Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 3751 ggr
[Mustangcab]
2013-07-07 12:02

Utkastad

När jag sitter och kollar på iFokus så funkar inte min dator ibland då det dyker upp en flik längst ned som säger att iFokus inte svarar pga att det körs ett skript. Men om jag går direkt in på iFokus, vad kan detta var för skript? Jag kan klicka bort det efter en stund.

Jo jag skulle tillägga att defter några gånger med att klicka bort detta så dyker det upp en flik som det står microsoft på torr jag det är och då klickar jag på den och då stängs i fokus ned och jag får logga in på nytt.

Annons:
Inkanyezi
2013-07-09 18:25
#1

Om du har ställt in din webbläsare till att inte köra skript, så kan du få upp en sån ruta, men den kommer inte från iFokus, utan det är dina inställningar. Du kanske har ett tilägg till din webbläsare som hindrar iFokus att köra skript. Då kan du ställa in att den ska godta iFokus.

Det är också möjligt att någon annons innehåller skript som inte körs, och då kanske du inte heller vill att det ska köras, men det är fortfarande inställningar hos dig. Det gäller så länge det är en liten ruta som kommer upp. Felmeddelanden från servern brukar visa sig som en webbsida.

[Mustangcab]
2013-07-09 19:59
#2

Det står att iFokus svarar inte pga att skript körs. Det  dyker upp när datorn varit igång ett tag. Det är ett popupfönster längst ned på sidan.

Inkanyezi
2013-07-09 21:03
#3

Märkligt, kan du göra ett skärmklipp?

[Mustangcab]
2013-07-09 21:23
#4

Jag ska försöka men ibland så försvinner det så snabbt. Jag har inte varit inne på något annat heller utan enbart i fokus.

annia1
2013-07-10 00:16
#5

Mustangcab vad har du för webbläsare och vilken version är det. Vad har du för OS.

Det med script, eftersom du bara får det då och då så låter det som en annons inte funkar riktigt som den ska. Kommer du ihåg om du är på nån speciell sajt och/eller tråd när det händer.

Det som gör mig mest nyfiken/fundersam är det som du skriver sist i TS att det dyker upp nåt med microsoft och att när du klickar på det så stängs iFokus ner. Jag har inte råkat ut för nåt sånt. Däremot kan jag ibland få att webbsidan inte kan visas, men det brukar då räcka med att uppdatera med F5 så kommer jag tillbaka till rätt sida och är fortfarande inloggad. Nästa gång du får en sån sida så ta gärna en skärmdump. För jag tror inte det har koppling till scriptet fast det råkar komma samtidigt.

.

[Mustangcab]
2013-07-10 00:35
#6

Återkommer under dagen  imorgon eller rättare sagt idag fast jag ska sova först. Tack för hjälpen.

Annons:
annia1
2013-07-10 01:03
#7

Just när det gäller scriptet och hur det ser ut. Kika på bilden i inlägg 22 i denna (gamla) tråd. På din beskrivning så låter det som den ser ut så eller åtminstone liknar den.

.

Inkanyezi
2013-07-10 14:53
#8

Om det är skriptet som anna1 nämner, så är det ett skript i användarens webbläsare, och man har valet att inte köra skriptet. Precis vilket slags skript som får servern att inte svara kanske kodsnickaren kan reda ut. Det är egentligen inte ett problem om sidan i övrigt visas, förutom skriptets mål.

[Mustangcab]
2013-07-10 18:38
#9

Det ser preics ut som på bilden i inläget på # 22  i den gamla tråden. Men varför dyker det upp enbart på i fokus? Men det låser datorn så att iFokus inte svarar.

Inkanyezi
2013-07-10 18:50
#10

Prova att stänga av tillägget som hindrar skript att köras och ladda sidan igen.

iFokus kan inte låsa din dator, och jag tvivlar på att den är låst. Om du kan stänga webbläsaren eller skifta fönster eller göra något annat så är datorn inte låst. Däremot kan ett felaktigt program i din dator orsaka låsning, och om det är ett tillägg som ska hindra webbsidan att köra skript, så är det ttroligen något knas med det tillägget.

Jag gissar att det bara är din webbläsare som hänger sig. Om du använder en annan webbläsare bör du inte få samma problem.

annia1
2013-07-10 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Inkanyezi vilket tillägg pratar du om. Jag har IE 10 på win7 och jag har inte installerat nåt tillägg. Om det gäller specifika inställningar så vilka i såna fall.

Jag har setat en stund med IE 10 och jag har fått fram samma sak som mustangcab. Gäller även den ruta som sen stänger ner webbläsaren så den hänger ihop med att iFokus inte svarar. Jag har fått den rutan två gånger och det som står längst ner i den gula rutan skiljde. Ena gången stod såsom bilden visar andra gången stod det så som på den bild jag länkat till. Att iFokus.se inte svarade på grund av ett script kördes.

Nej hela datorn låser sig inte, men väl webbläsaren.

.

Inkanyezi
2013-07-10 19:20
#12

Felmeddelandet kommer inte från iFokus, utan från din webbläsare. Om det inte är ett installerat tillägg så är det en inbyggd funktion i webbläsaren. Det är en av alla situationer där man "pekar finger" som det kallas bland hackare.
http://www.catb.org/jargon/html/F/finger-pointing-syndrome.html

Det mest sannolika är att det är en bugg i webbläsaren, och det kanske finns en fix från Microsoft. Jag ser det som i första hand ett supportärende för Microsoft.

Om det vållar problem ofta, kan det vara skäl att använda en annan webbläsare. Google Chrome exempelvis är väldigt snäll när den stöter på fel som får en sida att hänga webbläsarfönstret eller fliken, eftersom det bara berör den fliken.

annia1
2013-07-10 19:31
#13

Som sagt så har jag inget tillägg installerat. Och jag vet inte heller vilka inställningar jag ska titta på.

Nej problemet brukar inte komma ofta, men det kommer ibland här på iFokus. Det brukar vara en annons som inte funkar riktigt som den ska. när den annonsen så småningom är borta ur cirkulation så försvinner även problemet.

Jag brukar inte använda IE utan testade om jag fick fram samma vilket jag fick.

***

Mustangcab ett tips till dig för att slippa logga in. Öppna sidor i nya flikar så att du har inloggningssidan i en flik. Sen öppnar andra sajter i egna flikar. Om du då skulle få så att sidan stängs ner så har du fortfarande webbläsaren uppe och du är fortfarande inloggad. Visst du får öppna sajter och/eller trådar på nytt.

.

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-10 23:43
#14

Det ser ut precis som på bilden ovan och datorn låses ibland så att jag inte kan göra någonting såvida jag inte stänger av detta srcipt. Det börjar när datorn har varit i gång under dagen. Då är det bara att stänga av och börja om igen. Men det står också någonting om microsoft när jag blir utkastad. Men det händer bara på iFokus.

Inkanyezi
2013-07-10 23:55
#15

Skript kan ställa till det också utan att programmet är buggigt. Skriptet kan vara felaktigt, så att buggen ligger där. Det är ganska svårt att komma tillrätta med om man inte kan debugga precis vad som hände. Att iFokus inte svarar, oavsett orsak, ska inte få webbläsaren att hänga sig. Om den hänger sig beror det på ett fel i webbläsaren, men det i sin tur kan ha påverkats av ett skript.

Windows brukar spara information om fel i en fil som kan undersökas av deras kodsnickare, för att kunna åtgärda felet. Det är i den lågnivåinformationen som det finns möjlighet att avgöra hur felet uppstod. Windows brukar också erbjuda möjlighet att skicka in felinformationen till deras support bara genom att klicka på en knapp i en dialogruta. Den rutan brukar man få upp vid en programkrasch.

Men - om programmet inte alls har kraschat, utan bara väntar på inmatning eller har gått in i en ändlös slinga, då får man inget sådant felmeddelande.

Hur man än vänder det, så är hängningen ett problem i webbläsaren, och informationen som vi har fått här är inte tillräcklig för att analysera felet.

annia1
2013-07-11 02:51
#16

Mustangcab när/om du får en annan sorts bild/text än det jag lagt upp så ta en skärmdump och lägg in.

***

Inkanyezi att det inte går att få fram mer information än det jag lagt i tråden beror helt enkelt på att webbläsaren helt låser sig och sen stänger ner. Så det går helt enkelt inte att få fram mer. Det går inte ens att gå på uteslutningsmetoden eftersom allt låser sig så man inte ser allt som finns på sidan.

Nej det kommer inte upp en ruta om att programmet krashar, men jag anser nog att man får se det så i alla fall eftersom när rutan om att windows felsöker kommer upp så stängs det sen ner. I mitt fall så hade jag två flikar öppna så bara den aktuella fliken stängdes. Hade jag bara haft en flik öppen så hade nog hela webbläsaren stängts ner. Chrome kan bete sig på samma sätt när sidor krånglar i den.

Nu vet jag inte om det ev är så att det automatiskt skickas en felrapport när det stängs ner. Jag vet att i chrome så kan man ställa in att det ska skickas automatiskt när sidor krashar. IE har inte haft det så förut, vet inte hur det är i Win 7 har inte haft den så länge. Dom kan ju ha ändrat på hur dom hanterar det så att man inte längre behöver klicka på nåt så att det går per automatik.

.

[Mustangcab]
2013-07-11 12:56
#17

Min dator låser sig också. Det enda jag kan klicka på är att stoppa skript inget annat. Ibland så får jag felmeddelande från microsoft och då loggas jag ut. Jag använder IE som webläsare.

Jag har inga kostiga program som jag laddat ned. Jag har ett fotoprogram som följer med en va mina Cononkameeror som jag använder och har använt så väl på denna datorn som på de andra. Inte hler är jag inne på några konstiga sidor och läser. Jag har Symatec som antivirus och allt vad det heter. Hade Panda förra året för att byta.

Upp till toppen
Annons: