Annons:
Etikettinställningar
Läst 1590 ggr
KPD
5/15/15, 1:06 PM

Radera bilder?

Går det att radera bilder? När man byter porträttbild tycks den gamla finnas kvar och vara synlig om någon har direktlänkat till den.

Ska det vara så, eller är det en bugg? Till min förvåning fann jag en tidigare porträttbild av mig på pinterest. 

En följdfråga, som visserligen ligger utanför iFokus ansvar, men som någon kanske kan svara på ändå är vad som händer på pinterest, om bilden skulle raderas på iFokus? Pinterest tycks skapa en egen bild som visas på deras sida, även om de länkar till den ursprungliga bilden. Ligger pinterests bild kvar, även när länken inte längre fungerar?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Inkanyezi
5/15/15, 1:21 PM
#1

Jag har ingen aning om hur det är med Pinterest, men bilder som är inlagda i databasen på iFokus ska ligga kvar, för spårbarhet. Det innebär att även om all länkning från inlägg på iFokus är borttagen, finns bilden kvar i databasen. Om man alltså har en länk till bildens plats i databasen, så fungerar den fortfarande efter att bilden har tagits bort från stället där den postades i forumet.

Så bilder raderas inte. Man raderar inte i databasen när man "tar bort" inlägg eller bilder, man tar bara bort länkningen till dataposterna.

Jag är inte övertygad om att det är en supportfråga, snarare en iFokus-fråga, om man vill ta bort postade bilder ur iFokus databas. Det är så klart möjligt att ta bort poster ur databasen, men man kan inte göra det ifrån gränssnittet som är tillgängligt för forumanvändare, vare sig de är sajtägare, Medarbetare eller vanliga användare.

KPD
5/15/15, 1:30 PM
#2

#1 Tack för svaret! Då har jag fått klarhet i det.

För att veta, att det inte är en supportfråga, måste man veta, att det inte ska gå, och det visste jag inte. Hade det varit möjligt att radera, hade detta varit en supportfråga.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

annia1
5/15/15, 11:33 PM
#3

KPD jag ska inte säga 100 hur det funkar, men pinterest är en helt egen fristående sida på nätet så nån har ju laddat upp bilden där och de bilder som är uppladdade där ligger kvar där även om de tas bort på sidan det länkas till. Så även om den skulle raderas helt här på iFokus så finns den kvar där. Det som då borde hända att om man klickar på bilden/länken på pinterest att det kommer upp nåt sorts felmeddelande.

Då det inte är du som lagt upp din bild på pinterest och jag antar att du inte gett tillstånd till nån annan att göra så tycker jag du ska kontakta pinterest och be dom ta bort den då den är stulen.

.

KPD
5/16/15, 8:37 AM
#4

#3 Jag trodde först, att pinterest endast vore en sida för länkning till bilder, men jag har sedan upptäckt, att pinterest också skapar egna bildfiler precis som google tycks göra, även om de försvinner ett tag efter att en bild är raderad.

Som användare på pinterest är man nog inte alltid medveten om att det skapas nya bildfiler. I vart fall tog det tid innan jag förstod det. Eftersom jag själv använder pinterest, kommer jag inte att be dem ta bort bilden. Man måste vara konsekvent. Det vore ologiskt att använda pinterest och inte acceptera att man själv kan hamna där. Det är möjligt att några av mina bokmärken går till bilder som senare har raderats.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

annia1
5/17/15, 1:40 AM
#5

KPD att du har konto på pinterest betyder inte att du måste acceptera att nån har stulit din bild. Det är du som äger din bild och enligt lagen så har den personen stulit din bild om du inte gett tillåtelse. Stöld är stöld hur du än vänder på det och inget man behöver acceptera för att man själv finns på samma ställe.

Om nån vill använda nån av dina bilder så ska dom be om tillåtelse. Allt annat är stöld.

.

annia1
5/17/15, 3:28 AM
#6

Jag kom på en sak. När man registrerar sig på en sida så kan det i villkoren stå nåt i stil med att man ger sidan och dess medlemmar rätt att använda tex bilder man laddar upp. Och det betyder då oftast att medlemmar får använda bilderna på sina konton på samma sida, men inte sprida till andra ställen på nätet.

Men även om det står så i villkoren på pinterest så är bilden stulen då den kommer härifrån iFokus.

.

Annons:
Emo
5/17/15, 9:27 AM
#7

#6 Vill bara tala om för alla här att iFokus gäller det att  inga medlemmar får använda andras material utan lov.

Ett förtydligande så ingen missuppfattar ditt påstående "Och det betyder då oftast att medlemmar får använda bilderna på sina konton på samma sida, men inte sprida till andra ställen på nätet." som om det skulle gälla på iFokus. Som väl är så ska lagen gälla här också och vi har inte skrivit bort våra rättigheter.

Man ska läsa användarvillkoren noga, så man vet vad man ger sig in på när man blir medlem någonstans.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
5/17/15, 2:33 PM
#8

Emo Jag skrev att det kan stå på sidor att det kan vara så att man får använda andras. Så ja man måste läsa villkoren.

.

Upp till toppen
Annons: