Annons:
Etikettövrigt
Läst 1128 ggr
Be-Bopz
2016-07-02 00:31

Får dina personliga åsikter avgöra?

Låt säga att jag startar en sajt, gillar inte en person/personer eller förening, får jag då som Sajtvärd ta bort inlägg som kommer från dessa? Är man verkligen mogen att vara Sajtvärd då anser ni? Jag trodde att man var tvungen att vara 18 år för att vara Sajtvärd och att man då i lagens mening anses vuxen.

Annons:
AnneN
2016-07-02 00:44
#1

Som Sajtvärd har man rätt att välja om man vill ge skrivförbud till någon oavsett anledning. Så länge man inte bryter mot svensk lag och/eller iFokus allmänna regler så kan man göra nästan vad man vill.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Be-Bopz
2016-07-02 00:56
#2

Nu menar inte jag skrivförbud, utan att inläggen blir borttagna hela tiden. Jag funderar fortfarande om en person som låter hens personliga åsikter, om denna person är mogen att vara Sajtvärd? Är inte det lite fel att låta ngn styra en sajt på det sättet?

tarantass
2016-07-02 01:24
#3

Bortsett från regler och lagar då, så tycker jag det beror på vad sajten ska vara till.

Men om man vill propagera för sina personliga åsikter är det ju juste att tala om det så att folk inte missuppfattar det som en diskussions- eller ämnessida. Tyvärr är kanske sådana personer sällan så mogna att de gör det utan uppfattar ofta sina personliga åsikter som sanningen.

Fast sedan finns sådana fall där någon viss grupp tar över så att hela samtalsklimatet blir obalanserat, eller där man vill propagera för vissa grundvärderingar av till exempel humanitär natur, eller där så många diskussioner mellan olika åsiktsläger urartar till tjafs och personangrepp att vettigt folk börjar försvinna, eller där man inte har förtroende för varandras grundläggande omdöme så att diskussionen bara går rundgång på startnivån utan att någonsin komma upp till det som är intressant. Eller om man vill hålla länkningarna på en viss nivå så att inte alltför oseriösa sidor länkas. Eller om folk börjar ifrågasätta och angripa på en stödsajt.

Då är det inte lika enkelt. Särskilt som även den bästa kan göra misstag och när inte heller det som inte är misstag någonsin kommer att accepteras av alla. Och än mer komplicerat blir det om den störande aktiviteten pågår mer från ett åsiktsläger än från ett annat, så att redan den saken gör det lätt att anklaga den som försöker röja upp för att utöva åsiktsförtryck.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

annia1
2016-07-02 02:17
#4

Be-Bopz som redan sagts så får värden ta bort vad den vill. 

När jag läser det du skriver så är det två olika saker. Om en värd inte gillar en medlem så brukar värden ge den enskilde medlemmen skrivförbud. På det viset så slipper den "arbete" framöver.

Om det däremot är så att den "bara" tar bort inlägg så är det nåt i själva inläggen som den inte gillar och då är ju frågan vad. Det finns olika alternativ där.

Gäller det typ reklam av nåt slag (behöver inte vara saker man säljer utan även annan reklam) så har de flesta sajter som regel att man ska fråga värden om lov innan man lägger ut nåt. Har man inte frågat så kan dom bara plocka bort det. Och det finns sajter som har i reglerna att föreningar inte får göra reklam utan bara vanliga medlemmar och vissa har att aktiva medlemmar får göra reklam utan att fråga, men andra måste fråga och vissa sajter tillåter ingen reklam överhuvudtaget.

Kan även finnas vissa saker som en del sajter inte tillåter diskuteras på sina sajter och då bara plockar bort, vad det är brukar framgå i nån tråd om regler för sajten. Eftersom du håller på med djur så kan ta ett sånt exempel att det finns en del sajter som inte tillåter avlivningshot i inläggen om man skriver att man tex behöver omplacera sitt djur. 

Är det bara olika åsikter så är det lite mer knepigt, men är det då många som är borttagna så brukar värden ge skrivförbud istället.

Är det så att vissa inlägg tas bort så får man endera försöka hitta regler för sajten och läsa dom eller skriva PM till värden och fråga varför dom tas bort, för det är bara värden som kan tala om varför just de inläggen är borttagna.

.

Tsunamis
2016-07-10 18:46
#5

Eftersom det här gäller min sajt och mig väljer jag att svara här.

Du gör reklam för hemsida/förening utan att ha bett om lov vilket står klart och tydligt i våra gamla Skrivregler att vi inte tillåter. 

Sen min personliga åsikt rörande sagda hemsida/ förening är en annan sak. Min sajt jag är Sajtvärd för är sedan start uttalad neutral och ska hållas utanför tjafs mellan föreningar och privatpersoner. Det är inget nytt över huvud taget.

Att du väljer att kalla mig omogen får stå för dig själv. Du har kanske glömt att jag råkar vara 31 år och ja, långt över någon slags sajtvärds 18-års gräns?

Jag har redan svarat till dig i PM att reklam utan att fråga inte är tillåtet och innehållet i reklamen intresserar inte vår sajt.

MvH  Tsunamis

Be-Bopz
2016-07-11 03:29
#6

Hade inte tänkt att bemöda mig med att svara, men gör det ändå.

Reklam var det inte, det var en inbjudan till en utställning, nu har du dock tagit bort hela den sektionen som var utställnings/föreningsrelaterat, där kunde jag senast, innan du tog bort mitt inlägg, se att vi hade inbjudan till en utställning i april, minns jag inte helt fel fanns där inbjudan till de vi hade även förra året. Så din sida av det hela stämmer inte. Vi har haft inbjudningar tidigare utan att de har blivit raderade, du raderade sektionen utställningar/föreningsrelaterat samma dag jag frågade dig varför min inbjudan hela tiden togs bort :) 

Men det är glömt nu, för du ändrade om för att jag inte längre skulle kunna bjuda in.

Annons:
Tsunamis
2016-07-11 10:21
#7

Så bra att du 'bemödar' dig svara på ett inlägg som tydligt poängterar att du har gjort fel. är det inte skönt att kunna erkänna sånt eller hur?

Modereringen av sajten har varit väldigt snäll, det står klart och tydligt i reglerna sedan 2013. Du får nog vara glad att du fått lägga in reklam hitils men det är slut med det.

MvH  Tsunamis

AnneN
2016-07-11 16:50
#8

Väljer att låsa denna tråden för fler kommentarer, vill ni diskutera detta vidare kan det skötas via PM.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: