Annons:
Etikettskriva
Läst 1856 ggr
Ratlings
5/27/13, 1:03 PM

Rättstavning i mobilen

Min dator är trasig så jag surfar mest via mobilen. Jag har dock märkt att det inte finns någon "autocorrect" här inne vilket är rätt störande. Har ni planer på att lägga till något sånt?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
pistenbully
5/27/13, 8:58 PM
#1

T9? Eller menar du att sajten inte korrigerar andras stavfel automatiskt? Surfar endast via mobilen då vi inte äger dator och har ofta stavfel/fel ord pga t9.

Ratlings
5/27/13, 9:08 PM
#2

Sajten rättar inte :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Niklas
5/28/13, 10:35 AM
#3

Vi har inga planer på det nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
5/28/13, 10:38 AM
#4

#3 Hoppas ni inte får det heller och skulle det bli så hoppas jag att vi får möjlighet att välja bort eländet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ratlings
5/28/13, 11:50 AM
#5

#4 men va säger du? :o ;) skönt att kunna skriva utan att radera allt vid minsta fel ju :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

DesK
5/28/13, 8:28 PM
#6

Automatisk rättstavning är ett förfärligt elände, särskilt på svenska, eftersom det är ett så litet språk, så är rättstavningen ofta usel. Så jag instämmer helt med Emo!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
5/29/13, 7:57 AM
#7

Me too, "rätt"stavningen är ofta fel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Alex
5/29/13, 11:02 AM
#8

#5 Brukar väl ändå räcka att radera själva felet, inte allt? 😉

Jag skulle inte heller vilja ha någon rättstavningsfunktion. På tok för stor risk att den väljer fel ord, framför allt vid sammansatta ord och speciella "nätord" som inte brukar finnas med. Och då blir det ett betydligt större jobb att skriva om hela såna ord istället för att rätta enstaka bokstäver.

Sen är jag så hemsk att jag tycker att det är fruktansvärt nyttigt att emellanåt faktiskt få tänka på stavningen själv, lätt att man inte bryr sig annars när man ständigt har program som gör det åt en. Men det är väl en åsikt som kanske inte hör hit egentligen. 🤐

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Honestyisdead
5/29/13, 11:07 AM
#9

Ännu en som inte skulle vilja ha rättstavning.

wille_wille
5/29/13, 10:01 PM
#10

Med rättstavning antar jag att TS menar det här lilla röda strecket som blir under ett felstavat ord i webbversionen, inte automatisk korrigering som på många mobiler🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Ratlings
5/29/13, 10:16 PM
#11

#8 Det beror helt på hur trött, arg eller allmänt seg man är på att upptäcka felen 😉

#10 Nej då antar du fel! Jag menar automatisk rättning. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

wille_wille
5/29/13, 10:21 PM
#12

#11

Jaha, nej då vill inte jag heller ha rättstavning.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

bamse6311
6/13/13, 11:13 AM
#13

Vill inte heller ha någon rättstavning.
Funkar perfekt med det där lilla röda strecket som markerar att man skrivit fel så att man själv kan korrigera.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Marinas Mix
6/13/13, 11:47 AM
#14

Man kan ju stänga av T9 funktionen på mobilen. Då får man ju stava som man själv tycker känns rätt🙂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Effie
6/13/13, 1:48 PM
#15

T9-funktionen gör livet mer spännande..bra ibland när det rättar någon missad bokstav, heltokigt när telefonen får för sig att hitta ett helt annat ord. Man får läsa noga det man skrivit. Jag skrev om min flytt och bovärden; telefonen ändrade till "bombräden"; min harplärare meddelade tidigt i höstas att varvskrisen skulle börja på tisdag; jag skulle skriva något enkelt ord typ "ha", och telefonen lade självsvåldigt till "motorserienummer" (ja, det var jobbtelefonen).

För att inte tala om alla gånger autocorrect byter ut i till I. Nej, jag vill inte heller ha automatisk rättning. Hellre missar jag en felstavning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: