Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 2212 ggr
LajvKrattan
2013-09-29 00:03

ASCII-konst

ASCII-konst eller textbaserad konst är vacker och finns på många forum. Tyvärr går det inte att använda på iFokus. Kan ni ändra på det? 

Exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/ASCII_art

Om jag skulle försöka lägga in en bild blir resultatet detta:   

__,---.__,-' `-.,' `. / \ / . \ ; ) : | (( | | ) \ | : ( , ) ; \ _ `|'__ / \ ( """"_ ) / `. )/(/( \| ,' `- () )()|| -' | () || | || | () | | | | | | | | ____|_____|____

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Hanna
2013-09-29 00:08
#1

Varför skall detta finnas? Vissa folk med synfel använder sig utav skärmläsare som i sådana fall läser upp varje enskilt tecken.

Alltså "punkt punkt punkt snedstreck punkt punkt kolon" osv.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Grodan
2013-09-29 00:08
#2

Jag gillar Ascii… beundrar de som gör fina sådana saker, så det vore skoj


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LajvKrattan
2013-09-29 00:13
#3

#1 Jag förstår problemet med skärmläsare, men det känns inte som skäl nog att utesluta det helt. Det är fint med bilder, och med skärmläsare går det väl att hoppa över inlägg med överflödiga tecken? Jag testar…

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2013-09-29 00:17
#4

Okej, jag förstår problemet - det där eviga babblandet gör mig galen! Men hur många med skärmläsare finns det egentligen på iFokus? Enskilda sajter kanske skulle kunna få rösta om det får finnas på just den sajten. Det kanske inte passar något vidare på synskadade i fokus men på andra sidor tror jag att det är välkommet. 🙂

Edit: Jag testade igen och det gick alldeles utmärkt att hoppa över min lilla "bild". Andra som använder skärmläsare kan ju göra detsamma. Om ASCII-konsten bara tvingar någon med skärmläsare att göra en extra knapptryckning men kan göra alla andra glada tycker i alla fall jag att det är värt att tillåta. Vad tycker ni? 🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Hanna
2013-09-29 00:20
#5

#4 Jag tror dock de tänker mer på de som eventuellt kan bli utestängda helt från trådar än att vi andra ska få en häftig funktion. Vet att vissa har stora problem med för högt antal smileys.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Memento Mori]
2013-09-29 01:01
#6

Jag kan i för sig hålla med om att det är imponerande och så men är det verkligen så viktigt att man ska behöva ändra på iFokus för att få det att fungera? Kan man inte helt enkelt göra själva ASCII:n på ett annat dokument, ta en print och lägga in bilden? Funderar Blir ju lättare för dom som är synskadade också. Glad

Annons:
Honestyisdead
2013-09-29 09:11
#7

Ser inte något behov av det.

LajvKrattan
2013-09-29 09:36
#8

#6 Problemet är att det har en helt annan effekt när man lägger in det direkt i texten. Det blir inte alls samma sak om man bara lägger in en bild. 😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

DesK
2013-09-29 10:19
#9

Detta är tyvärr precis lika illa som egengjorda smileys!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LajvKrattan
2013-09-29 10:52
#10

         _____
       /          \
      |   |    |   |
      |   \__/    |
       \______/

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2013-09-29 10:55
#11

        .   .   .
    .               . 
    .      /)       . 
    .     ( . )     . 
      .    | |    .  
           | |    
           |_|

Jag får väl hitta andra lösningar.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Honestyisdead
2013-09-29 10:57
#12

10 iFokus egna smileys är 100 gånger finare än det du publicerade enligt mig.

LajvKrattan
2013-09-29 10:59
#13

      _____    _____
    /          \ /          \
   |                          | 
    \                        / 
       \                  / 
           \           /
               \    / 
                 

MOAHAHAHAHAHAHAHA! 😂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
LajvKrattan
2013-09-29 10:59
#14

#12 De är för små. 😡

       Och det där var inte snällt sagt. 😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Angelfish
2013-09-29 11:22
#15

Låter som nåt som är helt onödigt att ha här.

Och om det går att använda på andra forum, så använd det där, och låt oss slippa ha det här på iFokus, tack.

Maria
2013-09-29 12:39
#16

Visst är det kul men låt oss slippa det här på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nathalie62]
2013-09-29 13:01
#17

Nej tack, säger jag också, vi måste alla lära oss att visa mer och större hänsyn åt dom som har sämre/dålig syn, dom vill också gärna kunna delta enkelt i diskussioner.

Grodan
2013-09-30 14:45
#18

❤️ LajvKrattan ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

beem
2013-09-30 15:10
#19

Absolut inte säger jag. Jag kan inte se att det skulle tillföra något till  någon sajt. Hur många med skärmläsare som finns på iFokus har inte med saken att göra. Lika dumt som att fråga hur många blonda som finns på iFokus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

LajvKrattan
2013-09-30 15:38
#20

Okej, jag förstår! Ni kan sluta trampa på min tråd. 😢

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
LajvKrattan
2013-09-30 15:47
#21

#18 ❤️För ditt stöd❤️

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Grodan
2013-09-30 16:45
#22

Jag fattar inte varför ni absolut inte vill ha det på ifokus… Om det finns ett par trådar med ascii-art, vad tusan gör det? Det är faktiskt häftigt, kul och underhållande.

På mus-ifokus har vi i a f några aschii-art-trådar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Nathalie62]
2013-09-30 19:43
#23

#22, För att det handlar om att visa hänsyn mot dom som har svårt för sådant, svårare än så är det inte.

Fridaaaa
2013-09-30 22:41
#24

#20 ingen som trampar på din tråd….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2013-09-30 22:48
#25

#22 Jag säger också - hänsyn. Alla iFokus sajter ska vara tillgängliga för all.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

LajvKrattan
2013-09-30 22:53
#26

#24 Jo, det tycker jag. Det är tydligt att svaret är nej. Ni måste inte fortsätta gnida det i ansiktet på mig. 😢

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2013-09-30 23:05
#27

Jag förstår hur ni tänker.

ASCII-konst -> Jobbigt för skärmläsare -> Folk med skärmläsare blir ledsna. 

Det är helt rimligt att ni tänker så och jag respekterar era åsikter. Jag har förstått att ni inte vill införa ASCII-konst på i fokus och det är helt okej. Jag ber er bara att tänka på hur jag känner mig. Det är inte så roligt att få sitt förslag krossat som av en ångvält. Ett enkelt nej räcker. 

Tack för visad respekt. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Honestyisdead
2013-09-30 23:06
#28

#26 Vad menar du med gnida det i ansiktet? De är ju inget personligt mot dig och skadar inte dig att man inte gör det mer ASCII vänligt.

Som du ser tillåter tydligen mus.ifokus det. Så varför inte bidra med ditt där? 🙂

LajvKrattan
2013-09-30 23:11
#29

#28 Problemet är att iFokus textsystem inte är ASCII-vänligt. Det går inte att klistra in på ett bra sätt och radavståndet är för stort. Jag tänkte att om efterfrågan fanns skulle man kunna fixa så att det blev lättare. Det finns inga direkta spärrar, det är bara väldigt krångligt. Att man skulle ändra så att det går att klistra in text utan att den omformateras skulle göra ASCII-konst möjlig och det skulle inte betyda att varje forum helt plötsligt skulle fyllas av det så att det blir oläsligt för folk med skärmläsare. En liten förändring som skulle göra oss glada utan någon större påverkan för de som använder skärmläsare. Capiche?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Hanna
2013-09-30 23:18
#30

Jag förstår inte varför du tar illa upp. Jag anser att man ska kunna framföra sin åsikt på ett diskussionsforum. Ser inte att någon skrivit något som kan uppfattas kränkande, utan bara förklaringar på varför man inte håller med.
Men det är ju mycket tråkigt om du uppfattar det som att vi trycker ner dig och/eller din tråd.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Honestyisdead
2013-09-30 23:42
#31

#29 För mig är det väldigt onödigt att lägga ned tid på att ändra något för att man ska kunna "göra gubbar" av tecken. Känns som killarna redan har nog att så i.

Nu finns det redan smileys, visst dom är små, men det är bra. Då stör dom inte som dom hade gjort om dom var i storlek med dina figurer längre upp.

Får erkänna att jag inte se något behov av ändringen du efterlyser.

LajvKrattan
2013-10-01 07:57
#32

#30 Folk använder negativt laddade ord som "slippa". Det är det som gör att jag tar illa upp. 

-Låt oss slippa det här på i fokus. 

Låter inte roligt. 😕

#31 Om utvecklarna redan har mycket att göra så är det klart att de inte ska slösa sin tid på det här, det vara bara en tanke. 😛

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Rita-S
2013-10-01 08:46
#33

Jag tycker personligen Ascii kan vara roligt och riktig snyggt. Dock vill jag inte ha det som något stort fokus att anpassa skrivrutan till att klippa och limma ascii-art inn i trådarna här, av hänsyn till de som behöver använda skärmläsare men även för att jag tycker det är massor med större och små saker som är mycket viktigare att åtgärda än just radavståndet för ascii-art sin skuld.

iFokus har lagt ned mycket tid och kraft på att anpassa iFokus till skärmläsare med att se till så smil-gubbarna i iFokus kan läsas av skärmläsare, så jag ser nog hälst att de låter iFokus fortsätta vara bra anpassat skärmläsare. Just detta med radavståndet kan med lite pill fixas till för ascii-konsten ändå då man kan saxa en och en rad och hålla shift inne medan man trycker enter för nästa rad exempelvis även om det är tungrodd. Poengen min är att jag ser heller att ifokusgrabbarna lägger tiden på större bugs och fel än just detta :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Nathalie62]
2013-10-01 09:00
#34

#32, Ofta skickar folk inlägg utan att tänka efter så kan förstå att du tar illa upp och blir ledsen över en del svar, man måste alltid visa respekt oavsett vad det handlar om 🌺

Annons:
LajvKrattan
2013-10-01 09:21
#35

__________                             ______

        |                   /\              /           \     |          /  

        |                 /    \           /                  |        /   

        |                /___ \         |                   |___ /    

        |               /         \        \                  |       \   

        |              /           \         \______/    |         \   

#34

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Upp till toppen
Annons: