Annons:
Etikettregler
Läst 4730 ggr
RobinEH
9/6/13, 11:19 PM

Använda svordomar

I skrivreglerna så står det att man ej får:

  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Min fråga är då, varför?
Samt vad anses innefattas i "annat ovårdat språk"?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Honestyisdead
9/6/13, 11:30 PM
#1

Därför att det är tråkigt att läsa svordomar. Det går utmärkt att framföra åsikter utan dom. Stämningen blir så mycket bättre utan svordomar. Vårdat språk säger väl sig självt vad det är? Språk som visar andra respekt.

RobinEH
9/6/13, 11:36 PM
#2

Se #4

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Fridaaaa
9/6/13, 11:43 PM
#3

Jag tycker att det är bra att man inte får svära.
Finns inga anledningar till att svära, man kan uttrycka sig på annat vis ändå. Man får inte mer respekt eller fler som läser/lyssnar på det, om man svär osv. Så varför ens göra det, undrar jag? Bättre att låta bli, min åsikt i alla fall 🙂

Det är ovårdat och extremt onödigt helt enkelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RobinEH
9/6/13, 11:53 PM
#4

#1

"Därför att det är tråkigt att läsa svordomar."

Är det din subjektiva åsikt eller allmän kännedom? Jag tycker att det är tråkigt att läsa stavfel, ny skrivregel kanske?

"Språk som visar andra respekt."

Så ovårdat språk visar inte andra respekt? Har du några exempel?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Mustangcab]
9/7/13, 12:02 AM
#5

Svordomar visar brist på ord. Det finns andra ord att använda. Själv svär jag när jag talar men inte i skrift.

RobinEH
9/7/13, 12:08 AM
#6

#5

Tvärtom så är svordomar ord varvid det inte tyder på brist utan på ordkunskap. Sedan ser jag inte det väsentliga i att det finns andra ord som kan användas, de flesta ord har synonymer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Mustangcab]
9/7/13, 12:15 AM
#7

# 6 Jo det är vad jag lärt mig att det är brist på ord. Har du inga andra ord så tar du till svordomar och det är inte önskvärt här på dessa forum. Passar inte reglerna så går det bra att söka upp ett forum där du får använda  dig av dessa , flaskback t.ex.

Det går utmärkt att diskutera utan svordomar. Det har jag gjort i nästan 60 år.

RobinEH
9/7/13, 12:22 AM
#8

#7

Om du har lärt dig det så har du i så fall lärt dig fel. Att säga att någons vokabulär är litet för att de använder sig av svordomar är fullständigt absurt och du har inget stöd för påståendet.

"Passar inte reglerna så går det bra att söka upp ett forum där du får använda  dig av dessa"

Jag föredrar att ifrågasätta det jag tycker är fel. 

"Det går utmärkt att diskutera utan svordomar. Det har jag gjort i nästan 60 år."

Grattis.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
9/7/13, 12:26 AM
#9

4 Du har fått förklaringen. Svordomar är fula och otrevliga ord. De är helt enkelt inte önskade här inne. Vill du svära finns det säkert bättre lämpade platser. Här vill vi undvika negativiteten som sådant medför. Och visst är det så, där argumenten tar slut kommer svordomarna in. Att du har problem med felstavning är ointressant.

RobinEH
9/7/13, 12:34 AM
#10

#9

Du skrev att det är tråkigt att läsa svordomar och jag skrev att jag tycker att det är tråkigt att läsa stavfel. På viket sätt är mitt påstående ointressant?

"Och visst är det så, där argumenten tar slut kommer svordomarna in."

Jag har full förmåga att diskutera och argumentera och tar inte till svordomar för att ha något att skriva.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
9/7/13, 12:37 AM
#11

Finner inget att diskutera? Du har fått förklaringen.

RobinEH
9/7/13, 12:38 AM
#12

#11

Vad jag har fått förklarat är att du tycker och därmed är det korrekt att sätta det som en allmän regel men det jag tycker är dock ointressant.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
9/7/13, 12:42 AM
#13

Läs gärna 9 igen. Undrar åter igen vad du vill med det här? Det är för övrigt inte jag som satt regeln, men jag sekunderar den.

Annons:
RobinEH
9/7/13, 12:50 AM
#14

#13

Jag vill veta varför regel finns och jag anser inte att din subjektiva åsikt är tillräckligt grund för regeln. Möjligtvis så väljer den som utformat skrivreglerna att uttala sig om det under dagen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
9/7/13, 10:18 AM
#15

Moderator får gärna återinföra #4.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

beem
9/7/13, 10:40 AM
#16

Den här tråden skulle inte ens behövas. Saken är så självklar - svordomar ska givetvis inte förekomma.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

RobinEH
9/7/13, 10:49 AM
#17

#16

Och varför? För att du tycker det?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Mustangcab]
9/7/13, 11:44 AM
#18

#17 Fråga ägarna till sajterna så får du svar istället för att skriva här. Det är inte vi som satt upp dessa regler. Risken finns att du blir avstängd om du fortsätter att ifrågsätta regler som finns. Du har själv godkänt dessa då du blev medlem. Och där står inget om att man inte får stava fel.😂

Leffe
9/7/13, 11:44 AM
#19

Svordomar visar brist på ord och respekt. Godtas svordomar så kommer snart värre uttryck.

Många yngre är medlemmar på sajter här på iFokus. Tycker inte det är så trevligt att de ska lära sig svordomar härifrån.

beem
9/7/13, 11:50 AM
#20

#17 Och varför? För att du tycker det? 

 Du har din uppfattning och vägrar ta till dig vad andra tycker eller vill inte ta till dig och att det finns vissa bestämmelser i ett forum. Bestämmelserna finns där av en anledning och är till för att efterlevas. Om man inte gillar dem - ja då har man bara ett val eller hur.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Nathalie62]
9/7/13, 11:54 AM
#21

För att jag personligen anser det ser och låter hemskt när man använder svordomar..

"Annat ovårdat språk" brukar innebära att det ofta används könsord i kombination av svordomar och det är väl mest barn/tonåringar som tar till sådana ordval tror jag men det bör oavsett undvikas i vilket fall som.

RobinEH
9/7/13, 12:25 PM
#22

#18

Jag antog att ägarna närvarade på denna supportsajt. 

Att jag skulle bli avstängd för att ifrågasätta reglerna visste jag inte. Jag har aldrig märkt att nätverket styrs på ett sådant sätt att man inte får ifrågasätta saker och ting.

I skrivreglerna så står det inget om att man inte får ifrågasätta de regler som finns. Har du sett mig bryta mot skrivreglerna i tråden?

#19

"Svordomar visar brist på ord och respekt."

Tycker du. Du har inget objektivt stöd till att bruk av svordomar skulle visa på en bristande vokabulär.

#20

"Du har din uppfattning och vägrar ta till dig vad andra tycker…"

För att vad andra tycker inte svarar på min fråga. Som jag skrev så tycker jag inte om att läsa felstavningar men efterfrågar inte att sajtadministratörer gör en regel för detta. Varför skall svordomar förbjudas till följd av en dels subjektiva åsikt och ignoranta mytspridning om att det beror på bristande vokabulär? 

"Om man inte gillar dem - ja då har man bara ett val eller hur."

Ja, att ifrågasätta dem. Alternativt så kan man flytta ifrån Nordkorea.

#21

"För att jag personligen anser det ser och låter hemskt när man använder svordomar.."

Tack för att du väljer uttrycka dig med att du anser detta.👍 Frågan är om detta är nog för att göra det till regel.

""Annat ovårdat språk"…"

Tack för förklaringen!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Leffe
9/7/13, 12:36 PM
#23

#22 Ska du hänvisa till en del av ett stycke och inte till resten som står i stycket så är det otrolig brist på repekt för vad andra skriver.

Alex
9/7/13, 12:39 PM
#24

Jag skulle tro att regeln finns främst för att det ska vara trevligt för personer i alla åldrar att läsa på iFokus. Med svordomar i var och varannan mening blir det inte trevligt att läsa, det måste väl även du hålla med om? Sen är väl regeln även en helgardering. Jag som Sajtvärd kan släppa igenom enstaka svärord emellanåt om de är "rätt" placerade och används som förstärkning (t.ex någon som är så förbannat ledsen för den tvingas avliva sin häst eller liknande).

Är det däremot någon som skriver att den är "så ---, --- arg på den där --- människan för att den beter sig som ---" så är det väldigt behändigt att kunna ta bort inlägget med hänvisning till reglerna.

Jag har även uppmärksammat att folk lättare känner sig påhoppade och otrevligt behandlade av personer som använder svordomar i sina texter och bara det är en väldigt bra anledning till att undvika det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

RobinEH
9/7/13, 12:40 PM
#25

#23

Så du anser att jag skall hänvisa till hela stycket för att svara till specifika delar av inlägget?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Leffe
9/7/13, 12:47 PM
#26

#25 Du menade nog #23. Och svarar ja förstycket bestod av två meningar som hörde ihop. Du tog de n första menimgen.

RobinEH
9/7/13, 1:27 PM
#27

#24

"Med svordomar i var och varannan mening blir det inte trevligt att läsa, det måste väl även du hålla med om?"

Kan man inte bruka ord korrekt så bör man inte bruka dem. Jag har inga problem med att individer använder svordomar i var och varannan mening såvida användningen är korrekt. Använder man gång på gång förstärkande ord som svordomar så är troligtvis inte svordomarna problemet utan individens skrivkunskap. 

#26

"Du menade nog #23."

Tack, jag korrigerade det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Nathalie62]
9/7/13, 2:24 PM
#28

#22, Tja, det kan säkert diskuteras fram och tillbaka men jag föredrar att det inte är sådana ordval i alla fall 😎och tack själv, det var så lite Mr. Green

Calcifer
9/7/13, 3:46 PM
#29

Det finns folk i alla åldrar här, barn i 11-års åldern ska kunna finnas på en sida utan att det förekommer ord som de kan anse stötande. Annars måste man införa åldersgräns på en gång, om svordomar ska tillåtas.

Ovårdat språk är t:ex könsord, som tekniskt sett inte är svärord men inte direkt trevliga att läsa i konversationer ändå.

Nej, det behöver inte vara en brist på "riktiga" argument att man använder svordomar, men det kan vara så och är ofta så med många individer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mustangcab]
9/7/13, 4:01 PM
#30

# 22 Ägarna är närvarande på denna supportsajt men inte jämt och ständigt. Men har du en fråga om reglerna för sajten så kontakta dem via pm istället för att skriva här. Det är mycket enklare.  Om man hela tiden kommer att ifrågasätta deras regler så blir man avstängd. Man har inte här att göra, man har valt fel forum helt enkelt.

Support är ett ställe där man behöver hjälp och får hjälp både från ägare och från medlemmar men det är inget ställe där man ska ifrågasätta några regler.

Upp till toppen
Annons: