Annons:
Etiketttips-information
Läst 1458 ggr
jutu
2015-04-24 10:58

Jaydess hormonspiral

Hej,

Jag har gått på p-piller (Neovletta 28, som sedan byttes ut till Prionelle 28) i ca 7 år. Jag var hos barnmorskan en dag för att förnya mitt recept, då hon sa att hon enligt lag inte kan skriva ut sådana till mig mer. Anledningen är att jag har migrän med aura. Hur de andra barnmorskorna inte kommit på detta innan vet jag ej. Jag kände mig väldigt ledsen, då jag stortrivdes med p-piller men insåg snabbt att life goes on. Hon började rabbla upp olika preventivmedel som kunde ersätta p-piller. I början var det svårt att bestämma sig. Jag fick ju inte ha något preventivmedel som innehöll östrogen. Så jag beslutade mig för en Jaydess hormonspiral. 

Jag satte in Jaydess hormonspiral den 15/4. Jag gjorde precis som många andra (oroade mig lite FÖR mycket), och efteråt kände jag mig arg på mig själv i och med att det faktiskt gick bättre än vad jag hade trott. Man läser om allt möjligt hemskt på internet och föreställer sig det värsta i och med att majoriteten som skriver faktiskt har negativa synpunkter. Jag var jätte nervös inför ingreppet, men som sagt - det gick bättre än väntat. Vill någon veta mer om hur det går till kan ni jätte gärna fråga!

Jag har faktiskt en fråga till er som har denna typ av spiral. Hur funkar den för er nu efteråt? Vad har ni fått för biverkningar?

I och med att jag tog p-piller så pass länge, känner jag mig konstig i kroppen nu (lite lättare). Vet inte hur jag ska förklara men det känns annorlunda, kanske är det för att jag inte har hunnit vänja mig än, då det är betydligt mindre hormoner i spiralen. Jag har väldigt ont i huvudet, har otroliga humörsvängningar, mår rent utav skit vissa dagar. Andra dagar känner jag mig på topp, och trådarna sitter på plats. Kroppen har inte stött ut den så på så sätt är det ok. Satte in den 2 dagar efter menstruation och blödde 3 dagar efter det, sedan dess inga blödningar. Har inte sådär jätte mycket flytningar heller som andra pratar om att de har. Men blir orolig på grund av mitt humör. Jag är jätte jobbig känner jag, om man kan säga så om sig själv! 😮

Tack!


Annons:
Perly
2015-04-24 11:06
#1

Mitt främsta problem med Jaydess är att mina menstruationer blir 10-12 dagar istället för tidigare 6-8, dock är det avsevärt mindre blod nu. Har även haft mer eller mindre konstant a mellanblödningar (dock inga större mängder där heller) se första mensen med Jaydess, vilket jag aldrig haft tidigare (dock ska dessa upphöra inom 3-12 månader om jag förstått det rätt). Annars har jag nog inte tänkt så mycket på att det ska vara några biverkningar, visst har varit deppig och huvudvärk till och från men det har jag förknippat med annat som händer i livet. 

Tror att det mycket väl att det kan vara din kropp som ställer om sig efter skillnaden i  hormonmängd i preparaten. 🙂

Alltid Oavsett

AnneN
2015-04-24 11:32
#2

Tror nog ditt inlägg passar bättre på http://kvinna.ifokus.se/, Support iFokus är till för frågor gällande iFokus funktioner.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: