Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 860 ggr
kattöga
2017-11-25 21:05

Texten för lång för "textrutan"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ofta när jag skriver inlägg numera, så verkar det som att utrymmet för texten är längra än vad "textrutan" medger… (Det händer t ex nu när jag skriver detta inlägg också.) När jag publicerar inlägget ser allt bra ut, men medan jag skriver har texten flyttats något till vänster, så att jag inte ser första bokstaven och ibland undrar jag då, om jag har skrivit rätt, så jag måste backa tillbaka för att se att jag inte gjort något fel.

Se bilden, på vänster sida, för att se vad jag menar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Scorpio97
2017-11-25 21:08
#1

För mig blir det så om jag har sidan in- eller utzoomad. Men är den på standard (100%) så är textrutan normal och texten får plats.


//Jessie

Fridaaaa
2017-11-25 21:11
#2

Har samma på min sida.
Och den är standardzoomand, Är google chrome

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2017-11-26 06:57
#3

Jag hade tänkt att fråga här om samma sak.

Så har det blivit för mig inne på Livskvalitet där jag är värd men inte på Hälsa.

Det är samma oavsett vilken zoom jag har. Jag använder Chrome.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2017-11-26 10:03
#4

Jag missade att skriva i #0: Jag använder också Chrome.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2017-11-26 12:46
#5

Det har varit så lite till och från rätt länge för mig. Använder Internet Explorer och har inte zoomat in sidan. Om jag trycker "Home" så kommer jag till början av raden, och då syns hela texten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-11-26 13:10
#6

#5 Jag testade det men det funkade inte hos mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2017-11-26 14:21
#7

#6 Det kanske beror på var i rutan markören är? Om den är i slutet av en rad bör det funka. Testa annars Ctrl + Home.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
2017-11-26 14:52
#8

Med tanke på det maria skriver att hon har olika på olika sajter så har det med zoomen att göra.

Tittar jag sen på bilden som finns i TS så är det lika där att det har med zoomen att göra att det kommer skrollist till höger. Vid normal zoom så finns inte den utan skrivrutan bara expanderar.

Jag vet att ett par av er också använder mobilen. Så frågan är, är ni inloggad med googlekonto så att ni synkar mellan era olika enheter för vid synkning så använder chrome automatiskt samma inställningar på alla enheter. Och då kanske ni inte tänker på att sidor redan är zoomade.

Och jag kan få fram likadant i chrome om jag zoomar upp innan jag börjar skriva och texten är ok när den sen publiceras så utifrån det jag testat så har det med zoomen att göra.

Så enklast är innan ni börjar skriva tryck på ctrl + 0 (siffran noll)

När det gäller internet explorer vet jag inte för där får jag inte fram det på min dator win 7, men värt att prova med ctrl + 0 där också.

.

Maria
2017-11-26 15:23
#9

#8 Jag skriver ju att jag bara har problemet på Livskvalitet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2017-11-26 16:00
#10

#9 Ja, chrome sparar inställningar för varje enskild sajt. Så därför kan det skilja mellan sajter. Att i just ditt fall så kan det vara så att du bara har ändrat på livskvalitet, men inte på andra sajter.

.

Maria
2017-11-26 16:03
#11

#9 Jag skrev även att jag testa med att ändra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2017-11-26 20:18
#12

Har du provat innan du börjar skriva. Alltså när du är inne i en tråd och nere vid skrivrutan. Skrollisten som syns på bilden i TS finns bara när sidan är zoomad.

Det där verkar höra till nyare chrome för på min bärbara där jag har en gammal version av chrome får jag inte fram det. 

Och chrome på win 7 är den enda webbläsaren jag kan få fram problemet. Ingen av de andra webbläsarna jag har får jag det. 

(När det gäller internet explorer så får jag inte fram problemet i win7 så möjligt att det hör hemma i nåt annat OS som tex win 10.)

Så utifrån det jag testat så ligger det på den egna webbläsarens inställningar/avläsning av sidan.

.

kattöga
2017-11-26 20:25
#13

#8 och #12 

Scrollisten på höger sida finns alltid där (i chrome, på laptop i alla fall). Den scrollar ju, dessutom, bara upp resp ner (inte åt sidorna). Scrollisten (upp-ner) finns även när sidan är i "urpsrungsstorlek" - och den finns där redan i den tomma skrivrutan där man kan skriva inlägg. Åtminstone i min dator….

Jag har alltid mina sidor i "ursprungsstorlek" - utom när jag ibland vill förstora för att se bättre, men då återgår jag alltid till ursprungsstorleken genom ctrl+0.

Så, som jag skrivit här ovan, är det just nu också, när jag skriver detta inlägg. Och skrivrutan flyttar sig en aning åt vänster, så att vänstermarginalen delvis döljs.

Detta "fenomen" har jag inte upplevt särskilt länge, vet ej om det rör sig om en vecka, eller mer….?

Jag har Win10 och
Google Chrome Version 62.0.3202.94 (Officiell version) (64 bitar)

Det är alltså endast när jag skriver i rutan, som textstycket flyttar sig!
Det publicerade inlägget ser helt korrekt ut däremot.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2017-11-26 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

forts på #13

För att visa scrollisten till höger (se bilden nedan)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2017-11-26 21:18
#15

#14 Precis så ser det ut för mig men enbart på sajten Livskvalitet. #12 Jag har provat innan jag skriver och listen finns där i hela tiden oavsett teckenstorlek.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2017-11-26 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Den översta rutan på min bild är hur det ser ut när jag har sidan på normal storlek (100%) och det både min stationära (win7) och på min bärbara (vista).

Den undre på bilden är hur det ser ur när sidan är zoomad (win 7) och det är endast då.

Och du kattöga skriver att du upplevt det den senaste veckan eller så. Om du inte kan få bort den genom zoomen så har chrome ändrat nåt i sin visning i win 10. För jag får inte fram den med mer än att jag zoomar sidan.

På min win 7 och min bärbara som har vista är det utan skrollist vid normal storlek.  Skrollisten ska inte finnas där för skrivrutan expanderar automatiskt av sig själv vartefter man skriver. Så nån skrollist på/i själva skrivrutan behövs helt enkelt inte och har aldrig funnits (vad jag kommer ihåg eller i alla fall flera år sen). Och som jag skrev på min bärbara som har en äldre version av chrome kan jag inte ens få fram det. Så mest sannolikt kommit med att chrome uppdaterat sig.

Lägger en bild till i nästa inlägg som visar att jag är utan skrollist fast jag skrivit rätt långt och det för att rutan har expanderat automatiskt.

.

annia1
2017-11-26 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bild med lång text. Normal zoom 100%

.

kattöga
2017-11-27 09:21
#18

#16 Intressant! Ja, kanske är det så att GoogleChrome själv fixat till denna förändring…. Få se om jag kan hitta nåt ställe där jag kan justera inställningarna…

Jag vet att skrivrutan expanderar när man skriver mycket text. Det gör den faktiskt nu också,  i min "version".  Det betyder att även scrollisten blir längre och längre (men inte "scrollbar". 🤪🙂

(Jag är osäker på hur länge det varit så här, men jag gissar på 1-2 veckor för mig… )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2017-11-27 09:38
#19

Såg nu att det var scroll-list i era rutor. Det är det inte på min, så det är inte samma sak som det jag har.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
2017-11-27 12:49
#20

Det jag tror har hänt att webbläsarna inte längre läser koderna för skrivrutan korrekt.

Koderna för skrivrutan bör ju vara uppdelade i två delar. Första delen talar om grundstorleken på skrivrutan, den man ser direkt man går in i en tråd. Andra delen talar om att rutan expanderar när man skriver längre än så. Och det är den andra delen som inte längre läses korrekt utan chrome tror att skrivrutan inte är större än grundstorleken och då lägger in en skrollist. Det är är vad jag tror hänt när det gäller chrome. 

Jag har testat olika textinställningar i chrome, men det förändrar inget. Det skulle vara om det i inställningarna står nåt annat än 100% på zoom faktorn. Enda jag kan komma på nu. Om det står 100% så går det i och för sig att testa att sätta zoomfaktorn på tex 90 % och se om det förändrar nåt. 

När det gäller IE så vet jag inte riktigt vad som hänt eftersom den saknar skrollisten, men sannolikt nåt liknande. När jag kikade i IE så hittade jag inte inställningen för zoomfaktorn, men ärligt så letade jag inte så mycket då jag inte får fram problemet där att texten inte syns korrekt.

Har heller ingen förklaring till varför det är olika på olika sajter i det här fallet. Enda jag kan komma på är att chrome av nån anledning fortfarande använder gamla inställningar för vissa sajter. 

Finns väl en liten möjlighet att det är uppdateringen till själva OS:et win 10 som kom för ca 14 dar sen som sen i sin tur gör att webbläsarna inte fungerar korrekt. Men det är omöjligt att säga.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: