Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 1866 ggr
LajvKrattan
11/14/13, 7:15 PM

Diskussion på flera sajter

Hej allihopa! 

Lite tidigare idag fick jag en idé. Ibland finns det frågor som man skulle vilja diskutera på flera sajter. Man kanske har en sjuk hund och vill ha råd från både hund och brukshund i fokus, eller så tycker man att både datorspel och datorn i fokus kan ha nytta av att diskutera RAM-minne. Då vore det ju smidigt om man kunde publicera ett inlägg på flera sajter samtidigt, så att alla svar hamnar på samma ställe. Ett sånt system skulle innebära helt nya möjligheter för att diskutera olika ämnen och få med många synpunkter. 

Vad tror ni? Skulle ett sånt system kunna vara bra?🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Wony
11/14/13, 7:21 PM
#1

Det skulle kunna gynna många tror jag, men samtidigt underlätta för spammare och troll att sprida sina trådar snabbt…

LajvKrattan
11/14/13, 7:32 PM
#2

#1 Jag tänkte också på det där med spammare. Som tur är skulle då alla moderatorer på alla berörda sajter kunna ta bort det, så tiden det tar innan en moderator upptäcker tråden minskar för varje sajt man lägger till. På så sätt tänker jag att problemet inte kan bli så stort.🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Honestyisdead
11/14/13, 8:21 PM
#3

Inget jsg tycker verkar tillföra något bra. Bara jobbigt att se samma trådar på flera sajter.

Honestyisdead
11/14/13, 8:51 PM
#4

" Som tur är skulle då alla moderatorer på alla berörda sajter kunna ta bort det, så tiden det tar innan en moderator upptäcker tråden minskar för varje sajt man lägger till. På så sätt tänker jag att problemet inte kan bli så stort." Förstår inte hur du tänker. Ju fler sajter man kan bomba ju större blir problemet. admin är inte alltid inne på sajter, speciellt inte på nätter så hur menar du att ju fler sajter man lägger till ju mindre tid tar det?

LajvKrattan
11/14/13, 9:12 PM
#5

#4 Fler sajter -> Fler moderatorer -> Fler moderatorer inne -> Kortare tid innan inlägget upptäcks och tas bort 

Även om den potentiella skadan ökar så minskar tiden innan problemet tas bort, så troligtvis går det jämnt ut.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Honestyisdead
11/14/13, 9:43 PM
#6

#5 Det är ju inte fler moderatorer som kan ta bort inläggen på andra sajter. Det är fortfarande precis samma antal eftersom man bara kan moderera på sina egna sajter och inte på andras.

Så nej, det går inte fortare att ta bort inlägg bara för att det skrivs på fler sajter.

Vi har nog med problem med troll när de har sina skov. Att underlätta för dom genom att ordna så de kan nå ÄNNU fler sajter på ÄNNU kortare tid är väldigt dumt.

Annons:
annia1
11/14/13, 9:45 PM
#7

LajvKrattan det finns en stor hake i det hela. Sajtansvariga kan bara ta bort inlägg på sin egen sajt. Så säg att du är inne när det dyker upp spamtrådar så kan du bara ta bort trådar på akvariefiskar. De andra sajterna kan du inte ta bort på. Och så ska det ju vara att värd och Medarbetare bara kan bort på sina egna sajter då det är upp till varje sajt vad den tillåter. Och även om värdar och Medarbetare kunde ta bort på andras sajter så ska det finnas nån sorts koppling så man direkt ser vilka sajter den lagt det på. För det är omöjligt att gå igenom alla sajter och se.

Visst jag kan se att det i vissa fall skulle vara en bra funktion, men tyvärr så skulle det inte funka tack vare spammare. För dom skulle ju lägga på alla sajter dom kan. Och om det skulle gå att lägga på alla sajter samtidigt så skulle ca 300 sajter kunna bli ordentligt nerspammade. Och en spammare skulle knappast nöja sig med en tråd utan sannolikt lägga in ganska många trådar och då blir det på alla sajter samtidigt.

Så tyvärr är det en funktion som rent praktiskt inte skulle funka på iFokus.

.

LajvKrattan
11/14/13, 10:18 PM
#8

#6 Men det finns ju moderatorer på alla sajter och om ett sånt här "multisajtinlägg" skulle finnas skulle moderatorer från alla berörda sajter kunna ta bort inlägget.
     Om troll och spammare är ett problem skulle man kunna begränsa funktionen så att bara "pålitliga" medlemmar kan använda funktionen. Man skulle kunna sätta upp ett krav som "medlem i minst ett år" eller "bara för iFokus insider" eller kanske "bara medarbetare". Då minskar risken att funktionen missbrukas.🙂

#7 Aha! Ni har missförstått mig! Det jag tänker är att det skulle vara en och samma tråd och om den raderas från en sajt raderas den på alla. 

Vi kan lägga till några saker: 

-Bara pålitliga* medlemmar får göra inlägg på flera sajter. 

-Inlägget kan tas bort från viken berörd sajt som helst. Den som tar bort inlägget kan välja att ta bort på sin egen sajt eller på alla berörda. Om det är spam/trolling kan man ta bort på alla, annars tar man bort den från sin egen sajt. 

-Man kan i inlägget se vilka sajter det är publicerat på.

-Till en början kan man sätta en gräns på hur många sajter ett inlägg får läggas på. Man kommer sällan vilja ha en diskussion på fler än tre till fem sajter. Om en sådan gräns finns skulle man inte kunna spamma sönder hela iFokus på det sätter ni fruktar.

-Vi kan också sätta en gräns på ett "multisajtinlägg" per dag och användare, då måste spammare ha många, mååånga konton för att spamma hela iFokus.

Era argument är bra, men jag tror att vi skulle kunna lösa problemen om vi tänker efter lite grand. Vi kan nog alla enas om att det skulle vara en bra funktion.👍

*Vi kan tillsammans komma överens om en definition.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Honestyisdead
11/14/13, 10:22 PM
#9

Jag skulle inte vilja att någon på en annan sajt skulle kunna välja att ta bort material som publicerats på min sajt.

Ser inte heller behovet av denna funktion då jag ogillar att man skriver samma inlägg på massor av sajter. Man kan börja med den mest relevanta sajten, får man inte svar som behagar där kan man gå till näst mest aktuella sajten osv. Eller att skriva inlägg på två sajter samtidigt är inte heller jobbigt.

Tänk dig själv om du är stammis på en rad liknande sajter och var gång du byter sajt finns det flera inlägg som du redan läste på de andra sajterna. det skulle få mig att sluta besöka sajten.

LajvKrattan
11/14/13, 10:26 PM
#10

#9 Det är ena sidan av saken. 

     Den andra sidan är att man skulle kunna få input från båda sajterna på en gång och starta en diskussion mellan dem. En sådan diskussion skulle man inte kunna få annars. Att be folk komma till ett annat forum för att delta i en tråd hjälper inte.
     En del av iFokus filosofi är att samla alla sajter under ett och samma tak. Det systemet är jättesmidigt om man enkelt vill byta mellan olika intressesidor. Med en sån här funktion skulle vi dessutom kunna få interaktion mellan forumen. Vore inte det jättespännande?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Honestyisdead
11/14/13, 10:30 PM
#11

#10 Visst går det att be folk komma in på andra liknande sajter. Det ser jag ofta. Man länkar till en tråd på ett annat forum om medlemmarna svarar då även där.

Men ja, jag ser inget positivt med en sådan funktion. Men det är bara jag :)

annia1
11/14/13, 10:37 PM
#12

LajvKrattan nej då jag missförstod dig inte. Att man lägger en likadan tråd på flera sajter är lika stort problem. Först hur många sajter ska man kunna lägga den på.

Du skriver att man sällan vill ha diskussion på mer än 3-5 sajter. Det finns medlemmar som redan idag skriver likadana trådar på fler sajter än så. Och det är ingen sak att spamma ner iFokus även om det begränsas bara till 5 sajter. Bara starta flera nya trådar och lägga ut på nytt. Det går på nolltid.

Sen de första sajtansvariga som ser tråden kanske tycker att trådarna är helt ok och låter dom vara. För varje sajt bedömer trådar på sitt eget sätt. Och också som sagt att ta bort på en sajt är upp till den som är ansvarig för just den sajten. Så en värd kan tycka att den är helt ok och till och med tycker den är bra och vill ha den kvar, medan en annan tycker den är fel och då tar bort den från alla sajter.

Sen tror jag du inte riktigt förstår hur en spammare funkar. Att skaffa flera konton ser inte dom som nåt problem.

Enda sättet att förhindra ev problem är i så fall just att bara vissa medlemmar har tillgång till funktionen.

.

Maria
11/15/13, 7:43 AM
#13

Jag förstår idén men när man benar ut alla problem som kan uppstå så tror jag inte att det skulle fungera så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Sol69]
11/15/13, 11:11 AM
#14

Jag brukar svara i flera god morgon trådar och ser det inte som ett stort problem som det är idag. Har inte ens reflekterat över att det är bökigt. Vill jag ha samma text så kopierar jag mitt eget inlägg och klistra in. men oftast så skriver jag lite olika beroende på vilken sajt jag är inne på 🙂

Imasy
11/17/13, 12:45 AM
#15

De perioder det har gått riktigt jobbiga troll på iFokus har det varit riktigt svettigt att hinna med att radera det denne hunnit sprida med ett endaste nick, för denne hinner vara överallt på nolltid.

Skulle man dessutom underlätta sådant genom att troll kan sprida sitt budskap på ännu fler sajter med att endast publicera sitt på en sajt, då skulle nog jag bli lite tokig tror jag.

Upp till toppen
Annons: