Annons:
Etikettregler
Läst 4490 ggr
[haku]
6/10/13, 3:05 PM

Dålig sajtvärd?

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om det finns något som man kan göra om man anser att sajtvärden i ett forum är dålig. Jag tänker att en skulle normalt anmälla negativa saker till sajtvärden men var anmäller man självaste sajtvärden i så fall? Finns det någon moderator som ser till att sajtvärdar också sköter sig?

Annons:
Julip
6/10/13, 3:08 PM
#1

Undrar faktiskt samma..

annia1
6/10/13, 3:44 PM
#2

Det finns inte mycket man kan göra åt värdar. Eftersom vi alla uppfattar saker olika så det en tycker är dåligt/fel kan andra tycka är ok.

Det man ev kan göra är att kontakta niklas och tala om vad man anser vara fel. Tala om specifikt vad det gäller och ge länkar till trådar så han kan kika direkt på det som avses. 

Men som sagt så finns det inte mycket man kan göra åt värdar.

.

[haku]
6/10/13, 4:00 PM
#3

#2 Men detta att man kan uppfatta saker på olika sätt gäller väl alla i så fall?

Tråkigt om man inte kan göra så mycket åt värdar. Har inte ens fattat hur man blir värd, det verkar som att lite vem som helst kan bli det och en del verkar få lite lätt storhetvansinne och tror att allt de skriver är rätt bara för att de blev värdar…

Jag får väl försöka kontakta niklas om det blir värre… :(

Tack så mycket för svar!

annia1
6/10/13, 4:13 PM
#4

Värdarna skriver ett juridiskt avtal med iFokus så det är värdarna som så att säga äger sina sajter. 

Du har rätt i att vem som helst i stort sett kan bli värd. Om du läser här så ser du det vad som står när man vill Starta en sajt. Sen gör iFokus gör en bedömning utifrån ansökan. Det är nog näst intill omöjligt att säga från början om en värd är lämplig eller inte utifrån den kontakt som är från början. Det är ju sånt som man i så fall upptäcker i efterhand.

.

Skogshumblan
6/10/13, 4:16 PM
#5

Vilken svår sits. Först och främst tycker jag man kan försöka prata med sajtvärden och föra en dialog om vad det är man inte är nöjd med, förklara och ge tips i vänlig ton, och hjälpa värden bli bättre. Går inte det är #2 i denna tråds råd om att vända sig till ifokus-killarna och be om hjälp. Hoppas det löser sig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[haku]
6/10/13, 4:19 PM
#6

#4 Tack för länken! det hade jag inte sett förut vad jag minns.

Ja, jag vet inte heller om vem som är lämplig och inte, ibland känns det bara fel utan att lätt kunna peka ut vad som är fel, typ personens attityd i övrigt… (svårt att bevisa det finstilta…)

Annons:
[haku]
6/10/13, 4:23 PM
#7

#5 Tack för förståelsen! Jag tror inte personen ifråga kommer att lyssna på mig men jag har gjort ett försök att skriva svar på en tråd som jag tyckte hade börjat bli olämpligt och alltför personlig om en tredje person… Men vet inte om jag kan hoppas på mycket… :(

Skogshumblan
6/10/13, 4:41 PM
#8

Haku, så starkt av dig att stå upp så för någon annan. Hoppas såklart på det bästa och som sagt, supportsajten är till för att hjälpas åt och stötta:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[haku]
6/10/13, 4:44 PM
#9

#8 åh <3 tack så mycket för dina värmande ord!

Magrat
6/11/13, 1:21 AM
#10

Jag har också funderat över det, men valde tillslut att lämna just den sajten jag tyckte sköttes illa då man tappar lusten att bidra när sajtvärden inte klarar av att vara objektiv i moderering och tillåter vissa att bete sig hur som. Så länge åsikterna stämmer överens med sajtvärdens egna det vill säga.

Så om du inte tror att att det hjälper att ta upp det med de Sajtvärd det gäller så skulle jag tro att det enklaste är att lämna sajten, synd om det är ämnen som är givande och intressanta bara.

Alternativt så kanske du kan kontakta en Medarbetare? Beroende på vilken sajt det gäller så finns det ju ofta en del Medarbetare och det kanske är lättare att ta upp problemet med någon som kanske är villig att lyssna?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Alex
6/11/13, 1:36 PM
#11

Nu är det ju såhär att det är sajtvärdarna på respektive sajt som tagit initiativet till sajten och startat upp den och fått den rullande (förutom i vissa fall där sajtvärden tagit över sajten senare), så det är sajtvärdens sajt. Så länge den inte bryter mot iFokus allmänna regler eller svensk lag så finns det inte så mycket att anmäla. Självklart kan man prata med de ansvariga för just den sajten, men det är de som själva väljer hur den ska styras. Man kan väl helt enkelt inte se det som en rättighet att vara på sajten, utan ett privilegium, för utan sajtvärden hade det inte varit en sajt alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[haku]
6/11/13, 1:46 PM
#12

#11 I det fallet handlar dock om en sajt som rullade på alldeles utmärkt innan den sajtvärden tog över så du får usäkta om jag inte översvämmar av tacksamhet. Jag tycker alla har samma rätt att vara med och skriva och forma ett forum, bara för att man benäms Sajtvärd betyder det inte att man är "mer värd". Hade sajtvärden stått själv utan några medlemmar som skriver och kommenterar hade det inte heller kunnat finnas något forum så jag tycker det handlar om ett omsesidigt behov av varandra. Lite ödmjukhet för varandra skadar aldrig.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gronstedt
6/12/13, 9:06 AM
#14

#12: Man kan jämföra en sajt med ett hem. Den som äger ett hem möblerar som den vill, bjuder in vem den vill, har vilka regler den vill. Ingen utomstående kan kräva att få komma in där och agera som man själv vill utan hänsyn till hemägarens önskemål. Man har ingen som helst "rätt" att bestämma hur det ska vara möblerat eller vad man får göra och inte göra i någon annans hem. Man kan komma med hövliga förslag men om de inte accepteras får man ge sig. Gillar man inte reglerna får man låta bli att gå på besök. Man kan inte heller kräva att den som köpt huset ska ha samma regler och samma gästlista och samma möbler som den förra ägaren.

Om hemägaren bryter mot lagen eller eventuella generella regler för bostadsområdet kan man anmäla det. I övrigt får man hålla sig borta om man inte trivs eller inte är välkommen.

[GunillaF]
6/12/13, 12:29 PM
#15

#14 Kunde inte sagt det bättre själv. 😉😃

"Man får ta seden dit man kommer" om man vill vara där helt enkelt.🌺

Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
6/13/13, 6:36 AM
#17

#14

Superbra skrivet.

#16

Eftersom du "råkade" trycka ned Caps Lock, så råkade jag slinta med musen och råkade trycka på anmäl. (man skriker inte och svär).

Denna kommentar har tagits bort.
Reggen
6/13/13, 8:22 AM
#19

min kommentar tog bort igen…

Fridaaaa
6/13/13, 1:40 PM
#20

#19 Inte så konstigt att de tagits bort. Man måste tänka på vad man skriver och hur man skriver. Självklart får alla ha sina åsikter, men man får tänka på hur man framför åsikten.
Och att gapa och svära är inget bra eller lämpligt sätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Michaela-N
6/14/13, 10:20 PM
#21

Ja, det finns många sajtvärder som inte alls duger och söm utför arbetet på ett väldigt dåligt och opassande sätt. Men nu nobbar jag dom sajterna, och tänker att de missar en jättebra medlem som kan bidra med mycket till deras forum istället ;)

Reggen
6/15/13, 10:55 AM
#22

#21 jag behever inte weta hur jag srkiver. jag har dyslexi och bodde i sverige på 1 år så du kan inte förvönta dej at jag ska skriwa ordentlig. och jag svärde inte, bara skrew med capslock.

Michaela-N
6/15/13, 11:13 AM
#23

#22 Nu hänger jag inte med. Eller skrev du fel nummer?

Fridaaaa
6/15/13, 12:03 PM
#24

#22 Antar att du menade mig. Att skriva med bara stora bokstäver betyder att man skriker eller är väldigt uppspelt eller så.
Man kan ju klicka bort den 😉
Jo du svor på ett av ställerna, har själv läst det.

Och ingen kan väl veta det du just skrev,eller hur? man är liksom inte tankeläsare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
6/15/13, 2:13 PM
#25

22 oavsett språkkunskap så får man sköta sig. Svordomar och otrevligheter är aldrig välkommet.

[haku]
6/19/13, 10:18 PM
#26

#14 som ett hem? Det var en intressant jämförelse… Ett hem där det är publikt att läsa folks inlägg och vem som helst kan bli medlem… Är det så ni bor hos er?

Då kanske man inte ska kalla det för ett forum. Ett forum tycker jag är ändå en plats flera skapar tillsammans, även om en Sajtvärd kan har större ansvar och rättigheter. För grejen är, ett forum kan gott och väl existera utan en värd även om det kanske skulle bli kaos men ett forum där ingen skriver, hur skulle det se ut?

Och trevlig ska man alltid försöka vara tycker jag. Det tycker jag inte alls är för stora krav.

Honestyisdead
6/19/13, 10:28 PM
#27

#26 Det behövs både admin och medlemmar.
Tyvärr går det inte alltid ihop så som man önskar :(

Annons:
[haku]
6/19/13, 10:35 PM
#28

#27 ja så är det nog… ingen plats är perfekt, inte på nätet, inte någonstans… :(

bamse6311
6/20/13, 12:27 AM
#29

Angående den där #22 Reggen så är det en ytterst obehaglig människa.

Fick för ett antal månader sedan tre ytterst obehagliga pm från denna människa.

Hen skrev då att jag skulle sluta skriva inlägg och var förbaskat hotfull.

Hen kallade mig både det ena och det andra och om jag inte slutade skriva inlägg så skulle Hen ta över hela min dator och som Hen skrev totalt "fucka min dator".

Har tyvärr inte kvar dessa pm här på iFokus annars så skulle jag kopierat och klistra in.

Hur reagerade jag då?
Jo, efter det första pm:et så skrev jag tillbaka att jag skulle abuseanmäla pm:et och fick då ett ännu värre tillbaka.

Sådant orkade jag inte hålla på med så jag replikerade bara att "nu är du anmäld" varvid jag fick det där pm:et om att Hen skull ta över min dator och fucka den.

Anmälde allt till Jess89 och bad henne ta del av konversationen samt frågade Jess89 hur man gör för att blocka någon vilket jag naturligvis också gjorde.

Döm om min förvåning när jag flera månader senare den 12 Juni fick fyra sommarhalsning och en Blommor som aldrig vissnar.

Tänkte inte så mycket just då när de kom men sedan så slog mig det där "nicket" väldigt snabbt och tack  och lov är ju Hen blockad från att skriva pm till mig.

Hoppas att iFokus blockerar Hen till att någonsin någon gång skriva mer här på iFokus.

Att jag hela tiden skriver Hen beror på att jag verkligen inte tror att det är en tjej även om vederbörande presenterar sig så i sin profil.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
6/20/13, 8:06 AM
#30

Jag fick ett pm häromdagen med en ganska allvarlig anklagelse. Men jag orkar inte bry mig.

bamse6311
6/20/13, 8:48 AM
#31

@#30 VSK

Obehagligt som tusan sådant där.
Vi är ju här på iFokus för att kunna diskutera men inte tusan skriva pm, med sådana hot som Hen där Reggen gjorde till mig.

Att Hen skulle fucka min dator och ta över den helt.

Det allra underligaste var att jag inte ens varit i någon tråd och skrivit där den där Hen var.

Nåväl, det räcker ju att titta på inlägg #22 så ser man ju tydligt att Hen Reggen inte mår bra men inte tusan skall det behöva gå ut över alla oss som skriver i olika trådar här på iFokus.

Bästa hälsningar,
Bertil

Gronstedt
6/20/13, 9:18 AM
#32

#26: Ja, jag lever i ett hem där jag bestämmer vilka regler som gäller, där jag bestämmer vad som ska synas utåt och ske för öppen ridå och vilka gardiner som ska vara fördragna. Ett hem där vem som vill kan knacka på men jag bestämmer vem som får komma in, eller vem som ska kastas ut. Ett hem där jag bestämmer vilka gäster som är välkomna i vilka rum. Vad är det för egendomligt med det?

[VSK]
6/20/13, 10:28 AM
#33

#31

Bry dig inte om hoten om din dator. har du allt uppdaterat och använder den med förstånd så kan jag lova dig att inget kommer hända din dator🙂

bamse6311
6/20/13, 10:48 AM
#34

@#33 VSK

Tack för ditt svar.
Jag är ju väldigt försiktig och har allt uppdaterat.

Om jag skall ladda ner och installera ny programvara så gör jag det alltid från leverantören och aldrig från någon tredjepart.

Öppnar visserligen de flesta mail som jag får men om det är någon bilaga och jag inte känner avsändaren så öppnar jag aldrig någon sådant.

Är som sagt försiktig men dock inte så att jag kör med både bilbälte och hängseln på samma gång.

Har varit ute på internet sedan man hade ett sådant där 56 KB modem och visst har det förr i tiden hänt att jag fått oönskat skit i datorn men det var för väldigt många år sedan när säkerheten inte var så hög

Det som jag kanske blev lite orolig för var när den där otrevliga människan Reggen skrev så som hen gjorde.

Vet ju att det finns det så kallade polisviruset och annan liknade skit som kan låsa hela datorn.

Har dock aldrig råkat ut för något sådant och hur sedan hen där Reggen skulle lyckas ta sig förbi min brandvägg för att ta sig in i datorn vet jag inte, men har både läst och hört sådana som det hänt på deras datorer.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[haku]
6/20/13, 1:25 PM
#35

#32 En del verkar bli rejält maktk*ta så fort de får bestämma över någonting. Min poäng är att det kommer ansvar tillsammans med rättigheterna när man är Sajtvärd. Jag tycker inte man ska få bete sig hur som helst bara för att man har makt utan tvärtom föregå med gott exempel. Ni som tycker att det är ok att missbruka sin makt som Sajtvärd hoppas jag tycker samma när någon missbrukar sin makt mot er.  Visst för all del gå in och förstör forum där folk har varit och trivits där, det är inte alls konstigt -fullt normalt beteende. Man "äger" ju "sin" sajt (som ibland någon/några andra har skapat INNAN man själv blev värd) och då är det bara att sätta igång och sprida dålig stämning och förstöra den. Jag vet inte vad jag tänkte på… jag som vill ha allmän hyffs… silly me…

Men ni kan åtminstone säga åt gästerna att fly huset innan ni sätter igång och bränner ni sk**en så man får en chans att ta sig ur och rädda sig själv OM det inte är för mycket till besvär…

Och ifall detta inlägg var alltför kryptisk så vill jag bara påpeka att jag har inga som helst problem med att sajtvärdar har rättigheter. Mitt problem har varit när dessa rättigheter missbrukas. Men det är tydligen svår att skilja bruk och missbruk för många… Men mitt inlägg handlar om just missbruk, punkt.

Honestyisdead
6/20/13, 1:32 PM
#36

35 det är aldrig kul. Men det finns alltid två sidor av myntet. Det du ser som missbruk, kan vara något annat för en annan.

[haku]
6/20/13, 1:36 PM
#37

#36 kanske det. Men borde det inte finnas någon möjlighet att ta dit någon oberoende person att avgöra? Eller är det meningen att forum här ska föreställa en minidiktatur? För här står det folk och skriver i stort sätt "det är mitt forum och jag kan göra vad jag vill och om andra inte gillar det så skitsamma" det tycker jag inte låter särskillt moget och en sådan attityd borde redan vara ett varningstecken tycker jag. Och helt ärligt så blir jag lite mörkrädd när många verkar tycka att hänsynslöshet är ok bara för att man kan/får. Ni vet ju inte ens exakt vad som har hänt utan verkar utgå ifrån att personen får göra det i egenskap av Sajtvärd. Samtidigt som det diskuteras här ovan om att kanske blocka en användare som beteede sig illa. Men om hen blir Sajtvärd då skulle detta gå bra? Det verkar så av det ni skrivit hittils…

[haku]
6/20/13, 1:46 PM
#38

Jag blev nyss medlem i ett forum där man fick ett välkomstmeddelande där man just välkomnas som ny medlem och får veta att man får gärna höra av sig om man har tips hur att förbättra sajten m.m. dvs man gjordes delaktig i forumet. Och det verkar funka alldeles utmärkt. Är dessa sajtvärdar mindre duktiga än andra? Jag tycker man kan faktiskt vara rättvis utan att vara alltför slapp, det tyder på bra ledarskapsförmåga. Om man känner att man måste styra hänsynslöst och vara otrevlig då kanske det är ens eget förmåga att leda som saknas. Att man kan komma undan med det (uppenbarligen) betyder det inte att det är rätt. Och då kanske många tidigare aktiva medlemar tvingas sluta och då kanske man har förstört något som tidigare var bra. Om man nu älskar sitt hem, varför förstöra det?

Honestyisdead
6/20/13, 1:59 PM
#39

37 finns det? Alla människor har åsikter.

Honestyisdead
6/20/13, 2:58 PM
#40

För övrigt så har alla ifokussajter värdar. Men tyvärr lämnar vissa oss. Så om du inte får kontakt med värden om ett par dagar kan du skriva till mig.

Gronstedt
6/21/13, 9:03 AM
#41

#38: "Om man nu älskar sitt hem, varför förstöra det?" Vem har förstört sitt "hem"? Någon kanske har ändrat sitt "hem" så att du inte trivs där, men det är knappast samma sak. Om du inte gillar hur det är möblerat hos grannen så gå därifrån i stället för att skrika om att de måste ändra sig för annars trivs du inte! Om du är tillräckligt viktig för dem kommer de att ändra sig så att du ska trivas igen.  Och ändrar de sig inte så är det för att du inte är tillräckligt viktig.

"Eller är det meningen att forum här ska föreställa en minidiktatur?". Inte mer än det är "diktatur" om någon vägrar möblera om sitt hem för att du ska trivas i det, utan envisas med att ha det möblerat som de själva vill.

Jag förstår inte hur du kan anse att alla måste ha sina regler anpassade för att du ska trivas. De har förmodligen sina regler anpassade för att de själva ska trivas.

Annons:
bamse6311
6/21/13, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Trevlig Midsommar alla på tråden.
Bästa hälsningar,
Bertil

[felicia91]
6/23/13, 8:39 PM
#43

Jag tycker att det är en självklarhet att även sajtvärdarna ska följa forumets regler och behandla andra medlemar med respekt. Behandla andra som du själv vill bli behandlad kan vara en bra grundregel.

Det står angående hur man blir värd: "Du bör tycka om att skriva och kommunicera med andra människor"
Jag tolkar det som att man behöver ha grundläggande social kompetens.

Det står även:

"Som sajtvärd har du störst inflytande av alla över hur din sajt utvecklas. Vi hoppas att du kommer att använda detta inflytande så att sajten blir ett aktivt och trivsamt community."

Föregå med gott exempel. Skriv artiklar. Var själv en aktiv deltagare i forumet. Bjud in människor du tror skulle passa in. Var trevlig, ärlig och respektfull.

Att skapa ett community är en upplevelse. Ett resultat av det arbete du påbörjar här och nu. Ett arbete som kommer attsammanföra människor. Människor som slår följe med dig, och tillsammans med dig, ger ert community ett eget liv."

Jag tolkar det som att det finns vissa förväntningar på en person som vill bli Sajtvärd här på iFokus. Det som verkar saknas (mig veterligen) är någon som kontrollerar att dessa efterföljs.

Det verkar också som att sajterna här ses som "communities" dvs "grupper" till skillnad från helt privata sajter.

Detta tycker jag kan i alla fall ge en fingervisning av hur en Sajtvärd bör bete sig och vad han/hon ska sträva efter.

Reggen
6/30/13, 11:35 AM
#44

#29 it was my little brother. i would never write something so terrible. and don't forget that theres more to the story. you backmailed me first. i have some screen shots. believe me, i would be more than glad to share the pictures with everyone here (maybe the police too?). one more thing, and i'm not a "hen". i'm a man. 

i want to beg for forgiveness for everything i did.

Fridaaaa
6/30/13, 11:43 AM
#45

#44 Ibland skriver man hen, när man inte vet könet på personen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
6/30/13, 1:47 PM
#46

44 ganska onödigt att skriva på engelska till en medlem som är svensk. För övrigt är ditt konto på iFokus personligt, så det är väldigt dumt att låta din bror använda det. Speciellt om vederbörande hotar andra medlemmar!!

Reggen
6/30/13, 2:52 PM
#47

#46 jag flyttade till sverige 2011

Honestyisdead
6/30/13, 3:20 PM
#48

47 okey? Så vad menar du? Är inläggen från dig som är skrivna på svenska inte dina?

Annons:
Reggen
7/1/13, 12:48 AM
#49

what's your problem? my english is much better than my swedish. it's a free country.

vallhund
7/1/13, 4:31 AM
#50

#49 O ditt problem är? Eller din brors? Skaffa olika konton o uppför er som folk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
7/1/13, 8:07 AM
#51

#49 Du vet väl att man inte får vara stycken på  1 konto? Så skaffa er varsitt konto.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bamse6311
7/1/13, 3:09 PM
#52

@Alla.
Läs inläggen 19-22-44-47 och 49.

Dom hänger liksom inte ihop på något sätt, väldigt förvirrande.
Kolla dessutom vederbörandes profil där denna/denna registrerat sig som kvinna men i #44 kallar sig man.

Btw, så har jag skämklipp på denna människas obehagliga, otrevliga och väldigt hotfulla pm.

Bästa hälsningar,
Bertil

Ove555
7/2/13, 11:54 AM
#53

Jag tycker inte man kan jämföra sitt eget privata hem med en offentlig sajt. I sitt eget hem tycker jag man kan ha det som man själv vill. Men har man en sajt här eller har blivit värd, då tycker jag verkligen man ska försöka ta hänsyn till medlemmarna, men jag tycker värdarna/sajtvärdarna bör ta mer hänsyn till de som som inte kan så mycket. Och är man Sajtvärd eller värd tycker jag det är extra viktigt att man är ödmjuk, och och försöker hålla en vänlig ton.

[VSK]
7/2/13, 3:17 PM
#54

Kloka ord ove555 🙂

Ove555
7/3/13, 11:32 AM
#55

Tilll #0 och till alla.

Jag vet en arbetsplats där arbetsledarna fick vara med och betygsätta de vanliga arbetarna, men där inte de vanliga arbetarna fick betygsätta cheferna. Men det visade sig bli både orättvist och att de bästa rövslickarna verkade få bäst betyg, sen det blev slut på det.

Nu har det sedan ett antal år tillbaka blivit tvärtom så bara de vanliga arbetarna får betygsätta sina chefer.

Det vore kanske bra om det blev på ett liknande sätt här också, att medllemmarna på de olika sajterna får betygsätta värdarna och sajtvärdarna utefter hur de beter sig mot sina medlemmar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: