Annons:
Etiketttips-information
Läst 1249 ggr
Staffan
12/16/14, 3:11 PM

Ny Funktion: Lexikon

För en liten stund sedan lade vi ut en helt ny funktion. Jag ska försöka beskriva den i korthet nedan - men ha i åtanke att min lingvistiska smidighet är ytterst begränsad.

Okej, då kör vi…

1.) När du skriver ett inlögg eller en artikel finns numera den nya kryssrutan; "Tillhör sajtens lexikon". Kryssa för den om du vill att RUBRIKEN på inlägget ska vara ett ord tillhörande den aktuella sajtens Lexikon.

2.) Förekomster av ditt lexikonord i samtliga tidigare inlägg och artiklar på sajten kommer nu att länkas till ditt nya inlägg. Länken är till utseendet diskret och skiljer sig från vanliga länkar.

3.) Lexikonordet läggs direkt upp på sidan "Lexikon" som finns i menyn över inläggen. 

4.) Lexikonordet är på alla sätt förutom ovanstående en helt vanlig tråd som går att använda för diskussioner. Observera att det innefattar regeln att författaren bara kan redigera inlägget under en timme från det att det postades.

That's it.

Tillägg:

Att vi har skapat funktionen beror på att det finns så mycket…

- begrepp
- termer
- uppfödare
- ingredienser
- personer
- stilar
- filmer
- tekniker
- slang
- platser
- osv

…som förtjänar att lyftas fram och göras lättillgängliga för den som är intresserad av att veta mer. Vi har av flera anledningar valt att göra den här funktionen öppen för alla. Framförallt för att det är roligare att alla kan vara med och skapa listan tillsammans.

// Staffan

Annons:
Magi-cat
12/16/14, 3:47 PM
#1

edit: Det var inget, nu har jag hittat rutan….☺️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
12/16/14, 4:01 PM
#2

Nu finns den där. (Fanns inte först)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

AnneN
12/16/14, 4:07 PM
#3

Hur fungerar det om rubriken innehåller flera ord?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Staffan
12/16/14, 4:49 PM
#4

#3 AnneN

Den fungerar bra om det finns flera ord… :)

Om rubriken till exempel är "Johnny Depp" så länkas alla förekomster av den textsträngen till Lexikonordet.

// Staffan

Niklas
12/16/14, 5:54 PM
#5

Titta på iPhone iFokus så ser ni hur det fungerar. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

wille_wille
12/16/14, 6:02 PM
#6

Är det ok att kopiera texten och posta på andra sajter så medlemmarna ser?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
annia1
12/16/14, 6:08 PM
#7

I TS punkt 1 står det att man ska klicka i kryssrutan. Men är det nåt som admin kan bestämma om den rutan ska finnas eller inte för den finns inte på alla sajter.

Nu har jag inte kollat alla sajter utan bara öppnat en handfull sajter och några som det fattas på är. Datorn, sydkorea, militärhistoria och här på den här sajten finns inte rutan. Fanns åtminstone inte nu när jag kollade.

Jag har bara kollat med chrome.

.

Niklas
12/16/14, 6:21 PM
#8

#6: Ja. #7: Jag ser den på den här sajten. Du har inte någon gammal cache liggande? Funktionen finns på alla sajter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

wille_wille
12/16/14, 6:37 PM
#9

#8 Perfekt, tackar 👍

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

annia1
12/16/14, 9:26 PM
#10

Niklas jag tänkte inte på cachen då det fanns på vissa och andra inte. Men det verkar som det löste det.

Men det knasiga jag hade likadant på min bärbara nu när jag slog igång den och den rensade jag cachen det sista jag gjorde i morse, men gjorde det igen och då verkar det funka även där.

.

Niklas
12/16/14, 9:56 PM
#11

Om du rensade cachen i morse är det inte så konstigt eftersom uppdateringen kom under eftermiddagen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
12/16/14, 10:31 PM
#12

Jo, men när man rensar historiken så ska man stänga webbläsaren för att rensa ut det sista. Vilket jag gjorde och sen därefter stängde av datorn. Så när jag öppnade  chrome idag så fanns ingen historik, det är det som är det konstiga.

.

Niklas
12/17/14, 7:42 AM
#13

Att det funkade efter ytterligare en tömning tycker jag tyder på att inte allt försvann.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Zakaraa
12/22/14, 10:51 PM
#14

Jag är väldigt förvirrad kring funktionen.
Såhär ser vårat Lexikon ut på RiF (http://rattor.ifokus.se/lexicon) det är väl inte så det ska användas?
Förstår fortfarande inte riktigt funktionen i helhet så jag kan ju ha missat något men det känns konstigt att titta på RiF's Lexikon eftersom det inte är en ordlista utan med en tråd"samling".

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

annia1
12/23/14, 1:09 AM
#15

Zakaraa alla medlemmar kan kryssa i den där rutan när dom startar en ny tråd. Så jag tror det finns medlemmar som inte vet vad det är och bara kryssar i den för att se vad det är. Sen märker vare sig  dom själva eller nån annan att det lagts till där för man använder normalt sett inte exakta rubriken i texten. 

Det du kan göra är att kontakta sajtansvariga så får dom gå in på just dom trådarna och ta bort bocken.

****

Jag har sett på en annan sajt där fanns det fler trådar än det finns på råttor, men på just den sajten har ansvariga rensat bort. Kanske finns på fler sajter för som sagt en del syns inte på fler ställen än under just den länken.

Sen har jag på en sajt sett en lustig sak, en tråd som skrivits och fått bocken så den hamnat under Lexikon, men sen har tråden tagits bort, men länken finns kvar i lexikonet men det kommer upp att man saknar rättigheter när man klickar på den och ordet finns som länk i andra trådar.

.

Zakaraa
12/23/14, 1:54 AM
#16

#15 👍

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: