Annons:
Etiketttips-information
Läst 3135 ggr
Honestyisdead
6/23/14, 11:38 AM

Ny version av ifokus!

Idag lanseras en ny version av iFokus.  Detta kan innebära störningar.

Det kommer se annorlunda ut.

Läs här; 

http://www.ifokus.se/

Annons:
Erik
6/23/14, 5:09 PM
#1

Nu ska vi ligga live med den nya versionen.

-- erik

Katthemsmatten
6/23/14, 5:13 PM
#2

Snygg layout!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[GunillaF]
6/23/14, 5:17 PM
#3

Känns konstigt, men snyggt! 🙂

Svarttusch
6/23/14, 6:37 PM
#4

Snyggt! En fråga bara: ser inte guldmyntsrutan någonstans. Är det slut med letande på Guldmynt eller kommer de senare?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
6/23/14, 6:38 PM
#5

vi vänjer oss snabbt som vanligt

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niklas
6/23/14, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Angelfish
6/23/14, 7:02 PM
#7

Jag ser inte heller var guldmynten finns.

Sen är det väldigt svårt att se vilka diskussioner som är olästa och vilka som är lästa.

[Thiah]
6/23/14, 7:45 PM
#8

Finns det någon knapp för att komma till första olästa? Annars ser det fint ut 🙂

Edit: fick svaret nu. Och smiley funkar i ide… yey

beem
6/23/14, 7:46 PM
#9

#8 Olästa ligger ovanför första inlägget.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Honestyisdead
6/23/14, 8:09 PM
#10

Jag förstår inte heller var jag som inte har reklam hittar mynten?

Honestyisdead
6/23/14, 8:10 PM
#11

Bara för det så fick jag ett. Det finns alltså ingen ruta mer utan man ser bara om ett mynt dyker upp.

Niklas
6/23/14, 8:11 PM
#12

#11: Just det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

beem
6/23/14, 8:14 PM
#13

Sparas det automatiskt nu ?  Finns inget där man som kan bekräfta att man sett  myntet så det sparas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Honestyisdead
6/23/14, 8:18 PM
#14

13 Du klickar ju på det.

beem
6/23/14, 8:20 PM
#15

#14 OK


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Praefatio
6/23/14, 8:28 PM
#16

Vilken snygg version! Kanonbra! Det enda jag stör mig på (jättemycket, faktiskt…) är att Bra inlägg-knappen är grön även om ingen tryckt. Det blev väldigt förvirrande.

panini
6/23/14, 8:47 PM
#17

Ny fin version! Men hela iFokus har typ förstorats för mig så jag måste trycka in höger knappen på tangentbordet hela tiden för att komma till höger. Hur fixar jag detta eller kommer det alltid att vara så? 🤓

beem
6/23/14, 8:51 PM
#18

#17 Använd CTRL -  

(CTRL-knappen och minustecken)


Sorg är kärlek som blivit hemlös

panini
6/23/14, 8:54 PM
#19

#18 Har provat det men varje gång jag uppdaterar eller något annat så blid det så stort igen. Antar att det är min dator som är konstig..

Leon1973
6/23/14, 9:08 PM
#20

Verkar som att man har lagt fokus på att anpassa sidan för synskadade ;)

Skämtåsido, typsnitt och knappar är groteskt stora så man sitter här och zoomar ut ett steg till 90% på varje sida man går in på, jobbigt i längden.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Praefatio
6/23/14, 9:11 PM
#21

Kanske bara är jag som är pensionärig och tycker det är skitskönt med stoooor text 😃 Men så plussade jag alltid upp forumet ett par snäpp förut.

beem
6/23/14, 9:15 PM
#22

#21 Samma här 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

panini
6/23/14, 9:26 PM
#23

#20 Samma här, skit störigt.  Sen kan jag bara summa ut från 90 till 75 så att det blir pyttelitet. Ännu störigare. 🤓

beem
6/23/14, 9:30 PM
#24

När man en gång ändrat storleken så ligger det ju kvar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
6/23/14, 9:32 PM
#25

Behövde 150% tidigare men klarar mig nu med 125%.

Bästa hälsningar,
Bertil

Leon1973
6/23/14, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 för den sidan man är på för stunden ja, men om man som jag besöker många olika sidor så måste man göra det för varje ny sida…  

siames.ifokus
sphynx.ifokus
datorn.ifokus
mac.ifokus.
fiske.ifokus

Och när man lockas att gå in på något nytt så är man där igen med enorm text..  

Jag insåg att sidan blev optimal för min del när jag gjorde två utzoomningar, alltså 80% men så har jag väl också superskarp syn trots min ålder.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
6/23/14, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så här ser den ut när jag har "nollat" den…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
beem
6/23/14, 9:41 PM
#28

#26 Ja visst måste man göra det för varje sida - men sen är det ju OK menar jag.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
6/23/14, 9:44 PM
#29

Leon,  Förra iFokus var designad för en viss skärmupplösning (kommer inte ihåg vilken) nu är det designat för en annan skärmupplösning, vet dock inte vilken. Och ser du bannern upptill så ser du att dom anpassat iFokus för att bättre passa med mobiler och plattor och då blir det större på datorn.

.

[Tuulikki]
6/23/14, 9:45 PM
#30

Strax snett ovanför "olästa" finns ju två A:n man kan klicka på, då kan man ju se till att inte ha den stora "versionen" :) Underlättade för mig iaf, nu är det lagom. Både på pojkvännens stationära med hyfsat stor skärm, men även på min 15" laptop. Inte provat på iPaden ännu.

Niklas
6/23/14, 9:46 PM
#31

#27: Jag ser ingen skillnad mellan den och #26.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LaSadie
6/23/14, 10:13 PM
#32

Snygg design men bilderna för vissa sajter är lite off. Siames iFokus har inte ens siames som bild, Harry Potter har en grön äng osv osv. Den sovande sidan Twilight har bytt namn i bannern.

MrsGoldfire
6/23/14, 10:25 PM
#33

Kanonbra upplösning på bilder! Saknar dock att kunna klicka på en bild i början och sen utan att skrolla klicka sig igenom ALLA bilder i samma tråd.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Peak303
6/23/14, 10:27 PM
#34

Finns det någon knapp att gå "upp till inläggslistan" även om tråden blivit låst?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
annia1
6/23/14, 10:56 PM
#35

Peak303 nej det finns ingen länk då. Och det fanns det inte förut heller i låsta trådar. 

Du får då endera skrolla upp eller så kan du använda home knappen som finns på tangentbordet.

.

Kryddis
6/23/14, 11:15 PM
#36

#35
Jo, det fanns förut. Länken "Upp till inläggslistan" låg i samma färgade fält där det stod att tråden var låst längst ner. Det var bara det att den ibland inte syntes, beroende på bakgrundsfärg i det fältet, om man inte hoovrade över länken. Nu tycks den vara helt och hållet borttagen vilket är lite korkat då det ofta är långa trådar (över 250 och upp till 300 inlägg) som är låsta.  Det känns ju lite dumt att behöva ta diverse omvägar när det fanns en bra lösning tidigare.
Texten längst upp som talade om att tråden är låst verkar också ha försvunnit så man blir inte ens förvarnad innan man klickar på t ex olästa.
Men, det är kanske bara något som missats i arbetet med nya iFokus - det är väl ett jättejobb med en massa detaljer att tänka på?

beem
6/23/14, 11:17 PM
#37

Upp till inläggslistan finns till höger ovanför skrivrutan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kryddis
6/23/14, 11:20 PM
#38

#37
Det handlar om låsta trådar och där finns den inte kvar längre.

Peak303
6/24/14, 12:17 AM
#39

#35: Den fanns tidigare. Jag vet hur man scrollar upp annars. Men eftersom den knappen är bra så känns det synd att den inte finns där nu. 

#36: Jo men precis, saknar det med. Gick in i ett klotterplank som var låst, vilket jag inte såg för ens jag var längst ner i tråden.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Farwuq
6/24/14, 12:03 PM
#40

Jag hittar inga Guldmynt trots jag har varit inne hela förmiddagen.
Kan det bero på att jag har "reklamfritt"?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
6/24/14, 12:06 PM
#41

Ska mynten ligga till höger eller vänster?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
usvead
6/24/14, 12:10 PM
#42

Fixa så att vi vanliga dödliga kan svara på inkomna PM. Nu måste man skriva nya varje gång man vill svara någon. Det är riktigt irriterande och en klar försämring!!

Leon1973
6/24/14, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#41 till höger…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Farwuq
6/24/14, 12:42 PM
#44

Under mina iFokus-sajter?

Har någon med reklamfritt hittat mynten?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
6/24/14, 12:44 PM
#45

Nu kom det ett Guldmynt. Tack alla som varit hjälpsamma!

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

CelsiusT
6/24/14, 1:01 PM
#46

#44 Ja

Länk till "besvara tråden" eller vad det hette innan saknar jag. Och jag tycker också det är jättestörande att sidan är så enormt stor som standard, måste zooma ut för att det ska se bra ut (vilket måste göras om för varje sajt man besöker). Och innan det är utzoomat så är sidan så stor att jag får en side-scroll längst ner, extremt störande (annars hade jag kunnat strunta i det och vänja mig vid storleken). Håller med om att jag stör mig på att "bra inlägg"-knappen är grön hela tiden, väldigt förvirrande. Och sen undrar jag varför det inte går att skriva anonyma inlägg längre, hoppas på att det bara är tillfälligt borta och snart kommer tillbaka igen.

Och det jag stör mig allra allra mest på är att det är så liten skillnad mellan dom fetmarkerade olästa och dom vanliga lästa inläggen, jag ser faktiskt inte om jag har läst eller inte. Väldigt irriterande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
6/24/14, 1:09 PM
#47

Hade inte märkt hur liten skillnad det är mellan läst och oläst innan jag surfade via datorn. Jag ser inte skillnaden utan att böja mig framåt med glasögonen på. Så det är det enda jag klagar på, resten vänjer man sig vid gissar jag.

Sommarek
6/24/14, 1:52 PM
#48

Layouten i sig är snygg, men sidan är enorm (får minimera den ganska rejält), och det är svårt att se skillnad på lästa och olästa trådar….

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Praefatio
6/24/14, 2:05 PM
#49

En sak som jag märkt nu när jag surfat runt ett tag är att våra forumbanners är lite små/otydliga. Det är inte helt uppenbart vilken sajt man är inne på. Kan bero på att bannern som berättar att sidan är anpassad för surfplatta och mobil är mycket större än den för forumet och det kan bli bättre när den försvinner, men just nu blir jag osäker på vilken sida jag är inne på ibland.

CelsiusT
6/24/14, 3:48 PM
#50

Nu inser jag nackdelen med att behöva zooma ut. När man då skriver kommentarer så blir dom där funktionerna i ovankant på kommentarsfältet väldigt små och suddiga så dom är svåra att se.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Misarn
6/24/14, 11:29 PM
#51

I forum som jag har gjort och även lagt in inlägg och bilder i har försvunnit sen den nya iFokus lanserades, är det något som ni kommer ordna eller kommer bilderna vara försvunna från iFokus?

Erik
6/25/14, 1:19 AM
#52

#51 - Vår avsikt är att bilder som är publicerade i inlägg och artiklar på iFokus alltid ska fungera. Jag är dock inte säker på om det är det du frågar efter. Vi garanterar inte att bilder finns tillgängliga  för inlänkning från andra sajter.

-- erik

panini
6/25/14, 10:05 AM
#53

Har haft lite problem med nya iFokus med mobilen. Det går inte att lägga in bilder för att hela bilden som kommer upp där man ska välja bild och sen "ok" är super förstorad och den går inte att förminska. Så jag kan varken välja bild eller trycka "ok".

panini
6/25/14, 10:06 AM
#54

Okej det funkade precis att lägga in bild..

Katthemsmatten
6/25/14, 10:28 AM
#55

Kan inte se alla bilder i trådar. Använder Chrome. Har sett notiser om att andra har samma problem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Stallmima
6/25/14, 11:30 AM
#56

Nu har jag hittat guldet tjoho  :)

Mysan59
6/25/14, 11:46 AM
#57

Snygg layout!

panini
6/25/14, 4:25 PM
#58

Hur bokmärker man nu? Hittar inte den knappen..

Honestyisdead
6/25/14, 4:29 PM
#59

58 precis ovanför första inlägget till höger

[malda]
6/25/14, 5:00 PM
#60

Vissa trådar, under "mina inlägg" som inte går att klicka på för mig. När jag för muspekaren över texten så försvinner den och det går inte att klicka. Jag använder Firefox 29.0.1, har inte provat i någon annan webbläsare. Inget jätteproblem, men störigt.

Jag tror att trådnamnet är för långt (det har bara hänt vid långa titlar) och att det då antagligen krockar med "ta bort-knappen" som dyker upp till höger när man hovrar.

cinna
6/25/14, 5:44 PM
#61

Hmm, inte alls nöjd med nya designen:
Alldeles för ljus bakgrund som gör det svårt att läsa det tunna typsnittet.
Färgerna känns bleka och tråkiga - kanske iofs har att göra med den ljusa bakgrunden.
Tråkigt att man måste förminska varje ny sida man råkar besöka.

Så, nej - jag hittar nog egentligen inget positivt alls med den här uppdateringen…

bamse6311
6/25/14, 6:32 PM
#62

Angående det där som många skriver att de måste förminska eller förstora varje sida de besöker.

Det är när man använder Chrome som det fungerar på det sättet.

Kör man med IE som i mitt fall IE11 så får man upp alla sidor i den storlek som man har ställt in.

Jag har inställt på 125% som passar bra för min 24 tums-skärm och då spelar det ingen roll vilken sida jag tittat på utan alla blir i den storleken.

(Jag har testat både IE11 samt Crome på den här nya versionen av iFokus).

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Katthemsmatten
6/25/14, 7:02 PM
#63

Kan inte se alla bilder om jag använder IE 11 heller. Däremot blir texten lättare att läsa. Känns tydligare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

panini
6/25/14, 7:14 PM
#64

#59 om jag ska vara ärlig så ser jag ingen bokmärkes knapp (känner mig så korkad -.-")

panini
6/25/14, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Såhär ser det ut från både mobilen och från datorn, och jag kan inte se någon bokmärkes knapp..

Honestyisdead
6/25/14, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

65 Ja där saknas det. 

Så här ser det ut hos mig.

Lavine
6/25/14, 7:38 PM
#67

#65 panini, "dutta" i tomma intet bredvid trådrubriken för att få upp de där rubrikerna. Edit: eller på datorn: lägg muspekaren där.

CelsiusT
6/25/14, 8:32 PM
#68

#62 Använder FF 30.0 och det brukar fungera bra men inte den nya ifokus-sidan vad gäller zoomning. Det där är lite dumt när man anpassar internetsiter för IE, för IE har liksom ett eget sätt att läsa kodning som inte riktigt verkar följa så som alla andra läser. För ofta är det så att det som är anpassat för IE fungerar inte lika bra i FF, Chrome eller Safari m.fl.. Däremot tvärt om brukar fungera bra, om det är anpassat för nån av dom andra webbläsarna så brukar det ändå se rätt bra ut i IE, skumt att dom ska ha ett eget sätt att läsa.

#65 Det där är också lite irriterande, att den menyn försvinner när man håller muspekaren vid sidan/i mellanrummet (dator).

Medarbetare på westernridning.ifokus

panini
6/25/14, 8:38 PM
#69

#67 Tack! Funkade direkt :)

Annons:
Peak303
6/25/14, 9:31 PM
#70

Stör mig lite på att när man väljer en smiley så hamnar man högst upp på sidan så man måste scrolla/klicka på oläst igen för att kunna publicera inlägget 😐

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

nottheonly
6/25/14, 9:42 PM
#71

Är det bara jag som har någon annat språk på vissa saker..? 🤔

Niklas
6/25/14, 9:43 PM
#72

#70: Det stör mig också. Vi har det på vår lista över saker att titt på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
6/26/14, 1:38 AM
#73

nottheonly nej då du är inte ensam. Dom har bara inte hunnit ändra allt än.

.

Misarn
6/26/14, 1:43 AM
#74

#52 sen det nya iFokus, så har bilder i trådar som jag gjort försvunnit som annars har funnits i mina inlägg i tråden. Det är tråkigt då det är trådar jag har gjort och uppdaterat sen 2011.

annia1
6/26/14, 1:53 AM
#75

Misarn det är fel på bilder på flera ställen just nu så dom jobbar på att det ska fixas. Så ge det lite tid.

.

Misarn
6/26/14, 1:56 AM
#76

#75 Då hoppas vi att det ordnar till sig :-)

Annons:
Farwuq
6/26/14, 6:46 AM
#77

#72 Niklas

Lägg gärna ut "att göra listan" det skulle nog göra att många klagomål och påpekande inte behöver återupprepas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Niklas
6/26/14, 8:23 AM
#78

Nej, det kommer vi inte att göra. Jag förstår syftet men det är en blandning av allt möjligt och mycket vill vi inte sprida av olika anledningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leon1973
6/26/14, 9:19 AM
#79

#77 - Vad har vi medlemmar med deras interna driftsarbete och checklistor att göra? 

Finns inte ett enda bolag/företag som skulle publicera sina todo-listor eller checklistor. Om det finns så är de extremt få.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

annia1
6/26/14, 4:07 PM
#80

Nu är det möjligt att jag missförstår det farwuq skriver, men jag får det inte till att sprida nånting om framtida saker eller att det handlar om interna driftarbeten.

Som jag uppfattar farwuq så vill han se en samlad lista över de fel som är rapporterade och att de kommer åtgärdas. Likaså på den listan skriva om funktionerna som är ändrade/borttagna och om dom kommer fortsätta vara som dom är idag. En samlad lista som uppdateras är överskådlig för medlemmar att hålla sig uppdaterad via den.

Som farwuq skriver så slipper man då en del återupprepningar.

.

Farwuq
6/26/14, 4:53 PM
#81

#80

Precis rätt.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

bamse6311
6/26/14, 6:57 PM
#82

Tycker också som #77 Farwuq och #80 annia1

Tror inte att #77 menade att ledningen skulle avslöja något internt.

En lista på själva "funktioner" och annat som fanns tidigare men har försvunnit och om de återkommer eller ej.

Till exempel det där med hashtags.
Numera kan man ju inte komma till inlägg som medlemmen taggat.

(Kollar jag till exempel inlägget #81 så är då #80 taggat men det går inte längre att klicka på det och komma till inlägget som är taggat.)

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: