Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 10669 ggr
Evovva
2014-05-02 08:11

Felvända bilder

Hej! Hur kommer det sig att när man infogar bilder så blir dom i vissa fall "liggande"? Jag är inte den ända som har det problemet i alla fall på hamster. Kolla på mitt inlägg Chili bildtråd eller på Näckrosens fruktkull så förstår ni vad jag menar.

/Eva

Annons:
Anterrabae
2014-05-02 08:23
#1

Vill också veta, det verkar vara helt godtyckligt bär det sker :(

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
2014-05-02 08:24
#2

Har du lagt upp via dator, mobil/ipad/surfplatta?

För på de tre sistnämnda kan de se rätt ut när man ska lägga upp men är inte det igentligen.

Är de rättvända på datorn ska de bli det här med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
2014-05-02 08:30
#3

Ok. Hur ser man till att få dem rättvända via mobila enheter då? Som synskadad funkar inte datorns alls lika bra som tfn och padda.,

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
2014-05-02 08:34
#4

#3 Inte 100% säker, då jag brukar främst ladda upp på datorn :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evovva
2014-05-02 09:38
#5

Laddat upp både från dator och telefon och det spelar ingen roll att dom är rättvända i datorn blir ibland felvända ibland rätt samma som från telefonen.

Honestyisdead
2014-05-02 10:18
#6

Stöter endast på det när jag laddar upp med mobilen. Och då var gång.

Annons:
Anterrabae
2014-05-02 10:36
#7

För mig funkar det oftast, även på mobilen. Men har haft problem både med datoruppladdnkng och telefon-/plattuppladdning. Det är kite tråkigt om man vill byta Avatar och den envisas med att lägga sig ner :P (störigt även annars, men lite extra då) Bilder i inlägg och artiklar har jag fått hjälp att vända, av moderatorer efteråt, men det går ju inte när det blivit tokigt med avataren.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

annia1
2014-05-02 14:17
#8

Problemet är egentligen inte vartifrån man laddar upp bilden utan vilken kamera man tagit bilden med. Mobiltelefonkamera så lägger sig bilden ofta fel, även om den ser rätt ut i datorn. Inkaneyzi har skrivit om det i denna tråd inne på datorn. Han har skrivit om det även i en annan tråd på nån annan sajt men hittar inte den nu.

Det man ev kan göra för att få bilden rätt är att rotera den först. Nu vet jag inte hur det ser ut i olika mobiler, men på min så kan jag klicka på bilden sen på inställningsknapp och då finns rotera med som alternativ.

.

Evovva
2014-05-02 16:12
#9

Eftersom bilderna ser rättvända ut både i mobil och på dator och dom ibland blir rättvända och ibland liggande så är det ju inget alternativ då man inte vet i förväg vilka som blir liggande. Det vore bra om man kunde rotera här på ifocus  under hantera om man märker att bilderna blivit fel. Alla mina var tagna med samma mobil och åt samma håll ändå varierar det.

Inkanyezi
2014-05-02 18:07
#10

Det smidigaste om man vill få bilden rättvänd är att lära sig vilken kant på mobilen som ska vara uppåt för att det ska bli rätt. Man tar alltså fyra bilder och laddar upp, men med märkning av varje bild, så att det inte blir fel.

Man märker bilderna med 2 för den där man håller telefonen uppåt, 4 när man har vänster kant uppåt, 0 när man håller den uppochner, och 6 när man har höger kant uppåt - dvs vilken siffra på nummersatsen som är uppåt på respektive bild.

Sedan ser man till att ta bilderna med rätt kant uppåt, så blir de rätt. Man kan sätta en liten klick färg (nagellack) vid kanten som ska vara upp.

Om man vill redigera bilderna så att de blir rättvända får man använda ett program som talar om att de är roterade, exempelvis Gimp.

När man laddar en bild i Gimp kommer det upp en dialog om bilden är vänd åt något håll, och programmet frågar om den ska vändas enligt EXIF. Man svarar JA på den dialogen, så blir bilden rättvänd när man spar den. Man kan då innan man spar passa på och byta namn, så att man inte skriver över den ursprungliga bilden, och så kan man ändra storleken, så att den passar för webben innan man spar med "Spara som" då man ändrar filnamnet.

Bildvisare i datorn visar vanligen bilden rättvänd även om den ligger på kant eller uppochner, eftersom det finns data i EXIF som talar om om den är roterad 90, 180 eller 270 grader.

Maria
2014-05-02 18:23
#11

#10 Det var ett himla bra tips🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Evovva
2014-05-02 19:23
#12

#10 Jag har tagit allamina bilder åt samma håll. Ibland blir dom rättvända och ibland "liggande" så det är inte problemet. Kolla mitt inlägg på hamster. Chili bildtråd. De två första är tillagda direkt från telefonen resten från dator.

Inkanyezi
2014-05-02 19:41
#13

#12 Då har du väl inget problem då?

Du tar i regel dina bilder med telefonen lodrätt, och då blir bilderna liggande på sidan roterade 90 grader enligt EXIF. Några av dina bilder saknar EXIF, och det kan bero på att de var större än 1999 KiB, för då minskar servern ner dem och slänger EXIF.

Det har inte någon som helst betydelse om bilden laddas upp från telefonen eller från en dator. Det som gör att bilden är vänd är att du fotograferar med telefonen lodrätt. Förmodligen är det höger sida av telefonen som ska vara upp för att bilden ska bli rättvänd.

Om bilden vänds rätt av något program innan den laddas upp, blir den så klart rättvänd också här på iFokus, men det är inte ett problem på sajten, utan det är ett problem hos användaren som laddar upp. Servern här vänder inga bilder, men om EXIF finns med, så kan program som visar bilden vända den rätt. Också om man har öppnat bilden i ett program som vänder den och laddar upp därifrån, kan den komma in rättvänd.

Men det är ditt problem om du gör bilderna felvända, inte sajtens. Om webbläsaren vänder bilden enligt EXIF, så visas den rätt, bara EXIF finns med, men i några av bilderna som du har laddat upp saknas EXIF. De flesta webbläsare vänder inte bilder rätt enligt EXIF, men man kan få det som tilläggsfunktion i någon av dem.

Så laddar du upp en bild som är felvänd, kommer den i regel att visas vänd på det sättet. Om man tar bilder med en telefon och håller den upprätt, så blir bilden i regel felvänd. Det är struntenkelt att programmera telefonens operativsystem till att vända bilden, så de felvända bilderna är en present från Apple. Samma sak händer med film. Telefonen ska hållas liggande, med rätt kant uppåt när man filmar, och enklaste sättet att slippa felvända bilder är att fotografera så. Annars kan man vända bilden före uppladdning, och om filstorleken är över 1999 KiB är det lämpligt att samtidigt minska storleken, så att bildens EXIF-data följer med, och så att den laddas upp fortare.

Annons:
Evovva
2014-05-02 20:21
#14

#13# Om jag alltid tar bilderna åt samma håll och dom ibland blir "liggande" och ibland rättvända så är det väl ett problem. Eller hur??

Inkanyezi
2014-05-02 20:29
#15

#14 Jag vet inte vad som är gjort med bilderna, och någon kan ha vänt efter att du laddade upp. Om du tar bilderna med telefonen orienterad så som du har gjort, så blir de ALLTID felvända. De kan vändas av mjukvara, och jag har ingen aning om var eller när det har hänt på bilder som råkar vara rättvända här. De kan ha vänts av dig eller av någon medhjälpare på sajten. Men när du tar bilderna med telefonen lodrätt så blir de nittio grader vridna.

Om du har svårt att förstå att det är ditt ansvar att se till att bilderna kommer in rätt, så ändrar det ingenting. När du laddar upp dem vridna, så kommer de flesta webbläsare att visa dem vridna, och om EXIF har tagits bort, så kommer alla program att visa dem vridna.

För att de ska bli rättvända måste du se till att de vänds rätt innan du laddar upp. Det är inte ett iFokusproblem, utan det är DITT problem. Du kan lösa det, men om du inte vill, så slipper du.

Evovva
2014-05-02 20:36
#16

#15 Jag har inte gjort annat än laddat ner bilderna. De 2  första är direkt från telefonen och då är den första rättvänd och den andra fel. De sista bilderna är från datorn och är liggande. Dom ser ut som dom gjorde direkt när jag gjorde inlägget.

Inkanyezi
2014-05-02 20:39
#17

Du slipper som sagt lösa problemet, men då bör du inte heller komma med fler kommentarer om det. Se till att ladda upp dina bilder rättvända, så blir det inget problem. Alla bilder i höjdformat (porträttorientering) är vridna nittio grader.

Bilden måste tas med telefonens ena kant uppåt om den ska kunna garanteras komma in rättvänd. Lär dig hur du ska göra, så slipper du problemet.

Det är inte en supportfråga, utan problemet ligger hos dig.

Evovva
2014-05-02 22:36
#18

#17 Förklara då för mig varför bilder som tagits på samma sett och laddats ner på samma sett att 1 blir rättvänd och en blir felvänd???

 Och om jag fått rådet av Sajtvärd att ta upp problemet här så gör jag det och om du inte gillar det får det stå för dig. Har du problem med att jag tar upp ett problem som jag och många fler än mig har så svara inte i så fall när du inte verkar ha svar på det jag frågar.

Inkanyezi
2014-05-02 23:07
#19

Jag har svarat tillräckligt på dina frågor, och det är du som laddar upp bilder felvända. Jag kan inte göra något åt det, utan du måste själv lösa problemet om du vill att det ska lösas. När du laddar upp felvända bilder blir de felvända och laddar du upp dem rättvända så kommer de att presenteras rättvända.

Det är inte ett iFokus-problem, utan det är ett användarproblem. Om du inte vill lära dig ladda upp bilderna rättvända, så är det din sak.

Honestyisdead
2014-05-02 23:24
#20

19 Det kvittar ju hur man vänder på bilder.  För mig blir det inte rätt.

Nog har det med iFokus uppladdning att göra. På andra sidor blir bilderna rättvända.

Annons:
Inkanyezi
2014-05-02 23:30
#21

Nej, det är inte uppladdningen, utan det är presentationen i datorn.

Om bilden laddas upp rättvänd kommer den att visas rättvänd.

Om du vill se om din bild är rättvänd, kan du öppna den i din webbläsare. Det enklaste sättet brukar vara att dra den till ett webbläsarfönster. Om den är rättvänd så visas den då rättvänd, och är den felvänd kommer den att visas på det sättet.

Det är alltså inte iFokus som vänder din bild, utan den är felvänd vid uppladdningen, och då kommer webbläsaren att visa den felvänd om den inte har en funktion att visa bilden rättvänd och EXIF finns kvar. Om EXIF tas bort av servern, vilket sker om filen är större än 1999 KiB, så kommer också en webbläsare som kan vända bilder rätt att visa den felvänd.

Så det är inte ett supportproblem, utan ett användarproblem. Om du ser till att din bild är vänd rätt, så kommer den inte att vändas av iFokus - eller rättare: iFokus vänder aldrig en bild.

Om du vill att bilden ska visas i en viss orientering, så måste du ladda upp den orienterad på det sättet. Det är den som laddar upp som får se till att bilden är vänd åt rätt håll.

Honestyisdead
2014-05-02 23:41
#22

21 Sitter på en mobil och kan inte dra bilder till webbläsaren. 

Laddar jag in bilderna till datorn och sedan skickar in till iFokus är dom rättvända utan att jag ändrat något.

Inkanyezi
2014-05-03 00:08
#23

#22 Om det är på det viset att de blir felvända om man laddar upp från telefonen, men hamnar rätt när de har laddats upp till daton, så har datorn vänt bilden rätt. Du kanske inte är medveten om det, men I bildens EXIF finns en notering om att den är vriden på ett visst sätt, och mjukvara kan ändra bilden så att den visas rätt också i program som saknar funktionen att vända bilden rätt.

De flesta bildvisare visar bilden rättvänd när den är inladdad från en kamera (eller telefon), även om den är tagen i höjdformat eller med "fel kant" uppåt. Om bilden inte ändras, så kan andra program, exempelvis webbläsare, visa bilden felvänd, eftersom de inte vänder bilden enligt EXIF. Webbläsare struntar totalt i EXIF, eftersom det inte ingår i de protokoll som den är gjord för.

Webbläsaren visar normalt bilden i landskapsorientering, och om fel kant på telefonen är uppåt kommer bilden att vara upphochner. Är den i höjdformat, så ligger den på sidan. Felets orsak ligger i telefonen, och iFokus ändrar ingenting, så länge filstorleken är mindre än 2000 KiB. Om filen är 2000 KiB eller större, så kastar iFokus bort EXIF när bilden krymps.

Om bilden vänds till rätt orientering av mjukvara innan den laddas upp, så kommer den att visas rättvänd, eftersom iFokus ALDRIG ändrar bildens orientering. Däremot kan värdar och medhjälpare göra det manuellt om de vill vara extra hjälpsamma. Jag har gjort det några gånger, och det går att vända en bild förlustfritt utan att "spara om" den. Ett fritt program som kan göra det är Irfanview (JPG Lossless Operations ). När man öppnar "Thumbnails" så visas miniatyrer i den orientering som bilderna ligger, och man kan märka dem som ligger fel och vända dem rätt med JPG Lossless Operations.

Om din dator vänder dem rätt automagiskt, så är det en funktion i operativsystemet eller i programmet som importerar bildfilerna. Telefonen skulle kunna göra det om den programmerades till att göra det, men jag har inte sett någon telefon med den funktionen.

Men iFokus vänder inte på bilderna. Laddar du upp felvänt, så kommer det felvänt när det presenteras.

Evovva
2014-05-03 00:13
#24

#21 som sagt konstigt att dom vissa gånger blir rätt och andra fel trots att man gör lika dant med bilderna. Har inte det problemet när dom laddas ner någon annanstans bara här. Och jag har gjort hur många inlägg med bilder förut med samma kamera och samma foto sätt och aldrig haft problem: Det är nu problemet uppstått.

Inkanyezi
2014-05-03 00:31
#25

#24 Ska jag skriva sakta för att du ska förstå?

Du laddar inte ner, utan du laddar upp, och om du laddar upp en bild som bara har en notering i EXIF att den ska vändas på ett visst sätt, så gör din webbläsare inte det.

Servern hos iFokus ändrar ingenting med din bild om den är mindre än 2000 kilobyte. Bilder som är större än så kommer att krympas av servern, och då kastas metadata bort, men bilden vrids inte, utan är den felorienterad kommer den att vara det när den visas.

Om du vill att dina bilder ska bara rätt orienterade, så måste du ladda upp dem rätt orienterade. Det finns inte någon funktion hos iFokus för att vända dina bilder, utan det måste du göra själv innan du laddar upp.

Jag har lagt ett förslag på iFokus i Fokus om att lägga in en funktion för att vända bilder enligt EXIF, men jag vet inte om sådana funktioner finns i forumprogrammet eller databasen. Om det är svårt att åstadkomma så kommer det inte att hända. Tills vidare vänder iFokus inga bilder.

[Thiah]
2014-05-03 09:02
#26

För mig blir det fel via mobilen men inte varje bild utan kanske varannan. Så jag förstår inte alls hur jag kan göra annorlunda när jag tagit bilderna på samma sätt men de lägger sig annorlunda när jag laddar upp dem.

Inkanyezi
2014-05-03 09:11
#27

Det spelar inte någon roll vad du TROR att du har gjort. Om bilden ligger felvänd, så har du laddat upp den felvänd. Och ligger den rättvänd, så är den uppladdad rättvänd.

Det är alltså inte samma sak som har hänt i så fall, men det är inte iFokus som vänder din bild, utan det är kameran, dvs telefonen. Om telefonen uppför sig på olika sätt så kan det bli olika, och en skillnad i presentationen, beroende på vilken webbläsare man har och vilka tillägg som är installerade, kan göra att en bild med EXIF visas rättvänd även om den ligger felvänd i servern. Bilder vars filstorlek överstiger 1999 kilobyte krymps alltid av servern och EXIF kastas bort.

Så enda sättet att med nuvarande programvara vara säker på att bilder kommer in rättvända är att se till att de är rättvända när man laddar upp dem. Om man tar med en telefon och inte kontrollerar bilden i datorn, måste man ta den med rätt kant uppåt för att vara säker på att den presenteras rättvänd.

Felvända bilder på iFokus har laddats upp felvända. Rättvända har laddats upp rättvända. Om din telefon gör bilderna på olika sätt, så kan de presenteras antingen rättvänt eller felvänt, beroende på telefonen, men det har inte med iFokus att göra.

Annons:
Imasy
2014-05-05 00:54
#28

Det här EXIF, vad är det för något? Kan man hitta några inställningar till detta någonstans?

Att bilderna hamnar fel, kan det bero på vilken webbläsare man använder?

Inkanyezi
2014-05-05 06:50
#29

#28 EXIF är data som kameror lägger in i bildfiler. I en del kameror kan man göra vissa inställningar för EXIF, som till exempel copyright.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Exif

Att bilderna hamnar fel har inte med webbläsaren att göra, även om det finns möjlighet att få bilden roterad rätt i någon webbläsare. När en bild hamnar felvänd i servern beror det på att den laddades upp felvänd av den som gjorde inlägget.

Det är inte webbläsaren man laddar upp ifrån som vänder bilden, utan det är kameran som har tagit den på det sättet. Informationen om vändning används av kameran när man tittar på bilden där, så att om man exempelvis har en telefon eller platta för att ta bilden, kommer den alltid att visas rättvänd, oavsett hur man håller telefonen/plattan.

På webben är det inte standard att använda EXIF för att vända bilden, så om den har tagits med fel kant uppåt i telefonen, kommer den att visas så som den togs. Med telefonen lodrätt kommer bilden att visas liggande. Om motsatt kant är uppåt, kommer den att vara uppochner.

För att få bilderna rätt på webben måste de laddas upp rättvända.

Om man tar bilden med rätt kant på telefonen upp, är det bara att ladda upp. Annars kan man själv vända bilden rätt i datorn innan man laddar upp den.

Anterrabae
2014-05-05 21:22
#30

Jag har ett annat problem då, tar alltid mina bilder med mobilen, hanterar alltid iFokus i mobilen tar mina bilder åt samma två håll i 75% av fallen (av de stående bilderna) så hamnar de helt rätt. Resterande vända till liggande. Har även märkt att om jag beskär den stående bilden, i telefonen så kan den förvridna vilden vändas rätt. Min nuvarande Avatar är så. Den var liggande, jag klippte nederlanyen och den blev rätt. De tidigare avatarerna har tagits med samma lur, åt samma håll och varit hanterade endast av min IPhone 5s och iFokus. Aldrig passerat datorn. Jag gör EXAKT SAMMA, dvs tar bild, laddar upp och hoppas att det funkar. Som synskadad funkar inte datorn så bra som lur (och padda, men tar sällan bilder med den)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Taggeman
2014-05-06 08:46
#31

Det enklaste vore att man skulle kunna vrida bilden efter att man laddat upp så fanns inte det här problemet.

Ibland när man ser en uppladdad bild är den felvänd i inlägget men öppnar man den i ny flik så blir den rättvänd. 🤔🤔🤦‍♂️

Det här får grabbarna på iFokus klura på med en uppdatering tycker jag.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-05-06 08:52
#32

Fast är bilden rättvänd i datorn/mobilen/ipaden så blir det rättvänd på iFokus ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-05-06 09:08
#33

#32 Här har du ett bra exempel på vad jag menar med felvänd bild.

Gå till kommentar #24 av miar. Bilden är felvänd i inlägget o klickar du på bilden så är den felvänd men öppnar man den i nytt fönster så vips då är den rättvänd. 🤦‍♂️

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/535e2a908e0e744bba0018c9-klogroda-albino?discussions-2

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-05-06 09:16
#34

#33 Den är felvänd för mig även när jag öppnar den i nytt fönster.
Sitter vid dator, google chrome.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Taggeman
2014-05-06 09:18
#35

Nu ser jag att det är inte så lätt med bilder.

När jag använder interne explorer 10 så är bilden felvänd även i nytt fönster.

Men använder man Firefox ock öppnar den i nytt fönster så får man den rättvänd???? 😴

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Inkanyezi
2014-05-06 09:49
#36

Om bilden är felvänd i inlägget, men kommer upp rättvänd när den öppnas i egen flik, så beror det på att webbläsaren kan vända den enligt EXIF, men att den funktionen inte tillämpas i inlägget, som visar en krympt kopia av bilden som lades upp, och kopian är felvänd om bilden har laddats upp felvänd.

Det är alltså inte samma bild man ser i inlägget som den som laddades upp, utan en krympt kopia som EXIF är borttaget ifrån. Visas den felvänd i inlägget, så ligger den också felvänd i databasen, men du kan ha en webbläsare som vänder den rätt när EXIF visar att den är vriden. Det ingår inte i standard för webbläsare.

Det enklaste borde väl ändå vara att var och en tar ansvar för vad som laddas upp. Inga bilder vänds av kFokus, utan de hamnar i databasen precis som de laddades upp, så länge de håller sig under 2000 kilobyte.

Laddar du upp felvänt så blir bilden felvänd.

Tendensen att skylla ifrån sig och försöka göra det till ett problem på iFokus tycker jag är lite alarmerande. Det enda jag egentligen ser orsak att kritisera är att bilder mellan två och fem megabyte krymps med borttagning av EXIF. Jag skulle hellre se att ingen ändring alls gjordes, och att bilderna i stället vägrades om de är för stora för att tas in utan förändring.

Det är alltså inte ett problem på iFokus, utan problemet som användare har är att de inte laddar upp sina bilder rättvända. Det är kameran, telefonen eller plattan som döljer det, så att det inte syns att bilden är felvänd förrän den hamnar här, men det är du själv som har gjort bilden felvänd om den är felvänd på iFokus.

Taggeman
2014-05-06 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Det är många som använder sin telefon för bildupplägg och är inte så kunniga som vissa andra är. Mobilerna tar högupplösta bilder idag som är större än 2mb, För att göra det lätt för alla användare här vore att man kan rotera bilden i efterhand som det går att göra på en del andra sajter.

Se exempel.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Inkanyezi
2014-05-06 10:49
#38

Så långt som de handlar om support har det upplysts här om att bilden inte vänds av iFokus programvara, utan att man själv ansvarar för att ladda upp rätt. Förslag om ändringar av sajten bör göras på forumet iFokus i Fokus.

Anterrabae
2014-05-06 11:19
#39

Det jag tycker är märkligt är att jag bara var problemet på iFokus, och endast med ca 25% av mina upprättstående bilder.. Om det vore ett problem med min mobil, så birde alla bilder som tas åt det hållet bli fel.. Och felen synas överallt.. Jag fattar dock inte hur argumenten går ihop, det känns som vi pratar runt varandra. Men det är helt ok, om man inte kan förklara varför.. Det låter dock schysstare att säga det istället för att häva ur sig att jag, eller andra, gör fel, när bilderna vänds fel, fast vi gör enligt konstens alla regler liksom.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2014-05-06 13:36
#40

38 ifokusifokus är till för admin och endast värdar och medisar kan se innehållet.  Inehållet där får inte spridas.

Detta är inte en fråga för den sajten eftersom det inte rör administration.  Detta rör alla.

Inkanyezi
2014-05-06 16:36
#41

Visst rör det alla, eller åtminstone alla som inte vill lära sig hur man laddar upp bilder rättvända. Det finns redan ett förslag om att göra något åt det på sajten, men det är inte säkerat att det är så himla enkelt i den programvara som används.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att man skyller på iFokus när sajten faktiskt inte vänder en enda bild. Det borde vara tämligen enkelt att se till att bilderna kommer in vända åt rätt håll.

Så ni som har svårt att förstå: Varför kan ni inte helt enkelt ta bilderna med rätt kant upp på telefonen? Det är ju struntenkelt.

Annons:
Honestyisdead
2014-05-06 16:59
#42

41 Det är faktiskt inte konstigt att folk tror det beror på iFokus om det blir rätt på alla andra sidor.

Vilken sida på mobilen är rätt?

Att något är enkelt för dig betyder inte att det är det för andra. Tänk på det.

Inkanyezi
2014-05-06 21:16
#43

Det kanske är vänster. Det är i alla fall inte kortsidan. Om bilden är vriden åt vänster när den kommer in om man håller telefonen uppåt, så ska man vrida den åt höger.

Honestyisdead
2014-05-06 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Test

Honestyisdead
2014-05-06 21:32
#45

Jepp. Höger sida.

Anterrabae
2014-05-06 23:31
#46

Men om en långsida alltid är rätt, som överkant, hur kommer det sig att inte alla bilder på högkant läggs in och hamnar fel? *fattar verkligen inte*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Inkanyezi
2014-05-07 00:01
#47

Man behöver inte fatta varför telefonen kanske gör på ett sätt ibland och på ett annat andra gånger. Det är främst bilder tagna på högkant som blir fel, medan liggande bilder någon gång hamnar uppochner. Om man listar ut vilken kant som ska vara uppåt för att det ska bli rätt, så är det ju enkelt att alltid ta bilderna så.

Men grunden till problemet är att bilden faktiskt är felvänd från kameran, och sajten vänder ingenting. Den visar inte ens bilder, utan den skickar bara data, en fil, som din webbläsare visar. Och bilden som visas ligger i samma orientering som den har laddats upp.

Anterrabae
2014-05-07 10:24
#48

Oki :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Evovva
2014-05-08 11:41
#49

Kan berätta för alla som har samma problem som jag. Har pratat en som jobbar med supporten här på i focus. Eftersom bilder som är tagna med samma mobil åt samma håll ibland blir rättvända och ibland felvända så fick jag svaret att jag kanske har rätt att felet ligger här på sajten. Dom kollar upp och återkommer. Skämtar

Honestyisdead
2014-05-08 12:38
#50

49 Di menar att du pratat med någon av skaparna antar jag.

Evovva
2014-05-08 20:21
#51

Jag gick in på kontakta oss och mailade.

Honestyisdead
2014-05-08 20:47
#52

51 ja, det är inte supporten utan själva de bakom iFokus :)

Hoppas de kan återskapa eventuell bugg.

Inkanyezi
2014-05-08 21:06
#53

Det går inte att "återskapa en bugg" i en bild som är uppladdad. Om bilder kommer in blandat rättvända och felvända, och kameran har hållits likadant, så ligger buggen i kameran/telefonen, och den har ju inte kodsnickarna på iFokus.

Det är inte en bugg på iFokus, utan iFokus vänder ALDRIG bilder.

En bild kommer alltid att visas så som den har laddats upp.

Evovva
2014-05-08 23:20
#54

#53 När även de som ligger bakom iFokus tror att det beror på något här så hur kommer det sig att du fortsätter att "idiotförklara " folk. Sluta kommentera istället.

Honestyisdead
2014-05-08 23:31
#55

53 är det svårt att göra som andra sidor då? Att iFokus vänder bilder i framtiden?

Annons:
Inkanyezi
2014-05-08 23:40
#56

#55 Jag vet inte om det är svårt eller lätt, eller om det överhuvudtaget är möjligt med programmet som skapar webbsidan. Det får kodsnickarna titta på.

Som det är nu vänds inte några bilder, utan de presenteras precis som de laddas upp. Hur det här problemet skulle kunna åtgärdas är så klart värt att titta på, och det enklaste vore kanske att låta användaren rotera sin bild när den läggs upp, exempelvis om den visas direkt efter uppladdning med en dialog där man kan vrida den nittio, hundraåttio eller tvåhundrasjuttio grader. Enklast kanske om man kan klicka på en pil som visar vartåt upp är i bilden.

Men det får kodsnickarna klura på. Jag vet inte ens vilken programvara som används för iFokus.

#54 av Evovva: Jag tycker att du ska avstå från personangrepp eller att säga till andra vad de ska få skriva.

annia1
2014-05-09 04:28
#57

Jag har suttit och testat med min mobil som är en Android LG G2.

Jag tar en bild stående och lägger in så blir bilden felvänd. Om jag beskär bilden så blir den rättvänd. Anterabae skriver i ett inlägg att hon beskar sin Avatar och då blev den rätt.

Jag har tittat på redigeringsalternativen jag har i mobilen. Och då speciellt kikat på detaljer, står det riktning 90 grader så blir bilden fel. Men när jag har redigerat bilden så står det riktning 0 grader och då blir bilden rätt för mig.

Ni borde kunna få fram den sortens information även på era mobiler, men jag vet inte hur. På min mobil så finns det en "knapp" på själva telefonen nertill som ser ut som tre streck. När jag klickar på dom strecken när jag har en bild framme så får jag fram de olika redigeringsalternativ inkl detaljer. För mig ligger detaljer längst ner bland det som står.

Tar jag bilden med höger kant uppåt så står det riktning 0 grader från början. Tar jag bilden med vänster kant uppåt så står det 180 grader. (så jag antar att den då blir upp och ner vid uppladdning)

Så ni kan väl kika på era bilder och titta på de bilder som blir fel och de som blir rätt och se om ni hittar skillnad på detaljer.

.

Evovva
2014-05-09 09:20
#58

#56 Jag har inte gjort något personangrepp. men du har flera gånger "idiotförklarat" mig och andra. i tex #17 sa du att jag skulle sluta skriva om problemet. i #19 sa du själv att du svarat tillräckligt och i#24 frågade du om du skulle skriva sakta för att man skulle förstå,

Tycker mer att det är du som gör påhopp och försöker bestämma hur och vad som ska skrivas.

Det var jag som startade diskussionen och jag gav ett förslag att du skulle sluta kommentera eftersom du hela tiden skriver samma sak och verkar bli irriterad.

Om jag själv skulle bli irriterad på någon som jag inte tycker förstår vad jag menar om jag försöker hjälpa till med saker slutar jag bara kommentera i deras tråd.

Inkanyezi
2014-05-09 09:50
#59

Tråden är inte din, det är ett öppet forum.

Om du tycker att det är att bli idiotrörklarad att du inte vill förstå att det inte är en bugg på iFokus, utan att du laddar upp dina bilder felvända, så är det ju faktiskt ditt problem.

Du påstår en sak om bilderna som du laddar upp, och som inte stämmer. Du har inte gjort precis likadant med bilder som är felvända som med bilder som är rättvända. Precis vad du har gjort kan ingen annan veta, och om du inte själv vet det, så går det ändå inte att reda ut med upplysningarna som du har lämnat.

En del av bilderna du har laddat upp har EXIF, andra har det inte. Varför EXIF saknas i en del bilder vet jag inte, men jag vet att när servern krymper bilder som är 2000 kilobyte eller mer, så följer inte EXIF med. Orienteringen ändras inte, så om bilder blir rättvända trots att de är tagna i höjdformat, så beror det på att de inte har behandlats likadant som felvända, men den behandlingen har inte skett på sajten.

Anterrabae
2014-05-09 10:22
#60

#57 Tack! Jag ska kolla efter sån info. Nu har jag (som jag tror jag skrivit) en Iphone 5s, men informationen borde gå att hitta i alla fall :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Evovva
2014-05-09 10:23
#61

Klart det är ett öppet forum. Men jag startade tråden med min fråga.

Och jo jag har gjort exakt likadant med rättvända bilder och felvända.

Men det är något du inte verkar förstå så det är ingen ide att diskutera det med dig.

 Så jag ger upp att försöka förklara för dig när du ändå väljer att inte förstå. Tur att det finns andra som förstår och att dom som startade sajten vet om problemet och tittar på det.

Fridaaaa
2014-05-09 10:26
#62

Tänk på tonen och hur ni uttrycker er! 

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inkanyezi
2014-05-09 10:28
#63

#61 Om du nu tycker att det inte är någon idé att diskutera med mig, varför fortsätter du i så fall att hacka på mig för att jag förklarar hur det hänger ihop? Jag har förklarat att bilder som kommer upp felvänt när man ser dem på iFokus har laddats upp på det viset. De är uppladdade felvända. Jag tycker att det borde vara enkelt att begripa.

Om man själv tar ansvar för att ladda upp sina bilder rättvänt, så kommer de att bli rättvända, eftersom iFokus inte vänder bilder.

Din fråga om varför vissa är rättvända och andra felvända går däremot inte att ge något riktigt bra svar på, eftersom allt som skulle kunna förklara det finns hos dig och inte har presenterats i tråden.

Precis samma problem har visat sig med videoklipp som har gjorts med telefoner som hålls upprätt, och jag vet inte om YouTube numera har något sätt att fixa det. Man ser det också när man tittar på videon i datorns videospelare. Det finns program för att vända video rätt, och det finns också möjlighet att göra det på nätet.

annia1
2014-05-09 14:35
#64

Anterrabae när du hittar inställningarna för redigering så kan du ju först titta på din Avatar. Dom bilder jag beskar har jag ju även originalbilden kvar så jag kan ju jämföra original med beskuren bild.

Om du sen kommer ihåg nån bild som varit rätt när du laddat upp den och om du har den kvar i mobilen så kika på den och se vad det står på den.

.

Annisangel
2014-06-04 09:39
#65

Jag tog foto med mobil rättvänd, blev snett på iFokus. Jag tog då fram bilden i galleriet på min iphone5c, beskärde den lite, sparade igen och testade lägga upp på iFokus o då blev det rätt!!! Så enkelt var det! :)

Många Goa Kramar

Annisangel

Upp till toppen
Annons: