Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 974 ggr
[Thiah]
10/28/17, 5:43 AM

Virus meddelanden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två dagar denna vecka har jag förr virusmeddelanden när jag surfat på iFokus. Minns inte vilken sajt jag var på första gången men idag kom det på hundar.ifokus. Laddar jag om sidan så försvinner det. Någon som varit om liknande?

Annons:
[Thiah]
10/28/17, 5:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
[Thiah]
10/28/17, 5:44 AM
#2

Dubbelt :)

Cragan
10/28/17, 5:54 AM
#3

verkar som ett försök att få folk att ladda ner ett virus/övervaknings program för att komma åt personuppgifter.

är dock inte så insatt i telefoners programvara för att vara till någon hjälp när det gäller att få bort skräpet.

[Thiah]
10/28/17, 8:35 AM
#4

#3 ja nått skit är det ju. Kommer enbart när jag är här inne på iFokus.

annia1
10/29/17, 1:33 AM
#5

Thiah det där är inte en varning om att det finns virus på sidan du besöker, iFokus i det här fallet. Det är som cragan säger en annons om att du ska ladda hem ett program som säger sig fixa din mobil, men det är nåt helt annat, vad vet jag dock inte. 

Läser man det som står i meddelandet så ska du redan fått virus i din mobil och det ska kommit från att du besökt "sidor för vuxna" vilket är en finare beskrivning för porrsidor. 

Som jag ser det så finns det tre alternativ till att du ser den där annonsen.

1. Du har någon mer app öppen som visar reklam. Lösningen där är i så fall enkel. Stäng alla andra appar.

2. Att du fått in så kallat adware, det är program som installerat sig och visar reklam/annonser. Lösningen där är två steg.
Se till att rensa webbhistoriken i mobilen. Hur du gör det vet jag inte för det kan skilja sig på olika mobiler. Men använder man chrome som webbläsare så brukar det finnas tre prickar uppe till höger och där ska man kunna rensa historiken. Bra om man även rensar mobilens historik. Brukar finnas nåt under inställningar.
Andra steget är att ladda hem appen malwarebytes och se till att skanna igenom mobilen.  Har du en iphone så får du kika på deras appsida om du hittar motsvarande program.

3 alternativet. Att det dyker upp annonser här på iFokus som visas som popup. Det har funnits andra såna förut.  Här är en av de trådar som fått popup förut.

Förut har det mest verkat som det drabbat iphones. 

När det gäller cloudfront.net som man ser i adressfältet på dina bilder så verkar det vara nåt som amazon har, så jag antar dom på nåt sätt är inblandat. Har du nån app från amazon eller besökt deras sida på sistone. I så fall kan det räcka med att rensa enligt 2.

Är det 3 alternativet så kanske iFokus kolla med sina partners om dom har nå annonser från amazon just nu.

.

[Thiah]
10/29/17, 4:55 AM
#6

Kallade det virus meddelande just för att det står så på meddelandet. Läser dom inte så noga sen utan klickar bort dem. ;) Skrattade mest åt att de att jag varit inne på "vuxensajter" och som extremt höggravid är det de sista jag gör just nu… haha Men dessa dyker enbart upp när jag surfar här så nått med iFokus är det. Fick en ny igår när jag var inne på gravid.i fokus.

Annons:
annia1
10/29/17, 2:34 PM
#7

Ok.

Men du kan ju testa alternativ 2 så att du vet att det inte finns nåt i din mobil. För adware är ganska vanligt och som jag förstått gäller det även mobiler.

.

Upp till toppen
Annons: