Annons:
Etikettövrigt
Läst 1747 ggr
Skorpion76
2014-04-02 06:41

Min utvärdering om iFokus

Om ni tycker att jag är alldeles ute och cyklar och har placerat detta inlägg fel skulle jag gärna vilja veta var någonstans det skulle kunna passa bättre. Nu vill jag i alla fall ta tilfället i akt och tala om vad jag tycker om iFokus

Vad är bra? 
Det som jag tycker är bra är att man kan diskutera precis vad som helst. Här finns sajter för i stort sett vad som helst. Det är svårt att skapa sig en sajt här eftersom det mesta redan finns. Sajterna gör det möjligt att välja diskussion efter intresse och det är bra, men ett ytterligare plus i kanten är att det inte är så lätt att skapa sig en sajt. Nr en sat väl är skapad, så finns den!  

På Facebook kan vem som helst skapa sig en grupp hur som helst vilket lätt leer till att många grupper får både ett liknande namn, liknande innehåll samt att det är samma människor som kommer dit. 

Det som också är bra är att i varje sajt kan man skapa flera kategorier. Det kan man däremot inte göra i grupperna på Facebook och det är tråkigt. En annan sak som är bra är att alla diskussioner uppdateras när det skrivs någonting nytt i den. et gör de på Facebook också, men eftersom man inte kasn skapa olika kategorier där måste man putta upp en diskussion som man är intresserad av och som har hamnat längre ner. 

Vad är dåligt?
Det är tråkigt att man inte kan starta en allmän diskussions-sajt.EEftersom det redan är så många sajter som rean finns är det svårt att starta en egen sajt om någinting. Signaturerna är bra, men jag saknar möjlight att göra skyltar i dem och att man måste ha iFokus Insider för att över huvud taget kunna se signaturen. Jag vill kunna ha möjlighet att ändra min signatur efter hur många poster jag har skrivit, men nu har jag inte riktigt kunnat göra det på det sättet. En annan ålig sak är att man inte kanändra stavfel i gamla trådar, underslökningsalernativ eller kluringar.  

Vad är särskilt bra?
Jag gillar att man kan diskutera vad som helst, att det alltid går att hitta nåon sajt för det man vill diskuera och att det inte heller är så lätt att starta en gen sajt. Det minskar riskn för dubletter radikalt. Eftersom varje sajt innehåller flera kategorier och uppdaeras hela tiden så fprt någon skriver i dem behöver man inte putta upp diskusionerna genom att skriva "Bump" eller något annat töntigt bara för att aktuaklisera tråden igen. 

Vad vill jag förändra?
Jag skulle önska att alla använare hande möjlighet att se sin signatur och då menar jag inte bara dem som har Insider. Jag skulle också önska at man kunsde göra skyltar i signaturen om man ville det. Nu menar jag inte att man ska göra blaffiga banners, men jag gör en orts skyltar som jag sätter i min signatur och dem vill jag visa alla som ser mina inlägg.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Twinflamewolf
2014-04-02 07:04
#1

Tidigare fanns möjligheten att lägga in bild i signatur men den togs bort med hänsyn till dom synskadade som använder skärmläsaren eftersom det blir ett evigt upprepande så den funktionen lär inte komma tillbaka kan jag tro.

Tror inte ens man kan lägga in smileys men där är jag osäker,animerade togs bort helt det vet jag i alla fall.Det ska finnas en tråd om just detta här inne på support och vips efter lite leta här hittade jag en av alla signaturtrådar 🙂

Testade nyss och smileys kan läggas in i signaturen !

VildaVittra
2014-04-02 07:18
#2

"Jag vill kunna ha möjlighet att ändra min signatur efter hur många poster jag har skrivit"

Fast så är det ju? Insider får man ju om man är aktiv. 

Sedan tycker jag det är bra att det inte är "skyltar" i signaturen, de kan nämligen ställa till det för uppläsningsprogram för synskadade.

"Eftersom det redan är så många sajter som rean finns är det svårt att starta en egen sajt om någinting."

Finns alltid något att Starta en sajt om, jag själv har startat tre stycken det senaste året. Så bara man har fantasi, så finns möjligheten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skorpion76
2014-04-02 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Självklart förstäår jag att det kan vara jobbigt med blaffiga banners i en massa skrikiga färger. Det tycker jag också, men att int tillåta bilder över huvud taget är lite synd. Jag brukar nämligen roa mig med att göra skyltar som exempelvis kan se ut som bilden visar och lägga dem i signaturen. 
Jag hittade i alla fall ett annat sätt att läsa problemet på som fungerar minst lika bra. En annan sak som är synd är att man nte kan se signaturen förrän man har fått en insiderpolet. Nu har jag en sådan, men det tog ett bra tag för mig att få en. Det gjorde att jag inte riktigt kunde öndra signatuen på det sät som jag önskade.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Twinflamewolf
2014-04-02 07:32
#4

Ett exempel på hur det kan låta i en skärmläsare om man har en massa smileys eller bilder i sin signatur !

Medarbetare på : sajtnamnet, glad, ledsen,arg feber,blomma,glad,funderar,sol,måne,paket,hjärta,blomma,tårta,mår illa,glad,hjärta,blomma,yrar,stjärna,funderar,glad.Osv osv.

Ganska enerverande att lyssna till ofta för dom synskadade och mitt i alltihop kan kanske en skylt med en elefant eller text dyker upp och då läser skärmläsaren även upp den,ingen höjdare att höra på måste man säga.En skärmläsare läser upp vartenda litet ord och tecken.

Personligen skulle jag inte vilja lyssna på det här om jag använde mig av en skärmläsare.

Honestyisdead
2014-04-02 10:15
#5

Inga skyltar tack. Bara jobbigt och meningslöst. Det man vill skriva kan man skriva i vanlig text i signaturen. Ser verkligen ingen mening med skyltar.

Och eftersom vem som helst som är aktiv kan få Insider anser jag inte att signatur ska vara bas. Meningen är ju att locka till mer aktivitet.

Skorpion76
2014-04-02 14:16
#6

#5 Självklart respekterar jag det, men tycker samtidigt att det är synd eftersom det är roligt att rita skyltarna.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Honestyisdead
2014-04-02 14:19
#7

6 Du får hitta andra platser som är mer passande för dom.

Skorpion76
2014-04-02 15:03
#8

Det är därför phpBB-forumen är bättre!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2014-04-02 15:57
#9

Ja värderar man skyltar högre än annat förstår jag att man gillar forum som tillåter det. Själv gillar jag iFokus bättre :)

Twinflamewolf
2014-04-02 17:17
#10

Instämmer med Hera till 100 % 😎

I fokus har ju så många fördelar,lätt att hantera,lätt att moderera så jag känner mig helt klart nöjd med forumets upplägg 🙂

Men varför måste du ha skyltarna med,undrar bara lite smått så där varför dom liksom dominerar  ?

Skorpion76
2014-04-02 17:35
#11

#10 Som jag skrev hittade jag förstås ett annat sätt att lösa problemet på som fungerar, men för att svara på din fråga kan jag först säga att jag egentligen inte värderar skyltarna högre än någonting annat förutom det faktum att det är roligt att göra dem.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Twinflamewolf
2014-04-02 18:46
#12

Okey det är klart det kan vara kul att göra skyltarna men om du tänker så här att all text som skrivs,alla tecken,alla bilder blir en konstant upprepning i en skärmläsare för synskadade då är det nog inte så kul att sitta och lyssna på,som en upphakad trasig grammofon skiva.

Jag minns ett tidigare nick jag hade här på i fokus,där hade jag med en animerad brasa på kul inget annat än kul och värme men vet du jag hade då inte kunskapen om hur en skärmläsare fungerar så då rök brasan omedelbart när jag förstod hur den upprepade sig och kunde bli fullkomligt enerverande för den som använder en skärmläsare.

Idag använder jag inte ens smileys just av hänsyn till synskadade för hur kul kan det vara att mötas av dessa ord som upprepas gång efter annan i signatur innan läsaren kommer ner till fortsättningen av tråden.

Jag lärde mig något helt nytt som jag inte ens tänkt på tidigare så nu räcker det med dom sajter jag modererar på och hemsidan som signatur och bara det är ju ett evigt upprepande sen kan det vara kanon kul att skapa skyltar men att ta hänsyn till dom synskadade bör vara vår främsta tanke i den här frågan för dom har inte roligt alla gånger att behöva lyssna på allt tok vi vill lägga in 🙂

Skorpion76
2014-04-02 19:24
#13

En annan sak som retar mig är att man inte kan rätta till alla stavfel som man gör lite här och där.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Honestyisdead
2014-04-02 19:33
#14

#13 Det kan man inom en timme. Så kolla dina inlägg direkt. Och dubbelkolla innan du postar dom.

Jag kommer aldrig vilja se att man kan redigera sina inlägg längre än så. Snacka om att trollen hade levt loppan. Likaså folk som inte kan stå för det dom skriver.

Lite stavfel är för övrigt inte hela världen.

Emo
2014-04-03 08:01
#15

#13 Jag håller med Hera om hur man ska kontrollera sina inlägg och rätta stavfel om man ser dem inom en timma.

Efter den tiden kan du be Sajtvärd eller Medarbetare att rätta. En del gör det om de vill och har tid.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

KPD
2014-04-03 08:56
#16

Det vore bra om man kunde förhandsgranska inläggen. Trots att jag brukar kontrollera mina inlägg, finner jag ibland fel först när jag har publicerat dem. Då har det hänt att någon har påpekat det innan jag har hunnit rätta och uppdatera inlägget. Det är förvisso inget stort problem, men jag har hellre förhandsgranskning än lång tid att rätta fel.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Skorpion76
2014-04-03 13:22
#17

#16 Precis! Det har jag också råkat ut för!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2014-04-11 10:45
#18

16 Du ser ju precis samma text när du skriver inlägget som vid en förhandsgranskning. Är det inte ganska enkelt att bara kolla igenom det man skrivit?

Twinflamewolf
2014-04-11 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Använder du chrome blir det understruket det du stavar fel,ganska enkelt om man tänker efter 😉se bifogad dump.

Honestyisdead
2014-04-11 11:52
#20

Jag har ff på datorn och även där markeras felstavningar.

Annons:
Skorpion76
2014-04-11 15:22
#21

#20 Ursäkta, men vad i hela friden innebär det?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2014-04-11 15:24
#22

21 Att felstavade ord får en röd markering under sig när man skriver i skrivrutan.

Emo
2014-04-11 15:26
#23

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Twinflamewolf
2014-04-11 16:45
#24

# 21 Ta en liten kik på min dump i # 19,förstora upp den med att bara klicka på bilden så ser du rödmarkeringarna som syns medan man håller på att skriva inläggen eller trådstarter.Stavade fel där med flit för att visa hur det ser ut.

Ifall du inte vet så är chrome en webbläsare lika så FF som Hera nämner och är förkortning på Fire Fox.Intenet Explorers webbläsare vet jag inte hur den fungerar med rödmarkeringen men ska testa den så man vet framöver 🙂

dolfen
2014-04-12 00:41
#25

Skönt att inte denna tråd blev (som min (tidigare) undrande tråd, som var menad till lite eftertanke och typ… "fri-tänk"…) bortplockad. :P Angående att rätta stavfel med mera: Det står "hantera", men det går inte att hantera (för mig.) Säg nu inte att jag ska skriva det jag redan har skrivit… En Felrapport. Felen fixade sig… Sedan kom de tillbaka. :P Själv, har jag överseende med felstavningar. Ibland "vill" jag stava "fel". Det kan jag tycka vara kul, då jag har någon tanke med det. * * * Goder morgon denna härliga lördagsmorgon, med frisk, kylig, härlig luft utanför "knuten". :)

Skorpion76
2014-04-12 08:04
#26

#25 Det var jag som startade tråden eftersom jag tyckte att det vore bra att tala om vad jag tycker är bra och dåligt med sidan. Ibland finns det möjlighet att rätta till saker som inte är bra! iFokus = bäst!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[peter54]
2014-04-12 16:36
#27

Jag tycker inte att det är något problem med entimmesgränsen för redigering av inlägg, egentligen är en timme för länge det också, det borde räcka med 5 minuter. Annars kan man ju ändra sitt inlägg fast det har kommit en hel drös med svar som då kanske inte alls stämmer på initialinlägget man gjort.

Däremot är jag lite kritisk till den där rödmarkeringen som uppstår när man antas ha skrivit fel. Jag litar inte alls på funktionen eftersom den ofta rödmarkerar ord som inte är så vanliga och/eller när man skriver sammansatta ord där rättstavningsfunktionen felaktigt vill skriva isär.

Annons:
Upp till toppen
Annons: