Annons:
Etikettregler
Läst 3019 ggr
[T-Johan]
2013-11-10 20:39

Hotfulla PM?

ska man "anmäla" hotfulla PM? Eller hur hanterar man sådant?

Annons:
[ErikP]1
2013-11-10 20:42
#1

Ifall någon hotar dig genom PM så är det bäst att du hör av dig till Niklas och berättar hur det är. Så bestämmer ni hur ni ska göra :)

[T-Johan]
2013-11-10 20:51
#2

Ja jag ska i alla informera honom när jag kommer till tangentbordet. Sitter med mobilen i handen och det är lite svårt att ta en kopia av PM:et.

Honestyisdead
2013-11-10 21:03
#3

Du kan blockera medlemmen från att skriva till dig. Är det allvarliga hot är det polisen du ska kontakta. Niklas lägger sig inte i det som sker prr pm.

[Nathalie62]
2013-11-10 22:53
#4

Du kan ju alltid försöka T-Johan men förvänta dig inte för mycket för tyvärr lär ingen ta det på allvar.

Det bästa är att bara ignorera.

[T-Johan]
2013-11-11 09:58
#5

"Du kan ju alltid försöka T-Johan men förvänta dig inte för mycket för tyvärr lär ingen ta det på allvar.

Det bästa är att bara ignorera."

Ja det är så jag tänkt, men jag vet inte om det finns ett

värde i att "rapportera" sådant.

På skolan är det alltid "rapport skyldighet" vid denna typ

av mail.

Samtidigt vill jag säga att det är första gången det händer

på snart två år. Och jag tror inte mina "personuppgifter"

kan röjja min identitet.

[Nathalie62]
2013-11-11 12:38
#6

#5, Här finns det inget sådant tyvärr.

Annons:
bamse6311
2013-11-11 22:30
#7

T-Johan.

Jag tycker absolut att du borde polisanmäla om det är hot.

Jag har själv också blivit utsatt för detta en gång i tre olika PM från samma avsändare och ångrar mig som f*n att jag inte polisanmälde då när det hände.

Det som riktades mot mig var direkta hot samt även ärekränkning samt förtal och om en åklagare hade tittat på detta så hade han/hon säkert kunna finna fler åtalspunkter.

Att ignorera är egentligen det sämsta som man kan göra.

Det finns den del eller kanske till och med många som har fått för sig att Svensk lagstiftning inte gäller för internet vilket den naturligtvis gör.

Hot, ärekränkning, förtal och annat är precis lika straffbart när det förekommer på internet som det förekommer i samhället i övrigt.

Att inte ägarna på iFokus vill reagera eller agera mot sådant när dom får en anmälan är en sak med däremot så kommer dom ju ändå inte undan då dom indirekt kommer att bli inblandade vid en polisanmälan då det enbart är genom forumet som polis och åklagare kan få fram en IP adress till den (medlem) som hotat någon annan.

Allt det här med hot, trakasserier, ärekränkning, förtal, mobbning osv på internet var för ett tag sedan uppe i en nyhetssändning i SVT där man påpekade att Svensk lagstiftning naturligtvis även gäller på internet och att polismyndigheten naturligtvis är skyldiga att behandla en sådan anmälan.

Jag blir så förbenat förbaskad när vissa tror att internet är en "fredad zon" för Svensk lagstiftning vilket det som sagt var inte är.

Att ignorera eller som det i bibeln står "vända andra kinden till" gällde kanske på den tiden som gamla testamentet skrevs men här i Sverige år 2013 har vi faktiskt en Svensk lagstiftning som gäller alla.

Om alla ignorerar (vänder andra kinden till) så händer ju absolut ingeting även om det är ett grovt lagbrott som vi talar om och som enligt den Svenska rättegångsbalken är straffbart.

Nåväl, jag tror nog att fler och fler kommer att anmäla sådant på internet som strider mot svensk lagstiftning och jag tror att även polismyndigheten kommer att agera allt starkare mot sådant.

Vad det gäller åklagare och domstol så gör dom redan idag ingen som helst skillnad på hot, ärekränkning, förtal, mobbing osv som händer på internet eller ute i samhället utan dom de dömer efter samma lagar var det än förekommer.

Nåväl Johan-T.
Det är vi som blir utsatta som kan anmäla och göra skillnad till skillnad mot dem som tror att allt är ok bara för att det sker på internet vare sig det är iFokus, Facebook eller var det nu än sker.

Svenska lagstiftningen är helt glasklar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Calcifer
2013-11-12 02:47
#8

Att det är olagligt att hota är sant, men att det skulle leda till fällande dom är högst otroligt. Det är i princip bara kändisar som kan få fällande dom på de som hotar dem och detta endast för att de har enorma summor pengar att lägga på duktiga advokater. Lämnar man in ett mejl till Polisen med en kopia på ett hot från en anonym människa på internet kommer de inte lägga resurser på att ta reda på vem den människan är om det inte finns belägg för att hotet är "på riktigt". Dvs, om hotet innehåller personlig information om en själv, och det finns belägg för att de kan göra slag i hotet, så kommer de bry sig. Inte annars. Inte för att svensk lag inte gäller på internet men för att folk tror att den inte gör det och uttrycker sig lite hur som helst utan någon som helst sanning i det.

Kort och gott. Om personen har information om dig som gör att den kan utgöra ett verkligt hot för ditt liv så kommer polisen lägga större resurser på det. Annars kommer det bli en anmälan men inget kommer hända. Så vida du inte har pengar att lägga på flertalet advokater och orkar strida tills du får upp det i rättegång.

Tyvärr har folk en ganska naiv syn på vad man kan göra åt sånt här på internet, samt att svensk lag till trots är det inte mycket som görs eller kan göras när det sker online. Det är inte busenkelt att ta reda på någont riktiga identitet och generellt är det inget de sysslar med om de inte måste. Samt då förstås att det är nästintill omöjligt att fälla någon för ett anonymt PM de skrivit på internet, även OM det skulle hamna i domstol.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Nathalie62]
2013-11-12 11:42
#9

#8, Det var precis så jag menade, det lär aldrig bli någon fällande dom såvida man inte är rik och därav anses det inte lönt att lägga ner en massa energi på något som ändå komma rinna ut i sanden.

beem
2013-11-12 12:41
#10

En polis sa en gång på tal om att inte anmäla mindre brott. Anmäl alltid även om det inte ger något just då. Sen kan de samlade anmälningarna göra något mot den som gör ett brott.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[T-Johan]
2013-11-12 16:05
#11

Nä jag håller nog med Er. Lag är en sak. Efterlevnad är en annan. Och en dom för utebliven efterlevnad, en tredje sak. Jag tro att man ska sätta en "ribba" här på iFokus. Precis som man gör på skolan. Det är inte tillåtet att säga vad som helst till någon vare sig i skrift eller tal. Dom elever som vill göra ett bra jobb på skolan är också mån om att inte vara inblandade i sånt som rapporteras till rektor. Alla oegentligheten rapporteras till rektor och arkiveras. Det gäller typ; fusk, handgripligheter, kränkande tal osv. I mitt fall tror jag inte på någon polisiär insats. Utan det är bara att gå vidare. Sen tycker jag värdarna på Ensamhet hantera allt mycket bra. Och en eloge till alla på Ensamhet som stod upp som en man för vårt fina forum "Ensamhet". Killen fick "spela ut sina kort". Dom sa mer om honom än om själva sak- frågan. Jag vet att värdarna tog bort ett "styggt" inlägg. Så det var mycket bra agerat. Som tur är, är det inte så ofta detta händer.

bamse6311
2013-11-12 18:20
#12

T-Johan.

Jag läste också de där väldigt underliga inläggen på Ensamhet men kände ingen som helst lust att kommentera dem då jag inte ville ge mig in i någon polemik med den där människan som skrev så otrevligt.

Faktum är att jag undrade om det inte kunde vara samma person men nu med ett annat nick som tidigare hotat mig.

Språkbruket och vokabulären i de inläggen på Ensamhet påminde nämligen väldigt starkt om de inlägg och inte minst de PM som jag då fick.

#10 beem

Håller absolut med dig, hade fler anmält så hade också polismyndigheten varit tvungna att agera.

@Alla:

Kan tyvärr inte hitta det där klippet på Svt som var/är ungefär 15 minuter långt och då en kille som satt sig in i detta och även skrivit en bok hävdade att det inte alls är varken svårt eller kostsamt att anmäla hot, trakasserier och annat på internet.

Nedan lite olika sidor om hot mm som jag hittade:

http://www.ur.se/Tema/Friad-eller-falld-i-juridikens-gransland/Internettrakasserier

http://www.tiger.se/abuse/anmal.html

http://www.journalisten.se/nyheter/anmal-hat-och-hot-pa-natet

Intressant är ju även att både Polismyndigheten samt Åklagarmyndigheten uppmanar att man skall anmäla när man har blivit utsatt.

Som sagt var synd att jag inte hittar det där klippet på Svt play.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
2013-11-12 19:36
#13

Ja Bertil jag förebrår Dig inte för att valt en annan strategi.

Tycket att det visar på gott omdöme från Din sida. Det kanske

bara hade varit att lägga mer "ved på brasan".

Vi får vara glada att det gick som det gick, att han själv tacka

för sig och "klev av".

Det var samma person, med samma "IP" också. Och det var det som upprörde honom. 

Nu lämnar vi honom, annars kanske han dyker upp igen.

Annons:
[JollyJustin]
2013-11-13 12:12
#14

Har inte läst inläggen men du kan du spärra andvändaren.

Klicka på mina inställningar o spärrade andvändare , sen skriver du namnet/namnen och klickar på spara :)

[T-Johan]
2013-11-13 20:26
#15

Problemet är nog att samma person har flera "nick". Men å andra sidan så länge inga personuppgifter lämnas ut, så finns det ingen anledning att känna sig hotad.

bamse6311
2013-11-13 21:44
#16

Regeringen presenterade idag ett nytt lagförslag om kränkningar och hårdare tag på nätet.

Inget "offer" skall behöva driva sin sak själv utan åklagare skall bli skyldiga att driva sådana här mål!

Det är ju precis som jag hävdat hela tiden!

Man skall INTE behöva stå ut med sådant här och att Svensk lagstiftning skall klara ut sådant här.

Jag har ju hela tiden hävdat att man INTE skall stå ut med eller behöver ignorera hot och andra typer av trakasserier som strider mot lagstiftningen.

Man skall INTE ignorera och man skall INTE vända andra kinden till.

Ett hot är ett hot, en ärekränkning är en ärekränkning och ett förtal är ett förtal.

Äntligen så börjar regering och därmed lagstiftaren att få upp ögonen och se till att både polismyndighet samt åklagare skall börja ta tag i detta med hårdhandskarna.

Precis som jag skrivit här hela tiden!

Den dag som man börjar att ignorera hot samt trakasserier, förtal och ärekränkning så har man gett upp!!!

Regering och troligtvis hela riksdagen kommer att ta tag i detta.

Ingen vare sig det är på iFokus, Facebook, Instagram eller var det nu än förekommer skall någonsin behöva ignorera eller stå ut med sådant.

Att ignorera är som jag skrivit tidigare att ge upp och INGEN i hela Sveriges rike skall behöva stå ut eller tolerera sådant.

Nu kommer som sagt även regering och troligtvis hela riksdagen att ytterligare skärpa lagarna mot sådant här!

Tvärtemot som vissa sajtvärdar här har hävdat att man bara skall blockera eller ignorera sådant här beteende så gör nu Svea rikes regering en annan tolkning och skärper lagarna!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/hardare-tag-mot-hot-pa-natet

Bästa hälsningar,
Bertil

Honestyisdead
2013-11-13 21:49
#17

#16 Det är ju upp till den som blivit hotad att välja om denne vill anmäla eller inte. Att lagarna skärps är bra, men innebär på intet vis att man MÅSTE anmäla om man inte vill.

Själv har jag ignorerat mycket som skett genom nätet eftersom det inte fått mig att känn mig hotad trots att så varit menat.

Men jag uppmanar alltid den utsatte till att polisanmäla om det är allvarligt och den känner sig hotad.

bamse6311
2013-11-13 22:15
#18

Det här innebär ju att Svea rikes lag även gäller för de som har blivit hotade, ärekränkta eller förtalade här på iFokus.

Hur du personligen har upplevt det som du varit med om bästa Hera är ju helt upp till dig men lagförslaget innebär ju att INGEN någonsin skall behöva tolerera acceptera eller ens behöva ignorera att vederbörande blivit utsatt.

Själv så har jag som jag blivit utsatt för det och ångrar än idag som f*n att jag inte anmälde.

Det här nya lagen och den nya lagstiftningen bästa Hera innebär ju att INGET som helst forum på internet eller inom hela informationsteknologin som verkar inom Sveriges gränser kan bortse från denna nya lagstiftning.

Nu pratade jag inte om dig när jag skrev bästa Hera men det finns ju andra sajtvärdar som har hävdat att det bästa är att ignorera och acceptera att hot, trakasserier, förtal och ärekränkning förekommer.

Sveriges lagstiftning kommer nu troligtvis vad det gäller sådant här att skärpas och det gäller naturligtvis att alla på internet förekommande forum med sina ägare och sajtvärdar naturligtvis i sådana fall måste hänvisa till gällande lagstiftning och inte göra egna tolkningar som vi sett tidigare i både den här tråden och andra trådar där man ber utsatta att ignorera och acceptera vad man blivit utsatt för och enbart blockera den som hotar, ärekränker och förtalar.

Nåväl, nu har inte den här nya lagen trätt ikraft ännu men troligtvis kommer inget nu politiskt parti i Sveriges riksdag att erinra mot denna nya hårdare lagstiftning.

Tacksamt hade ju också varit om ägarna till iFokus nu hade gått ut och informerat om det här och den nya lagstiftningen som ganska säkert kommer och att ägarna då hade påtalat för medlemmarna om den nya kommande lagstiftningen att anmäla utan att det för individen inte kommer att kosta några pengar tvärtemot vad en Sajtvärd här i tråden tidigare hävdat.

Bästa hälsningar,
Bertil

Honestyisdead
2013-11-13 22:24
#19

Så du menar att den nya lagen kommer kräva att sajtvärdar och självaste iFokus ska göra något? Så uppfattar inte jag det. Det är fortfarande den utsatte som väljer om den ska dra vidare det eller inte.

iFokus talar redan om att det inte är tillåtet att "Bryta mot svenska lagar och förordningar." om man läser skrivreglerna.Så iFokus bortser inte nu heller mot svenska lagar.

bamse6311
2013-11-13 22:38
#20

Bästa Hera, jag har INTE på något sätt skrivit att sajtvärdar skall göra något men däremot så bör de ju när en sådan här fråga som TS har informera om Svensk lagstiftning

Å andra sidan så har jag ju sett sajtvärdar som skriver att det är bäst att blockera medlemmen från att skicka fler PM samt att ignorera och acceptera att sådant förekommer och vända andra kinden till (även om de kanske utryckte det där senaste just på det sättet så var andemeningen det där med att ignorera och acceptera.

@Alla

Å andra sidan så tvärtom vad en Sajtvärd skriver lite längre upp i tråden så har det egentligen aldrig behövt kosta några stora pengar att anmäla olaga hot, trakasserier, förtal eller ärekränkning.

Med en vanlig enkel hemförsäkring så har man ett långtgående ekonomiskt och juridiskt skydd då man blir utsatt för brott som strider mot Svensk lagstiftning.

Om man däremot själv utför en brottslig handling så är däremot detta ekonomiska och juridiska skydd i hemförsäkringen starkt begränsad vilket då innebär att den som till exempel utför ett olaga hot, ärekränkning eller förtal inte får samma ekonomiska eller juridiska skydd via sin hemförsäkring som den som har blivit utsatt.

Här nedan, regeringens nya lagförslag återigen för er som inte läst mitt inlägg #16

http://www.svt.se/nyheter/sverige/hardare-tag-mot-hot-pa-natet

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Calcifer
2013-11-14 02:34
#21

Det är ingen som rått TS att inte anmäla, däremot har många en lite klarare bild över hur verkligheten ser ut just när det gäller anmälan av saker på internet och sanningen är att nej, även om man anmäler kommer ingenting hända. Däremot kan man naturligtvis fortfarande anmäla.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
2013-11-14 04:11
#22

Vad jag vet så kostar det inget att anmäla. Och vad jag vet så kostar det inget om åklagaren sen väljer att väcka åtal.

Men om åklagaren inte gör nåt så kan man se om det går att få till en civilrättslig process och då kostar det. En civilrättslig process innebär att man själv anlitar en advokat som då driver målet.

När det gäller hemförsäkringar så har dom olika villkor. Här finns en länk där det beskrivs lite mer generellt vad som gäller. 

Det finns tak för hur mycket kan få hjälp med. Som jag fattar det så den hemförsäkringen som har lägst ligger på 75 000 och den som har högsta ligger på 200 000 så övergår kostnaden det så får man stå för det själv. Dessutom finns det ju självrisk och den ligger generellt på 20% om jag fattar det rätt. Och skulle man förlora så får man betala motpartnerns kostnader.

***

Sen en annan sak. Nu kan jag ha helt fel, men som jag fattat det så kan inte en advokat begära ut ip-nr från ställen på nätet utan vad jag vet så kan bara åklagare begära ut det. Så för att kunna föra en civilrättslig process så måste man själv redan veta vilken person det gäller. Åtminstone är det så jag fattat det.

***

Att lagen ändras spelar inte så stor roll. För det är ändå en åklagare som tar beslut om den ska väcka åtal eller inte. Det ändras inte. Men anmäla kan man alltid göra. Och då kan man endera gå till närmaste poliskontor eller ringa 114 14. Polisen har en sida på nätet.

.

[T-Johan]
2013-11-14 08:09
#23

#22  annia1 

Bra redogjort!

Detta Du skrivit borde finns mer lätt tillgängligt för alla.

👍

[Nathalie62]
2013-11-14 08:48
#24

#16, Det var verkligen inte en dag försent, hoppas det slår igenom, tack för informationen Bertil 🙂

Upp till toppen
Annons: