Annons:
Etikettövrigt
Läst 793 ggr
Whippet
10/3/14, 4:56 PM

Upp och ner vända bilder..

Hejsan!

Alla mina bilder hamnar på sidan, eller helt upp och ner.. varför det?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Medaljjägaren
10/3/14, 5:00 PM
#1

Jag vet inte det. Jag brukar inte få så, men jag tror jag har hört att det är en bugg.

YEY, INSIDER!

Fridaaaa
10/3/14, 5:02 PM
#3

Därför att de är det i plattan/telefonen. De ser rättvända ut men egentligen är de inte det. Så man får vända dem rätt så att säga innan man laddar upp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Medaljjägaren
10/3/14, 5:03 PM
#4

#3 smart.

YEY, INSIDER!

Whippet
10/3/14, 5:05 PM
#5

#3 Aha ska prova (försöka) kanske ska ta foton på cameran istället som ligger i något skrymsle i mitt rum, får leta upp den 😛

I'm out Vilar huvudet i handen

Honestyisdead
10/3/14, 5:08 PM
#6

Prova vänd på mobilen/plattan. När du har enheten med kortsidan upp så vrid den så vänster långsida kommer upp och ta fotot så.

Annons:
Inkanyezi
10/3/14, 5:13 PM
#7

Det är lite tveksamt om man egentligen ska se det som en bugg. Det är helt enkelt programmerat så.

Mjukvaran i vanliga webbläsare vänder inte några bilder, även om det finns en anvisning i EXIF att bilden är tagen i en annan orientering än den man publicerar den i. Vissa webbläsare kan ändå vända bilden rätt, när man väljer "Visa bild" i menyn.

Och problemet hänger ihop med att det finns två sätt att visa orienteringen för bilden, det ena är att jpeg har ordningen på pixlarna enligt huvudet, och det andra är att mjukvaran kan vrida bilden enligt EXIF.

När man tar en bild med en telefon, blir den rätt orienterad om man håller rätt kant på telefonen uppåt när man tar bilden. Det är endera kanten med fyra på siffersatsen eller sex. Den ena ger uppochnervänd bild, den andra rättvänd.

När man tar bild i höjdformat (porträttorientering) med telefonen, blir den alltid lagd åt sidan, eftersom telefonens bild alltid kommer att visas liggande när den läggs på en webbsida.

Om man redigerar bilden, exempelvis beskär den, brukar den däremot efteråt hamna i rätt orientering. Fråga inte varför.

Så enklaste sättet är att ta landskapsorienterade bilder med rätt kant på telefonen uppåt. Då kommer de alltid att bli rättvända när de visas.

Whippet
10/3/14, 5:36 PM
#8

#7 Så om jag tar bilden liggandes kommer den komma på rätt håll då tror du?

I'm out Vilar huvudet i handen

Inkanyezi
10/3/14, 6:13 PM
#9

Ja, förutsatt att rätt kant på telefonen är uppåt. Du får prova vilken det är, Jag vet inte om det är högra eller vänstra kanten. Med fel kant blir det uppochner.

Whippet
10/3/14, 6:16 PM
#10

#9 Okej ska prova :) Kan ju prova här 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
10/3/14, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja det funkade! nu vet jag vilket håll jag ska fota på ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Honestyisdead
10/3/14, 6:28 PM
#12

Bra :)

Medaljjägaren
10/5/14, 2:26 PM
#13

#11 sådan tur 😀

YEY, INSIDER!

Annons:
Upp till toppen
Annons: