Annons:
Etiketttips-information
Läst 4791 ggr
Majaa12
10/12/17, 4:37 PM

"Anslutningen är inte privat"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste igenom trådar här och råkade trycka på en bifogad länk till bokstavsfolk iFokus. Då kom det på bilden fram. Aldrig sett något sånt här innan? :/

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Fridaaaa
10/12/17, 4:38 PM
#1

Kom upp så för mig imorse på hundar.ifokus men stängde ner webbläsaren och upp igen och då fungerade det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majaa12
10/12/17, 4:41 PM
#2

#1 Det kanske det gör, har massa flikar uppe så vill inte stänga ner nu och prova.. Men det borde ju vara fel någonstans med tanke på att det kommer upp

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Niklas
10/12/17, 4:58 PM
#3

Ta bort www från adressen så bör det inte komma upp. Www behövs ändå inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
10/12/17, 5:00 PM
#4

Jag har fått samma på iFokus också, det är problematiskt då man lätt klickar enter då den vanliga sökningen kommer upp = problem

l'm back

Fridaaaa
10/12/17, 5:08 PM
#5

#3 Jag har hundar.ifokus som startflik och kom upp för mig ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niklas
10/15/17, 7:18 PM
#6

Ungefär så här har jag fått det förklarat för mig. Efter övergången till kommunikationsprotokollet https har en del sidor kvar länkar till andra sidor med http i adressen i stället för https. Flera webbläsare tar hand om det och ändrar adresserna till https så att de blir säkra. Några webbläsare gör dock inte det, vilket leder till diverse konstiga beteenden, exempelvis utebliven funktionalitet. Förmodligen kommer de webbläsare som inte har den automatiska konverteringen för protokoll att införa det så småningom. Till dess går det att använda andra webbläsare. Chrome och Safari verkar till exempel fungera. Firefox för en del men inte för andra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Fridaaaa
10/15/17, 7:19 PM
#7

#6 Har chrome.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majaa12
10/15/17, 7:34 PM
#8

Har också chrome

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Niklas
10/16/17, 11:46 AM
#9

Kan ni ge exempel på en sida där ni får säkerhetsvarningen i Chrome?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JonasDuregard
10/17/17, 4:10 PM
#10

#3 Det finns förmodligen massvis med länkar till iFokus-sajter med www i adressen (#7 har en i sin signatur för närvarande till exempel), ingen av dem fungerar nu? Kommer det åtgärdas?

Fridaaaa
10/17/17, 4:21 PM
#11

#10 FÖr mig fungerar alla mina länkar jag har i signaturen :)
Har google chrome

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonasDuregard
10/17/17, 4:52 PM
#12

#11 Funkar länken till support du har i din signatur för dig? Den har www i sig och det får den att inte fungera för mig. Den här adressen gäller det alltså: 
http://www.support.ifokus.se/

Den fungerar inte för mig i Chrome, Firefox eller IE på Windows 7 eller 8.

Fridaaaa
10/17/17, 4:58 PM
#13

#12 Japp den fungerar för mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Majaa12
10/17/17, 5:05 PM
#14

#11 Har också chrome, kommer in till rexkaniner via din signatur men inte support

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

JonasDuregard
10/17/17, 5:07 PM
#15

#13 Förbluffande 🤔. Möjligen har du en cachad version av sidan, för den ska inte fungera 😃.

Jag testat länken i tre olika webbläsare på tre olika operativsystem med tre olika internetleverantörer, sidan fungerar inte någonstans 🙂.

Fridaaaa
10/17/17, 5:29 PM
#16

#15 cachad version vad innebär det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VSK]
10/17/17, 6:57 PM
#17

#16

När du surfar på nätet så laddar din dator ned all information som du ser på skärmen lite enkelt förklarat. Dessa filer läggs i en mapp och dessa kallas för cachefiler. Se det som temporära filer. Det Jonas menar är att din webbläsare läser de cachade filerna istället för de som finns på den sida du besöker på internet. 

Om du kör med CTRL + F5 (på den sida du är på visuellt) så skall dina cachade tempfiler försvinna och sidan uppdatera sig själv med senaste informationen som finns. 

Tror inte simple cache är aktivt per default i Chrome.

Fridaaaa
10/17/17, 7:13 PM
#18

#17 Jag rensar casheminnet varje dag, så känns inte så troligt att det är så :) 
men tack för förklaringen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VSK]
10/17/17, 7:54 PM
#19

#18

Har aldrig påstått att rensa cachen är lösning på ts fråga, förklarade bara vad cache va för nåt. Så där kan man få om certificatet på den krypterade sidan man besöker är manipulerad/felaktig eller utgånget. Alla connections (requests) man gör som inte är krypterade så kan man bli utsatt för nåt som kallas för "man-in-the-middle attack", och den är precis som det låter. Nån mellan ens dator och slutdestination är och sniffar information (ser precis allt som använder skriver på sitt tangentbord). 

Tex om "hackers" lyckas hacka en "trusted server" och byter ut säkerhetscertifikatet mot en elak en så kan de redirecta din connection precis vart de vill, tex en 100% utseendelik kopia på den sida du vill besöka men på en helt annan server. 

Detta för att lura besökaren att lämna ut viss information. Kan tex va en sida för försäljning av smink som blivit drabbade etc. Du tror alltså att läppstiftet du nyss köpte online kostade dig 199 kr i din favoritbutik som du shoppat hos i 5 år utan problem, men i själva verket så kostar det dig betydligt mer i form av läckta uppgifter om ditt konto då du betalar på en helt annan fake-server. Hackers vill ju ogärna bli upptäckta så de gör så lite som behövs med målservern. 

Går tyvärr fortfarande köpa massor på nätet utan tvåvägsverifiering år 2017. Off topic, jag vet 🙂

Fridaaaa
10/17/17, 7:57 PM
#20

#19 Sa inte att du hade sagt det heller om du läser :) 
Det jag skrev är kopplat till det #15 skrev och din förklaring på vad det jag frågade innebär :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[VSK]
10/17/17, 8:05 PM
#21

🙂

Niklas
10/18/17, 10:27 AM
#22

#10: Just nu har vi inte planerat att göra det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JonasDuregard
10/18/17, 11:10 AM
#23

Då kanske ni i alla fall kan ta bort www-subdomänerna helt. 

Som det är nu är det sämsta möjliga mellanting eftersom de flesta användare nog blir livrädda när det dyker upp en varning om att en angripare kan stjäla deras kreditkortsinformation, lösenord och så vidare.

Niklas
10/18/17, 11:54 AM
#24

#23: Jag ska undersöka det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kalli
10/19/17, 3:39 PM
#25

Får det också då och då när jag klickar på länkar. Går man in genom andra kanaler verkar det fungera utan problem.

Niklas
10/20/17, 12:43 PM
#26

#23: Efter att ha kollat lite verkar det som att det är mindre än 100 sidvisningar mot sajternas www-adresser på en månad så jag tror inte att vi tittar vidare på det här nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: