Annons:
Etikettstarta-sajt
Läst 5534 ggr
[Mia-Li]
2013-08-03 14:55

Värd till Mobbing-sajten?

Vet inte om jag får göra detta egentligen men jag tycker det är ganska angeläget. ( i annat fall får ni ta bort denna tråd)
Eftersom värd och medisar tydligen inte jobbar för den sajten mer och sajten är urlyft ur nätverket, så tänkte jag höra om det finns någon som är villig att ta på sej Värdskapet för den?

Det kan vara bra att ha en sådan sajt att dryfta mobbing- och kränkningsproblemen på.

Eller vad säger ni?
Jag undanber mej diskussioner om vad mobbing och kränkningar är här i denna tråden.
Ville bara kolla upp om någon är intresserad.
Om det finns något intresse för den öht.

Vid intresse får ni nog ta det sen via Niklas.

/Mia

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-Li]
2013-08-03 17:22
#2

PM:a då Niklas. 👍
Det finns fler intressenter.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-Li]
2013-08-03 19:03
#6

Vart  har alla inlägg tagit vägen????

Annons:
Maria
2013-08-03 19:34
#7

Du svarade en medlem som varit med i 1 minut😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-03 19:35
#8

Ahaaa…ja jag kollade inte det. Har den personen fått veta det att dennes inlägg är borttagna pga det? För hon PM:ade mej och frågade. Det kanske hade räckt med att någon skrivit det här i tråden att hon vart för ny för sånna uppdrag…? 😉

Maria
2013-08-03 19:36
#9

Hon/han har Skickat mängder av PM och gästboksinlägg på kort stund. Troll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-03 19:37
#10

#9

Ok…då vet jag. Tack. 😃👍

bamse6311
2013-08-03 22:01
#11

Mia-Li

Tycker absolut att du skall bli värd för den sajten.

Hälsningar,
Bertil

[Mia-Li]
2013-08-04 09:34
#12

#11 Jag får inte tyvärr. 😕

Så hoppas på någon annan.

Honestyisdead
2013-08-04 11:45
#13

Mia li, jag råder dig att ha koll på trolltråden inne på värdsajten. Vad var anledningen till att du inte fick starta sajten? Fel inriktning? Har för mig att du ville det skulle bli en jury dit folk kunde vända sig för att få upprättelse?

Annons:
bamse6311
2013-08-04 12:22
#14

Jury?

Medlemmar får ju sina inlägg bortagna utan att inläggen överhuvudtaget strider mot någon som helst skrivregel.

Då refereras det till att inlägget fått så många anmälningar och att det är det automatiska modereringssystemet.

Detta tyder ju bara på att anmälarna inte "håller med" den som skrivit inlägget trots att inlägget inte bryter mot någon som helst skrivregel.

Det kan jag inte se som annat än Jury.

(Observera, detta inlägg bryter inte mot någon som helst skrivregel).

Bästa hälsningar,
Bertil

Maria
2013-08-04 12:44
#15

Om ett inlägg blir bortröstat som inte strider mot några Skrivregler så är det upp till moderatorerna på respektive sajt att återpublicera det.

Om inte, så är det ändå de som modererar som beslutar om respektive sajt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-08-04 15:11
#16

Bertil. Vad har ditt svar för relevans till min fråga till mia? Anmälningsfunktionen har ingenting med det här att göra och är definitivt ingen jury.

bamse6311
2013-08-04 15:48
#17

#16

Mitt inlägg nr #14 hade inte alls med dig och ditt inlägg #13 och fråga till Mia att göra.

Mitt inlägg #14 var ett allmänt inlägg i tråden och jag refererade inte på något sätt till ditt inlägg.

Hoppas verkligen och innerligt att Mia får bli sajtledare för mobbing-sajten.

Hon om någon skulle passa in som sajtledare där.

Nu avslutar jag mitt deltagande och plockar bort bevakningen i denna tråd då jag deltar i så många andra trådar som jag finner mycket trevligare.

Visst så kan ju vem som helst replikera på detta inlägg, dock så kommer jag som sagt inte att läsa det då jag avslutar bevakningen på denna tråd.

Om någon ändå vill ha "sista ordet" så är det ju helt fritt, jag personligen avslutar dock min bevakning av denna tråd.

(Observera, inte heller detta inlägg strider mot några som helst skrivregler)

Bästa hälsningar,
Bertil

[Mia-Li]
2013-08-04 16:11
#18

#13

Jag har inte tillgång till värdsajten då jag inte är värd.

Ja sa aldrig någon "jury" och heller ingen "upprättelse". Det fattade du fel.
Men folk som vågar ta tag i saker och ge råd och tips. Ja du har ju läst tråden inne på OF om vad jag menade.
Men INGEN jury eller upprättelse.
Det är fel ord. Och fel avsikt.

Kan vi hålla tråden till det den ska handla om. Någon som eventuellt vill starta om Mobbing-sajten?
Jag skrev tydligt i TS att jag undanber mej diskussioner. (kanske lite otydligt) Vill någon läsa igen om VAD jag anser med en sådan sajt kan ni gå in och läsa min undersöknings-tråd på Oförklarade Fenomen.

[Mia-Li]
2013-08-04 16:22
#19

Ska det vara så svårt att få fram någon som vill ta hand om Mobbing-sajten?
Jag är så trött på allt annat käbbel som verkar komma ur ingenting. Kan vi inte bara försöka och hålla god ton gentemot vandra?

Magi-cat
2013-08-04 16:32
#20

#19 Instämmer, den där goda tonen verkar skära sig alltför ofta och utan större anledning ibland…🎧 Dags för ett djupt andetag för att komma i bättre stämning?🙂🌺

Att ta hand om en mobbningssajt verkar nog bli ett maratonlopp i uppförsbacke, så det måste vara någon med erfarenhet och "skinn på näsan" som tar tag i den.

För egen del tycker jag Mia skulle passa utmärkt, hon har varit Sajtvärd förut och har erfarenhet.

Vem som än gör det önskar jag den personen lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-04 16:35
#21

Ja och det är inte meningen att det ska vara nån slags jury eller att man ska få upprättelse.
Det är som alla andra sajter med värd och medisar. Där man kan få råd och tips om hur man kan göra odyl.
Nya som kommer in kan få stor hjälp då de oftast inte vet hur de kan göra.
Även att sajten ska inrikta sej på mobbing ute IRL.
Precis som den gör nu.

Men som Magi-cat skrev.. det krävs någon som har skinn på näsan och vet hur den ska jobba.
Någon som kanske vart några år på iFokus.

Men det där bestämmer ju Niklas i sånna fall.

Honestyisdead
2013-08-04 16:45
#22

17 Eftersom jag var den som tog upp jury, den enda i tråden som gjort det, blev ju ditt inlägg svar på mitt eftersom du kommenterade det. Förstår inte att du ens förnekar det. Mia, i någon annan tråd disskuterades det om att personerna på en mobbingsajt skulle ha befogenheter att agera.

[Mia-Li]
2013-08-04 16:48
#23

#22 Va??? vadå förnekar?

Befogenheter att agera på sajten om mobbing ja. Sedan gå vidare till ledning vid behov om det är riktigt illa och be om hjälp. Men att man i första hand skriver på Mobbing-sajten för att få råd och tips.

Vad är problemet?
Du kan fortsätta i tråden inne på OF istället för att förbise min önskan om att hålla denna tråden ren från diskussioner av detta slag.

Maria
2013-08-04 17:12
#24

#23 Det kommer med andra ord handla om mobbing på iFokus sajter?

Det tror jag är ett stort misstag då varje sajt så att säga sköter sig själv. Vilken ledning skulle man gå vidare till? Olika sajtvärdar? Eller killarna på hela iFokus?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att detta skulle fungera. Alla sajter står under de generella skrivreglerna och många sajter (beroende på inriktning) har dessutom egna regler.

Jag tror att det enbart skulle bli en "gnällsida"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mia-Li]
2013-08-04 17:16
#25

Ja detta var enbart ett förslag från min sida.
Jag tror att det skulle vara nyttigt om det fanns någon/några att vända sej till vid sånt här.

Men jag ser ju att intresset inte finns.

Så tack för mej och för att jag iallafall försökte med någon slags medling. 

🌺

[Mia-Li]
2013-08-04 19:03
#26

En ändring som gärna någon av er som arbetar här inne kan lägga till i TS.

Att Mobbing-sajten behövs. Och då endast att verka utåt. Alltså att INTE ta hand om ärenden på Ifokus.
Är det av intresse då?

För hur eller hur så är det en viktig sak!

Honestyisdead
2013-08-04 19:33
#27

23 det var ett svar till bertil. För övrigt var det det sajten var till för innan. Mobbing i allmänhet. Tyvärr saknades aktivitet. Om sajten skulle behandla iFokus ser jag hur det blir en sajt där det kastas skit till höger och vänster.

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-04 19:36
#28

#27

OK Men om vi bortser från att avhandla iFokus på den sajten då?

Med rätt person (nu säger jag inte att personerna som jobbar på den är fel, men de har gett upp skutan) så tror jag att man kan få en aktiv sajt igen.
Bra artiklar och att synas.

Calcifer
2013-08-04 22:24
#29

Jag tycker absolut det ska finnas en iFokus för mobbing. Det ÄR ett extremt stor problem, och folk utsätts för det varje dag. Överallt i världen. Både i verkliga livet och online. Tycker inte den sajten ska på något sätt handla om iFokus överhuvudtaget, då det lätt kan bli mobbing också, om folk ska börja slänga skit hit och dit över trådar och användare på iFokus. Däremot tror jag det är jättebra att ha ett aktivt sådant ämne för folk. Inte bara för att de som kommit i kontakt med mobbing ska kunna prata av sig men också för att man ska kunna väcka uppmärksamhet på VAD mobbing är, och VAD man kan göra åt det. Första steget i att minska på den fruktansvärda mängd mobbing som finns är att sprida information om det.

Jag har aldrig varit Sajtvärd, däremot har jag väldigt med erfarenhet när det gäller just ämnet "at hand", så att säga. Jag har skrivit flertalet artiklar om det och är väldigt insatt i ämnet. Både online och i verkliga livet. Jag skulle gärna ställa upp om ingen annan vill ta på sig jobbet, för jag tycker det är extremt viktigt att detta fenomen får en röst även här, på iFokus.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-Li]
2013-08-05 05:24
#30

Hej Dorian.

Är du intresserad av det så skriv till Niklas. Skulle vara kanon om den sajten kunde komma tillbaka.
👍

Calcifer
2013-08-05 11:30
#31

Jag har ingen aning om vem Niklas är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Memento Mori]
2013-08-05 11:47
#32

#31 Han är en av grundarna till iFokus. Här finns han.

Lycka till. Glad

Calcifer
2013-08-06 17:26
#33

Har kontaktat Niklas, vi får väl se vad som händer. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Amandla
2013-08-06 20:03
#34

#33 Såg att du skrivit på Sagan om ringen-sajten att du kan tänka dig att vara Sajtvärd där också. Den nuvarande sajtvärden har inte varit aktiv på ett par månader och medisarna verkar inte finnas kvar på iFokus alls. Kolla det också med Niklas, det är så synd om sajter står stilla pga att det fattas ansvariga Snopen


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Calcifer
2013-08-06 20:18
#35

#34 Jag kontaktade nuvarande sajtvärden där, vi får se vad som sker. Någon stress är det ju inte. Även om jag brinner för Sagan om Ringen och allt som har med det att göra skulle jag prioritera en sajt med information om mobbing. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

bamse6311
2013-08-06 20:28
#36

#24

Du skriver så här:

Det tror jag är ett stort misstag då varje sajt så att säga sköter sig själv. Vilken ledning skulle man gå vidare till? Olika sajtvärdar? Eller killarna på hela iFokus?

#24 Det verkar ju som att vissa sajtvärdar och moderatorer inte ens vet vad mobbing är och hur den utsatte känner sig.

Hur kan du påstå att en sajt sköter sig själv när sajtvärden säger åt den mobbade att lägga ner och besöka andra sidor alternativt stryka sig helt från iFokus?

Herre tusan, det var ju så som både Stalin och Hitler gjorde.
Dom obekväma skulle plockas bort.

Det tror jag är ett stort misstag då varje sajt så att säga sköter sig själv. Vilken ledning skulle man gå vidare till? Olika sajtvärdar? Eller killarna på hela iFokus?

Jo svaret där är väldigt enkelt #24.

Ägarna till iFokus borde ha någon som tog tag i de här problemen och då skall det INTE vara någon som är Sajtvärd eller moderator utan en helt utomstående som mot betalning åtar sig det uppdraget.

Svårare än så är det inte #24.

Då slipper du att vara det som du alltid kallar jury och det är en utomstående som värderar och bedömer det som skrivs av såväl sajtvärdar som medlemmar.

Egentligen är det inte alls så svårt.

Bästa hälsningar,
Bertil

[julatopp7018]
2013-08-06 20:41
#37

#36 Står du för den lönen då, som den som ska granska innehållet ska ha? Vem ska vara den "någon" tycker du? Sajtvärdarna ansvarar ju för sina egna sajter finns ingen anledning att ha någon över dom. Det skulle skapa mer bråk en nytta.

bamse6311
2013-08-06 21:00
#38

#29

Vid sidan om Mia-Li tror jag att ni båda skulle vara utmärkta sajtledare på mobbing-sajten.

Mobbing förekommer överallt i samhället och i alla åldersgrupper.

Små tjejer och killar, ungdomar i skolan, bland äldre på arbetsplatser.
Överallt förekommer mobbing och de flesta blundar för det.

I skolan så verkar det som att varken skolkuratorn, läraren eller rektorn vill ta tag i de här problemen.

Det är den mobbade tjejen eller killen som får byta skola (sajt) istället för de som mobbar.

Nu är det faktiskt inte bara unga tjejer och killar som blir mobbade utan även vuxna människor på arbetsplatser runt hela vårt land.

Sak samma där, det är den mobbade som får försöka hitta ett nytt jobb (sajt) så att hen kan ta sig därifrån.

En del mobbade går så långt att de tar sitt eget liv och det är inte enbart unga tonåringar utan även äldre människor.

Precis som sajtvärdarna här på iFokus skriver att de inte vill eller kan vara jury så finns det inte heller någon i skolan eller på arbetsplasterna som vill eller vågar vara jury.

Det är precis allt det som vi måste ändra på.

Som sagt så tror jag att du #29 tillsammans med Mia-Li skulle bli utmärkta som sajtledare för mobbing-sajten.

Dock så blir jag lite orolig när du skriver att sajten inte skall handla om iFokus.

Även här bästa #29 förekommer det mobbing på olika sajter och ibland i stor skala så om du nu blir Sajtvärd för mobbing-sajten så kan du ju inte undgå att även ta upp den mobbing som förekommer på sajterna här.

Som jag ser det så borde mobbing-sajten handla om mobbing överhuvudtaget var det än förekommer i samhället och det även inkluderar iFokus precis som Facebook och alla andra sociala medier.

Mobbing överhuvudtaget var det än dyker upp i samhället måste bekämpas och vi som har "gutts enough" skall inte vara rädda för att vara både jury och domare som vissa sajtvärdar här på iFokus har så svårt för.

Gutts is what it takes!

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-06 21:08
#39

Det har ingenting med "guts" att göra, det handlar om att inte bjuda upp till mer mobbing. Att tillåta öppet samtalande om mobbing på iFokus skulle innebära smutskastning, påhopp och förtal. Det är ingenting jag skulle tolerera och därför är det enklast att inte tillåta det överhuvudtaget. Det är för övrigt skillnad på att säga "jag har upplevt mobbing på iFokus sidor också" och "i tråd x säger användare y elaka saker till mig!"

Hade jag kunnat lita på att det inte skulle gå överstyr skulle jag gärna inkludera samtal angående mobbing på iFokus, men efter att ha studerat många, många trådar så gör jag inte det. Jag tycker det är rent utsagt fel att uppmuntra värre beteende.

Sedan skulle i så fall den mobbing sajten styra över övriga sajter på iFokus till viss del, dvs jag skulle i så fall behöva någon slags "makt" som ligger över den man får som vanlig Sajtvärd. Annars skulle det vara totalt onödigt för medlemmar att få prata om vad de utsätts för på andra ställen om jag ändå inte kan göra något åt det. Det ansvaret ligger på varje enskild Sajtvärd, jag som Sajtvärd för mobbingsajten skulle inte kunna gå över huvudet på en annan Sajtvärd och börja redigera inlägg eller ta bort dem helt och hållet. 

Tycker man det finns behov till att ha en plats på iFokus där man kan öppet diskutera de påhopp man upplever sig få utstå så får man ansöka om en sådan sida själva. Däremot blir det fult och internt om det ska inkluderas på mobbing.ifokus.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Nathalie62]
2013-08-06 21:08
#40

Det skulle verkligen behövas Mia-Li 👍

Hoppas att Dorian nu kan bli Sajtvärd för den så detta förhoppningsvis kan minska då folk inte verkar förstå vad mobbning är och jag tycker personligen det ska handla om hela internet inklusive iFokus.

Maria
2013-08-06 21:11
#41

#38 Bertil , nu var vi ju där igen. Det förekommer knappast mobbning i stor skala på iFokus.

Dorian Gray har tydligt klarlagt hans/hennes tankar om nystart av Mobbningssajten i detta utmärkta inlägg #158.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Calcifer
2013-08-06 21:14
#42

#41 Hennes. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2013-08-06 21:15
#43

#42 Ha, OK🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
2013-08-06 21:34
#44

#38 Varför tar du upp hela tiden Mia-Li? Hon har ju berättat för dig i annan tråd att hon inte fick bli värd. (Inget ont mot dig Mia-Li) Sajten har endast en värd resten Medarbetare. Så fungerar det på sajterna. Det är alltid värden som har det yttersta ansvaret. Då du skriver så låter det som att en ny värd inte skulle bli bra om inte Mia Li fanns med.. Jag tror en ny värd  och av dom som gett sig hörda i tråden här, kan bli riktigt bra värdar på sajten. 

Du skriver om barn som bli mobbade i det vardagliga livet.. Ja det händer mycket. Det var även så sajten  mobbing kom till för och om mobbing i det vardagliga livet och inte om iFokus.  Att jag undrar är för du skriver "Dock så blir jag lite orolig när du skriver att sajten inte skall handla om iFokus."

Tror du ett skolbarn skulle verkligen komma in och skriva på sajten om det skrivs som det gör här i tråden och i andra trådar? Det kan jag nog lova dig att dom inte kommer att göra. där man går till personangrepp och kan vara otrevlig. sedan skyller man på en hutt för mycket under den kvällen man skrev osv med Hitler och annat som att man går i ledband för en annan för man står upp och tycker en sak som är lika som en annan kanske hade.

Det har varit rent ut sagt skrämmande av fula saker som delats ut till värdar och även Medarbetare på denna sajt av just vuxna människor.. Tror då verkligen att ett barn skulle börja skriva då en sådan sajt och ropa på hjälp om kanske mobbing i skolan? 

Tänk till innan alla goda råd ges

Om det tillkommer in ny värd på sajten mobbing som Lena skötte galant och med varm hand. Så hoppas jag den får fortsätta i den stilen. Att få räd och hjälp vid mobbing ute i det vardagliga livet, för att återfå styrkan att fortsätta med det, och inte för att fortsätta orka var på iFokus. För jag ser inga problem på nätverket till en viss mängd fick till det att det var mobbing här på iFokus i stora mängder.. Jag har varit värd här sedan 2007 och det har varit en sann glädje. Inte ska det vara en sajt för mobbade på iFokus

Till någon av er som kanske blir värd på sajten, era tankar har varit bra och jag önskar vem det än blir. Ett hjärtligt lycka till🌺

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bamse6311
2013-08-06 21:44
#45

#40

En sådan sajt skulle ju handla om samhället i stort från dagis till graven och där ingår naturligtvis alla sociala medier som även iFokus är.

Det som jag personligen har så svårt att förstå angående mobbing är när en människa ung eller gammal säger att "jag känner mig mobbad" men ingen lyssnar.

I skolan varken kuratorn, läraren eller rektorn, de vill ju inte vara jury.

På arbetsplatsen lyssnar ingen av cheferna, de vill ju inte heller vara jury. 

I Sverige tog år (senaste statistiken) 2011 inte mindre än 1 378 livet av sig själv.

Läs det riktigt noga ETT TUSEN TREHUNDRA SJUTTIOÅTTA människor.

Naturligvis tog inte alla de livet av sig för att de var mobbade.
Många mådde säkert dåligt på många andra sätt men EN DEL av dem var säkert mobbade och orkade inte längre leva.

Det ÄR PRECIS DET och där som alla vi andra måste sätta ner foten och säga INGA fler mobbingoffer någonsin.

DET ÄR ENOUGH NOW!

#37 jualtopp7018

Du frågar så här:
_
Står du för den lönen då, som den som ska granska innehållet ska ha? Vem ska vara den "någon" tycker du? Sajtvärdarna ansvarar ju för sina egna sajter finns ingen anledning att ha någon över dom. Det skulle skapa mer bråk en nytta._

Svar: Naturligtvis så är det ägarna till forumet som skall betala lönen och det skall också naturligtvis vara en person som är juridiskt skolad och kan den svenska lagstiftningen både vad gäller ärekränkning, hot och annat.

Enbart så och endast då kan det bli rättsskipning.

Sajtvärdarna vill ju inte vara jury och de skall de kanske inte heller vara såvida de inte har den juridiska kunskap som krävs.

Såg att du är Medarbetare på Militärhistoria men vet ju inte vilken juridiskt kunskap du har.

Själv så är jag bara Marknadsekonom och marknadsföringslagen kan jag väl nästa utan och innan övrig juridik lämnar jag åt dem som kan det bättre.

(Observera, inte heller detta inlägg strider mot några som helst skrivregler).

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-06 22:11
#46

Jag är fullt medveten om hur statistiken ser ut och hur stort problemet är, antyd ingenting annat är du snäll. Däremot vet jag inte om du förstår vad en sådan sak skulle bjuda upp till. Ingen skulle bli hjälpt av smutskastning och uthängning. Det skulle snarare föda mer mobbing och det är inget jag vill vara ansvarig för.

Vill du fortsätta att trycka för att en mobbing.ifokus sajt ska handla om iFokus så får du anmäla dig till att bli Sajtvärd. OM det går igenom att jag blir det (stort om, vi får se helt enkelt vad som händer) kommer jag aldrig att hantera den på det viset då jag inte tänker uppmuntra mer dåligt beteende.

Var och en gör sitt val. Vill du att sidan ska hanteras annorlunda får du själv ansöka om att få ta över värdskapet, men försök inte pressa mig till att ta en ställning jag anser vara fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-06 22:22
#47

46 du verkar ha en väldigt sund syn på det. Härligt!

medde
2013-08-06 22:23
#48

#46 Det låter som en riktigt bra värd och många sunda tankar finnes hos dig. Önskar dig lycka till om du blir värd.

¤45 Du skriver ett långt svar med hänvisning till #40 Var det rätt eller var det menat till något annat inlägg?

Det du förstärkte om självmord att läsa noga. Det kanske faktisk finns dom som vet det och kan en hel del om ämnet.. Alla är inte korkade.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Calcifer
2013-08-06 22:24
#49

#47 Tack. :)

Nåt bra har ju kommit från alla år jag blivit utsatt för mobbing; en vilja att sprida information och styrka till andra!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

bamse6311
2013-08-06 22:28
#50

#46

Ber om ursäkt att jag frågar men läste du vad jag skrev i mitt inlägg.

Jag skriver om mobbing i skolor, på arbetsplatser och så vidare.

Börjar ju mitt inlägg exakt så här:

En sådan sajt skulle ju handla om samhället i stort från dagis till graven och där ingår naturligtvis alla sociala medier som även iFokus är.

Det som jag personligen har så svårt att förstå angående mobbing är när en människa ung eller gammal säger att "jag känner mig mobbad" men ingen lyssnar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-06 22:30
#51

Ja, jag har läst ditt inlägg, men jag finner det helt irrelevant till frågan att inkludera mobbing på iFokus. Om du läste mitt inlägg så kan du se att jag förklarar varför det inte är behjälpligt. Det har jag skrivit mer än en gång. Nu har jag inte mer att skriva, då min åsikt kvarstår och alltid kommer göra det. Har du en annan åsikt är det som sagt helt fritt fram för dig att ansöka om att bli ny Sajtvärd. Lycka till, i så fall.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-06 22:32
#52

# 50  Vidare skrev du i tråden " "Dock så blir jag lite orolig när du skriver att sajten inte skall handla om iFokus."

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bamse6311
2013-08-06 22:42
#53

#51 No offence taken.

Vi talar kanske olika språk men förhoppningsvis vill vi samma sak.
Ingen mobbing någonstans i samhället är mitt mål.

Om nu samhället inte för dig inkluderar internet och olika forum så är det väldigt tråkigt.

Det är ju inte så väldigt länge sedan en ung tjej tog livet av sig för att hon blev mobbad, ärekränkt och förnedrad på instagram.

Lycka till om du nu blir Sajtvärd för mobbing-sajten.

Väldigt synd bara att de människor som blir utsatta för mobbing på internet inte skall ha någon talan i din sajt.

(Observera att detta inlägg inte strider mot någon som helst skrivregel på sajten).

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-06 22:44
#54

#53 Jag vill inte att du lägger ord i min mun, då jag aldrig påstått att jag inte kommer inkludera internet eller olika forum om jag skulle bli Sajtvärd. Jag släpper detta nu, då jag inte gillar din nedlåtande ton om hur synd det skulle vara om stackars de som blir mobbade ifall jag skulle få ta över. Det är helt irrelevant och bara onödigt faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-06 22:56
#55

#53 Du visar bra hur du fryser förbi mina inlägg och inte svarar.. Men bryr mig inte alls. utan ser det från den komiska sidan. Då du talar om mobbing men kan själv. Mig  och andra har du kallat soldater som  går i andras ledband osv, men då var det spriten fel sade du.

Jag är inte med då du skriver om det vardagliga livet för att den beklaga att den INTE tar upp iFokus mobbing.. Det ger olika bud.. 

Sen så kanske jag mobbar enligt dig, men varför slutar man sina inlägg med "(Observera att detta inlägg inte strider mot någon som helst skrivregel på sajten).?? Jag greppar inte det.. Känns inte moget utan enbart trams av en vuxen. Vad vill man med det? Att det inte ska klckas in på anmäl eller?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Bettan
2013-08-06 22:57
#56

bamse6311 du behöver inte använda mobbing iFokus till dina uttryck för mobbing. Du visar ju klart och tydligt att det går bra för dig att göra på Support iFokus med flera ställen på iFokus. Så då kan väl den ev nya sajtvärden få styra sajten åt det håll denna vill. Hon anser ju att mobbing i det verkliga livet är det viktigaste och inte att du ska få en plats till att klaga på iFokus. Tycker du det är fel så kan du ju be att få starta ett eget forum. Detta har hänt förr när en del inte tycker om en sajtvärds riktning av sin sajt.

En liten undran: Om man tittar på din presentation så står det

"Hittade det här forumet när jag googlat på Gimp och tycker att det är ett exellent forum." Lägg märke till att du tycker iFokus är exellent. Hur agerar du då på forum du tycker illa om?

Ha en bra dag

Sport iFokus

Calcifer
2013-08-06 23:05
#57

#56 Men "for the record", så har jag aldrig nämnt att jag tycker mobbing i verkliga livet är viktigare att fokusera på. Det enda jag motsätter mig emot är att öppna upp för folk på iFokus att hänga ut och smutskasta varandra. Vill man i allmänhet prata om mobbing på internet och diverse forum är det naturligtvis något jag kommer stötta och informera om. Däremot skulle jag om jag nu fick bli Sajtvärd inte stötta trådar som "i tråd x på blablaifokus är användare y dum mot mig!" Det föder bara mer mobbing och löser inga problem.

Nu känner jag att jag förklarat det en miljon gånger så ids inte mer. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-06 23:10
#58

#56  Mycket man undrar över,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
2013-08-06 23:13
#59

#57 Då har jag missuppfattat dig. Jag fattade det som att det i verkliga livet var viktigast och det skrev jag också i #56. Men då ber jag om ursäkt och tar bort detta utan ditt mål med sajten är alltså mot mobbing av barn i skolan mm precis lika mycket som att fdet får framföras klagomål på iFokus och dess sajtvärdar.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Calcifer
2013-08-06 23:19
#60

#59 Mitt mål är att väcka uppmärksamhet för mobbing, samt fokusera på vad man kan göra om man utsätts för mobbing eller ser mobbing. Detta ska ske utan att hänga ut någon eller utsätta andra för mobbing. Dvs får det inte ske någon smutskastning av någon, oavsett om de är medlem på iFokus eller inte. Det skulle alltså vara lika oacceptabelt att länka till en blogg och säga "denna bloggaren mobbar mig" som det skulle vara att länka till en tråd på iFokus och säga "denna användaren mobbar mig".

Det som behövs för att ge människor, och det inkluderar barn, tonåringar och vuxna, en röst när det gäller mobbing är inte att man uppmuntrar dem att slå tillbaka med samma mynt eller att man ska uppmuntra smutskastning av andra. Det som behövs är att ge stöd, råd, hjälp, peppning, och att dela med sig av sina egna erfarenheter. Det behövs också uppmärksammas vad mobbing är, hur den kan se ut, och vad som kan hända med dels de som blir mobbade men även de som mobbar. Konsekvenserna av mobbing, alltså.

Och ja, den kommer då inkludera både mobbing i verkliga livet (skolan, hemmet, arbetsplatsen) men även internet och diverse forum. Men inte specifikt iFokus med syfte att hänga ut enskilda medlemmar eller trådar! 

"…ditt mål med sajten är alltså mot mobbing av barn i skolan mm precis lika mycket som att fdet får framföras klagomål på iFokus och dess sajtvärdar."

Nej, det ska inte framföras några klagomål på iFokus eller dess sajtvärdar. Det föder - som jag redan nämnt - mer mobbing och löser inga problem. Har man problem med en viss användare är det upp till den Sajtvärd på den sajt där problemet finns att hantera det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bettan
2013-08-06 23:28
#61

#60 Då fattar jag inte att du protesterar mot mitt #56 mobbing i det verkliga livet är det viktigaste och inte att någon ska få en plats till att klaga på iFokus

I det verkliga livet ingår även internet. Det skriver du ju själv.
Du skriver ju också att sajten inte ska användas till att hänga ut enskilda medlemmar eller trådar på iFokus (det jag kallar för klagomål)

Precis det jag skrev i #56 och du tycker jag inte förstår vad du skriver.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Calcifer
2013-08-06 23:33
#62

#61 Jag protesterade inte, jag kom med en vänlig förtydligan. För mig personligen betyder "i verkliga livet" det som händer öga mot öga, t:ex i skolan eller på arbetsplatsen. Dvs inte detsamma som online. Om du använder uttrycket med annan mening så ber jag om ursäkt, då har vi sagt samma sak hela tiden men använt olika ord. Sånt händer.

Jag menade för övrigt aldrig att du inte förstod vad jag skrev, om det uppfattades så så ber jag om ursäkt. Jag menade att i allmänhet känns det som om jag fått förklara gång på gång på gång varför jag inte vill dra in specifika fall från iFokus på en eventuell mobbing.ifokus, och jag la till den sista kommentaren som ett skämtsamt påpekande till det. Inte riktat mot dig då, utan hela tråden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Bettan
2013-08-06 23:35
#63

#62 Då tycker jag så här: Du kan bli en bra Sajtvärd för mobbing iFokus tycker jag

Ha en bra dag

Sport iFokus

Calcifer
2013-08-06 23:36
#64

#63 Vi får hoppas det! Jag la till lite till också, för att klara upp kanske det sista missförståndet!

Sen får vi avvakta och se vad som händer. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-06 23:38
#65

Det är ju en sak att diskutera nätmibbing allmännt och på att hänga ut personer. Och om jag förstått det rätt är det det sistnämnda som inte kpmmer vara tillåtet.

Bettan
2013-08-06 23:38
#66

#64 👍

Ha en bra dag

Sport iFokus

Calcifer
2013-08-06 23:40
#67

#65 Ja men precis. Det skulle bara skapa problem och inte lösa något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-06 23:42
#68

67 håller helt med!

bamse6311
2013-08-07 01:12
#69

#55

Du skriver exakt så här:

Du visar bra hur du fryser förbi mina inlägg och inte svarar.. Men bryr mig inte alls..

Ändå fortsätter du kommentera mina inlägg fast du inte alls bryr dig.
För mig så låter det väldigt kontradiaktionärt.

Naturligvis svarar du inte heller på detta inlägg eftersom du själv skriver:
Men bryr mig inte alls.

(Observera att inte heller detta inlägg bröt mot någon som helst skrivregel)

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
bamse6311
2013-08-07 01:26
#70

#56 Bettan80

Trevligt att du har läst min presentation.

Som svar på din fråga.
Jo, jag är med på 10 olika sajter här på iFokus.

Deltar mycket och med många inlägg i sajter som android, mobiler, bildbehandling, foto, dator osv.

Tror även att jag i många av dessa olika sajter har haft många goda råd att ge och inte minst i den som du hänvisar till i min presentation där jag hjälpt en hel del medlemmar med bildbehandlingsprogrammet Gimp.

Är det mer du vill veta?

(Observera att inte heller detta inlägg strider mot några som helst skrivregler).

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-08-07 01:41
#71

#56 Bettan80

Läs gärna mina inlägg #45, #50 samt #53.

Är det något i dessa som är oklart så återkom gärna men läs snälla först INNANTILL innan vidare frågor.

Jag står alltid till förfogande om något i något eller några av dessa mina inlägg är oklart och behöver förtydligas ytterligare.

(Observera att även i detta inlägg finns inte något som helst som bryter mot någon eller några som helst skrivregler)

Bästa hälsningar,
Bertil

(Btw alla, så heter jag precis Bertil precis som jag undertecknar mina inlägg.
Behöver inget nick att gömma mig under och det är därför som jag alltid undertecknar mina inlägg och skulle nu någon ha missat det så är mitt efternamn Olsson).

annia1
2013-08-07 02:04
#72

Bertil nu får du ta och ge dig med det du skriver sist i flera av dina inlägg. Man kan få inlägg redigerade eller borttagna även om dom inte bryter mot regler. Det är upp till sajtansvariga och dom har den rätten att redigera eller ta bort inlägg även om det inte bryter mot Skrivregler. Så det kan du sluta skriva, jag ser den texten enbart som provocerande.

När det gäller att du skriver under namn och inte gömmer dig bakom nick. Sluta även med det. Även det ser jag bara som provocerande. Och det finns faktiskt personer som inte kan skriva sina namn utan att riskera livet. För dom är det du skriver bara sårande. Ta och läs på den här sajten. Sen kan du ta och titta på några avsnitt från stalkers som gått på tv3. Så för många är det en ren nödvändighet att skriva med anonymt nick. Och det är dessutom fullt tillåtet på de flesta forum på nätet.

.

vallhund
2013-08-07 02:51
#73

Det var väl tur för en del att det värsta klavertrampet i tråden om bemötande på iFokus inne på OF han bli raderat, efterkommande fortsättning, innan folk började vakna. Var det för mycket whiskey där oxå månne?

De som skriker högst om mobbing kanske skulle titta sig själva i spegeln?

Jag tycker det låter som du har bra förutsättningar för att få mobbingsajten på fötter DorianGray, nu väntar vi med spänning på ev fortsättning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2013-08-07 09:02
#74

Jag tycker också att DorianGray har väldigt sunda tankar kring en sajt som handlar om mobbning och hoppas att den kommer att komma igång igen.

Så tyvärr Bertil kan du nog inte se fram emot ett ställe att gnälla om iFokus värdar, Medarbetare eller medlemmar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
2013-08-07 10:49
#75

#69 Att jag bryr mig inte är inte lika med att jag inte kan svara. Utan att jag inte tar vid mig vid din utfrysning av mina inlägg. Men tänk om jag gjort det.. Då kanske jag skulle kunna känna mig mobbad av dig.. Att frysa ut någon kan faktiskt kännas som en del av mobbing på en annan människa. Som du nu talar så mycket om att det är så illa. Det är just vad du nu gör i så fall. Men inga svar på mina frågor utan bara en massa svävande ord.. Men det här kanske är mobbing: Det du skriver och gör i trådarna är? Ja vad tror du jag tycker..Men att vara elak som jag ser det och sedan skylla på spriten, och senare skriva vidare att mobbing är fel. Är nog att vara ute på hal is.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
2013-08-07 12:15
#76

#71 Du menar alltså att jag inte ska läsa dina inlägg #14 och #36 samt glömma det du skrivit om mobbingämnet i andra trådar här på support och på andra sajter i iFokus

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
[Nathalie62]
2013-08-07 12:45
#77

Snälla ni, kan vi inte låta det här vara nu, detta gnabb leder ingenstans, alla har framfört sina åsikter.

Jag hoppas snart vi får se Dorian som värd på mobbning sajten.😃

Gronstedt
2013-08-07 13:43
#78

Mobbingsajten var bra när den var igång och den kan nog bli bra igen. Jag tycker DorianGray är på helt rätt spår när hon (var det väl?) tycker att det ska vara en plats där man kan diskutera kring mobbing, inte en plats där någon sätter sig till doms i specifika ärenden - antingen de förekommer i levande livet eller på nätet.

Den som vill ha en plats där man kan få klaga över att inte få medhåll, eller försöka dela ut poäng i grenarna snäll och stygg, eller avgöra vem som varit dummast mot vem och på vilket sätt, får starta en annan sajt. *höll på att komma med ett namnförslag, men hejdade mig …*

medde
2013-08-07 22:26
#79

#60 DorianGray! Nu blir jag lite förundrad då jag läste på sajten Japan att du ska flytta till Tokyo den 30 september i år för studier i ett år, men troligtvis blir det längre.. Har lite svårt att då förstå hur du ska hinna med att sköta en sajt effektivt då du pluggar och även sitter i Tokyo och tidsskillnaden är ju ganska stor ( Nu är kl där 05:26) och en sajt som mobbing kanske behöver sin Sajtvärd under den mest aktiva tiden här i landet. eftersom som man kanske jobbar under dagtid. Sajten du söker är ju ett hett och känsligt ämne. Så då vi har kväll har du morgon och då troligtvis så pluggar du ju då. 

Så det känns faktiskt lite "löst" att då bli Sajtvärd, man kanske inte ska direkt sätt allt ansvar till sajten medisar. Då det är en lång tid du ska vara borta. Kanske ett överilat beslut då att söka som värd till en sajt?

Tråden jag läste om din resa ligger i länken nedan texten under.

Mvh

 Länk till "Flytt till Tokyo"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
2013-08-07 22:58
#80

#79 Oj då vilket antiklimax det blev! Är detta sajtvärdskap så väl genomtänkt egentligen?

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
2013-08-07 23:11
#81

#80 Lite mina tankar också. Därav mitt inlägg ovan ditt då jag läste det jag gjorde på Japan sajten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-07 23:21
#82

Jag är intresserad av att bli Medarbetare på mobbingsajten.

Bettan
2013-08-07 23:26
#83

#82 Tack slanten ranlade nu ner. Nu börjar jag få en del tankar i skallen🤔

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
medde
2013-08-07 23:28
#84

#83 Jag är nog inte sen med att instämma. Det hela känns lite lustigt så att säga. 😉

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
2013-08-07 23:30
#85

#84 Lustigt jag tycker det börjar låta fruktansvärt med en så känslig sajt.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Calcifer
2013-08-07 23:31
#86

Tycker det är onödigt att anta om jag kommer ha tid och möjlighet eller inte. Det är inget förhastat beslut och jag vet själv precis hur mycket arbete det är. Jag hade tidigare jobb vid sidan av studier vid sidan av att vara moderator på tre olika forum. 

Och då var alla tre forumen amerikanska, dvs jag låg sju timmar framför dem precis som jag kommer göra efter en flytt till Japan.

Där jag för övrigt har skola 3 timmar varje vardag. Jag vet inte hur alla andra sajtvärder här gör, men jag gissar på att de flesta har bra mycket mer att göra än 3 timmar i skolan.

Har du åsikter på om jag borde bli Sajtvärd eller inte kan du väl framföra dem direkt till Niklas istället?

Och nej, jag har inte tänkt lämpa över något arbete på Medarbetare och nej det är inte överilat. Sen vet jag inte varför du känner att du måste länka, jag om någon borde väl veta att jag ska flytta?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-07 23:37
#87

83 baktanken?? Nu tycker jag ni drar konstiga slutsatser. Som Sajtvärd får man bo i tjotahejti så länge man sköter sin uppgift. Finns inget som säger att ett liv i japsn hindrar en från att göra sitt jobb här inne.

Bettan
2013-08-07 23:40
#88

#86 och #87 Att #60 gjorde en länk om att du ska flytta förändrar mycket. Det var inte något du upplyst om. Det kommer alltså bli en differens på kan det vara 7-10 timmar mellan Japan och här. På dessa 10 timmar hinner mycket hända på mobbingsajten. Se bara på de trådar om mobbing på supporten med flera sajter. På några timmar har det hänt massor. Så jag ser inte att du verkligen har tänkt genom detta n´med att vara Sajtvärd på en mobbingsajt.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Honestyisdead
2013-08-07 23:47
#89

88 bra medisar, automatiska modereringssystemey och tudliga regler hjälper till. Väldigt tråkigt att på detta vis anta att en person inte kommer göra sitt jobb om det skulle bli av. Som tur är bestämmer killarna det här. Jag ser själv inget problem med det. Hjälper ju uppenbarligen inte ens att man bor i samma stad för stt trådar ska hinna spåra rejält :) Oavsett var man bor så är man inte inne dygnet runt. Bäntar fortfarande på vad du menar med BAKTANKE?

Ove555
2013-08-07 23:50
#90

Vet inte mycket om DorianGray. Men om man utgår ifrån vad hon har skrivit på sin hemsida här på i fokus och om det stämmer, så tror jag hon kan bli en bra värd på mobbingsajten.

Annons:
medde
2013-08-07 23:51
#91

#86 Nu börjar du visa en sida som jag inte tycker verkar så värst lämpad rent ut sagt som värd på en så känslig sajt som mobbing är. Att jag tycker så är helt ärligt att jag skrev något som du inte gillade och direkt gick du till förvar i stället till för att förklara hur det hela kanske är och jag kanske hade fel. Det är just det som är så viktigt på mobbingsajten. Att du ska flytta det tror jag helt och fullt på att du vet. Men länken kan ju vara bra för den som inte då vet och undrar vad jag skriver om.. Att det ska finnas en värd som är aktiv under sajtens "bästa och värsta" timmar är nog bra. Okey kan kan inte vara inne 24/7  men att sitta i fel tidszon är jobbigt och åker man till Japan för att plugga så är det väl inte så helt super att sitta här. Fast det är ett trevligt ställe att vara på. Man ska nog ta vara på den tiden man har i landet och studier.

En fråga, Inget illa menat utan en fråga bara. Är du  en fd värd redan här på nätverket?  Inget illa menat nu utan enbart en fråga.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
2013-08-07 23:52
#92

#89 Har ändrat detta med baktanke. Det var lite förhastat. Tack för att du uppmärksammade mig på det.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Honestyisdead
2013-08-08 00:00
#93

91 tyckte du inte du fick förklaring? Jag ser bara neutrala svar på ditt inlägg. Hänger inte alls med i din tankegång här.

Calcifer
2013-08-08 00:08
#94

Jag ställer mig inte i försvarsställning, jag svarar på den kritik jag fick. Tycker jag är helt okej, faktiskt. Jag har inte hemlighållit att jag ska flytta till Japan, jag har inte nämnt det för det är irrelevant. Jag har inte nämnt många saker i mitt liv som inte heller är relevanta för ett eventuellt värdskap. Men jag har inte dolt att jag ska flytta, och om du läst allt så borde du se att planen är att förbli i Japan. Jag känner inte att jag behöver ta tillvara på någon speciell tid, då jag kommer ha många, många år till att uppleva landet. Även om jag inte skulle flytta till Japan är det fortfarande mycket jag vill uppleva och många platser jag vill resa till - att man vill uppleva saker och utforska världen betyder inte att man är upptagen 24/7.

Japan har inte sommar eller vintertid, så hur mycket tid som skiljer sig är olika på olika årstider. Däremot skiljer det sig aldrig 7-10 timmar per dygn. Jag gillar inte påpekanden om att jag inte tänkt igenom värdskapet, det är bara jag som kan veta om jag har det eller inte.

Nej, jag är inte fd värd på detta forum.

Ni är välkomna till era åsikter, men jag personligen tycker det är onödigt att ni antar hur mycket tid och engagemang jag kan lägga ner på en eventuell sajt. Det bör bara vara jag som har insikt i det. Naturligtvis behöver ni inte stötta att jag ansökt om att bli Sajtvärd, och som jag nämnt kan ni i så fall framföra det direkt till Niklas.

(Mitt svar är riktat till de som svarat mig.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-08 00:14
#95

#93 Visst kan man se det så. Men även åt andra hållet också. Jag skrev mina tankar och får då;: "jag om någon borde väl veta att jag ska flytta?" Gav förklaring varför jag lade in länk. Såklart hon vet  det och har inte sagt annat heller. Jag antog inte utan skrev "svårt att förstå" Jag ser dom inte som neutrala. 

Skrev även detta; Okey kan kan inte vara inne 24/7  men att sitta i fel tidszon är jobbigt och åker man till Japan för att plugga så är det väl inte så helt super att sitta här. Fast det är ett trevligt ställe att vara på. Man ska nog ta vara på den tiden man har i landet och studier. Ser inget fel i dom tankarna heller.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Honestyisdead
2013-08-08 00:20
#96

95 själv tror jag eventuell Sajtvärd tänker på dessa saker utan att man påpekar det, men antar att ranken var god. Dock kunde man kunde tolka ditt och bettans inlägg som lite väl anti. Då var det missförstånd och hon har förklarat att det inte var försvar. Saken löst :)

[Mustangcab]
2013-08-08 00:23
#97

Sommartid ligger Japan 7 timmar  före Sverige, vintertid så ligger Japan 8 timmar före Sverige.

Annons:
Lasse
2013-08-08 01:03
#98

Jag har aldrig varit mobbad och har vad jag vet aldrig mobbat någon. Jag har alltså ingen erfarenhet av mobbing, men det jag förstår av mobbing så är det ett helsicke för den som är drabbad.

Nu kommer jag verkligen sticka ut hakan och fråga - behövs verkligen Mobbing iFokus? Det finns ju massor av sajter på yFokus som jag kan tänka mig ta upp ämnet. Det räcker med att titta i gruppen "Kropp och själ". Innan ni slår mig så tänker jag så här. Om någon t ex blir retad för sitt utseende eller omvnågon blir retad för något annat. Är det då det första den personen tänker på att h*n blir mobbad. Tänker inte personen snarare på vad som är fel med utseendet eller vad den nu är drabbad av i mobbingform och söker sig då till de sajter som kan tänkas ta upp det ämnet.

Det är en fundering jag har, men menar inget illa med det.


Honestyisdead
2013-08-08 01:15
#99

98 sajten precis som de andra ifokussajterna blir ju en Intressesajt. Det är bra med en samlad sida med information. Vill man prata mobbing är det ju mycket lättare att då kunna gå till en sida om just det än att försöka hitta en annan lämplig.

Lasse
2013-08-08 01:19
#100

#99 Då tror du, till skillnad från mig, att det första en drabbad person tänker på är att h*n är mobbad. Jag tror att mobbingtanken kommer mycket senare och att h*n först letar efter en sajt om det H'N är retad för. Men som sagt jag har ingen erfarenhet varken om mobbing eller psykologi.


bamse6311
2013-08-08 01:20
#101

Well my friends.

Nu skall jag berätta en sak som jag aldrig berättat för någon som helst om tidigare, inte ens mina barn känner till det här.

Jo, jag VET hur en mobb fungerar.
Har själv varit utsatt för det under hela högstadiet.

Jag var under hela min uppväxt väldigt kort till växten och är väl fortfarande under medellängd.

Dessutom så var jag kanske lite överviktig om än inte mycket.

Jag var aldrig under hela min skoltid så där väldigt intresserad av spela fotboll och liknande aktiviteter som de andra grabbarna var.

Jag var intresserad av DX:ing samt trolleri och foto.

Hade aldrig några som helst problem förrän 7:e klass då jag började högstadiet i en ny skola.

En annan som började samtidigt var han den där "starke tuffe killen" och det tog inte lång tid innan han hade utsett mig till "offer" och visst var jag ett lätt offer.

När han väl började mobba mig så var det många andra som hängde på, dom beundrade ju honom eller så var de helt enkelt rädda för honom så mobben mot mig växte och blev stor.

Inga andra elever tog mig i försvar, dom vågade väl inte med risk för att själva bli "offer".

Det där blev de tre värsta åren i mitt liv.

Gudars skymning så många gånger jag grät mig till söms och gudars skymning så många gånger jag önskade att jag var död.

På den tiden 60-talet så var mobbing ett relativt okänt begrepp, någon kurator eller liknande fanns inte i skolan.

Om lärarana såg så blundade de bort och alla de där som mobbade mig var väldigt sofistikerade i sina metoder.

Mina föräldrar ville jag inte berätta för.
På något sätt så skämdes jag för att jag blev mobbad så därför berättade jag inte.

Jo bästa vänner, jag vet hur en mobb fungerar och jag vet hur det är att bli utsatt.

Det är en som börjar och sedan efterhand så hänger de andra på.
Dom vill ju stå i fin dager hos han den där "starke tuffe" som alla beundrar.

Det här har jag aldrig någonsin för berättat som helst människa och som sagt var inte ens för mina barn.

Nu avslutar jag mitt deltagande på den här tråden men ville innan jag slutar bevakningen av tråden berätta.

Jag VET hur en mobb ser ut och jag VET hur en mobb fungerar efter att i tre år blivit utsatt för detta helvete som det var.

Bästa hälsningar,
Bertil

Ove555
2013-08-08 01:21
#102

#78 "Den som vill ha en plats där man kan få klaga över att inte få medhåll, eller försöka dela ut poäng i grenarna snäll och stygg, eller avgöra vem som varit dummast mot vem och på vilket sätt, får starta en annan sajt."

Det beror ju på, bör man ha fått medhåll och inte har fått det av någon, då tycker jag absolut det bör tas upp där.

Få poäng för snäll tycker jag är ok, men inte för stygg.

På mobbingsajten tycker jag det kan tas upp hur man bör bete sig mot andra och hur man inte ska bete sig.

#101 Bertil. Jag tycker det var mycket bra skrivit, och modigt skrivit 👍 Det är verkligen ett inlägg som jag tycker är värt att ge poäng. Ser gärna dig som Medarbetare på mobbingsajten.

Honestyisdead
2013-08-08 01:38
#103

100 förstår dig inte riktigt nu. Dajten ska handla om mobbing. Känner man sig inte mobbad och inte vill duskutera ämnet finns massor av andra sajter. Men de som är mibbade eller vill diskutera det uppskattar självklart en sådan sajt.

Honestyisdead
2013-08-08 01:42
#104

102 vadå "bör man ha fått medhåll"? Får man inte medhåll kan man ju inte säga att man bör ha fått det. Är folk av en annan åsikt får man inte medhåll och det har ingenting med mobbing att göra. Bertil vi är många som varit med om mobbing i våra liv dessvärre.

Annons:
Calcifer
2013-08-08 01:43
#105

#101 Det är ingen som påstått att du inte vet vad mobbing är. Jag tycker det är starkt av dig som delar med dig, men jag vet inte riktigt vad du vill säga med det? Jag utstod mobbing varje dag i tolv år - men det är väl inte riktigt relevant heller? Eller?🤔


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lasse
2013-08-08 01:44
#106

#103 Ok det jag menar är Är verkligen det första en person tänker på när den blir illa behandlad att den blir mobbad. Om jag t ex skulle bli retad för att jag ser konstig ut, inte tror jag då att det första jag tänker på är att jag blir mobbad. Jag tänker nog snarare på vilket sätt jag ser konstig ut och vad jag kan göra åt det och därför letar på nätet efter en sajt som tar upp det.

Förstår inte detta resonimang med att det första man tänker på när man blir drabbad av något negativt är att man är mobbad.


Honestyisdead
2013-08-08 01:49
#107

106 vem har påstått att det är det första man tänker på? Det finns ju fler än den mobbade som kan ha nutta av en informationssajt. Föräldrar, lärare, vänner,syskon osv. Sedan de som faktiskt förstått att de är mobbade.

Leffe
2013-08-08 01:59
#108

#101 Jag vet fler som vet vad en mobb är för något.

Tänk er ett barn som börjar första klass och har utstående tänder i överkäken. Tänk vad det barnet fick utstå med att kallas apa och häst om vartannat. I tredje klass tror jag fick det lilla skolbarnet en tandställning och det gjorde ju inte saken bättre. Nu blev det slag och stryk också. Pojek kämpade vidare gick ut klass 6. Då hade det gått sex år med glåpord, slag och plågor. Pojken började något som då hette realskolan. Det var detsamma som årskurs 7-10. Pojek hade samma elände där. Ensam på raster, ensam vid matbordet, utlåst från gymnastiken med mera. Han var den enda som fick gå hem helt ensam. Ja han fick vara ensam hela tiden utom under den tid han blev drabbad av mobben. Pojken självförtroende sjönk för varje år som gick under skoltiden. Han gillade sport, men fick aldrig vara med och spela. Mobbing fanns inte på den tiden.

Tänk om det då hade funnits någonstans dit pojken hade kunnat vända sig. Jag tror att en mobbingsajt kan göra stor nytta. Tänk om internet hade funnits under den drabbade pojkens uppväxt. Tänk om iFokus hade funnits. Tänk om Mobbing iFokus hade funnits. En väl skött mobbingsajt har en stor uppgift att fylla.

Lasse
2013-08-08 02:04
#109

#107 Lugna dig lite. Jag skrev #106 för du förstod inte vad jag menade, se ditt #100


Lasse
2013-08-08 02:08
#110

#107 Däremot hade jag inte tänkt på föräldrar och vänner. Det var ett bra argument. Lärarna däremot får nog utbildning när de pluggar till lärare. Annars är det illa.


Honestyisdead
2013-08-08 02:10
#111

109 huh? Jag har varit lugn hela tiden, vad får dig att tro annat? Du gjorde ett antagande om mig om att jag tror att en mobbad direkt vet att den är mobbad. Något sådant har jag inte skrivit, inte ens i 99. Ingen har resonerat så, så varför talar vi om det? :) Man kan ju hoppas att lärare får itbilndning, men den kan nog vara ganska tunn. Så lite stöd här är nog inte fel.

Annons:
Calcifer
2013-08-08 02:14
#112

#106 

"Om jag t ex skulle bli retad för att jag ser konstig ut, inte tror jag då att det första jag tänker på är att jag blir mobbad. Jag tänker nog snarare på vilket sätt jag ser konstig ut och vad jag kan göra åt det och därför letar på nätet efter en sajt som tar upp det."

Och det är just det som är så farligt. Ingen som blir retad eller mobbad för stora tänder, att de ser konstig ut, är tjock, har "fula" kläder osv ska någonsin känna att det är något de måste "göra något åt". Ett av syftena med en mobbing.ifokus om jag fick bli Sajtvärd är just att lära om det tänket. Blir Jörgen-Linus mobbad för att han har utstående öron ska han inte behöva gå in på Google och börja leta information om operationer som kan åtgärda det - det är inte hans fel, det är inte han som gör något galet, det är inte han som måste hitta en lösning eller göra något åt det. Inte i den benämningen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lasse
2013-08-08 02:15
#113

#111 Är du lugn när du tar åt dig att det är dig jag menar när jag skriver att jag inte förstår ett resonemang man för i en fråga. Då förstår jag att det hela tiden blir bråk för minsta lilla man skriver.. Det är ju ett forum vi är på eller har jag fel. Anklaga mig inte för att jag gjort ett antagande om dig. För med "man" menar jag allmänt. Så det är ju du som kommer med en massa antaganden snabbt som anden ur flaskan.


Lasse
2013-08-08 02:19
#114

#112 Jag förstår och tycker du förklarar mycket bra för mig. Det är det jag inte riktigt har kunnat förstå. Har som tur (om man kan säga så) inte varit drabbad varken som offer eller förövare. Tack för informationen.🌺


Calcifer
2013-08-08 02:20
#115

#114 Glad to be of service, eller hur säger man? 😃

Bra att du aldrig blivit utsatt för mobbing, eller mobbat! :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-08 02:25
#116

113 jag vet inte hur jag annars ska tolka din fötsya mening i ditt inlägg 100? Och ja, jag är lugn, ser ingenting att hetsa upp sig över :) blir förvånad av att du tolkat det så. Vilket resonemang förstod du inte? Är det inlägg 99? Det står ingenting om att det måste vara en drabbad som vill prata mobbing.

Lasse
2013-08-08 02:29
#117

#116 Vad då jag inte förstod. Det var ju du som inte förstod vad jag menade

På något sätt går vi om varandra så nu lägger jag ned. Jag har fått bra info av #112 så det räcker för mig. Där var det minsann inga anklaganden om antaganden.


Honestyisdead
2013-08-08 02:35
#118

117 ja, jag är antagligen trögtänkt vid den här tiden. Så din första mening i 100 var kanske inte riktad till mig trots allt. Missförstånd kan hända. God natt :)

Annons:
Lasse
2013-08-08 02:42
#119

#118 Vi är nog två som är trötta. Första meningen i 100 skulle vara en fråga, men ordet då ändrade ju på det hela. Så det blev ju fel alltihopa. Förstår nu varför du reagerade som du gjorde. Det var inte menat så.

Tänk vad ett ord kan ställa till det


Honestyisdead
2013-08-08 03:02
#120

Hehe ja, lätt hänt :)

Gronstedt
2013-08-08 08:06
#121

Mobbing är ett angeläget ämne för många, inte bara för den som är akut drabbad. Och även en akut drabbad person kan ha nytta av en sajt där man kan hitta råd och stöd, och inte minst av att få känna att man inte är ensam om att bli drabbad och att det inte är offret som ska skuldbeläggas.

Maria
2013-08-08 08:47
#122

Här  i tråden så har flera tagit upp "riktig" mobbning.

Jag tror att en sajt om ämnet skulle göra otroligt stor nytta och jag tror också att den kräver en fast hand vilket DorianGray påvisar hela tiden tycker jag.

Däremot tycker jag att "dravel" om medhåll eller inte medhåll som #102 tar upp, är precis sådant som gör att orden tappar sitt värde och missbrukas.

Det är INTE mobbing att inte hålla med någon. Man kränker INTE någon människa med att ha en annan åsikt.

Det är fruktansvärt respektlöst att börja prata om mobbing för sådana petitesser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2013-08-08 08:56
#123

#122: +1.

Ove555
2013-08-08 11:43
#124

#122 Jag håller med dig till viss del där. Men en åsikt kan framföras till andra på olika sätt. Och enligt min åsikt kan åsikter till andra skrivas eller sägas både på ett acceptabelt och oacceptabelt sätt.

Och det är bara åsikter som skrivs eller sägs på ett acceptabelt sätt jag tycker är ok. Även åsikter kan vara kränkande, och kränkande åsikter tycker jag man måste försöka undvika.

Och sen vad folk tycker är petitesser och inte petitesser i sådana här sammanhang tror jag är olika.

[Mustangcab]
2013-08-08 11:59
#125

DorianGray har jag inte stött på dig på något annat forum eller är det någon med samma nick? Jag bara undrar?

Annons:
Calcifer
2013-08-08 12:50
#126

#125 Det kan jag inte svara på, jag har hetat det genom åren på ett flertal forum men inte längre.

Jag har påbörjat arbetet med att starta upp mobbing.ifokus!

Jag har blivit godkänd och tillsammans med Niklas håller vi nu på att starta upp sajten igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2013-08-08 12:54
#127

#126: Bra! Lycka till!

medde
2013-08-08 13:01
#128

#126 Lycka till=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2013-08-08 13:22
#129

Lycka till och hoppas det blir en riktigt bra sajt dit offer och offrens anhöriga kan vända sig

[Nathalie62]
2013-08-08 13:47
#130

Grattis Dorian, hoppas nu det blir till rätt syfte precis som de flesta vill och lycka till! 😃

Honestyisdead
2013-08-08 13:48
#131

Lycka till nu 🙂

Calcifer
2013-08-08 13:49
#132

Tack alla, och kolla gärna in och sådär, när allt är klart. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Maria
2013-08-08 14:12
#133

Lycka till🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-08-08 14:15
#134

Hoppas verkligen nu att alla läser igenom reglerna så det inte blir diskussioner om enskilda medlemmar eller sajter på iFokus.

Calcifer
2013-08-08 14:17
#135

#134 Jag har noll tolerans av det, blir varning direkt i så fall, så förhoppningsvis behöver det inte hända repeterade gånger. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-08 14:20
#136

#135 Gött 🙂

Marinas Mix
2013-08-08 16:18
#137

Lycka till.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2013-08-08 16:48
#138

Det låter bra. Lycka till!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Calcifer
2013-08-08 16:54
#139

Tack alla!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Mia-Li]
2013-08-08 17:25
#140

Lycka till. 😃

Ove555
2013-08-08 17:32
#141

#139 Jag tror du kan bli en bra Sajtvärd. Men här finns folk med olika åsikter, och det är nog inte alls säkert att det som majoriteten tycker om något alltid är rätt. Så kan du skilja på vad som är rätt och orätt utan att påverkas av majoriteten, då tror jag du kan bli en bra Sajtvärd på mobbingsajten.

Calcifer
2013-08-08 17:33
#142

#141 Jag bryr mig inte ett spår om vad majoriteten tycker, rätt är alltid rätt oavsett om en person tycker det eller hundra. Men majoriteten har inte alltid fel heller. 😉


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2013-08-08 17:47
#143

Ove, sajten handlar inte om rätt eller fel. Den handlar om jag förstått det rätt om stöd och information.

Ove555
2013-08-08 17:58
#144

#143 Så får man inte diskutera om vad om är rätt eller fel på mobbingsajten då?

Calcifer
2013-08-08 18:01
#145

#144 Du måste förtydliga hur du menar. Det är inte okej att diskutera verkliga händelser på sajten. Du får inte säga "DorianGray skrev i tråden x att hon bla bla bla, och det tycker jag är fel, varför fick hon ingen varning?!" Sådana diskussioner sköts privat i PM med mig, där kan jag svara på specifika fall och modereringar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
2013-08-08 18:09
#146

#144

Förhoppningsvis har nya sajtvärden tillräckligt med skinn på näsan för att stoppa o rensa i trådar/inlägg som går överstyr så som många av senaste tidens mobbingstrådar gjort. Samt är klok nog att vara kräsen vid val av medisar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Calcifer
2013-08-08 18:11
#147

#146 Jajjemensan!

Men det är alltid välkommet att anmäla inlägg som bryter mot reglerna eller skicka PM till mig med länkar till trådar man tycker jag borde kolla. Jag är bara en människa, än så länge har jag inga medisar, jag kan inte se allt även om jag vill och försöker!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-08-08 18:18
#148

#145 Jag kommenterade Heras kommentar mot mej i #144 Fick jag inte göra det eller?

#146 "Samt är klok nog att vara kräsen vid val av medisar."

Var det en pik till mej eller?

Honestyisdead
2013-08-08 18:22
#149

144 förtydliga. Rätt och fel gällandr vad?

Calcifer
2013-08-08 18:22
#150

#148 Jag vet inte hur jag ska bemöta det, ingenstans har någon påstått att du inte får svara till en annan användare direkt.

"Var det en pik till mej eller?"

Jag kan inte anta att det var det eftersom du inte ansökt om att få bli medhjälpare. Jag uppfattade det som en kommentar i största allmänhet, att jag bör vara noga när jag väljer medisar så det blir rätt. Uppfattar du det på annat vis går det bra att skicka belägg för det i PM till mig så ska jag se över det en gång till.

Värt att notera är dock att detta är inte mobbing.ifokus, så jag kan inte göra något åt det om det skulle gå överstyr här. Därför föreslår jag att diskussionen flyttas till mobbing.ifokus där våra regler gäller för diskussionen om våran sajt.

Lämplig tråd:

http://mobbing.ifokus.se/discussions/5203bd818e0e747b3e00004c-angaende-moderering-och-varningar


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bettan
2013-08-08 18:24
#151

#126 Lycka till

Ha en bra dag

Sport iFokus

Ove555
2013-08-08 18:35
#152

#149 Jag bara frågade dig om man inte får diskutera om vad som är rätt eller fel på mobbingsajten, efter du skrivit till mej i #143 att sajten inte handlar om rätt eller fel enligt vad du förstod.

Ove555
2013-08-08 18:41
#153

#150 Nä, men i inlägg #82 skrev jag att jag gärna blir Medarbetare på mobbingsajten.

" Jag vet inte hur jag ska bemöta det, ingenstans har någon påstått att du inte får svara till en annan användare direkt."

Och jag förstod inte vad du menade med det du skrev till mej i inlägg #145 till mej i den här tråden, därför skrev jag till dig som jag gjorde i #148

Annons:
medde
2013-08-08 18:50
#154

Ove555 Kan vi inte lämna saker åt sidan ett slag. Då sajten just fått sin värd under dagen, och eftersom sajten legat i dvala under en långt tid så är det nog massor att göra med den, även så att den nya värden får tiden att bekanta sig med både med sin sajt och dess medlemmar. Tråden handlade ju om att sajten behövde en värd och nu har den fått sin värd. 

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Calcifer
2013-08-08 18:52
#155

#153 Men det räknas dels inte som en intresseanmälan (de vill jag ha via PM) och dels så var hennes inlägg formulerat så det verkligen inte lät som om det var en pik mot någon.

#154 Håller med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-08-08 21:00
#156

#154 Jag bara skrev en kommentar om vad jag trodde om DoriaGray som Sajtvärd för mobbingsajten. Sen ifrågasatte Hera det jag skrev i inlägget efter. Sen blev det lite diskussion.

#155 Ju mer jag har läst inlägg #146 så har jag mer och mer börjat tro att hela inlägget är en elak pik till mej. Och det är det 11:a som gillar redan.

Calcifer
2013-08-08 21:08
#157

#156 Då tycker jag du ska ta upp det med sajtvärden för support.ifokus.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-08 21:08
#158

#156 Men vet inte vad att svara dig. Du  tar vid dig vid saker som inte finns. Bara för gilla är klickat så tar du det personligt. Vi ska väl inte börja om ett samtal igen och denna gång ang gilla klicken.. Även att du tar saker ganska  fort någon har en annan tanke än dig så tar det du det som mobbing och känner dig utsatt.. Mycket trist du känner så. Men ibland är det bra att hålla upp och andas en stund..

Kan det vara även så att ältar man och inte vill lyssna då många sagt till dig att det inte är personligt utan enbart delade meningar. Så blir man trött på att svara samma sak om och om igen..Då kan svaren låta lite kortare än vanligt. Det är inte lika med att man mobbar.  Tråden har fyllt sin funktion nu en ny värd är utsatt och hon arbetar för fullt för att väcka den till liv igen.. Kan vi inte ge henne sin tid och så även sajten.. Låt det hela vila en stund i denna tråd,

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-08 21:27
#159

#156 Jag tror problemet är att du och flera andra ser inte problemet.

Jag såg uppdrag granskning som handlar om näthat. Och där visade dem just det att där var folk på facebook som kunde visa att de gillade kränkande kommentarer.

Och det kan de ju visa här också med bra inläggs-funktionen. Och det tycker jag inte är bra.

Och jag tror absolut att här på i fokus finns en dold mobbing.

Har varit ganska aktivt på i fokus några år nu så jag har sett en hel del hur här går till, och hur det har tillåtets att gå till.

Och jag har fått ta emot mycket skit för att jag vågat yttra mej om sånt.

Calcifer
2013-08-08 21:34
#160

#159 Men bara för att du säger att inlägget som blir gillat är kränkande så betyder det inte att det är det. Och bara för att du säger att det är kränkande när människor gillar andras inlägg men inte dina betyder det inte att det är det.

Gillar du inte den funktionen bör du med fördel ta upp det med de ansvariga bakom iFokus och inte anklaga människor för "dold mobbing".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2013-08-08 21:37
#161

159 men kära nån! Ingen har nämnt dig! Det folk gillar är att ts ska tänka efter noga vem som ska bli medis. Du kanske bör fundera på VARFÖR du tar åt dig när du inte nämnts. Man kan inte ropa mobbing för att man själv hittar på saker som aldrig hänt.

medde
2013-08-08 21:42
#162

#156 Ove555 jag ger upp nu. Helt ärligt känns det som du söker en nål i en höstack. Förut var det det öppen mobbing nu börjar du om gilla klicken.  Jag har också varit aktiv på iFokus nu under många år (2007) och ärligt så mycket det har rent ut sagt tjatats hit och dit under nu dom senaste månaderna här mer än det har gjort under dom åren. Du kan inte jämnföra FB med detta nätverk.  Dold mobbing? Du vet inte men erfarenhet om mobbing eller liknade, men jag kan säga jag är inte blind. Men det är ju så många som sagt att dom inte menat mobbing mot dig i inlägg utan att dom haft en annan åsikt för dina tankar. Det är inte mobbing ove555 utan enbart andra tankar från en annan människa. Men man kan tyvärr reta gallfeber på en människa om man hela tiden ältar om och om igen. Du har nu sagt ditt om både inläggen och till Gilla klick. Så ni vet vi det och jag lämnar det här nu.. För hur man än svarar så vrider du till det en del.. Var så snäll och inte svara mig mera, då jag verkligen vill lämna detta samtal. Jag säger åter igen,. Tråden handlade om att en sajt skulle få en värd och så nu skett. 

Nu önskar vi i stället denna nya värd lycka till med sin sajt och dess medlemmar. 

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ove555
2013-08-08 21:44
#163

#160

Jag skrev att jag tror att här finns mycket dold mobbing.

Magi-cat
2013-08-08 22:01
#164

Lycka till med sajten, DorianGray! Jag tycker den ser lovande ut! 🌺

En eloge också till Mia-Li, TS, som väckte frågan om mobbingsajten! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2013-08-08 22:03
#165

Tack. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
2013-08-08 22:10
#166

#162 Jag vill varken bråka med dig eller någon annan. Nu tycker jag att vi alla på i fokus som skriver till varandra ska försöka vara snälla mot varandra. Livet blir nog roligare då.

Och nu önskar jag också den nya sajtvärden lycka till med mobbingsajten.🌺

Gronstedt
2013-08-09 08:40
#167

Tja, kommentarerna från #141 och framåt är väl exempel på diskussioner som INTE ska förekomma på mobbing.iFokus. Och på varför det kommer att kunna bli jobbigt att hålla styr på denna sajt.

En tydlig uppsättning regler och konsekvent tillämpning tror jag kommer att göra susen!

Annons:
bamse6311
2013-08-10 02:24
#168

Ursäkta mitt inlägg, kollar inte den här råden så mycket nu och har avslutat min bevakning.

En sak som jag däremot inte förstår är det där med att den nya mobbing-sajten enbart skall handla om mobbing "irl".

Mobbing på iFokus, Facebook, Instagram osv osv är inte det också mobbing "I Verkliga Livet?" (irl).

Mobbingen har ju i hög grad flyttat ut från skolan, arbetslivet osv till att nu i hög grad befinna sig på olika internetforum.

Är det mindre "I Verkliga Livet" (irl) för dem som drabbas.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så blev jag själv utsatt för detta mobbinghelvetet under tre år i högstadiet där jag ofta grät mig till söms och önskade att jag var död.

Numera så har mobbing i hög grad flyttat eller kanske rättare sagt eskalerat till att även gälla internet.

För inte så länge sedan så hörde vi om en 13-årig flicka som tog sitt liv då hon blivit mobbad på internet.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/740719-13-aring-tog-sitt-liv-efter-utbredd-natmobbning

För henne så var garanterat den här mobbingen "I Verkliga Livet (irl).

Hoppas verkligen att den nya mobbing-sajten vågar ta trådar och inlägg om all form av mobbing var den än finns.

Mobbing finns idag överallt och även på forum som iFokus precis som på Facebook, Instagram osv osv , vågar man inte ta denna debatten så faller hela mobbing-sajten som ett korthus.

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-10 02:29
#169

#168 Problemet är, bamse6311, att du hittar på själv att det inte handlar om mobbing på nätet. Så länge du hittar på det själv kan jag inte besvara det för det finns ingenting att besvara och jag kommer inte lägga mer energi på detta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2013-08-10 02:34
#170

Om man blir mobbad online kan man mycket väl söka stöd på mobbing i fokus, men det är ingen stidsliga som kommer attackera och utplåna de som mobbar. Gruppen är väl om jag förstått det rätt mer en supportgrupp för de som blivit eller blir utsatta så många kan känna att de inte är ensamma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

bamse6311
2013-08-10 02:37
#171

#169

No problems.

Det skall bli intressant att följa mobbing-sajten även om jag själv troligen inte kommer att göra så många inlägg.

Lycka till och snälla kom ihåg att mobbing förekommer överallt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-10 02:37
#172

#170 Gruppen handlar precis lika mycket om mobbing på nätet som mobbing på arbetsplatsen, i hemmet, i skolan, osv. Det som inte är okej är att dra upp specifika bråk på iFokus sajter och börja hänga ut andra användare.

Internet i allmänhet = ja.

iFokus specifikt med syfte att smutskasta de man anser mobbar = aldrig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2013-08-10 02:38
#173

#171 

Du får läsa igenom mina inlägg igen, och gruppbeskrivningen igen. Än så länge påvisar du inte att du läst och förstått, och då kan jag inte hjälpa dig även om jag vill.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
2013-08-10 02:53
#174

Bertil innan du skriver nya inlägg i den här tråden om mobbingsajten så är det en fördel om du läst det som skrivits i denna tråd. Och det är en ännu större fördel om du faktiskt tar och läser på mobbingsajten vilket du tydligen inte gjort.

Finns bland annat en nyskriven artikel om nätmobbing. Finns även en vanlig tråd om en tjej som tog livet av sig efter hon mobbats på nätet så ta och läs därinne.

Sajten är utlagd igen efter legat i dvala bra länge, så du kan väl ta och ge den tid. Om du sen längre fram har klagomål på den sajten så ta det på den sajten med Bellatrix som är värd.

.

Annons:
bamse6311
2013-08-10 03:19
#175

#174 annia1

Jag har inte haft några som helst klagomål som helst utan enbart önskemål.

Läs gärna mitt inlägg #101 där jag beskriver vilket helvete som jag upplevde att bli utsatt för "mobben".

En börjar och så hänger resten med!

Sådant önskar jag ingen som helst människa att uppleva vare sig i skolan som i mitt fall, på arbetsplasten eller som numera på internet.

Jag gick på högstadiet 1964-1967 och då var datorn inte ens uppfunnen.

Inte förrän år 1969 så introducerades mobbingbegreppet i svensk pedagogik men det tog många år innan det blev ett allmänt känt begrepp.

Ordet "mobb" har däremot funnits sedan 16-talet.

Läs som sagt var gärna mitt inlägg #101,
Jag VET hur det är att bli utsatt och jag VET hur en mobb fungerar.

Därav så hoppas jag att den nya mobbing-sajten kan ta upp frågor om mobbing var mobbingen än visar sig.

Skulle den visa sig även på iFokus så hoppas jag verkligen inte att detta blir tabu-belagt lika lite som det skall bli tabu-belagt på Facebook, Instagram eller någon annan sida (forum) som helst.

Att efter själv ha varit ett mobbing-offer och dessutom ett lätt sådant så står sådana frågor mig varmt om hjärtat.

Det bästa #174 annia1 var det enda som jag skrev.

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-10 03:22
#176

#175 Men ingenting du skriver är information som är relevant. Du har kommit med kritik, och pikar om att vi minsann inte får glömma bort alla stackare som blir mobbade på internet! Det är definitivt kritik och jag tycker inte det är vidare trevligt uttryckt. Sedan angående att du blivit mobbad själv så är det ingen här som påstått att du inte vet vad mobbing är! Jag förstår inte varför du drar upp det hela tiden. Ska jag börja skriva i varje inlägg att jag blev mobbad i 12 år och också vet vad mobbing är? Det är ju ingen som påstått att jag inte vet det, då behöver jag inte försvara min kunskap. Lika lite behöver du försvara din kunskap i ämnet. Det var för övrigt inte alls det #174 skrev någonstans.

Jag är helt ärlig förvirrad över vart det är du vill komma och vad ditt syfte med inläggen är nu?

Vill du diskutera din egen erfarenhet när det gäller mobbing finns det en sajt för det, nämligen mobbing.ifokus.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Leffe
2013-08-10 03:23
#177

#175 Det finns faktiskt en sajt som tar upp mobbing. Den heter Mobbing iFokus och du hittar den här Det är en bra sajt att ta upp hur du blivit mobbad.

annia1
2013-08-10 03:26
#178

Bertil LÄS PÅ mobbingsajten.

Där är just nu den längsta tråden denna. Läs den.

.

bamse6311
2013-08-10 03:51
#179

#177 LeffeD

Jag skall kolla och se hur tolerant det är på mobbingsajten.

Det tog mig några år att komma ur det där när jag blivit mobbad under dessa tre år.

Sedan dess så har jag alltid kämpat mot mobbing var den än förekommer.

Som jag skrev i det inlägget så berättade inte ens för mina föräldrar att jag varje dag konstant var mobbad, skämdes på något sätt och tyckte att det var mitt eget fel.

Ja, allt finns att läsa i mitt inlägg.

Nåväl och hur som helst har jag ändå haft ett bra liv.
Varit gift två gånger och har två söner samt haft ett bra och intressant arbetsliv.

Nu är jag 62-år men glömmer aldrig någonsin de tre helvetiska åren av mitt liv.

Numera så sitter jag med i styrelsen för den lokala RFSL avdelningen.

Anledningen till detta att jag för ett antal år sedan lärde känna två tjejer/kvinnor som berättade om sitt liv och vad de hade fått utstå och även om jag själv inte kunde något som helst om den världen så frapperades jag över hur mycket som dessa två kvinnor fått utstå.

Följde med dem till ett möte och hörde andra berätta och tänkte då att så här som de berättar skall inte någon enda människa behöva ha det.

Gick då med i den lokala RFSL avdelningen och sitter numera med i styrelsen.

När jag blev mobbad under hela högstadieteiden så var det främst för att jag var kort till växten och därmed ett lätt offer för den där "starke killen" som tyckte att jag var ett lätt offer och fick hela "mobben" med sig.

Det fungerar alltid på samma sätt, en stark ledare som sedan tar resten med sig.

När "ledaren" har börjat slå och psyka så hänger resten med av bara farten, även sådana som under hela skoltiden innan var kompisar.

De här två tjejerna/kvinnorna berättade samma sak för mig och det var då som jag började engagera mig för alla människors "likaberättigande" .

För mig så gäller det med allt här i livet och samhället.

Ingen skall någonsin behöva bli mobbad.

Bästa hälsningar,
Bertil

Leffe
2013-08-10 03:59
#180

#179 men den här tråden handlar om en värd till mobbingsajten och det finns en Sajtvärd numera och mobbingsajten ligger öppen för offentligheten

Cahira
2013-08-10 04:02
#181

Instämmer att ingen ska behöva vara mobbad och det är bra du brinner för det, men om du kollar in på siten så ser du att det tar upp internetmobbing, jobbmobbing och skolmobbing. Fysisk, psykisk, verbal och alla valörer. Allt utom uthängning och fingerpekande.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
bamse6311
2013-08-10 04:33
#182

#180 samt #181

Jag vet att denna tråden handlar om en Sajtvärd till mobbing-sajten.

#181, hoppas innerligt att den nya sajtvärden också står för att det där med att ingen uthängning och fingerpekande gäller ALLA som deltar i trådarna.

Tycker att jag sett så mycket i denna tråden av sådant och där det förefaller att "vissa" får fingerpeka hur mycket de vill medan andra som försvarar sig genast får "mobben" efter sig.

Tänker både på Mia-Li som startade tråden samt ove555 har blivit utsatta.

Nåväl, nu blir väl detta inlägg borttaget med hänvisning till modereringssystemet.

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-08-10 04:41
#183

#182 Det där tänker jag inte ens bemöta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
2013-08-10 04:44
#184

#182 Skärp dig!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marinas Mix
2013-08-10 05:56
#185

Jag tycker det är strongt gjort av Bellatrix att ta tag i mobbingsajten och hennes värderingar (som råkar sammanfalla med mina när det gäller mobbing) är väldigt sunda.

Jag vet att vi är många som har varit/är utsatta för mobbing.

Jag hoppas också att ALLA respekterar hennes regler och önskar henne lycka till med sajten🌺

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
2013-08-10 08:00
#186

#182 Tycker att jag sett så mycket i denna tråden av sådant och där det förefaller att "vissa" får fingerpeka hur myc,ket de vill medan andra som försvarar sig genast får "mobben" efter sig.

Nu insinuerar du. Det finns ingen mobb i denna tråden. Det är ganska obehagligt att du uttrycker dig på det sättet.

Du har uppenbarligen ett stort behov av att berätta vad du har varit med om och nu finns det en utmärkt sajt som tar upp just detta ämne.

Titta in där. Läs vad den handlar om precis som flera andra här har föreslagit.

Nåväl, nu blir väl detta inlägg borttaget med hänvisning till modereringssystemet.

Varför skriver du så? Känner du att du är på vippen att gå över gränsen eller vad handlar det om?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-08-10 11:02
#188

Nu går det väl ändå för långt! Man behöver inte fortsätta att ironisera över någon, vad man än tycker! (#187)

Var det inte ny värd till mobbingsajten tråden handlade om? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: