Annons:
Etikettinloggning
Läst 2290 ggr
signemo
2015-01-31 13:01

Inloggning via Facebook

Hej.

Jag har ju ett användarnamn  som jag loggar in med. Det säger inget om vad jag heter eller så mycket annat.

Om jag loggar in via Facebook. Vilket jag aldrig gjort.

Kommer då mina inlägg att synas på Facebook?

Kommer jag  om jag loggar in via Facebook att bli som en ny användare här?.

Berätta gärna lite om hur det funkar.  Man vill ju fortfarande kunna vara rätt anonym här på ifokus

Var rädda om varandra

Annons:
ElisabethB
2015-01-31 13:02
#1

Undrar detsamma…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Honestyisdead
2015-01-31 14:40
#2

Inläggen ska inte synas på facebook och du loggar in på ditt vanliga ifokuskonto.

signemo
2015-01-31 15:07
#3

Okej,  Nja. Dum fråga, kanske. Men nånstans så finns det väl skäl till att man valt att kunna logga in med FB. Men men. Jag håller mig till det vanliga så länge.

Var rädda om varandra

signemo
2015-02-01 11:01
#4

Tack Hera. Ett tips är att ha en liten information om det här under support. 

Du skriver att det skall inte synas, låter lite osäkert.

Kan man välja att man loggar in som helt ny iFokus medlem.?

Var rädda om varandra

beem
2015-02-01 13:59
#5

Om man loggar in här med sitt FB kontos så kommer väl det riktiga namnet med här…..om man nu använder det på FB.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Honestyisdead
2015-02-01 14:40
#6

Jag har bett en av killarna att kika in så vi får klarhet i det. Har själv aldrig loggat in genom facebook.

Annons:
Niklas
2015-02-02 12:03
#7

Syftet med att lägga till Facebook som ett sätt att logga in på iFokus är att göra det enkelt för dem som inte vill ha ytterligare ett konto någonstans men som redan har Facebook. Inga inlägg kopieras åt något håll och vi ser inte något av användarens personinformation eller inlägg. Det är bara ett sätt att låta Facebook verifiera att användaren har rätt att logga in på iFokus. För befintliga iFokus-användare ser jag ingen direkt poäng med att lägga till Facebook-inloggning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2015-03-28 17:05
#8

Dum fråga kanske, men varför kopplas Facebook inloggningen ihop med iFokus

Vilket var skälet att koppla ihop dessa? Det  finns ju fler man skulle kopplat ihop med isåfall. Twitter,  m.m. Varför valdes Facebook.

Göra det enkelt, hm ,jag tänker så här,  att kan man inte hålla reda på ytterliggare ett konto så kanske man inte skall vara med på fler sajter.

Måste säga att jag är lite misstänksam.   tänker lite så att skall iFokus säljas till Facebook.

Hoppas NI inte blir allt för irriterade av mina funderingar.

Var rädda om varandra

annia1
2015-03-28 17:28
#9

signemo jag kan inte svara på varför facebook kopplades samman med iFokus.

Men det finns ju en grupp på facebook som rita värd för bla fibromyalgi skapade redan 2010 och den gällde då iFokus generellt. I början var den öppen för alla att läsa, men senare vid nåt tillfälle när facebook gjordes om så har den gjorts stängd så man måste ha konto på facebook för att kunna se den.
Sen finns det flera sajter här på iFokus som har skapat sidor/grupper på facebook. Så en del som har facebook kanske hamnar på nån av de som hör till nån av iFokus sajter och därmed kommer hit. Så då är det enkelt för dom att också bli aktiva här på iFokus.

.

Honestyisdead
2015-03-28 17:34
#10

#8 Jag förstår inte alls varför du tror att iFokus ska köpas av Facebook bara för att man kan logga in så.

Ska Facebook köpa melodifestivalen då också? Man kunde logga in genom Facebook på appen där man kunde rösta.

[VSK]
2015-03-28 19:04
#11

Google/facebook köper information i en cookie. De säljer vidare. Analysföretag säljer och köper information. Reklamföretag både köper och säljer. Allt är ett moment 22. Det är ingen nyhet. Niklas kunde inte försäkra oss att facebook inte fick annan information än de från cookies.. Låter inte det ganska oroväckande?

Och vad ska facebook ha för information i cookies som finns från iFokus ? Bortsett från inloggningen alltså. Varför inte krypterad sida?

Om jag skulle logga in här via facebook. Hur funkar det och varför skulle inte mitt nick här förknippas med mitt fb-konto? 

Det är inte speciellt svårt att sniffa nätverkstrafik lokalt. Det är inte speciellt svårt att se vad en server använder för känd mjukvara. 

Tex Apache och Ruby. Cache, det kända Varnish osv.

Jag personligen bryr mig inte, men jag vet medlemmar som bryr sig. 

Har jag fel så ber jag om ursäkt.

annia1
2015-03-28 19:58
#12

VSK nu verkar du som du pratar om nåt annat.

Vill man inte att det man gör registreras så får man ställa sig utanför samhället och jag menar det.
Släng datorn, klippa alla medlemskort man har på tex ica eller apotek. Och släng definitivt mobilen eftersom operatörerna sparar uppgifterna gäller väl i första hand samtal och sms, men utgår ifrån att även datatrafiken sparas. Och det är inte bara för att polisen ska kunna få tillgång till uppgifterna för att utreda ev brott utan de uppgifterna används även av operatörerna själva.

Oavsett vad man gör i samhället så registreras uppgifterna och vad dom sen används till är det nog få som vet.

.

[VSK]
2015-03-28 20:02
#13

#12

Så mao så räcker det väl med "informationsanalyser" då. Så nej, jag håller inte med dig alls, men jag respekterar din åsikt.

Annons:
signemo
2015-03-29 20:21
#14

Som användare av detta forum eller annat forum, så känns det bra om man kan ställa frågor,  Som användare på nätet bör man tänka sig för o ta reda det man kan ,när det sker förändringar.

Detta för att kunna ta ställning till hurvida man skall stanna kvar på forumet eller inte. 

Ju mindre man vet eller får reda på, ju mer misstänksam blir man ju.

Och jag är fullt medveten om att man registreras både här o där som Annia1 skriver och det betyder också att man bör vara mer vaksam , med vilka forum man väljer.

Var rädda om varandra

annia1
2015-03-29 22:14
#15

signemo det beror på vad du menar för förändringar. Som jag sa så vet jag inte varför de infört inloggning för facebook, men troligen att det underlättar för de med facebook att bli aktiva om dom hittar nåt intressant.

Och när det gäller att logga in med facebook det finns även på andra håll. Jag skulle avsluta min spraymail för ett tag sen och kom inte åt mitt konto. Då kom det upp alternativ att jag kunde logga in med facebook för att komma i kontakt med spray. Nu har jag inte facebook så det alternativt funkade ju inte. Och det att logga in med facebook kan nog finnas på flera ställen. Bara det att man själv inte vet om det.

Jag för min del tycker det är smidigt om man kan använda samma inloggning på olika ställen som tex används ju samma bank-id/e-legitimation på flera olika ställen vilket gör det smidigt att kolla upp olika saker utan att behöva hålla reda på nya användaruppgifter som man kanske bara behöver använda en gång om året om ens det.

Sen ev försäljning. Det är nog inte aktuellt idag, men nån gång så kommer iFokus byta ägare det ligger i sakens natur, om inte annat så blir de äldre så de kanske vill trappa ner och göra nåt annat. Men sen kanske de bara tappar intresset och väljer att sälja.

Men den dagen iFokus byter ägare så kommer vi sannolikt inte få veta nåt i förväg utan vi kommer ställas inför fullbordat faktum för det är så företagsägarbyten normalt sett görs och iFokus är ju ett företag. Företagsägarbyten sker oftast i det dolda tills det är färdigt.
Så att ta ställning om man ska vara kvar eller inte det är ju nåt man endera får fundera på då och då eller när det skett förändringar som man inte gillar.

.

[VSK]
2015-03-29 22:22
#16

#15

Vill du förklara hur tredjepartsinloggning fungerar gällandes facebook?

annia1
2015-03-29 22:23
#17

VSK Jag förstår inte vad du menar.  När du loggar in med ett facebook här på iFokus så skapas det ett konto så har jag förstått det.

.

annia1
2015-03-29 22:28
#18

Göra ett tillägg. Om man vill ha sitt vanliga ifokus-konto kopplat till facebook kontot så får man gå in på inställningar och aktivera det här på iFokus. Åtminstone fattar jag det så när jag läser infon under inställningarna.

.

[VSK]
2015-03-29 22:37
#19

#17

Så du menar alltså att jag kan välja vilken användares konto som helst här och logga in på via fb? Hur menar du då att fb vet att jag är korrekt person för kontot då?

Honestyisdead
2015-03-29 22:38
#20

#19 Du kan självklart inte logga in på någon annans konto.

Annons:
[VSK]
2015-03-29 22:40
#21

#18 Att koppla ett konto med fb är en helt annan sak.

Gå till tv.nu och logga in via facebook. Du blir inloggad med det namn du har på fejjan. Hur funkar det?

annia1
2015-03-29 22:41
#22

VSK det facebook konto som du använder blir ett helt eget konto här på iFokus

Om du vill ha ditt vanliga ifokus-konto så måste du först aktivera det under inställningarna. Och fylla i uppgifter här på iFokus för att det ska kopplas till ditt facebook konto.

.

annia1
2015-03-29 22:42
#23

VSk du har troligen svaret i #22

.

[VSK]
2015-03-29 22:42
#24

#20

Varför inte då?

Hur funkar det då? Berätta gärna för jag är nyfiken.

annia1
2015-03-29 22:43
#25

VSK läs #22

.

[VSK]
2015-03-29 22:44
#26

#22

Nu börjar du närma dig.

Om jag inte har nåt fb-konto då.,Hur vet tredjepartsinloggning det?

Honestyisdead
2015-03-29 22:45
#27

Loggar du in genom Facebook  skapas ett nytt konto. Eller så kopplar du ditt nuvarande konto genom inställningar.

Annons:
Honestyisdead
2015-03-29 22:46
#28

#26 Du kan inte logga in med Facebook om du inte har ett konto.

[VSK]
2015-03-29 22:47
#29

#27

Så om jag rensar cookies så funkar inte tredjepartsinloggning?

[VSK]
2015-03-29 22:49
#30

#28

Det förstår jag oxå.

Hur fungerar tredjepartsinloggning på en sida du aldrig varit på?

Honestyisdead
2015-03-29 22:49
#31

#29 Nu förstår jag inte vad du menar. Cookies har ingenting med detta att göra.

[VSK]
2015-03-29 22:51
#32

#31

Exakt. Så hur fungerar det då?

Honestyisdead
2015-03-29 22:51
#33

#30 Ännu en fråga jag inte förstår. Vi pratar om iFokus och Facebook. Du loggar in här. Inte på andra sidor.

annia1
2015-03-29 22:52
#34

VSK vad pratar du om. Du måste ha ett facebook konto för att kunna logga in med ett facebook konto. Hur ska du annars bete dig menar du.

.

Annons:
Honestyisdead
2015-03-29 22:52
#35

#32 Det har du fått förklarat för dig. Går nog inte att göra tydligare.

[VSK]
2015-03-29 22:59
#36

#33 Är det skillnad på iFokus tredjepartsinloggning jämte tv.nu (som exempel) ?

Än en gång. Om jag rensar mina cookies. Hur kan iFokus veta att jag är jag när jag trycker på logga in via facebook? Ni säger att cookies inte är inbandade.

[VSK]
2015-03-29 23:00
#37

#35

Nej du har inte förklarat alls hur tekniken fungerar.

annia1
2015-03-29 23:01
#38

VSK  om du heter kalla anka på facebook så och klickar på facebook inloggningen här kommer det skapas ett konto här på iFokus som heter kalle anka. Det blir ett helt nytt eget konto. 

Vill du få ditt VSK konto kopplat till ditt facebook konto så måste du aktivera det under inställningarna här på iFokus. Då kan du välja om du vill logga in på vanligt sätt eller med facebook inloggningen och då komma till VSK.

.

[VSK]
2015-03-29 23:05
#39

#38

Hur vet iFokus att jag heter Kalle Anka på fb?

Jag förstår det du säger att man kan koppla konton. Men det är inte samma sak. Det har ingenting med tredjepartsinloggning att göra.

Honestyisdead
2015-03-29 23:08
#40

#39 Du är inloggad på Facebook som Kalle anka och genom det kontot loggar du sedan in här.

annia1
2015-03-29 23:09
#41

VSK loggar du in med dina facebook uppgifter så skapas det ett nytt konto här på iFokus. iFokus vet inte att det är du (VSK) med mer än att du har aktiverat det under inställningarna. 

jag vet inte hur jag ska förklara på för sätt för att få dig att förstå att väljer du bara att logga in med facebook så skapas ett nytt eget konto och det är bara det kontot som iFokus ser. Och för att det ska kopplas samman så måste du själv aktivera den kopplingen.

iFokus kan bara se kopplingen efter du aktiverat det under inställningar.

.

Annons:
[VSK]
2015-03-29 23:16
#42

#40

Så man måste alltså vara inloggad på facebook för att det skall fungera? Så det betyder alltså att facebook har tillgång till mina uppgifter här? Vad är det för protokoll som används då, och med vilken säkerhet då?.ifokus är ju okrypterat.

[VSK]
2015-03-29 23:17
#43

#41

Jag förstår exakt det du säger. Förstår du det jag menar?

Honestyisdead
2015-03-29 23:20
#44

#42 Självklart måste du vara inloggad på Facebook om du ska göra ett konto på iFokus genom det. Vilka uppgifter?

[VSK]
2015-03-29 23:28
#45

Missförstå mig rätt.

Jag är intresserad av hur tekniken fungerar och vilken säkerhet iFokus erbjuder sina medlemmar om man går från en okrypterad sida till en krypterad. Det räcker ju att nån duktig person sniffar trafiken mellan iFokus okrypterade inloggning och facebook så är det rökt eller?

Varför använder inte iFokus kryptering?

[VSK]
2015-03-29 23:54
#46

Facebook tredjepartslogin använder ett protokoll som heter OAuth. Google vill inte riktigt tala om hur OAuth fungerar. Enda fördelen är bekväm inloggning och att inga keyloggers fungerar typ.

Säkerhetsexperter dömer ut OAuth.

Jag citerar:

On April 23, 2009, a session fixation security flaw in the 1.0 protocol was announced. It affects the OAuth authorization flow (also known as "3-legged OAuth") in OAuth Core 1.0 Section 6.[13] Version 1.0a of the OAuth Core protocol was issued to address this issue.[14]

OAuth 2.0 doesn't support signature, encryption, channel binding, or client verification. It relies completely on SSL for some degree of confidentiality and server authentication.[15][16]

OAuth 2.0 has had numerous security flaws exposed in implementations.[17] The protocol itself has been described as inherently insecure by security experts and a primary contributor to the specification stated that implementation mistakes are almost inevitable.[18][19]

In January 2013 the Internet Engineering Task Force published a number of threat models for OAuth 2.0.[20] Among them was one called "Open Redirector"; in the spring of 2014 this was described under the name "Covert Redirect" by Wang Jing.

Länk

Hur kan iFokus säkra mina fb-uppgifter från hackers om jag loggar in på iFokus via facebook tredjepartslogin?

Upp till toppen
Annons: