Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 1658 ggr
Loris M
7/10/15, 8:45 PM

Upp och nervända bilder

Är det någon som vet vad det är som gör att en del bilder man laddar ner för att bifoga i inlägget, vänder sig och blir upp och nervända? Har märkt att det är mest mina egna bilder. Har försökt med flera olika bilder och flera gånger, men det blir alltid samma sak.

Annons:
Honestyisdead
7/10/15, 8:46 PM
#1

Det handlar om hur du håller mobilen när du tar fotot. Eller kameran. OM dom hamnar upp och ner så vänd på den så hamnar bilderna rätt.

Loris M
7/10/15, 8:51 PM
#2

Förstår nog inte riktigt hur du menar. Det verkar inte gå att vända på bilden när man väl laddat ner den och bifogat.

sisela
7/10/15, 8:54 PM
#3

tror hon menar att du ska vända kameran/mobilen annorlunda redan när du tar bilden.

Loris M
7/10/15, 8:58 PM
#4

#3 Okej, men det här är bilder som jag redan tagit med mobilen och sparat i datorn. Kan man inte göra något?

Honestyisdead
7/10/15, 9:00 PM
#5

#4 Du kan ju vända dom i ditt bildprogram innan du postar dom. Sedan gäller det att vända kameran när du tar bilder igen.

annia1
7/10/15, 9:08 PM
#6

Loris M du kan förutom att vända på dom som hera säger så kan du istället välja att beskära dom. Behövs inte mycket utan bara lite gran, då borde dom bli rätt när du laddar upp dom.
Beskära bilder brukar man även kunna göra direkt i mobilen bara leta reda på hur du gör. Men enklast är att för framtiden lära dig att ha mobilen åt rätt håll när du tar bilder.

.

Annons:
Loris M
7/10/15, 9:12 PM
#7

#5 Visst kan jag göra det. Men problemet är att de ligger ju redan rätt när jag tittar på dem i datorn. Men de vänder sig upp och ner när jag bifogar dem i ett inlägg.

#6 Tack, ska försöka med det. De kanske är för stora helt och därför blir det fel.

annia1
7/10/15, 9:15 PM
#8

Nej storleken har inget med det att göra. 

Utan det har med den information som finns lagrad i bilden, den ändras när du beskär bilden och den sen sparas om. Så du behöver inte beskära mycket.

.

Loris M
7/10/15, 9:20 PM
#9

#8 Har precis beskurit en bild och då hamnade den rätt vid uppladdning. Tack för hjälpen! 🙂

Honestyisdead
7/10/15, 9:41 PM
#10

#9 Som sagt, att det ser rätt ut i datorn betyder inte att bilden blir rättvänd här. Då är det bara att vända på bilden, eller som du nu gjorde beskära.

Fridaaaa
7/11/15, 3:28 PM
#11

Fast på datorn brukar de alltid vara på det håll man fotat så att säga tills jag redigerat dem och vänt rätt. På telefonen och plattan däremot ser de rätt ut men egentligen är dem inte det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annia1
7/11/15, 8:47 PM
#12

Jag gjorde prov med min mobil. Tog kort på fel håll och rätt håll. När jag la över de på datorn så kan jag inte se nån skillnad utan alla ligger rättvända.

Jag vet inte om det då beror på vilket bildprogram man har på datorn. För dom som har sina bilder felvända är det ju bra för dom ser ju då på en gång att det är fel. Men för många är det nog likadant som för mig att de visas rättvända.

.

Cahira
7/29/15, 2:44 AM
#13

Vissa bildprogram vänder dom automatiskt men t.ex. iFokus vänder inte automatiskt så då behöver du spara om bilden i datorn som rätt läge för att filen ska ligga eller stå rätt läge.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Loris M
7/29/15, 11:15 AM
#14

#13 Ja, men problemet för mig har varit också att bilder som  jag sparat i datorn redan såg ut att vara i rätt läge. Det är först när jag laddar upp här på iFokus som det blir vänt åt fel håll. Det enklaste är egentligen att hålla mobilen rätt från början när man ta kort.

Cahira
7/29/15, 7:47 PM
#15

#14 Det jag menar, datorn vänder bilden automatiskt så den ser rätt håll ut så genom att medans den är i rätt håll i datorn spara den i samma fil eller ny fil så har du filen rättvänd när du laddar upp på iFokus. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Loris M
7/29/15, 9:31 PM
#16

#15 Aha nu fattar jag! 😃Tack! Det tog en stund. 😊

Cahira
7/29/15, 10:52 PM
#17

Ingen fara, inte lätt att förklara i text alla gånger. 😊

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: