag än försöker -.-

Annons:
Niklas
4/25/13, 7:50 AM
#1

Vi har inget inbyggt stöd för det. Jag brukar lägga dem i kommentarer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mikeiko
4/25/13, 9:50 PM
#2

Åh, så trist :( Är det något ni planerar att bygga in? Just i längre artiklar (eller korta också iofs) vill man ofta kunna varva bilder och videos för att illustrera fakta. 

Funkar ju då inte att lägga videos i kommentarer under artikeln, man vill ju att de ska ligga i samband med textavsnittet som berör samma ämne.

Niklas
4/26/13, 9:18 AM
#3

Vi har inga planer på det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mikeiko
4/28/13, 1:02 AM
#4

Får man fråga vad tanken är, att det är begränsat till endast en som det är nu?

Niklas
4/28/13, 8:19 AM
#5

När vi byggde det funderade vi inte över det som en begränsning utan som en utökning att kunna bifoga filmer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mikeiko
4/28/13, 9:22 PM
#6

Ok, men i praktiken så ÄR det en begränsning, som det är nu. Får man på iFokus göra namninsamlingar för att påskynda processen? På så vi ser man ju lätt hur stort intresse det finns.

Annons:
Honestyisdead
4/28/13, 9:29 PM
#7

Jag ser namninsamlingar som ett stort problem. Tänk om alla som ville något skulle starta namninsamlingar, då hade det inte funnits plats till mycket annat.

Finns mycket annat som är mycket viktigare än att man ska kunna lägga in två eller fler videos i ett inlägg.

mikeiko
4/29/13, 3:52 PM
#8

#7 Inte inlägg, artiklar! Det handlar om att kunna illustrera faktaartiklar med ljud och rörelse/beteende, då inte dessa kan illustreras med en vanlig stillbild. Det finns ju redan en HTML-mall man får peta i, men det går ändå inte att embedda fler videor vilket jag tycker är både synd och märkligt.

Honestyisdead
4/29/13, 3:53 PM
#9

#8 Menade artiklar.

mikeiko
4/29/13, 3:55 PM
#10

#9 Titta gärna på artikeln jag länkar till i #0 så förstår du vad jag menar.

Honestyisdead
4/29/13, 3:56 PM
#11

Jag vet vad du menar.

mikeiko
4/29/13, 4:25 PM
#12

#11 Då ser du också behovet av att kunna lägga in mer än en video i en artikel.

Honestyisdead
4/29/13, 4:28 PM
#13

#12 Jag ser inget stort behov av det nej.
Men et jag kommenterade var in fråga angående namninsamlingar och det är något jag inte vill se på iFokus.

din önskemål är inget jag sätter mig emot, jag ser bara inte att det är så viktigt att det måste göras nu.

Annons:
mikeiko
4/29/13, 4:58 PM
#14

#13 "Jag vet vad du menar." För att använda dina egna ord. :P

Det kanske är främst djurrelaterade forum där detta behov finns i artiklar, jag vet inte hur det ser ut för övriga. Men att ha en artikel om exempelvis agility med enbart stillbilder säger ju sig självt att det inte kan illustrera lika bra som med videor. Detta gäller även sådant som beteende, läten etc.

Jag tror att namninsamlingar/röstningstrådar med olika alternativ, skulle göra gott för hela iFokus. Om medlemmar på detta vis fick påvisa vad de saknar och helst vill se som tillägg på iFokus, skulle de säkert också känna sig mer delaktiga och detta i sin tur bidrar till ett bättre klimat överlag på iFokus. På detta vis kan man även få medlemmar som vanligtvis inte har med varandra att göra (pga hänger på olika delforum) att kommunicera "över gränserna" så att säga. 

Jag tror att det finns väldigt mycket som medlemmar gärna ser läggs till, hellre än "tokroliga" tillägg som Medaljer. Bara som ett exempel.

Honestyisdead
4/29/13, 6:50 PM
#15

#14 Ja? Jag vet vad du menar? Du verkade inte tro det innan. Jag har inte sagt att jag håller med om att det är något jag ser ett stort behov av. Bara att jag vet att du anser det.

Vill man visa mer kan man ju välja filmer som innehåller det man behöver, istället för att lägga in flera olika videos.

Jag tror tvärt om att det skulle vara dåligt för iFokus om det skulle bli basis med namninsamlingar eller röstningar för varje sak som en medlem önskar. Fungerar ju bra som de tär nu att man kan lägga förslag som sedan folk kan gilla eller skriva att de gillar, sedan tar killarna och väljer om det är något de är beredda, har råd med och har tid att göra.

mikeiko
4/29/13, 10:54 PM
#16

#15 Jag vet inte vad det är för filmer du menar, eller hänvisar du till upphovsrättsskyddat material? 

Att lägga in en enda lång video istället för flera korta motverkar syftet, de illustrerar då inte, eller framlyfter sektioner i texten som man vill lyfta fram med just ljud och rörlig bild. Det är typ som att säga - ja men lägg in ett collage av bilder istället! Det blir bara rörigt för mottagaren, och man måste kunna få välja att ta till sig specifika delar av en artikel. Man ska inte behöva sitta och leta sig igenom en video, det var bara ett jättekonstigt förslag av dig. 

Fast nu läggs ju tid, pengar och energi på projekt som ingen bett om. Det är ingen som BEHÖVER varken Medaljer eller Guldmynt, bara som ett exempel. Nej, hellre förbättra det utbud man har, samt se till att det rullar på buggfritt. Och när du säger att "det fungerar ju bra nu", vad baserar du det på? Det är ju inte som om någon annan metod har testats. Jag tror också att de flesta inte har en aning om att man ens KAN lägga förslag, eller var detta ska göras.

Honestyisdead
4/29/13, 11:10 PM
#17

16 Medaljer och mynt är en kul grej som lockar till mer aktivitet = bra flr forumets framtid. Aktiviteten från medlemmarna är det som håller livi iFokus. Ganska viktig. Killarna lyssnar mycket på det medlemmarna säger. Det är upp till admin på sajterna att tala om att man här kan lämna önskemål eller berätta om eventuella problem man upplever. Men man kan inte vänta sig att allt kommer tas emot med öppna armar. Killarna gar sin egen vision och jag förmodar att allt för stora avsteg inte kommer tas. Sedan är det ju olika saker olika människor tycker är viktigt. Mynten är viktigare för mig än ditt förslag tex. Det lockar till aktivitet och medlemmar. Det bidrar till en god stämning eftersom man kan skicka trevliga hälsningar och ge bort Insider.

annia1
4/30/13, 2:47 AM
#18

För min personliga del så tittar jag sällan på filmer när jag är på iFokus eller andra forum, det är numera så många som lägger upp filmer och det är inte för att titta på filmer jag är på diskussionsforum. 

Sitter jag sen med mitt mobila bredband så buffrar det ofta så då blir det bara trist att försöka titta på en film.

Ett långt inlägg oavsett om det är i en vanlig tråd eller artikel tar längre tid att ladda fram, är det då bilder eller filmer i så tar det än längre tid.

Sen kanske nåt som är intressant när det gäller you tube, så planerar dom att börja ta betalt för att titta på filmer. Till en början så kommer det bara vara några få speciella kanaler, men jag antar att slår det väl ut så kommer det bli mer av en betaltjänst generellt.

En egen gissning från min sida att you tube på längre sikt kommer bli mer likt spotify. Att gratis version så kan man bara se några få filmer per månad och vill man se obegränsat så måste man betala.

När betaltjänster kommer införas vet jag inte. Det som sägs i det som skrivs så ska det börja under andra kvartalet.

Länk1..Länk2..Länk3..

.

mikeiko
4/30/13, 4:57 PM
#19

#17 Själv ser jag inte poängen med någon av dem, och använder dem inte. Medaljerna känns riktade till en yngre målgrupp, och mynten har jag inte förstått någon nytta av alls utan tycker mer de är i vägen. Jag tror att de båda kan mana till mer aktivitet under en period, men inte något som håller i sig. 

iFokus är väldigt rörigt, eftersom det består av så mååånga olika delforum. Jag skulle hellre se en stor renovering av hela sidan som gör att iFokus blir en plattform som är lättmanövrerad och manar till deltagande. Som det är nu blir det ju att man håller sig på delforumen. Jag tycker att det blir lite konstigt att lägga över på delforumsadmins att dirigera medlemmar angående iFokus. Direkt kontakt med medlemmar utan "mellanhänder" skulle vara bättre. 

#18 Ok, jag tror dock att majoriteten av iFokusanvändare sitter på bättre bredband och vid datorer. 

I det forum jag modererar så satsar vi oerhört mycket på att sprida kunskap, Börjar YouTube ta betalt kommer en ny gratissida dyka upp, det säger sig självt att folk kommer emigrera direkt.

Är länkarna något du vill att jag ska titta på, eller är de en del av din signatur?

annia1
4/30/13, 6:12 PM
#20

Jag skrev inte mobiltelefon utan mobilt bredband vilket jag har på min bärbara dator. När jag är hemma kopplar jag upp trådlöst mot den stationära, men när jag tar med mig datorn nånstans så blir det det mobila. Sen fler och fler använder mobiltelefoner när dom surfar på nätet idag.

Länkarna går till tre sidor som skriver om att you tube kommer ta betalt. Om du vill läsa är upp till dig.

Du skriver att folk kommer emigrera om you tube börjar ta betalt. Visst, men det kommer ta tid innan forum (gäller nog också ifokus) bygger om så att det går att bädda in dom på samma sätt som you tube. Så filmer från nytt ställe kommer få läggas in som vanlig länk. Det går inte ens idag att bädda in filmer på samma sätt som you tube från alla ställen på nätet utan bara vissa ställen, kommer dock inte ihåg vilka.

Sen det du skriver om iFokus delforum. Varje sajt är en självständig sajt där värden är juridiskt ansvarig för sin sajt. iFokus upplåter bara utrymme på sina servrar som vilket webbhotell som helst åt personer som vill skapa sig ett forum. Och på iFokus håller jag mig till mina intressen precis som jag gör med andra forum på nätet.

Så skötseln och ansvaret av de olika sajterna ligger på resp värd (och medarbetare) den aktuella sajten.

.

Annons:
Honestyisdead
5/1/13, 8:01 PM
#21

#19 Jag tycker inte iFokus är rörigt alls och jag tycker det är väldigt användarvänligt.

monstermash
5/2/13, 7:15 PM
#22

#19 Hur kan du tycka att mynten under reklam är i vägen? De blockerar ju inte precis någon annan funktion.

mikeiko
5/19/13, 5:37 AM
#23

#20 Ah ok, min erfarenhet är dock att mobila bredband är ungefär lika pålitliga som modemen på 90-talet. Att det tar en massa tid för uppkoppling, och sen ändå är labilt. Som sagt bara utifrån min erfarenhet nu, men de flesta som testat mobilt bredband får inte vad de betalar för och ger upp med det så snart de kan. Men detta är OT. 

Vad gäller YouTube och avgifter så rör det sig bara om specifika kanaler man kan prenumerera på. Det är alltså en prenumerationsavgift, och något som man kommer testa på för att se om det ens blir populärt nog. Jag är tveksam, är folk vana vid att något är gratis så överger man hellre alternativet än betalar för det. 

På andra forum brukar det gå att använda embed-koder i HTML-mallen, jag vet verkligen inte varför det inte går att göra här på iFokus.

Jag förstår inte vad du menar med "[…] bygger om så att det går att bädda in dom på samma sätt som you tube.". Finns en video uppladdad kan man normalt använda en embed-kod. Finns den inte utskriven får man skriva koden själv helt enkelt. 

Fast webhotell är det ju inte ändå, det är snarare ett paraplyforum.

mikeiko
5/19/13, 5:39 AM
#24

#21 Inte i jämförelse med många andra forum. 

#22 Jag använder adblock så slipper störande och blinkade reklam, men mynten upplever jag stör mig på samma sätt som reklam. Skulle önska att funktionen var frivillig och helt enkelt gick att stänga av.

zickan
5/22/13, 1:59 AM
#25

#20 jag förstår hur segt det är. Det är jag som skrivit den artikeln mikeiko gärna velat ha in fler filmklipp i. Fått kikat igenom en hel del filmer och jag sitter på på mobilens nät. Ende bredband jag har är min telefon fast jag sitter på datorn. Kört ihop dom med bluetooth för att snåla på ekonomin. Ingick ändå gratis internet på mobil abonemanget hos Telenor. Hackar och hoppar ibland. Men det går 🙂.
Är aldrig krav att kika på filmer. Men just på att förklara beteende, agility och liknande. Så är det väldigt bra att kunna lägga in fler video klipp. 
Går att länka också, men blir inte riktigt samma sak. Men det är väl det man får köra på.

Läste igenom om medaljerna när informationen om dessa kom ut. Sedan dess inte kikat åt det hållet igen. Väldigt onödig funktion. Men kan förstå att vissa kan tycka det är kul. Guldpengen var kul i början, men jag trode det skulle vara mer än vad det är. Nu har jag slutat helt att samla mynt. Förr var det kul att ge Insider som pris i tävling, men det lockar inte alls längre. Frågat runt om nån vill ha så jag kan få utnyttja shoppen lite. Men ingen önskar få det. 
Få gånger kan jag få ett ryck och skicka iväg en hälsning via guldshoppen. Men de flesta man skickat till får man bara uppfattningen om att de finner meddelandet irriterande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

annia1
5/22/13, 2:25 AM
#26

zickan jag kan förstå att man vill bädda in fler filmer. Men huvudpoängen (vilket jag skrev i 18) är att en lång artikel blir segladdad och än mer om det ligger många filmer eller för den delen många foton i en och samma. 

Så frågan är vad som är viktigast att kunna bädda in flera filmer eller att alla kan läsa artikeln utan större problem. För som jag också sagt, fler och fler surfar via mobilt.

.

mikeiko
5/23/13, 7:41 AM
#27

#26 Fast de flesta som surfar mobilt har ju det som ett komplement?

Annons:
Honestyisdead
5/23/13, 9:55 AM
#28

Jag känner några st som inte äger dator. Och jag som sitter på ett mobilt bredband (alltså dator) skulle aldrig kunna ladda en sida med flera videos.

mikeiko
5/23/13, 4:41 PM
#29

#28 Jag känner ingen som inte har minst en dator, om personliga erfarenheter nu ska betyda något :P

Då är det stora delar av Internet du inte har tillgång till. Känns kontraproduktivt.

Honestyisdead
5/23/13, 5:05 PM
#30

#29 Jag når allt med min mobil. Vad är det du menar att man inte har tillgång till genom mobilen?

Att du inte känner någon som inte har dator säger ingenting om andra.
Tex min svärmor äger bara en smartphone. Det är hennes dator.

Har sett medlemmar här inne som berättat att de endast använder mobilen till iFokus.

Så visst finns det dom också.

Sedan är det ju mobilt bredband också, många av dom är svårladdade när det kommer till saker som videos. Och det är inte ovanligt.

mikeiko
5/23/13, 5:18 PM
#31

#30 Jag menar att det måste vara väldigt många sidor som laddar länge innan du kommer in på dem. Har du problem med videos så borde ju en vanlig flashsida vara ett rejält aber också. 

Det är det jag menar, att personliga erfarenheter inte räknas, det kvittar att du känner folk utan dator/internet whatevs. 

Internet kommer inte att anpassa sig efter folk med dålig uppkoppling, i så fall kan man surfa via mobilen och använda mobilvänliga sidor som laddar lättare för dem.

choiicho
8/26/13, 1:19 AM
#32

Jag har också det här behovet!! 

Jag blir frustrerad att jag inte kan få artiklarna snyggt konstruerade och välinformerade med lite text och enkla videos. 

Jag är tacksam att man kan välja var och hur man vill ha sina foton. Men att ha en video som synligt illustrerar är väldigt skönt för alla!😃

Tex. så håller jag på med en artikel om wacoms ritplattor. Och skriver lite om alla. Hade varit så skönt att bara kunna skriva det viktigaste om dem, sätta in en liten bild på varje platta till texten och sedan visa deras  jätte korta och enkla videos om plattan. Där man får ett mer helhets intryck. Allt i en enda artikel. Tolvåringar ska läsa detta. Dem fattar bättre om dem ser och hör.

Men icke. Har suttit och spottat, fräst och svurit för att få det att fungera. Så kommer jag hit och får veta att…sånt gör vi inte här.

Tråkigt.

Upp till toppen
Annons: