Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 1979 ggr
Skorpion76
2014-03-22 07:51

Citeraknapp

Uppläggningen av sidan är jättebra förutom en liten detalj. Jag saknar en citeraknapp som innebär att man kan trycka ör för att svara på et inlägg längre upp i en tråd. Om en tråd är väldigt lång är det svårt att veta vem svaret egenligenär riktat till!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2014-03-22 07:56
#1

Här på iFokus så brukar de flesta ange # + inläggsnummer. Då är det lätt att se vem man svarar.

Forum som har "citerafunktionen" tycker jag är jobbiga att läsa då det blir dubbletter hela tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-22 08:04
#2

Aha, okej! Det visste inte jag! Tack så mycket då!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Gasoline
2014-03-22 09:15
#3

#1 håller med, dessutom blir trådarna snabbt onödigt långa. Men att skriva användarens namn; och sedan svaret går ju också bra :-)

Skorpion76
2014-03-22 10:11
#4

#3 Så här då?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Gasoline
2014-03-22 10:14
#5

#4 absolut, det ser bra ut :-) Det tar ett tag innan man får rutin på den, men sedan är det väldigt lätt att använda :-)

Skorpion76
2014-03-22 10:17
#6

Hehe, den här sidan är 100 000 gångr bättre än Facebook eftersom det dels finns möjlighet att skapa flera ktegorier i samma grupp och dessutom finns et alternativ för att citera andras inlägg.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Gasoline
2014-03-22 10:21
#7

#6 kan inget annat än hålla med. Använder dessutom inte fb :-)

Skorpion76
2014-03-22 10:26
#8

Jag har h'ngt där väldigt mycket, men har börjat tröttna. I själva verket skulle jag vilja hänga på ett phpBB-forum, men det finns inte så många sådana längre. Nu är det mest Facebook som gäller och därför sökte jag mig till Flashback i ren desperation, men det var ingen bra lösning!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

sanne62
2014-03-22 12:20
#9

vad i jösse namn betyder phpBB?🤪

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Skorpion76
2014-03-22 12:29
#10

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

sanne62
2014-03-22 12:34
#11

oj…det lät avancerat…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Skorpion76
2014-03-22 14:14
#12

Nja, så avancerat är det egenmtligen inte! Vad du gör är att du registrerar ett konto hos phpBB och t'nmker ut vad ditt fprum ska hanla om. Sedan hitar du på ett namn och skapar det. Efter det bygger du upp fprumet me så många kategorier du vill ha. Det är egentligen inte så svårt. Det svåra kommer sedan när du vill få folk att upptäcka just ditt forum! Det är där jag befinner mig nu!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2014-03-22 14:17
#13

#12 Duger inte iFokus?  😎

Annons:
Skorpion76
2014-03-22 14:22
#14

#13 Jo, men jag gillar formatet som phpBB kör med och även vB!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Högtryck]1
2014-03-23 21:54
#15

Det hade underlättat om en sån funktion funnits, mycke lättare o bara kopiera o klistra in än o skriva massa fyrkanter o siffror hela tiden:-)

Honestyisdead
2014-03-23 22:06
#16

15 Anser inte att det skulle underlätta. Är så enkelt det kan bli när man hänvisar till det inlägget man svarar.

beem
2014-03-24 09:58
#17

Citatknapp är jättebra. Den finns på flera forum jag är med i och fungerar mycket  bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Skorpion76
2014-03-24 13:38
#18

#17 🤗


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Högtryck]1
2014-03-24 19:48
#19

#17, Javisst för på de flesta forum har man nämligen funktioner som tänker på sina medlemmar:-D

Honestyisdead
2014-03-24 20:11
#20

19 Precis som killarna tänker på medlemmarna här. Man kan inte behaga varenda medlem. Allt du använder här är till för medlemmarna.

Annons:
[Högtryck]1
2014-03-24 20:12
#21

#12, Sprid ut de överallt o till dina polare så ska de säkert ta fart även om de tar sin lilla tid:-)

[Högtryck]1
2014-03-24 20:37
#22

#20, tycker du ska lära dig o läsa orden i följd o inte förespråka för påhitt som du tror folk skriver…..

Honestyisdead
2014-03-24 20:41
#23

22 Nu hänger jag inte alls med. Förespråka påhitt?

Förresten Välkommen tillbaka ;)

Ove555
2014-03-24 20:47
#24

#0

citat: "Uppläggningen av sidan är jättebra förutom en liten detalj. Jag saknar en citeraknapp som innebär att man kan trycka ör för att svara på et inlägg längre upp i en tråd. Om en tråd är väldigt lång är det svårt att veta vem svaret egenligenär riktat till!"

Jag tycker också det hade varit bra med en citatknapp. För är det många inlägg och man skriver t,ex #3 så tar det lite tid att rulla dit.

annia1
2014-03-24 20:48
#25

När det gäller citeraknapp beror på vad den egentligen ska göra. Är det så att man ska få med medlemmens inlägg eller bara att det visar numret på inlägget man svarar.

Om man ska få med medlemmens inlägg tänk då på hur det skulle se med om bara några stycken citerar. Ta tex nedanstående.

Ny mobilversion av iFokus

De senaste månaderna har vi jobbat med en ny iFokus-version för alla smart-telefoner. Våra värdar har haft chans att prova några dagar och nu är den klar.

När du surfar in på iFokus med en modern mobiltelefon kommer du automatiskt att hamna i nya mobilversionen. Vill du hellre använda skrivbordsversionen finns det en länk dit längst ner på alla sidor.

Förutom ett nytt utseende kan du bland annat vänta dig det här:

  • Tillgång till privata meddelanden. Du kan både läsa och skriva.
  • Vi har gjort det superenkelt att ta en bild och lägga in i inlägg eller kommentarer. Tryck på menyknappen uppe till höger och välj “Nytt foto” så får du välja en befintlig bild eller öppna kameran. Vi hoppas att den här funktionen kan vara till hjälp när du vill bevaka utställningar, mässor, konferenser, konserter, eller bara fånga nuet i en bild och dela med dig snabbt.
  • Ny startsida med alla olästa meddelanden, inlägg och favoritsajter. Tryck på iFokus-loggan uppe till vänster så hamnar du på nya startsidan.
  • Bilder visas direkt i inläggen. Du behöver inte göra något för att öppna dem.
  • Mer lättläst och tumvänlig än gamla mobilversionen. Vi har försökt placera så mycket som möjligt där det är lätt åtkomligt med tummen.

Hoppas att ni gillar nya mobilversionen av iFokus!

Sen i det ovanstående har man skrivit in svar själv vilket gör det längre. Nästa som svarar på mitt får då hela ovanstående plus att den skriver själv. Några såna här inlägg i en tråd gör trådar väldigt långa. Finns de som brukar klaga på att det är jobbigt att skrolla i längre trådar. Säg att det finns 10 såna här citeringar i en tråd på säg 100 inlägg. Trådarna blir bra mycket längre med citering.

Visst finns det personer som bara låter det dom citerar står kvar, men väldigt många låter hela inlägget finnas med. 

På andra forum som har en annan bredd på inläggen så funkar det jättebra, men med så smal kolumn med text så blir det i längden jobbigt.

.

annia1
2014-03-24 20:50
#26

ove555 om du kikar på när man skrivit #3 så är det en klickbar länk så klickar du på den så tas du direkt till det inlägget. 

Visst sen är det så att man får ta sig ner igen. Eller så ser man länk så högerklicka på den och välj öppna i egen flik.

.

Ove555
2014-03-25 04:33
#27

#26

Citat: "Eller så ser man länk så högerklicka på den och välj öppna i egen flik."

Men med citatknapp skulle man varken behöva rulla eller öppna i egen flik.

Annons:
annia1
2014-03-25 05:08
#28

Stämmer att man då inte behöver skrolla eller öppna i eget. Men jag undrar hur många som vill läsa trådar där inlägg blir så långa som detta exempel. Och nej detta är inte nå fria fantasier för det finns personer på iFokus som kopierar och klistrar in av det inlägg dom svarar på så inläggen blir sjumila långa. Och för min del så läser jag sällan de trådarna. Så tänk att det i en tråd finns säg 5 såna här långa inlägg. Hur kul är de att läsa. 

Ny mobilversion av iFokus

De senaste månaderna har vi jobbat med en ny iFokus-version för alla smart-telefoner. Våra värdar har haft chans att prova några dagar och nu är den klar.

När du surfar in på iFokus med en modern mobiltelefon kommer du automatiskt att hamna i nya mobilversionen. Vill du hellre använda skrivbordsversionen finns det en länk dit längst ner på alla sidor.

Förutom ett nytt utseende kan du bland annat vänta dig det här:

  • Tillgång till privata meddelanden. Du kan både läsa och skriva.

Första medlemmen
Kommenterar.

Andra medlemmen
Kommenterar

Tredje medlemmen
Kommenterar

  • Vi har gjort det superenkelt att ta en bild och lägga in i inlägg eller kommentarer. Tryck på menyknappen uppe till höger och välj “Nytt foto” så får du välja en befintlig bild eller öppna kameran. Vi hoppas att den här funktionen kan vara till hjälp när du vill bevaka utställningar, mässor, konferenser, konserter, eller bara fånga nuet i en bild och dela med dig snabbt.

Första medlemmen 
Kommenterar

Andra medlemmen
Kommenterar

Tredje Medlemmen
Kommenterar

  • Ny startsida med alla olästa meddelanden, inlägg och favoritsajter. Tryck på iFokus-loggan uppe till vänster så hamnar du på nya startsidan.

Första medlemmen
Kommenterar

Andra medlemmen 

Kommenterar

Tredje medlemmen
Kommenterar

  • Bilder visas direkt i inläggen. Du behöver inte göra något för att öppna dem.

Första medlemmen
kommenterar

Andra medlemmen
Kommenterar

Tredje medlemmen 
Kommenterar

  • Mer lättläst och tumvänlig än gamla mobilversionen. Vi har försökt placera så mycket som möjligt där det är lätt åtkomligt med tummen.

Första medelmmen
Kommenterar

Andra medlemmen
Kommenterar

Tredje medlemmen
Kommenterar

Hoppas att ni gillar nya mobilversionen av iFokus!

Första medlemmen
Kommenterar

Andra medlemmen
kommenterar

Tredje medlemmen
Kommenterar

Normalt sett så skriver de flesta som skriver inlägg fler än 2 rader per inlägg så bara att lägga till några rader per medlem så blir det ännu längre. Och som sagt detta är inget påhittat för det finns inlägg som är så här långa och till och med längre. Och skulle jag se så här långa inlägg med mobilen så skulle jag bara stänga tråden.

.

[Thiah]
2014-03-25 06:50
#29

#28 😕😕😕 Så känner jag när jag ser sådana där långa citatinlägg. huvva

Maria
2014-03-25 08:16
#30

Oj, vad det skulle bli rörigt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2014-03-25 09:28
#31

Som sagt, TUR vi inte har det här :)

Det är så jäkla rörigt. Och som någon påpekade blir trådar fruktansvärt långa.

Ser inte något positivt alls med det.

Magi-cat
2014-03-25 09:37
#32

Jag tycker det är bra som det är. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

beem
2014-03-25 09:57
#33

De brukar finnas en begränsning av citat. Tex att man få ha med endast 1 citat. Inlägget går då  inte posta om det är flera.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2014-03-25 10:00
#34

#33 Men det säger inget om hur "långt" citatet får vara eller…?

Jag håller med annia1 om att det kan funka på andra forum med annan bredd men inte här på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Emo
2014-03-25 10:11
#35

Citat med inbäddade citat, som sen dessutom citeras brukar bli hemskt långa.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

beem
2014-03-25 12:07
#36

#33 Nej så är det det ju. Sen måste ju den som citerar tänka lite. Man kan minska ner citat till det viktiga som man vill svara på. Man anger då att man gjort så. Det fungerar bra.

#35 Här kommer begränsningen in. Det ska inte gå att göra så.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ove555
2014-03-25 12:14
#37

Sen tycker jag också att det hade varit bra att ha en sökfunktion för pm.

Magi-cat
2014-03-25 13:15
#38

#37 Man kan söka på ett visst nick och få upp de pm man delat med den personen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2014-03-25 13:39
#39

#37 Precis som #38 skriver finns det redan. Det kräver dock att man är Insider medlem.

annia1
2014-03-25 15:13
#40

beem #36 det är det som är kruxet. Många människor tänker sig inte för. Utan även om dom bara svarar på en pytte liten del av ett inlägg så har dom hela det dom svarar på med. 

Jag är likt andra på andra forum och tittar man begränsningen som finns på andra forum så har den oftast tillkommit just för att personer inte använder citatfunktionen på rätt sätt. Och jo jag vet med säkerhet att den tillkommit av den anledningen då jag själv varit moderator på ett forum där begränsningen ifördes.

.

Razzora
2014-03-25 15:58
#41

Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med # tecknet. Om tråden blir för lång så kan man ju alltid skapa en ny tråd och fortsätta där i stället.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Högtryck]1
2014-03-26 22:58
#42

#23, just därför du ej förstår eftersom du väljer egna påhitt o de var snällt o hälsa mig välkommen men tillbaka vet jag ej va du menar med eftersom jag aldrig varit här förrut..

Honestyisdead
2014-03-26 23:34
#43

42 Förstår fortfarande inte vad jag har hittat på. Kan inte hitta något sådant.

Razzora
2014-03-27 00:25
#44

Vissa forum har citatfunktion andra inte. Tycker att det fungerar minst lika bra med vilket som. Jag menar om du skriver tex #0 så kan du ju klicka på just #0 och komma till just det inlägget, räcker inte det?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Skorpion76
2014-03-27 07:17
#45

#44 Jo, jag vet jag har lärt mig det nu.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Razzora
2014-03-27 08:31
#46

#44 vad tycker du annars om forumet?  Förrutom citera grejen? 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Skorpion76
2014-03-27 13:46
#47

Tja, det är bra förutom en liten detalj!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: