Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 2358 ggr
Florrpan
2015-05-16 22:37

Förbättringar till iFokus; Användarvänlighet mm

Vet inte om denna bör ligga i önskemål eller FEL/BUGGAR, väldigt blandat av både och

Som ny användare på denna sida (tack vare min kära flickvän) så har jag snabbt reagerat på ett flertal saker som känns väldigt fel och rentav störande. Jag har själv utbildning inom webb, interaktionsdesign och användarvänlighet, så jag brukar reagera extra på smådetaljer som stör mig. Så här kommer några få förslag som kanske kan förbättra upplevelsen för alla.

EDIT: Användarvänlighet innebär att saker ska vara tydliga, man ska inte behöva fråga om saker för att hitta dom.

Profilsida: Går man in på en profil, min t.ex, sen klickar på vilka inlägg jag gjort, eller min gästbok, så kan man inte navigera tillbaka till startsidan av min profil. Varför? Skitstörande, verkligen.

Profiler i Gästboken: Om en person gör ett inlägg i gästboken på min sida så kan jag inte klicka på dennes profilnamn för att komma till denna användares profilsida. Väldigt otympligt, speciellt med tanke på att ni inte har en funktion som gör det möjligt att söka upp användare.
Detta är inte svårt att fixa, ni har det redan via meddelanden, antar att ni kanske bara har missat att länka användaren i gästboken? Hursom, väldigt enerverande.

Max antal inlägg i en forumstråd är 300, right? Varför finns det en maxgräns?
Men framförallt, varför finns det ingen Pagination, dvs, uppdelning av innehållet till fler sidor?
Det finns ett flertal nackdelar med hur ni har det nu.

  • man måste scrolla hela vägen ner för att komma till kommentarsfältet.(kan kommentarsfältet flyttas kanske?)

  • Om tråden innehåller massvis med bilder, och man har segt internet, laddar det sakta/sidan hoppar så fort en ny bild laddar(skapar massa problem för användare med t.ex mobil/surfplatta)

  • Sen, är det verkligen smart att ladda in, låt oss säga 300 bilder eller mer, på samma gång när man öppnar en forumstråd? Påverkar väldigt många negativt, speciellt dom som sitter på mobilt bredband med begränsad datatrafik. Låt oss inte glömma den extra kraften det lägger på era servrar/uppkoppling (sidan blir segare pga mer "förfrågningar" till serven)(seriöst, sidan är skitseg ibland)

Bilder i inlägg: En annan sak jag har lagt märke till är att man inte kan länka externa bilder, utan alla bilder som läggs upp kräver uppladdning. Kan ni inte infoga bildtaggar såsom [IMG]LÄNK[/IMG]  så man slipper strula med att ladda ner bilder och sedan ladda upp dom igen?

Fonten: Fonten kan vara väldigt otydlig ibland, speciellt på rubriker och "i", där "i" ser ut som "l(L)" ibland. Bara jag som reagerat på det?

Vänner: Funktionen "vänner" har funnits, varför togs den bort?

Det finns massvis med förbättringar ni kan göra, jag kommer säkert på fler, men just nu är det dessa jag reagerat på.

EDIT; "NYTT!" längst ner när man gör en tråd, vad menas med det?

Någon annan som har något som dom reagerat på?
Annons:
Leffe
2015-05-16 22:55
#1

man måste scrolla hela vägen ner för att komma till kommentarsfältet.(kan kommentarsfältet flyttas kanske

Tryck på "Olästa" så är du vid kommenteringsfältet

Profilsidan

Jag trycker bara på tillbakapilen på min webbläsare

_Profiler i gästboken
_Där kan jag instämma. Det skulle kanske kunna vara så att gästboksbesökarens namn är länkad precis som vid vanliga inlägg
_Väldigt otympligt, speciellt med tanke på att ni inte har en funktion som gör det möjligt att söka upp användare.
_Tryck på "Medlemmar" och sedan "Sök". Sedan kan du välja medlemmar på sajten du är på eller medlemmar på hela iFokus.

Sen, är det verkligen smart att ladda in, låt oss säga 300 bilder eller mer, på samma gång när man öppnar en forumstråd?

Nej och det är därför vi i admin ofta stoppar bildtrådar vid 50-100 bilder och startar en ny tråd med länkhänvisning till den gamla

Florrpan
2015-05-16 23:03
#2

#1

Olästa är väldigt dold, jag visste inte ens om detta fören någon nämnde att den fanns; Alternativ är att göra den funktionen mer tydlig, placera någon annan stans. Lägga en "kommentera" knapp under huvudinlägget som tar en ner till kommentarsrutan.

Att trycka "tillbaka" i webbläsaren är ingen lösning eller användarvänligt, det är det som är själva poängen. All navigering ska väl ske PÅ sidan?

Angående söka användare. Nu när du sa att det finns så hittade jag den, VÄLDIGT otydlig och strulig att navigera till.

Att sätta begränsningar på trådar för att det är för många bilder svarar ju för sig själv; Det är ett problem.

Användarvänlighet innebär att saker ska vara tydliga, man ska inte behöva fråga om saker för att hitta dom.

Ing-Marie
2015-05-16 23:14
#3

Jag tycker det fungerar bra. Har hittills hittat allt hur enkelt som helst. Det jag håller med om är detta med att gå till den som skrivit i gästboken. Å andra sidan skriver inte så många i min.

Emo
2015-05-17 09:19
#4

citat från #2 "Lägga en "kommentera" knapp under huvudinlägget som tar en ner till kommentarsrutan."

Så du vill kommentera utan att läsa vad andra redan skrivit när de kommenterat?

Vilken röra det skulle bli om många gjorde så. Väl att killarna på iFokus vet hur det ska vara!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Florrpan
2015-05-17 13:28
#5

#4 kanske, kanske inte, allt är relativt med vad tråden handlar om. Testa scrolla några hundra inlägg på din mobil t.ex. Hade det varit 20 inlägg per sida så hade det inte varit ett problem?

Det känns som folk här är så vana vid hur det ser ut/är, att dom inte längre stör sig på det och väljer att gå runt problemen istället, men det är ingen lösning. 

Notera att jag har perspektivet som en NY användare. Det jag nämner är saker jag reagerar på, och jag ger lösningar på som skulle göra användningen av iFokus lättare för mig.

Emo
2015-05-17 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Notera att jag har mer än 6 års  erfarenhet av hur måna killarna bakom iFokus är att göra detta till ett mycket användarvänligt ställe.

Mina kunskaper och utbildning när det gäller Internet, datorer, programmering osv. tänker jag inte lista här.

Vi är mycket vana vid att iFokus ändras och då till det bättre. Ägarna lyssnar på oss och förbättrar iFokus hela tiden. Vettiga önskemål beaktas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Florrpan
2015-05-17 13:48
#7

#6 Ser inte vart du vill komma med ditt inlägg, jag bryr mig föga om hur aktiv du är på iFokus, det har inte med ämnet att göra.

Men om dom är väldigt måna om iFokus så antar jag att dom kommer se mitt inlägg och se de problemen som jag lyfter fram.

Emo
2015-05-17 13:55
#8

#7 Du vill ju att vi ska veta hur oerfaren du är: "Notera att jag har perspektivet som en NY användare."

Då borde det intressera dig att andra har erfarenheter - goda sådana.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Florrpan
2015-05-17 14:02
#9

#8 Nej, du har missat hela poängen.

Jag är ny användare här, så jag reagerar enklare på saker som känns fel. Du är en VAN ANVÄNDARE, och tänker inte längre på saker du är VAN VID. Du är inne i något tankesätt om att "Så här har det alltid sett ut, varför ändra på det". Kan du helt ärligt säga att alla punkter jag drog upp i #0 är helt galet fel?

Det är exakt samma sak med allt annat, man brukar behöva ett nytt par ögon för att se felen. Jag försöker hjälpa till här, så kom inte och vifta med dina händer och säg att jag har fel bara för att jag är ny.

Emo
2015-05-17 14:05
#10

#9 Läs om, läs rätt. Då ser du att dina påståenden om mig i #9 är fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Florrpan
2015-05-17 14:09
#11

#9 Ursäkta,men nej,  men jag har läst igen. Du säger rakt ut att andra har "goda erfarenheter" och försöker underminera mina erfarenheter inom ämnet, utan att ens ge någon kritik på det jag skrivit mer än att du inte gillade mitt förslag om "kommentarknappen"

Du undviker frågor: Kan du helt ärligt säga att alla punkter jag drog upp i #0 är helt galet fel?

Kom med något vettigt att säga relevant med denna tråd, eller säg inget alls. Jag bryr mig INTE om andras erfarenheter här.

annia1
2015-05-17 14:36
#12

När det gäller kommentera så har det funnits en länk i 0 förut. Kommer inte ihåg när den togs bort om det var när iFokus gjordes om 2011 kan varit senare som den försvann, men sån länk har funnits i 0. Ev att den försvann i och med att bra inlägg och anmäl kom.

När det gäller gästboken så vet jag inte om det är medvetet gjort eller om det blivit en bugg, men avatarerna har försvunnit vid inläggen där. Avatarerna var klickbara, visserligen var det lite omständigt men man kunde då komma till den medlemmens sida genom att klicka på avataren.

.

Upp till toppen
Annons: