Annons:
Etikettövrigt
Läst 4145 ggr
Grodan
9/17/13, 3:10 PM

Texten större?

Helt plötsligt har min signatur blivit fel. Texten har blivit större i inläggen… Har ni märkt det?

Jag har inte läst något om det på iFokus, att det skulle ändras eller fixas eller nåt… så kanske är det någon inställning eller min browser?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Gronstedt
9/17/13, 3:13 PM
#1

Här också …

ChristineL
9/17/13, 3:13 PM
#2

Här också! Har google chrome…

DeniceP
9/17/13, 3:13 PM
#3

Samma här

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Calcifer
9/17/13, 3:14 PM
#4

Same. Weird. Det är inte så i gamla trådar.

Och anmäl/hantera/gilla är inte längre centrerat. Och för mig hamnade detta inlägget under länkarna till liknande trådar…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mitchika
9/17/13, 3:14 PM
#5

Texten har förstorats för mig med. Åtminstone i inläggen, kommentarer och signaturer. Det känns jättekonstigt. 🤔

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
9/17/13, 3:16 PM
#6

Samt att "Bra inlägg/Anmäl/Hantera" har flyttats till vänster istället för mitten av inläggen/kommentarerna. "Läs mer på iFokus om samma ämne:" och dess tre länkar under har dessutom en tendens att flytta sig till mitten/början av inläggen. 

Jag använder också Google Chrome.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Marinas Mix
9/17/13, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Samma sak i Firefox. Dessutom syns knappt Anmäl och hantera

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Nathalie62]
9/17/13, 3:47 PM
#8

Tyvärr är det fortfarande på beta stadiet och det är därför som iFokus beter sig konstigt emellanåt, kan kopiera från Niklas citat om vad som händer så ni vet vad som gäller nu.

Vi testar en ny funktion för att hitta relaterat innehåll på iFokus. Just nu finns den längst ner, under skrivrutan.

De första veckorna indexerar den iFokus innehåll. Då kommer träffsäkerheten förmodligen att vara lite sämre. Den använder algoritmer som försöker förstå vad sidorna handlar om och utifrån det föreslå liknande läsning.

Niklas/

[Mustangcab]
9/17/13, 3:57 PM
#9

Nu förstår jag varför texten var annorlunda. Trodde jag själv hade tryckt på någon knapp på min dator😃

Rebornbabyn
9/17/13, 4:12 PM
#10

Samma här. + på hamster.ifokus & kanin.ifokus kan jag ej skriva kommentarer. Varför?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Maria
9/17/13, 4:16 PM
#11

Ha, skönt att höra att det inte bara är hos mig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grodan
9/17/13, 4:23 PM
#12

Ah, tack #8

Jag hittade ingen info, men jag är en "snabbsurfare" så jag missar saker lätt…

Ja, märkte att bra inlägg flyttade sig nyss… weird…

#10 Jo, du kan nog, men det har flyttats upp saker som gör att du måste skrolla ner för att hitta rutan där du ska skriva (eller hm… alltså saker förändras hela tiden märker jag… men när jag skulle skriva så fick jag skrolla förbi reklam och annat för att hitta lilla rutan)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
9/17/13, 4:24 PM
#13

Så länge ni inte tar bort Kommentera som snabblänk i första inlägget för just nu är det borta. Det är sugdåligt. Vem vill scrolla ner förbi första inlägget & x antal svar för att kommentera?

MvH  Tsunamis

Annons:
[Jens]
9/17/13, 4:39 PM
#14

Jag har också fått större text och det ser helgalet ut!

Honestyisdead
9/17/13, 6:23 PM
#15

Det är som sagt inget som är fel, killarna håller på med ändringar :)

[Nathalie62]
9/17/13, 6:28 PM
#16

Vi är många som klagat på det här nu men tyvärr verkar dessa förändringar vara meningen enligt Niklas men jag hoppas dom överväger det igen för håller också med om att det är fruktansvärt irriterande.

Honestyisdead
9/17/13, 6:32 PM
#17

16 det bli alltid klagomål vid ändringar, men så fort folk vänjer sig brukar det bli ok. Tex större text är faktiskt bra eftersom många har synproblem. Större text skapar ju inga problem.

Tsunamis
9/17/13, 6:44 PM
#18

Större text är inte problemet. Men ta bort Kommentera som snabblänk i inlägg 0 är verkligen dåligt :(

MvH  Tsunamis

[Nathalie62]
9/17/13, 6:50 PM
#19

#17, Klart det ger synpunkter, det är ju meningen men jag anser bara att folk själva ska få avgöra vilken storlek dom vill ha och dom som har synproblem har till 99% redan åtgärdat detta så dom överhuvudtaget kan läsa/skriva här så jo, detta kan orsaka problem 😃det handlar inte om att vänja sig.

Honestyisdead
9/17/13, 6:56 PM
#20

19 problem hur då? 18 som sagt är allt inte klart ännu, så inget är säkert.

Annons:
[Thiah]
9/17/13, 6:59 PM
#21

Det där om relaterade länkar som hamnar mitt i allt gör mig smått irriterad. Får mig hela tiden att tro att det är dumt placerad reklam.

Grodan
9/17/13, 7:08 PM
#22

hm hm hm hm…

jag vill inte vara anstiftare av någon klagotråd… så tagga ner gott folk❤️

jag ställde en fråga och jag har fått svar.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Honestyisdead
9/17/13, 7:12 PM
#23

Grodan; man kommer inte ifrån det här. Det bli alltid likadant varje gång förändringar göra :) människor är vanedjur som ibland har svårt med förändring :) även jag om jag inte ser logiken.

wille_wille
9/17/13, 8:22 PM
#24

Är det bara jag som gillar det nya typsnittet bättre än det gamla? 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Nathalie62]
9/17/13, 8:25 PM
#25

#20, Vilken tur att det inte är klart då och hoppas dom ändrar tillbaka det illa kvickt 😃

Honestyisdead
9/17/13, 8:28 PM
#26

Själv har jag inga som helst problem med texten. Passar mig bra, märkte inte ens ändringen. Så för mig får det gärna stanna.

De som märkt de kommer vänja sig på någon vecka.

[Nathalie62]
9/17/13, 8:30 PM
#27

#26, Så trevligt för dig! Men uppenbarligen förstår du inte, bara för att du inte har problem med synen finns det många som faktiskt har det och det handlar fortfarande inte om att folk ska vänja sig.

Annons:
Honestyisdead
9/17/13, 8:37 PM
#28

27 så du menar att folk har synproblem som gör att man varken kan läsa litet mindre text eller kan läsa som det är nu alltså?

[Nathalie62]
9/17/13, 8:41 PM
#29

#28, Nej, jag menar exakt vad jag skrev, läs inte mellan raderna är du snäll. Läs om och läs rätt Hera.

Honestyisdead
9/17/13, 8:47 PM
#30

Tycker jag läst dina inlägg noga. Men men. Det återstå att se vad som ändrats för att stanna och vad som inte stannar.

bamse6311
9/17/13, 10:28 PM
#31

Tyckte också det såg konstigt ut i början, mig gör det dock inget.

Jag har för övrigt alltid zoomen inställd på 150 % för att kunna läsa även med läsglasögon.

Större text tycker jag bara är bra.

Bästa hälsningar,
Bertil

Leffe
9/17/13, 11:51 PM
#32

Jag gillar också den här textewn. Jag behöver inte sita frmålutad för att kunna läsa. Jag kan sitta rakt i stolen

Marinas Mix
9/18/13, 6:32 AM
#33

Blev ju som flera andra väldigt överraskad, när det inte såg ut som det brukar. Textstorleken är väl helt okej. Det går ju alltid att ändra det lätt på sin egen skärm med hjälp av Ctrl+ eller Ctrl-

Det som störde mig mest var att den där listan med "Läs mer" la sig mitt i tråden.
Kändes som om jag plötsligt fått in reklam och risken är ju då att många tappar tråden, för de hittar något som kan verka intressant.

Tycker mig även komma ihåg att det blev samma sorts ramaskri, när killarna flyttade ner de nålade trådarna i listan

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Gronstedt
9/18/13, 7:39 AM
#34

Det som är verkligt irriterande är att texten i inläggen är större, men inte övrig text. Därmed kan man inte längre själv välja storlek på visningen - om man ställer in så att texten i inläggen är lagom stor blir övrig text oläsligt liten, om man väljer läslig storlek på övrig text blir texten i inläggen så stor att man ser orimligt få rader på skärmen samtidigt. Om det nu ska fipplas med storlekar, så ha åtminstone samma storlek jäms över!

Annons:
Andina
9/18/13, 11:39 AM
#35

Det går att göra texten mindre också… 

😉

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Alenzi
9/18/13, 5:21 PM
#36

#34 Jag instämmer, är texten stor på hela sajten är det ju bara att zooma ut. (likaså om all text är liten, då kan ju de som av olika skäl vill ha texten megastor faktiskt själva zooma in)
Nu ser det gräsligt ut, men det kanske ordnar sig :)


Pelle Långlös
9/18/13, 6:13 PM
#37

Jag märkte inte ens skillnaden förrän denna tråd startades men jag gillar den. Mycket behagligare att läsa.

Hon den där med glasögon. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Calcifer
9/18/13, 6:19 PM
#38

Textstorleken stör mig inte, jag har zoomat ut en gång bara, så var det klirrat. Men jag tycker inte länkar till liknande trådar ska vara mitt i sidan. Det är rätt störande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mirinda
9/20/13, 10:15 AM
#39

Nu vill jag inleda med några rader OT, innan denna tråd blir "trasslig":

"Förlåt att jag har en åsikt!", kanske borde vara en standardinledning när man vill ha en förändring/återställare eller bara ge feedback på något som diskuteras här? I trådarna här tycks det rätt ofta bara vara OK att tycka likadant som några väldigt flitiga skribenter.🤔 Jodå, jag har läst många trådar här på SUPPORT. Vissa spårar ur.

Kanske är någon TS ledsen och/eller upprörd redan när de skapar en tråd här, just för att tekniken av någon anledning inte funkar tillfredställande? 

Att man vänder sig till er för att få hjälp gör att man befinner sig i en beroendeställning och är i rent praktiskt/tekniskt underläge. Det skulle jag önska att adm här tar hänsyn till, innan man låter några (vill inte nämna någon särskild, för det varierar) "undervisa" på ett sätt som tystar och gör medlemmar ledsna. Det vet jag, efter att ha läst många och väldigt långa trådar, där det börjat med att någon ber om hjälp eller velat ha svar på en fråga. Och sen har det dragit iväg till någon sorts sårande ord-pajkastning. Jag har ibland haft PM-kontakt med "tillplattade" medlemmar och andra som läst trådar här och är rädda för att ställa frågor på SUPPORT. De är rädda för att bli uppfattade som "besvärliga".

Var ligger ribban för modereringen på SUPPORT? Är det OK att någon som själv är engagerad i en åsiktsdiskussion modererar den tråden? Jag skulle önska att det inte förekommer. Då riskerar man att moderatorns trovärdighet och objektiva inställning ifrågasätts.

Var inte så tuffa mot de som vänder sig hit! Då vågar en del medlemmar snart inte fråga eller tycka till om forumet. De vill veta något eller har problem med något på iFokus och den informationen borde vara värdefull för alla på SUPPORT.

Utifrån medlemmarnas feedback kan man vidareutveckla detta forum, som jag tycker är ett jättekul ställe att surfa runt på.🌺 Här finns något för alla.👍

Nu har jag inte helt koll på vilka som är Medarbetare här och vilka som bara skriver det de gör ändå, vilket kanske inte har så stor betydelse för enskilda medlemmar, som känt sig tilltryckta på denna viktiga sajt. Ibland blir orden i trådarna så hårda att jag får magknip när jag läser. Ni kanske skulle kunna ha en intern diskussion om hur man undviker det? Ni på SUPPORT ska ju inte heller behöva bli påhoppade personligen, anser jag.

Utan er på SUPPORT skulle man stå sig slätt när datorn inte vill.

Hur samtalstonen i trådarna på SUPPORT uppfattas är extra viktigt eftersom alla iFokusmedlemmar ska kunna vända sig hit med frågor. Ni blir på sätt och vis vägledande för tonen på alla sajter. För man påverkas av de som sitter i beslutspositioner.

SUPPORT är ansiktet utåt👋, särskilt gentemot nya medlemmar och de som surfar in på iFokus för första gången. Tål att tänkas på, eller hur?

Åter till frågan om textstorleken:

Jag trivs inte heller med att texten blivit för stor. Det är jobbigare att läsa och man får rulla tråden jättemycket för att komma vidare när man läser. Det som ska synas på skärmen får helt enkelt inte plats på bredden längre.

Det är kanske en smakfråga.🤔 Men då passar det inte min (och uppenbarligen flera andras) smak.

Om inläggstexten var så gott som lika bred som skärmen (alltså om kategori- och reklamspalterna var smalare skulle det funka bättre med denna stora text.

Nu är texten svårläst, för att "inläggsspalten" i mitten av skärmen, rent läsbarhetsmässigt blir för smal för teckenstorleken som används.

Har testat ctrl-, men då krymper allt och blir alldeles för litet. Här hos mig är det för stora steg mellan ett storleksläge och nästa. Är det någon som vet om detta går att göra steglöst?

Finns det något sätt att bara krympa texten i inläggen, så att jag kan se allt som ska synas på skärmen?

Antingen "försvinner" (hamnar utanför det jag kan se på skärmen) det som ska vara i spalten längst till vänster eller också försvinner det till höger. Dessutom byter texten storlek över hela skärmen med ctrl- och ctrl+ och då blir allt utom inläggen för litet för mig att läsa, om jag försöker göra inläggstexten lagom stor.

Snälla ni som kan detta! Hjälp oss att få tillbaka valmöjligheten som fanns förut! Förut gick det väl att ändra textens storlek om man ville?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Mia-Li]
9/20/13, 10:20 AM
#40

Bra inlägg Mirinda.

Jag har upptäckt ett annat problem med. Sidan hoppar upp två snäpp när man gått in i en tråd för att läsa inlägg eller skriva en kommentar.
Har skapar en egen tråd om detta.

Men det är mycket irriterande.

Jag har nu själv tryckt ctrl och - och minskat storleken. Det är bara det att det verkar hoppa tillbaka till ursprungsläget när man byter sajt….Och sitta och hålla på och ändra är ju enbart jobbigt.

Leffe
9/20/13, 11:50 AM
#41

#40 Innan den större texten så var jag tvungen gå in och trycka Ctrl+ ett par gånger för att få texten större så jag slapp ha ögonen en dm från skärmen. Jag konstaterade att jag fick göra det en gång på varje sajt. Alltså det var alltid kvar på de sajter jag gjorde detta på.  Det blev alltså en gång på varje sajt jag är inne på. Sedan var det rätt för mig. Det är alltså en ändring per sajt. Borde ju vara lika när man minskar också

Annons:
[Nathalie62]
9/20/13, 12:21 PM
#42

#39, Bra inlägg Miranda men du ska inte be om ursäkt för din åsikt för alla har rätt att delge den! 🌺

Visst kan man ändra storleken själv men det är ju väldigt jobbigt att behöva göra det på varje sajt 😮dessutom blir en del för smått när man gör det, till exempel på högra sidan och i skrivrutan ser man knappt något alls, man får känna sig fram var man tror bokstäverna sitter 😕

Leffe
9/20/13, 12:48 PM
#43

#42 Är det då inte lika jobbigt för mig att göra texten större på varje sajt som för dig att göra den mindre. Bara en liten fundering om det jobbiga att behöva ändra.

Att det andra blir smått ja det problemet förstår jag. Det blir väl då som för mig när jag var tvungen göra bilden större att rutorna till höger försvann helt och jag måste hela tiden förflytta bilden åt höger eller vänster. Det lade jag ganska snart av med  och missar massor av vad som händer på sajterna.

Leffe
9/20/13, 12:51 PM
#44

#42 Har testat att minska ett steg och då kan jag med min sämre syn faktiskt läsa texten till vänster och i rutorna till höger om jag gjorde som tidigare - ögonen intill skärmen fast ännu lite närmare

Mirinda
9/20/13, 1:40 PM
#45

#44 Jag pratar om läsbarheten. Det är ett begrepp som används i vissa yrkesgrupper som sysslar med tryckt och/eller datorförmedlad text. Det har ingenting att göra med vilken synskärpa man har.

Synskärpan här är inte tip top heller. Det avhjälper jag med glasögon. Ju äldre man blir, ju mer komplicerat blir det med att läsa på olika avstånd (tidningstext, datortext, TV´s textremsor och skyltar på sta´n. Olika text och olika avstånd från texten kräver olika synkorrektion. Dessutom kan det vara skillnad på tryckt text och digital text. Det beror på vars och ens individuella synstatus. Så det kan man inte åtgärda i ett forum, utan att någon annan blir lidande.

Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan vad jag kritiserar och vilka individuella optiska behov vi medlemmar har, Leffe.

När det gäller den allmänna läsbarheten kan jag ge ett enkelt exempel: Om man låter bli att dela in texten i stycken eller sällan sätter punkt och börjar på en ny mening, ser texten ut som en enda stor massa. Då blir läsbarheten mycket lägre än om man skriver luftigare.

Ett positivt exempel här på iFokus är radavståndet som är väldigt bra för läsbarheten. Alla förlag och tidningsredaktioner, som jag känner till, har kriterier. De vill ha ett och ett halvt radavstånd i insända manus till exempel. 

Jag har arbetat med att utforma dokument med hög läsbarhet och granskat såväl privata dokument som myndigheters utskickade blanketter och beslutsdokument. Så jag har en viss erfarenhet av vad som brukar fungera för de flesta och vad som är mindre lyckat när man publicerar text.

Det är helt enkelt så en längre text än två, tre meningar, i denna storlek och i detta typsnitt, kräver längre rader; smalare marginaler om man så vill, för att få samma kvalité på läsbarheten som den gamla varianten.

Jag förstår att tekniken har begränsningar. Men min valfrihet har minskat med förändringen, så jag uppskattar den inte.

Jag vill att ni på SUPPORT tar till er den konstruktiva kritiken och tar er en funderare. Det vore bra om fler medlemmar tycker till också.

Kanske kan ni dator-snillen komma på en lösning som fungerar ännu bättre än både den gamla och denna nya, som jag anser, mer krångliga och obekväma variant? 

Trevlig helg alla skribenter och hela iFokus-gänget!☀️

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Leffe
9/20/13, 2:07 PM
#46

#45 Jag kan inte sådant, men är det du menar att nu med den större texten så är ju färgerna gråare och med den gamla texten svartare. Det är väl då "punkter och täthet" det handlar om tror jag (men det stör i mig i alla fall).  Läsbarheten på ett papper sägs vara tydligare med gul text på svart papper (eller var det tvärtom) än svart på vitt papper. Rätta mig om jag fattat fel

Bettan
9/20/13, 2:27 PM
#47

#44 Det där med att olika yrkesgrupper mäter och går efter normer har för mig som forumsläsare ingen betydelse. För mig som amatörläsare är det viktigaste att jag snabbt och lätt ska kuna läsa och skriva.

Varför går jag in på ett forum? Jo jag vill läsa om ett ämne jag gillar. Jag klickar på den sajt som intresserar mig och kommer till dess första sida med bilder och delar av artiklar. Det är viktigt då att den sidan tilltalar mig och därmed fångar mitt intresse. Där kan jag inte se att någon förändring gjorts. Jag trycker sedan på trådar för att gå in och läsa. Då är det inte längre första intrycket som gör att jag läser vidare. Då är det vad som skrivs och hur lätt det går att läsa med minsta ansträngning och arbete.

Är löpsedeln på en tidning icke tilltalande köper jag en annan tidning. När jag väl köpt tidningen så läser jag den om den inte ser så bra ut eller ser bra ut invändigt.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Mirinda
9/20/13, 2:44 PM
#48

#46 Du har förstått en sak väldigt väl; hur färgerna påverkar läsbarheten. Det kan vara lite individuellt det med. Men skarpa kontraster underlättar ju.

Däremot tror jag att du missade lite vad jag har emot den stora texten i de smala inläggsrutorna. Det är formen (layouten) som blir svår när texten är lite längre än ett par tre meningar. Om jag skriver ett mail eller ett dokument i word, kan jag välja en teckenstorlek som är bekväm för mig. Då låter jag även dokumentets bredd följa med proportionerligt. Större bokstäver och färre ord per rad kräver längre rader för att inte ett stycke ska bli svåröverskådligt.

Bredden på inläggstexten går inte att påverka, så att raderna blir likadana, som med den mindre texten jag nu ser på min skärm. Raderna blir extremt korta (innehåller få ord var) med den stora texten. Denna teckenstorlek (den gamla) ser jag ju i rutan medan jag skriver. Men när man publicerat blir texten oproportionerligt stor i förhållande till vad man skulle kunna kalla spaltbredden.

Tänk dig att du slår upp din morgon- eller kvällstidning. Om då spalterna fortfarande är lika smala, men texten så mycket större. Då blir spalterna långa och meningarna titt och tätt avhuggna för ny rad, så att det skulle högst troligt kännas rätt konstigt för dig att läsa. Gör man däremot spalterna färre och bredare över tidningssidan, så har man en bättre läsbarhet.

Det kan vara tekniska svårigheter som hindrar. Inte gråter jag över att jag inte kan läsa reklamen längst till höger. Men annonsörerna kanske skulle ha åsikter om saken. Jag vill bara kunna läsa texten mer flytande, som man kunde förut.

Ta det som en utmaning, ni som brukar trolla med text och bild här på forumet! (För mig känns det ibland magiskt när min systemvetarkompis fixar i datorn.) På med tänkarhatten vet ja! 👍

Kanske finns det en alldeles utmärkt lösning på detta med textens storlek och läsbarheten runt hörnet?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Leffe
9/20/13, 3:07 PM
#49

#48 Tack för en bra förklaring.

En fråga Mirinda. Vi har ju alla olika stora skärmar och olika grundinställningar på dem. Kan inte det påverka hur långa eller korta raderna blir. Detta kanske är en fråga för Dator iFokus

Mirinda
9/20/13, 4:56 PM
#50

#49 Bra att du tar upp det, Leffe. Jag har faktiskt ingen aning. Det kan hända att det ser annorlunda ut på en skärm som är mycket bredare än min, ungefär som det där med TV-skärmar och olika format.🤔
Jag är som sagt ingen tekniker. Därför förstår jag ju inte vad det där med skärmstorleken kan betyda. Men om någon datorkunnig person här på SUPPORT förklarar, så kan vi kanske båda bli lite klokare på hur det hänger ihop.

Jag talar endast om hur det kan bli med läsbarhet och hur man eventuellt kan förenkla för läsare. Det där andra finns det ju folk här som begriper så mycket bättre än jag.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Niklas
9/20/13, 10:38 PM
#51

#48: Jag ser mellan 55 och 65 tecken per rad. Det tycker jag är lagom. Det ligger dessutom inom det intervall som ofta rekommenderas för läsning på skärm nuförtiden (50 - 70 tecken).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mirinda
9/21/13, 12:46 AM
#52

#51 Det kan nog stämma, Niklas. Men då tror jag inte de menar i så pass smala spalter som det är här. Om du läser mina inlägg #45 och #48 så tror jag du förstår vad jag menar.

Det är helt enkelt inte bekvämt att läsa längre inlägg, när raderna blir så många och meningarna tar så många rader. Vi har gamla inlägg på MiF som vi använder regelbundet. Förresten är det dokument jag fick fixa och trixa jättelänge med ikväll rätt så nytt ändå. Det är en lathund till varulvsleken. Den var lättläst; luftig och överskådlig.

Men nu när jag skulle publicera lathundsinlägget igen såg det bara inte klokt ut. Jag skrev lathunden, för att man snabbt ska kunna rulla vår lektråd tillbaka till början och lätt hitta det man vill kolla kring lekens gång. Det hade inte funkat när mitt relativt kortfattade dokument blev så mycket längre, på grund av den stora textstorleken i de fortfarande lika smala inläggsspalterna. Det blev bara pannkaka av det dokument, som jag fått en hel del positiv feedback på, just för att det var så lätt att hitta i det.

Tyvärr kan jag inte minska texten i inläggen. För mycket i varulvsleken går ut på att man rullar tillbaka tråden och läser. Nu får våra lekdeltagare det mycket jobbigare med att kolla vad de andra skrivit tidigare.

Kan du, Niklas, svara på varför jag inte får in hela den tänkta skärmbilden på bredden i min skärm? 

Jag skulle också vilja veta om det går att ha samma storlek på all text (som det var förut) med en möjlighet att göra inäggstexten större, för de som vill ha det så. Allt är inte nödvändigtvis bättre för alla för att det är nytt.

Jag är tacksam om jag får svar av er som fattar beslut om det här. 

Jag skulle verkligen uppskatta om vi medlemmar fick en förklaring till varför det ska vara så här, samt gärna tips på vad vi som vill läsa många längre inlägg ofta kan göra för att få bättre läsbarhet. Särskilt om ni nu inte kan eller vill återställa till det gamla eller anpassa teckenstorleken till textinläggens bredd.

Kanske skulle ni istället kunna bredda spalterna vi publicerar inläggen i?

Huvudsaken är att någon arbetar på att det kommer att stämma bättre överens framöver än det gör nu. Det är helt enkelt en fråga om proportioner på inläggens formgivning, i syfte att förbättra läsbarheten.

Vad jag förstår jobbar ni bakom kulisserna hårt för att utveckla och förbättra forumet - ett forum jag trivs väldigt bra på. Här finns, som jag tidigare sade, något för alla.👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

annia1
9/21/13, 2:12 AM
#53

För min del blir hela iFokus svårläst. 

Jag har som många andra nedsatt syn, jag har dessutom början till grå starr på ena ögat. Men det som är jobbigast är att mina ögon inte ställer om sig direkt jag flyttar blicken utan det tar tid. Så när jag har läst en tråd så blir i princip all annan text på iFokus suddig och det tar tid för mig innan jag tex kan läsa rubrikerna till vänster ordentligt igen. Och jag kan inte få till en bra sida genom att zooma för skillnaden finns ju där hela tiden.

Jag tycker som nån annan redan skrivit att det är bättre att det återinförs att man själv får välja vilken storlek man vill ha. 

Och som också påpekats att med kortare rader så blir varje enskilt inlägg och varje tråd längre och man får skrolla mer. Med den spaltbredd som är på iFokus så blev de nog långa ändå förut.

.

Niklas
9/21/13, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#52:

Det är helt enkelt inte bekvämt att läsa längre inlägg, när raderna blir så många och meningarna tar så många rader.

I exempelvis din kommentar är genomsnittsmeningen två rader. Det är ungefär lika mycket som på Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters webbplatser. Tycker du att en mening per rad är lagom tror jag inte att du tillhör genomsnittsläsaren på iFokus.

Kan du, Niklas, svara på varför jag inte får in hela den tänkta skärmbilden på bredden i min skärm? 

Jag förstår inte vad du menar. Kan du länka till ett exempel och förklara närmare?

Jag skulle också vilja veta om det går att ha samma storlek på all text (som det var förut) med en möjlighet att göra inäggstexten större, för de som vill ha det så.

Vi ska göra om layouten på hela iFokus. Det är dock ett stort arbete som vi inte kan göra i en handvändning. Ändra storleken på brödtexten var ett steg vi kunde ta nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bamse6311
9/21/13, 9:47 AM
#55

#39 Mirinda.
Tummen upp till det som du kallar OT i ditt inlägg 👍

Angående det där om textstorleken så precis som jag berättat tidigare så har jag alltid behövt ha zoomen inställd på 150 % även om jag har läsglasögon 4+

Är på det sättet van vid att använda "listen" och dra vertikalt både åt höger och vänster på alla sidor jag besöker.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Calcifer
9/21/13, 10:18 AM
#56

Jag tycker också det är galet jobbigt att det får plats alldeles för få ord per rad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Angelfish
9/21/13, 10:24 AM
#57

Jag hade inte ens märkt att texten blivit större förrän jag läste den här tråden men jag tycker det är en bra storlek på den. Det går lätt att läsa.

Har inte heller märkt nån skillnad när det gäller hur många ord det får plats per rad.

Wony
9/21/13, 10:48 AM
#58

För mig har det blivit otroligt mycket bättre. Alltför långa rader med liten text ger mig huvudvärk, och som det är nu önskar jag att fler forum på nätet kunde ha så som det är nu på iFokus. Det är mycket bättre med kortare, större rader och ett luftigt radavstånd tycker jag. Det gör texten så otroligt mycket mer läsbar.

Som texten var förut var det väldigt, väldigt jobbigt att hålla koll på var i texten man var när man läste långa inlägg.

Andina
9/21/13, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Förslag

Jag kan nog förlika mig med ett större typsnitt. Men även jag är "yrkesskadad" när det gäller den grafiska formen… Det är knepigare (för mig) att läsa dessa korta rader som blir när typsnittet är större. Ögonen får hoppa fram o tillbaka hela tiden - och fokus flyger sin väg.. Ögonen tar in även helhetsintrycket medan de samtidigt fokuserar på rader och ord. Läsflödet förloras och ögonen har svårt att följa raderna, det blir hackigt. 

Så ett förslag kan vara att låta vänsterspalten vara orörd, förminska avatarer något och spalten där de ligger, minska högerspalten och därmed få mer utrymme för trådspalten. 
Med de justeringar jag gjort här (se bilden, högerklicka o öppna den i ny flik för att kunna se 'originalstorleken') så tjänar vi dessutom in ca 1 rad på höjden (på 5-6 rader med utrymmet vi har idag) - "förkortar" alltså tråden på höjden.

Och - inläggen blir mer lättlästa för ögon och hjärna! 🤓

Men - typsnitten/textstorlekarna har jag inte ruckat på.

Nu vet jag ju inte vilka åtgärder som planeras i övrigt - men tills vidare kanske detta kan vara ett alternativ…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wony
9/21/13, 10:59 AM
#60

#59 Jag gillar ditt förslag, så länge inte raderna blir lika långa som innan, dvs lika många tecken per rad som förut. Som jag ser det så var det en stor bov i dramat att jag hela tiden tappade bort mig i texten!

Jag personligen föredrar korta rader. Det blir mer överskådligt och lätt att ta in vad som står utan att behöva läsa om texten massor med gånger tycker jag.

Mirinda
9/21/13, 12:47 PM
#61

#54 Hej Niklas!

Tack för svar!🙂Nu blir det mer logiskt för mig. Har jag förstått det rätt så är detta med textstorleken bara första steget i något som kommer att vara mer ensat när ni är klara. Är det riktigt uppfattat?

Jag tror du missförstod mitt syfte när jag skrev om tidningsspalter. Det var bara för att ge ett enkelt exempel på läsbarhet. Absolut inte för att jämföra en tryckt tidningssida, där man har tillgång till hela texten med en iFokustråd. Det exemplet var endast för att Leffe skulle förstå vad jag menade med ordet "läsbarhet" kontra hur bra man ser att läsa (synskärpa). Förstår du nu? 

För att visa vad jag menar länkar jag till ett lite längre inlägg från Livskvalité i Fokus. Tror bestämt att du deltog i tråden du också.

http://livskvalitet.ifokus.se/discussions/51a04fb78e0e7450b0002c98-samhallet-idag#11

Detta är ändå ett relativt kort inlägg om man jämför med en uppdateringstext med vidhängande lägesinformation i varulvsleken eller en av trådarna i Ensam 50+, där de flesta inläggen fungerar som långa öppna brev. Ni kan gärna titta in där också, så blir det nog uppenbart vad Andina i #59 och jag menar. #53 Annia1 har tydligen också förstått Tack, för att ni hjälper till att visa vad problemet blir!

#59 Tack för konkret förslag och tack för att du hjälper till att förklara det här med grafisk form!🌺 Jag har varken yrkesvokabulären eller det tekniska kunnandet. Det jag vet något om är hur tryckt text tas emot av de allra flesta läsare som läser olika former av dokument i informationssyfte eller annat där själva formen, språket och framför allt tydligheten är viktig.

Jag är ingen optiker eller neurolog, men vet hur hjärnan tar emot och sorterar information, för att det går att höra, läsa och kontatera hur pass bra den information eller dokumentation jag producerat tas emot.

Kanske ni som jobbar med att utveckla iFokus kan överväga att göra någon sorts valfri inställning när det drar ihop sig mot att hela layouten ska göras om. Kanske vi alla då kan få ett bekvämt läsläge utifrån några enkla val? Det ser jag fram emot.

Trevlig lördag alla i tråden! Nu ska jag ut i solen och äntligen inviga min nya cykel.☀️🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Niklas
9/21/13, 10:13 PM
#62

#61:

Har jag förstått det rätt så är detta med textstorleken bara första steget i något som kommer att vara mer ensat när ni är klara. Är det riktigt uppfattat?

Det kan man säga.

Jag tror du missförstod mitt syfte när jag skrev om tidningsspalter. Det var bara för att ge ett enkelt exempel på läsbarhet. Absolut inte för att jämföra en tryckt tidningssida, där man har tillgång till hela texten med en iFokustråd.

Jag har inte jämfört tryckta tidningssidor med webben. Mina exempel gällde bara webben.

Detta är ändå ett relativt kort inlägg om man jämför med en uppdateringstext med vidhängande lägesinformation i varulvsleken eller en av trådarna i Ensam 50+, där de flesta inläggen fungerar som långa öppna brev. Ni kan gärna titta in där också, så blir det nog uppenbart vad Andina i #59 och jag menar. #53 Annia1 har tydligen också förstått Tack, för att ni hjälper till att visa vad problemet blir!

Jag har fortfarande inte förstått vad det är jag ska se i tråden du länkade till. Vad är det som är konstigt? Var finns den där varulvstråden du återkommer till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Mirinda
9/22/13, 1:44 AM
#63

#62 Eftersom du inte verkar kunna förstå, så ser jag det inte som särskilt fruktbart att fortsätta försöka förklara. Andra, speciellt Andina, som kom med ett konkret förslag i #59 förstår och har samma uppfattning om den nuvarande grafiska formen som jag. Det är även fler än vi som tidigare i tråden framfört att de inte trivs med denna brödtextförändring.

Om du bara framför den feedback som lämnats av oss som inte uppskattar textstorleken i förhållande till bredden på inläggsspalten, samt skillnaden i textstorlek på skärmbilden till de tekniker som arbetar med den nya layouten så är jag nöjd. Lättast är väl att be en av dem som skapar den nya layouten läsa igenom tråden. Det är mitt förslag.

Jag ger feedback och, som jag ser det, konstruktiv kritik. Det är naturligtvis upp till forumledningen vad ni gör av det. Jag berömmer också, bland annat radavståndet. Jag har tidigare i denna tråd även framfört varför jag trivs på iFokus.

Nu har jag sagt allt jag har att säga i brödtextfrågan.

Varulvsleken är ett kul tidsfördriv vi ägnar oss åt på Marsvin i Fokus. Titta gärna in i någon av våra lektrådar och läs! Vi startar en ny lek i morgon.

Den som vill vara med och leka kan anmäla sig fram till söndag 22/9 kl 12.00.

Här är anmälnings- och frågetråden:

http://marsvin.ifokus.se/discussions/52151f8fce12c458a5000e90-varulvsleken-4-fragor-och-anmalningar?discussions-2

Godnatt alla!😴

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Niklas
9/22/13, 6:56 AM
#64

Okej, då lämnar jag också diskussionen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: